På tur og reise Hvor stor er din flyskam?

Antall flyreiser

• 0

Stemmer: 30 44.1%
  • 1-2

Stemmer: 16 23.5%
  • 3-4

Stemmer: 8 11.8%
  • 5-8

Stemmer: 6 8.8%
  • 9-15

Stemmer: 4 5.9%
  • 16+

Stemmer: 4 5.9%

• Totalt antall stemmer
    68
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.387
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    At en spredt befolkning er klimafiendtlig grunnet store transportbehov for folk, varer og tjenester er åpenbart. Svenskene flyr mye mindre enn oss og slipper ut mye mindre fordi de har kommet mye lengre med sentraliseringen. Men sentralisering er tabu her i Norge, og da må man leve med at transportbehovet blir stort.

Det er viktigere at miljøtiltakene er politisk korrekte, enn at de virker.
    Bull!
    Svenskene flyr mindre enn oss innenlands, ja - men like mye utenlands.
    At det er fordi de har kommet lengre enn oss mht sentralisering, stiller jeg med tvilende til. Derimot har de en MEGET godt fungerende jernbane, som de i langt større grad benytter seg av enn vi gjør, særlig i den søndre halvdelen av landet.

mvh
    Proffen

Sist redigert:

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.387
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ferien i år gir en flyskam på 2.
    Bulgaria t/r
    Skam? Nope!

Ligger vel gjennomsnittlig på 2-4 i flyskam pr år. Ikke noe utall. Og da høyst "nødvendig".
    Jeg er mer bekymret for plastforurensning enn jeg er for flyutslipp....

mvh
    Proffen

S

Slubbert

Gjest
    At en spredt befolkning er klimafiendtlig grunnet store transportbehov for folk, varer og tjenester er åpenbart. Svenskene flyr mye mindre enn oss og slipper ut mye mindre fordi de har kommet mye lengre med sentraliseringen. Men sentralisering er tabu her i Norge, og da må man leve med at transportbehovet blir stort.

Det er viktigere at miljøtiltakene er politisk korrekte, enn at de virker.
    Har du forsøkt å regne på klimarengskapet ved en sterk sentralisering av Norge?? Jeg tror du trenger en realitietsorientering....
    Hvis vi ser bort fra olje og ren tjenesteyting, - det siste er stort sett det som foregår i østlandsregionen - så foregår all primærnæring ute i distriktene, av helt naturlige årsaker. At svenskene flyr mindre har nokså logiske forklaringer, som også bir selvforklarende hvis du ser på plasseringen av svenske jernbanelinjer og flyplasser.... og ikke minst kartet over Sverige, sånn rent generelt...
    Også ser vi vl en del resultater av svensk sentralisering som jeg regner med at du ikke vil ha i ditt nærområde...?
    Utviklede land lever ikke av primærnæringene, definisjonen av land som lever av primærnæringer er U-land. Norges to største eksportvarer er olje (som skal fases ut) og fisk (som heller ikke er uproblematisk miljømessig), så hvis vi skal omstille oss uten å bli et U-land må det satses på helt andre ting enn primærnæringer. Det er forøvrig også en god del eksport av teknologi og produkter fra Norge, i hovedsak fra byene (og det er vel allerede i dag bare Rogaland og Hordaland som eksporterer mer per capita enn sentrale Østlandet).

Ellers er primærnæringene de som står først i køa når sutomatiseringsbølgen kommer. Landbruk m.v. er særs egnet for automatisering.
    Hvordan har du tenkt deg at matforsyning skal foregå??? Import i mye større grad enn vi har nå?? Siden vi skal spise mindre kjøtt, hava skal vi da spise i stedet?
    Hva med ressurser, - deriblant mineraler , som blir basisvare i de nye satsingsområdene du ser for deg?
    For de som ser for seg alle mulige patentløsninger på forurensingsproblematikken, så har feks ikke verden nok av nødvendige mineraler til feks elbilbatterier og solcellpaneler i global skala...
    Hydroponi, plantemat og insektsbasert mat. Kjøttproduksjon og landbruk står for en laaaangt større andel av menneskeskapte CO2-utslipp enn flytrafikk. Det er vel noe sånt som 25% kontra 2%.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.678
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vist 2 flyturer Oslo - Praha t/r i år. Trondheim - Oslo går stort sett med tog, noen ganger med bil.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.220
    0-zero flyskam, kjøttskam og annet skam og scam her :)

Gammel barnepsykologi at man ikke skal påføre andre skam og skyldfølelse :-(

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.596

På den annen side er det ikke nødvendigvis rett å ikke eie skam i livet, heller.
    Det finnes enkelte saker det muligens burde være gode grunner for å skamme seg over, faktisk. Om man bevisst tråkker på andre, påfører andre smerte eller lidelse, selv om man på forhånd er klar over at det er nettopp det man gjør, da er det kanskje grunner for å skamme seg.

Og om du overfører dette til flyreiser og kjøttspising, så ligger i det i 2019 nok kunnskap i fatet til å kunne overveie en viss skamfølelse.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.220

På den annen side er det ikke nødvendigvis rett å ikke eie skam i livet, heller.
    Det finnes enkelte saker det muligens burde være gode grunner for å skamme seg over, faktisk. Om man bevisst tråkker på andre, påfører andre smerte eller lidelse, selv om man på forhånd er klar over at det er nettopp det man gjør, da er det kanskje grunner for å skamme seg.

Og om du overfører dette til flyreiser og kjøttspising, så ligger i det i 2019 nok kunnskap i fatet til å kunne overveie en viss skamfølelse.
    Skam er en emosjonell tilstand, en negativ sådan.
    Poenget mitt er ikke at jeg ikke er klar over miljøutfordringene med både å fly og spise kjøtt, de er høyst reelle. Men at jeg foretar mine valg i disse spørsmål basert på rasjonelle overveielser, uten skam i den ene aller andre retning.
    Skamfølelse er for meg et ord som er negativt belastet.

Å tråkke på andre, og bevist påføre andre smerte og lidelse er noe jeg gjennom hele livet har holdt meg for god til å gjøre. Jeg er ikke ond. Jeg kan av og til være kvass i kanten, sarkastisk og gi andre et stikk her og der, men også det er stort sett veloverveid. Å være "pudding" og rund i kantene mot alle, til enhver tid, det blir bare feil Imo.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg tror man skal være forsiktig med å føle for mye skam, og enda mer forsiktig med å prøve å påføre andre skam. Vi har alt for dårlig tibud for psykisk syke her i landet som det er.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.363
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen feriereiser med fly denne sommeren på meg.

Men: Vi har vært på bilferie, først alle 4 på dannelsesreise til Nordvestlandet (see the fjords etc.), og så to av oss til sørvestlandet mens de andre pådro seg 4 poeng t/r OSL-PSA ifm en dannelsesreise i Toscana og korfestival i Firenze der koret 17-åringen synger i vant hele greia med gull.2 og fire priser til. Blir ikke mye skam av slikt.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.208
    Torget vurderinger
    4
    Pendler østlandet - Stavanger med fly og ingen flyskam :) Jobber i oljå uten å skamme meg heller :)

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.596

Skam er en emosjonell tilstand, en negativ sådan.
    Poenget mitt er ikke at jeg ikke er klar over miljøutfordringene med både å fly og spise kjøtt, de er høyst reelle. Men at jeg foretar mine valg i disse spørsmål basert på rasjonelle overveielser, uten skam i den ene aller andre retning.
    Skamfølelse er for meg et ord som er negativt belastet.

Å tråkke på andre, og bevist påføre andre smerte og lidelse er noe jeg gjennom hele livet har holdt meg for god til å gjøre. Jeg er ikke ond. Jeg kan av og til være kvass i kanten, sarkastisk og gi andre et stikk her og der, men også det er stort sett veloverveid. Å være "pudding" og rund i kantene mot alle, til enhver tid, det blir bare feil Imo.
    Å påføre voksne skam, mener jeg er vanskelig; i voksen alder har man selv ansvaret for hvorvidt man skammer seg eller ikke. Nå vet jeg at dette er en overforenkling, men uansett skal jeg ikke dra akkurat den biten for langt, det blir et sidespor. Så vi tar heller fenomenet flyskam/kjøttskam/miljøskam:

Poenget mitt er ikke å hevde at de som velger å fly masse er onde på noen måte. Jeg selv flyr, men jeg føler faktisk at det blir mer og mer problematisk. Årsaken er at jeg nå vet hvor mye CO2 som tilføres fra transportnæring verden over, og hvilke konsekvenser dette medfører. Så om du velger å fly, spise alt det kjøttet du har lyst på, og generelt forbruker det du gidder eller har råd til, så må det være lov tl å spørre om du har fundert over hvilke kostnader dette kan ha for kommende generasjon(er). Og om du har fundert over det, men allikevel velger å gi blaffen, ja da er du vel på et eller annet plan nokså skamløs. Satt på spissen velger du nemlig da å forgifte og ødelegge verden for våre barn og barnebarn, fordi du ikke gidder å la det være. Jeg ser du sier at dette er en rasjonell avgjørelse tatt uten skam, til tross for at du kjenner konsekvensene av våre felles handlinger. Jeg er på min side i tvil om rasjonale i akkurat en sånn avgjørelse. Over tid vil det blir tydeligere og tydeligere for en hver at vi må alle bidra til dugnaden.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.220
    Angående flyreiser; klart man kan begrense seg og tenke over hva man gjør. Og fly i dag skaper skadelige miljøutslipp, ingen tvil. Men Kjos har et poeng når han sier at om noen år kommer fly til å være blant de mest miljøvennlige måtene å transportere folk på. Utvikling og tenknologi må bare gå sin gang. Hvis alle slutter å fly, stopper teknologiutviklingen opp. I hvertfall bremses den kraftig. Så dette er en sånn type vanskelig case.
    Og ser vi enda lengre frem i tid, vil alle alltid bruke luftveien til transport, veier kommer gradvis til å forsvinne.

Angående kjøtt; det amerikanske samfunnet er på mange måter absurd. Ikke bare er alt basert på at man skal kjøre bil. Men mengden av kjøtt som konsumeres, er jo insane. Som jeg postet tidligere; fikk sjokk da jeg skulle bestille meg en 1/2 sub på Subway m/ ost og skinke og det var lagt så mye skinke på at det var ikke godt i det hele tatt, det var ikke balanse i måltidet. Kanskje 4x så mye skinke som på en 1/2 sub i Norge.

Men alt er relativt; sett med en inders øyne, eller en kar fra etiopia, er mitt kjøttforbruk absurd. Da jeg jobbet i et prosjekt i Oslo noen år tilbake ble vi tatt med på en etiopisk restaurant på Grønland. Og der satt vi på gulvet og spiste et typisk festmåltid for 8 i Etiopia. Blant tynne lefser og mye grønnsaker og litt dip var det ett litt stort kjøttbein med litt kjøtt på. Så kunne man rive seg ei lita flis kjøtt i ny og ne under måltidet. Og dette var festmat, ikke hverdagsmat.

S

Slubbert

Gjest
    Meat and Greenhouse Gas on Earth Day | Green Eatz

In 2006, the UN/FAO report Livestock’s Long Shadow found that about a fifth of all human-produced greenhouse gases came from meat, dairy and egg farming. The World Bank and IFC’s report Livestock and Climate Change checked their findings in 2009. They concluded the figure was nearer to a half of all emissions.

• Eating one 8-oz steak produces as much greenhouse gas as driving 14 miles
    • 70% of the clearing of the Amazon is for land to farm beef
    • The world’s cows eat enough food to feed 9 billion people.

H

Hardingfele

Gjest
    Det handler vel om hva man legger i ordene "skam" og "skamfølelse"?

Senere års selvhjelpsmas har tillagt skam en negativ verdi, som noe man må overkomme, legge bak seg. Man skal ikke skamme seg over den man er - om man, for eksempel, er homoseksuell. Dette fordi skam ble brukt som en regulator for konformitetspress i samfunnet og for å kue "avvikere".

Men skam er, i filosofien, koblet til å innfri ens idealer og kan være et stort gode for et samfunn, dersom idealene peker dette i bedre retning. (Så kan man krangle noen generasjoner over hvor den går). Den forståelsen går helt tilbake til Aristoteles, minst. John Rawls diskuterer langs samme linjer nå.

Berøringsangsten i forhold til skamfølelse når det gjelder ens økonomiske vesen handler nok mer om idealene man følger og hvorvidt man er villig til å la disse bli utfordret. Det kanskje mest interessante er kollapsøyeblikket når idealene avkles og man står igjen etterpå og innser at man stod for noe som ikke kunne forsvares. Tyske psykiatere har brukt store ressurser på å hjelpe apparatchiks som regjerte i tidligere Øst-Tyskland, for eksempel, etter at disse kom i skamangst over hva de hadde vært med på. Tilsvarende rapporteres fra Sør-Afrika, etter apartheid.

Er han bakfull eller skamfull? Kanskje bare grunner han. Muligens er han entomolog.

shame.jpg

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.596
    Angående flyreiser; klart man kan begrense seg og tenke over hva man gjør. Og fly i dag skaper skadelige miljøutslipp, ingen tvil. Men Kjos har et poeng når han sier at om noen år kommer fly til å være blant de mest miljøvennlige måtene å transportere folk på. Utvikling og tenknologi må bare gå sin gang. Hvis alle slutter å fly, stopper teknologiutviklingen opp. I hvertfall bremses den kraftig. Så dette er en sånn type vanskelig case.
    Og ser vi enda lengre frem i tid, vil alle alltid bruke luftveien til transport, veier kommer gradvis til å forsvinne.

Angående kjøtt; det amerikanske samfunnet er på mange måter absurd. Ikke bare er alt basert på at man skal kjøre bil. Men mengden av kjøtt som konsumeres, er jo insane. Som jeg postet tidligere; fikk sjokk da jeg skulle bestille meg en 1/2 sub på Subway m/ ost og skinke og det var lagt så mye skinke på at det var ikke godt i det hele tatt, det var ikke balanse i måltidet. Kanskje 4x så mye skinke som på en 1/2 sub i Norge.

Men alt er relativt; sett med en inders øyne, eller en kar fra etiopia, er mitt kjøttforbruk absurd. Da jeg jobbet i et prosjekt i Oslo noen år tilbake ble vi tatt med på en etiopisk restaurant på Grønland. Og der satt vi på gulvet og spiste et typisk festmåltid for 8 i Etiopia. Blant tynne lefser og mye grønnsaker og litt dip var det ett litt stort kjøttbein med litt kjøtt på. Så kunne man rive seg ei lita flis kjøtt i ny og ne under måltidet. Og dette var festmat, ikke hverdagsmat.
    For min del kommer dette med dyrevelferd på toppen; det er i sannhet ille nok at vi mennesker velger å drepe andre skapninger i enorme antall bare fordi vi kan, men det er betydelig verre at vi driver det som kan kalles industrielt dyrehold. Dyreplaging satt i system, tvangsforing, ingen friluft, ingen bevegelse, ingen kalv får møte sin mamma, alt er gjort for at mennesket skal kunne hente et rent kjøttstykke i butikken og skryte av kvaliteten til sine snobbete venner. Akkurat det er faktisk en form av ondskap. En hver med vettet i behold vet jo at man ikke behandler hunden sin på den måten, hvorfor er det ok med en okse, sau, kylling eller gris? Flere av disse dyrene er relativt høyt utviklede individer, det er urimelig at vi aksepterer den systematisert mishandlingen vi utsetter dem for. Men nå ble dette litt på siden....

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.451
    Torget vurderinger
    1
    Som en som jobber i landbruket skal jeg la være å kommentere alt overstående, det får holde med et par ting å være klar over:

Drøvtyggere eter i utgangspunktet gras og annet som er ufordøyelig for mennesker. Gras ——> proteiner i melk og kjøtt. Disse husdyrene utnytter ressurser vi ikke får brukt på annen måte til matproduksjon.

At vi skal ha ned prisen på dette proteinet til under det som er naturlig har medført at vi fôrer drøvtyggere med mer og mer lettfordøyelige råvarer, korn og soya, som altså også er mat for folk. Men det er ikke drøvtyggerne det er noe feil med i utgangspunktet, det er systemet rundt og det er menneskeskapt. Ergo kan det også gjøres noe med. Men siden dette innebærer å drive mer på gamlemåten med lavere ytelse pr. dyr og flere bønder er det jo helt utelukket. Det ville være å banne i den kapitalistiske Kjerka. Industrilandbruk er en villet politikk, i Norge som i resten av verden.

Metan: husk at metan fra drøvtyggende husdyr ikke er fossilt karbon, men et resultat av opptak av plantemateriale. Det brytes ned etter kort tid og inngår altså i det naturlige karbonkretsløpet.

Det har vært henvist til Sven Arne Lie i flere runder i diverse tråder, han passer også godt inn i klimatrådene. Baserer vi husdyrholdet mer på ikke-intensive fôrråvarer og mindre på menneskemat ville vi frigjøre areal til planteproduksjon for menneskemat og opprettholde en bra husdyrproduksjon likevel. Men det vil bli slutt på latterlig billig kjøtt og melkeprodukter sånn som det er nå. En slik omlegging ville redusere klimautslippene fra landbruket, da det vil bli redusert transport og overproduksjon. Og et mer fornuftig konsum av animalske proteiner, nå eter vi for mye.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Grunnen til at man bruker kraftfór er jo å få opp produksjonsvolumet. Hvis åtte milliarder mennesker skal spise kjøtt må det produseres vanvittige mengder, og da kan man ikke drive "på gamlemåten". Men det er klart bøndene vil forsvare sitt levebrød med nebb og klør, på samme måten som de som jobber i oljebransjen. Og derfor vil det heller ikke skje noe politisk.

Europe's meat and dairy production must halve by 2050, expert warns.

Men firmaer som Impossible Foods og Beyond Meat kan muligens bli for matbransjen hva Tesla har blitt for bilbransjen. Ny teknologi FTW.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.267
    Torget vurderinger
    0
    4 flypoeng i sommer her. To av poengene var en tur til Køben bare for et par dager. Det tenker jeg var helt unødvendig. Å feriere to uker i Hellas og bidra til turistnæringen der har jeg mindre dårlig samvittighet for. Dette var mine to første flyturer i 2019, hadde to flyreiser i 2018 og 0 flyreiser i 2017 så flyskammen er ikke stor. Bilskammen er dessverre større, den faste jobben ligger 6 mil unna, men jobber med saken.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.451
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at man bruker kraftfór er jo å få opp produksjonsvolumet. Hvis åtte milliarder mennesker skal spise kjøtt må det produseres vanvittige mengder, og da kan man ikke drive "på gamlemåten". Men det er klart bøndene vil forsvare sitt levebrød med nebb og klør, på samme måten som de som jobber i oljebransjen. Og derfor vil det heller ikke skje noe politisk.

Europe's meat and dairy production must halve by 2050, expert warns.

Men firmaer som Impossible Foods og Beyond Meat kan muligens bli for matbransjen hva Tesla har blitt for bilbransjen. Ny teknologi FTW.
    Produksjonsvolum er ikke noe mål i seg selv for en bonde, nesten tvert om. I og med at landbrukspolitikken har forutsatt at vedkommende skal produsere stadig mer effektivt, dvs til en lavere og lavere realkostnad pr liter/kg har eneste måten å svare på vært å få folk ut av landbruket og tvinge de gjenværende til øke produksjonen. De fleste bønder tjener dårlig da kostnadene ofte endres og øker uten at dette kan taes ut i markedet. Overproduksjon er også drepen, rent økonomisk for en bonde.

En heltidsbonde i Norge i dag kjøper kraftfôr og kunstgjødsel for mange hundre tusen pr år. En omlegging til lavere produksjon uten riktig så mye innsatsfaktorer og en høyere utpris, der produksjonen er basert mer på gårdens egne ressurser ville økonomisk sett vært like bra, om ikke bedre. Men samfunnet måtte ha akseptert høyere matvarepriser. Og utslippene ville ha vært mindre, matproduksjonen ville vært mer robust da den er mer naturtilpasset og man ville ha hentet mer ressurser på beite og redusert gjengroingen av landet. Det ville vært småskala landbruk ‘overalt’ og ikke oppkonsentrert i noen få landsdeler som nå.

Det som hindrer at vi i det hele tatt vurderer dette (modellene finnes i Østerrike og Sveits) er ideologi hos våre politikere og en del landbruksbyråkrater, samt en del storbønder som har fått vokse fram i ly av de siste årenes utvikling. Men skulle det skje at man omstiller landbruket i mer bærekraftig retning er det lett å få til, du finner ingen annen næring som er så lett formbar politisk som landbruket.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Er han bakfull eller skamfull? Kanskje bare grunner han. Muligens er han entomolog.

Vis vedlegget 550181
    Dette er en statue som står på utsiden av Le Camp de la Transportation i byen Saint-Laurent-du-Maroni i Fransk Guyana.
    Statuen heter Le Bagnard (den domfelte) av kunstneren Bertrand Piechaud og symobilserer vel mere håpløshet enn skam.

Les gjerne mere her: (jeg ser at fotlenka og kjettingen er borte i bilde over; enten retusjert bort eller fjernet fra statuen av en eller annen grunn.
    https://translate.google.com/transl...bagnard-a-saint-laurent-du-maroni-guyane.html

S

Slubbert

Gjest
    Østerrike og Sveits har billigere mat enn Norge. Men ja, å gjøre kjøttproduksjon så dyrt at folk slutter å kjøpe kjøtt vil jo være i henhold til vanlig konsumregulering gjennom prissetting. Sånn som de også gjør det med tobakk og alkohol. Jeg tar høyere kjøttpriser over høyere flypriser når som helst. Dessuten er det også mer å hente siden kjøtt står for mye mer utslipp enn fly.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.208
    Torget vurderinger
    4
    Jeg regna på det på en slik karbonprint side. Mine flyturer antar 4 turer i uka i 45 uker koster ikke mye akkurat

Carbon.jpg

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.480
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Østerrike og Sveits har billigere mat enn Norge. Men ja, å gjøre kjøttproduksjon så dyrt at folk slutter å kjøpe kjøtt vil jo være i henhold til vanlig konsumregulering gjennom prissetting. Sånn som de også gjør det med tobakk og alkohol. Jeg tar høyere kjøttpriser over høyere flypriser når som helst. Dessuten er det også mer å hente siden kjøtt står for mye mer utslipp enn fly.
    Men vi vet jo alle at da vil folk begynne å fly mer for å handle billig kjøtt i utlandet :p

H

Hardingfele

Gjest
    FAO og en mengde landbruksorganisasjoner viser klart at kraftfôr basert på importerte ressurser er et blindspor. De anbefaler at man skal gå tilbake til å produsere mest mulig av innsatsmidlene lokalt og viser til at man faktisk også får større avkastning, over tid, med denne metoden (altså høyere inntekt fordi man ikke kjøper inn innsatsmidler), samtidig som kaloribehovet dekkes.

Landbruksindustrien kjemper hardt mot at denne erkjennelsen skal få tak, siden den vil gjøre med dens inntektsgrunnlag hva elbilrevolusjonen er i ferd med å gjøre med tysk bilindustri.

Land har ulike forutsetninger for hvordan man kan omstrukturere, men slik vi holder på i dag kan vi ikke fortsette. Vi utarmer jordsmonnet og reduserer avkastningen, samtidig som vi bruker større mengder innsatsmidler. "Den grønne revolusjonen" har forlengst bøyd av fra optimum.

Klimaendringene spiller også inn. I Frankrike gjennomgår avkastning fra dyrket jord nå en reduksjon på 2%, målt i kalorier, hvert eneste år.

TO PROSENT.
    https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p07hynvn

Skjermbilde 2019-08-13 kl. 12.54.01.jpg

Snittet for verden er 1%. Hvert eneste år. Med andre ord rik anledning til å kikke nærmere på hva det er vi gjør nå, hva som har gått galt og hva som må ordnes opp i.

Der kan man fortsette å tviholde på myter om "åtte milliarder som må mettes og vi har ikke noe valg", eller se på hva som faktisk skjer i internasjonalt landbruk, for det er faktisk ganske oppmuntrende, for den som vil se.

Vi kan fortsette med dagens ødeleggende, kjemiske landbruk:
    https://www.thehindubusinessline.co...mpact-of-chemical-farming/article28562858.ece

Eller vi kan gjøre som dem som har innsett at det var et feilspor, og som faktisk produserer mer uten kjemikalier og kunstgjødsel. System of Rice Intensification sprer seg som en ild og gir risbøndene inntekter igjen; Sikkim har forbudt kjemisk landbruk og får større avlinger.

https://www.cntraveller.in/story/5-things-need-learn-sikkim/#s-cust0

Da System of Rice Intensification først ble utprøvd, nektet landbruksmyndighetene i India å tro på rapportene om hva det ga av avlinger. De anklagde folkene bak for å lyve og manipulere. Myter dør sakte.

https://en.wikipedia.org/wiki/System_of_Rice_Intensification

Sist redigert av en moderator:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Jeg regna på det på en slik karbonprint side. Mine flyturer antar 4 turer i uka i 45 uker koster ikke mye akkurat

Vis vedlegget 550185
    Jeg er der at jeg knapt gidder å fly, drit lei av å sitte å vente på flyplasser med en tørr baguett og i beste fall litt overpriset øl.

Har enda mindre lyst til å fly med helikopter med innsjekk en time før, garantert ikke anledning til å ta en øl og en klam drakt.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.451
    Torget vurderinger
    1
    For å dra det litt tilbake til emnet for tråden; ja jeg har flyskam, dvs jeg kjenner på en skam, en sterk følelse av et jeg gjør noe galt hvis jeg må sette meg på et fly. Dette er ikke påført meg av noen andre, det er en følelse jeg har nå enten jeg vil eller ikke. Det har vokst fram gradvis de siste årene etter at kunnskapen om klima og jordens tilstand har økt bl.a gjennom deltakelse i klimatråden her på hfs. For meg forsterkes skamfølelsen av at jeg ikke trenger å fly hverken gjennom jobb eller for å besøke noen. Det dreier seg kun om en personlig luksus i form av feriereiser der jeg altså genererer utslipp for å komme meg bort noen dager. Det er faktisk en lettelse å kunne si at det koster meg lite å avstå fra dette. Det ville vært mye tyngre hvis jeg var en ihuga globetrotter, men det er jeg altså ikke. Men foreløpig er jeg ikke tøff nok til å si det som det er, at jeg ikke ønsker å fly. Jeg er redd for å virke moralistisk overfor andre, håper dette løser seg etterhvert. Det er jo et visst press om å bli med på turer her og der, våre venner reiser ofte og mye.

Jeg kjenner også på en tiltakende bilskam, da jeg kjører mye bil i jobben og blir forferdet over regnestykkene på hvor mye CO2 jeg slipper ut i året, det er vel rundt regnet 5 tonn bare på bilkjøringa. Det skal helvetes mye fotosyntese til for å nøytralisere det. Det blir ikke kjøpt noe ny fossilbil, jeg venter på en elbil som passer mitt behov så blir det byttet. Og den skal vel fort få gå karrieren ut, tenker jeg.

Men poenget mitt er altså at skam ikke er noe du velger å kjenne på, enten er den der eller ikke. Så kan man fortrenge den en stund, men den kryper alltids fram igjen.

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    For den som ikke kikket på Wiki-linken om System of Rice Intensification (SRI) og resultatene dette gir, i landbruket. Dette er relevant i en tråd om "flyskam" fordi det handler om å være villig til å se på verden med nye øyne og å innse hva som er gavnlig og hva som er til skade. Kan det gi større utbytte å feriere lokalt eller bærekraftig, fremfor å skulle forsvare å hoppe verden rundt med fly, etter feriekalenderen?
    Kan man se med nye øyne på det å produsere mat, fremfor å hente innsatsmidler og maskineri fra andre verdensdeler?

Vi læres opp til å se verden gjennom fordommer og dogmer og ofte kan det være klokt å utfordre disse. Da SRI først ble foreslått kom det advarsler om at dette ville bety hungersnød og fortapelse om man satset på det; slik vi nå blir fortalt at økologisk landbruk er uheldig og at vi ikke har noe valg når det gjelder kjemisk landbruk.

Fra linken:

The question at hand seems to be: is SRI better at delivering increased yield and other benefits to rice farmers, such as healthier soils, when compared with established recommended best management practices for rice production?

A review of the extensive literature led researchers at Cornell to conclude SRI on average increased yields 20–200%, improved resistance to environmental stresses, and both increased carbon sink activity while reducing emissions, making it a triple-win situation for agriculture, climate security, and food security.[7]
    Med andre ord - bønder i India, som var i ferd med å gi opp å dyrke ris, som ble forgiftet av sprøytemidler og kjemikalier, som ble fattige på grunn av at de måtte kjøpe innsatsmidler og som forgiftet grunnvannet med alle sprøytemidlene -- endte opp med å tjene penger, få større avlinger, binde mer karbon i jordsmonnet, redusere vannforbruk og utslipp. Det krever mer manuell innsats, men gir altså opp til 200% større avling.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.208
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du føler deg så ille til mote foreslår jeg følgende tre planting plan:

co2.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For den som ikke kikket på Wiki-linken om System of Rice Intensification (SRI) og resultatene dette gir, i landbruket. Dette er relevant i en tråd om "flyskam" fordi det handler om å være villig til å se på verden med nye øyne og å innse hva som er gavnlig og hva som er til skade. Kan det gi større utbytte å feriere lokalt eller bærekraftig, fremfor å skulle forsvare å hoppe verden rundt med fly, etter feriekalenderen?
    Kan man se med nye øyne på det å produsere mat, fremfor å hente innsatsmidler og maskineri fra andre verdensdeler?

Vi læres opp til å se verden gjennom fordommer og dogmer og ofte kan det være klokt å utfordre disse. Da SRI først ble foreslått kom det advarsler om at dette ville bety hungersnød og fortapelse om man satset på det; slik vi nå blir fortalt at økologisk landbruk er uheldig og at vi ikke har noe valg når det gjelder kjemisk landbruk.

Med andre ord - bønder i India, som var i ferd med å gi opp å dyrke ris, som ble forgiftet av sprøytemidler og kjemikalier, som ble fattige på grunn av at de måtte kjøpe innsatsmidler og som forgiftet grunnvannet med alle sprøytemidlene -- endte opp med å tjene penger, få større avlinger, binde mer karbon i jordsmonnet, redusere vannforbruk og utslipp. Det krever mer manuell innsats, men gir altså opp til 200% større avling.
    Dette er oppløftande, ris er vel den viktigaste føda i verda. India treng ris, og det er flott at produksjon og konsumering skjer utan omfattande transport.

"Flyskam" er ein toskete måte å legge ansvaret på den einskilde, i staden for å sjå på heilskap. Vi burde gjere noko med dei systema vi har i dag. Treng vi verkeleg så mange flyturar? Treng vi lange arbeidsreiser?

Kommunesentraliseringa har mange sider. Ei av dei er at 2800 innbyggjarar i mi noverande kommune snart får åtte ekstra mil til kommunesenteret. Dette medfører langt meir reising, vil eg tru. Kor mykje av den reisinga kan erstattast av videokonferanser? Erfaringsmessig er slike konferanser lite eigna til å bygge relasjonar, og eignar seg stort sett berre til møte og opplæring i ymse emne.

Den sommaren eg var ni, reiste ikkje familen på sommarferie. Vi sparte pengane til neste sommar, då vi reiste til Danmark. Køyrde bil heile den lange vegen frå Ytre Nordfjord til Larvik på ein dag. Kom fram om natta, og familen måtte sove i bilen. Bror min på hattehylla, eg i baksetet, mor mi i framsetet, og faderen innrulla i ein presenning under bilen - styrtregn. Neste dag var det å ta ferja tidleg om morgonen. Vi var nok mange stadar, men eg hugsar spesielt Tivoli og Dyrehagen. Eg var lenge den einaste i klassen min som hadde vore til Danmark. Det å ofre ein sommarferie til fordel for ein lang neste år, var noko som eg hugsar resten av livet. I motsetnad til charterturar.

No ser eg pensjonistar som nesten aldri er heime, men på turar i utlandet. Sjølv om staden vi bur har storarta potensiale for gode opplevingar...

Det spørs likevel i kva grad dette med arbeidsintensiv risproduksjon er overførbart til andre land. Det er viktig å sjå det lokale potensialet. Her til lands er det logisk å satse på kjøt- og fiskeproduksjon, då vi har føresetnad for dette, med enorme utmarksbeiteområde og verdas nest lengste kystlinje.

Ein måte å regulere miljøbelastninga på, er å gjere folk fattigare. Det er dei rike som belastar naturen mest, syner all forskning. Så om vi fjerna grunnlaget for rikdom, altså inntekta, vil det nok hjelpe på. Og når somme framtidsforskarar spår at mange jobbar kjem til å forsvinne, kan dette gå veldig greitt ...
    Vi må vel sikre at folk ikkje lid naud, så ei akseptabel borgarløn vil nok verte nødvendig for å dempe kriminalitet og politisk uro. Så kjem naturlegvis skattlegginga av dei som jobbar, nødvendigvis auke nok til å dekkje denne borgarløna. Noko som vil gjere dei sure; kvifor skal EG arbeide når så mange slepp unna? Nei, nettopp, så regulerast dette også etter kvart.

Eg innsåg brått at eg er forsiktig optimist med tanke på framtida.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.516
    Sted
    '
    Kommunesentraliseringa har mange sider. Ei av dei er at 2800 innbyggjarar i mi noverande kommune snart får åtte ekstra mil til kommunesenteret. Dette medfører langt meir reising, vil eg tru.
    Hva er det alle disse innbyggerne trenger å reise inn til kommunesentret for?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eit klassisk døme på menneskeleg uro:
    Ein relativt overarbeidd kommunalt tilsett jobbar for å redusere sakshandsamingsbunkene. Han heng difor opp "opptatt"-skiltet på døra, set på automatsvaret på Outlook, og den automatiske telefonsvararen. Såleis er vedkomande utilgjengeleg.
    Men når du dukkar opp på kommunehuset, ordnar alt seg.

No må det innrømmast at det finnest fleire kommuner med glimrande kontakt med innbyggjarar. Vanylven, til dømes. Eg har spurt etter kart over leidningsnettet og fått det digitalt ti minutt etter spørsmålet.

X-Cell

King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.320
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Eier verken flyskam eller annen skam.. Eneste som er skammelig er at en såkalt krise som overhode ikke er en krise, men en naturlig syklus skal utnyttes til økonomisk vinning med skatter og annet tull..

Vis jorden er så ute å kjører så undres jeg hva som gjorde ting så varmt i 1947 og enda tidligere på 1900 tallet side. Alle varmerekorder er fra den tiden :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.297
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Eier verken flyskam eller annen skam.. Eneste som er skammelig er at en såkalt krise som overhode ikke er en krise, men en naturlig syklus skal utnyttes til økonomisk vinning med skatter og annet tull..

Vis jorden er så ute å kjører så undres jeg hva som gjorde ting så varmt i 1947 og enda tidligere på 1900 tallet side. Alle varmerekorder er fra den tiden :)
    Enkelte hendelser opp i mot trender, merkelig at man ikke ser forskjellen.
    Et år = vær,
    Endringer som kommer år etter år etter år = klimaendringer
    https://www.fn.no/Nyheter/WMO-De-siste-fire-aarene-er-de-varmeste-som-er-registrert
    Bl.a.
    Petteri Taalas, generalsekretær i Verdens meteorologiorganisasjon (WMO), forteller at alle de 20 varmeste årene som er registrert er blant de 22 siste.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Det som er nytt sidan 1900-talet, er at vi i laupet av nokre få år vil vere 8 milliardar på denne planeten, og at alle vil ha ein stor bete av kaka.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.015

Det som er nytt sidan 1900-talet, er at vi i laupet av nokre få år vil vere 8 milliardar på denne planeten, og at alle vil ha ein stor bete av kaka.
    Det handler vel ikke bare om den store vekst i antall mennesker de siste to hundre år, men viktigere; den enorme økningen hvert enkelt av disse menneskene i samme periode har bidratt til hva gjelder utvinning og forbrenning av fossilt brennstoff.

Som nasjon lever vi godt av å utvinne olje og gass som har vært låst under Nordsjøen i 150 millioner år eller så.

Det jeg ikke begriper med klimaskeptikerne er det følgende. De har stort ikke problemer med å anerkjenne lett observerbare menneskeskapte endringer som sur nedbør, forørkning osv. Hvorfor er det da så vanskelig, gitt at vi de siste to hundre år har utvinnet og svidd av mer fossilt brennstoff enn menneskeheten samlede historie før det, å forestille seg at dette ikke skulle ha den ringeste innvirkning på verken miljø eller klima.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.859
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    8 milliardar som brukar nøkternt med ressursar vil likevel bruke meir enn 2 milliardar som brukar relativt mykje - slik ein kanskje kan seie vi hadde det rundt år 1900.
    Så eg veit ikkje heilt - vi må nok redusere bestanden, på ein eller annan måte.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.596
    8 milliardar som brukar nøkternt med ressursar vil likevel bruke meir enn 2 milliardar som brukar relativt mykje - slik ein kanskje kan seie vi hadde det rundt år 1900.
    Så eg veit ikkje heilt - vi må nok redusere bestanden, på ein eller annan måte.
    På et eller annet tidspunkt ordner det seg selv. På den annen side er det vel akkurat det vi ønsker å unngå, da. Med mindre du er blant fornekterne, som ikke en gang vil se at noe er hakkende galt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn