Je ne suis pas devenu plus intelligent.
Men så er jeg heller ikke skarpeste kniven i skuffen, så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke ser sammenhengen mellom forsterkere og spikes. Er de like unødvendige?
|
Frekvensresponsen ut av høyttaleren er så og si alt. Vreng er bare ekstra toner som ikke skulle vært der. Enten nok til at du hører det eller for lite til å merkes.Nå spør jeg sikkert dumt, men frekvensresponsen blir det som avgjør farging av lyden?
Ellers, hvis man har to like speccede amper fra forskjellige merker, så vil de i teorien høres helt likt ut? Men antar det ikke nødvendigvis blir tilfelle?
Men så er jeg heller ikke skarpeste kniven i skuffen, så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke ser sammenhengen mellom forsterkere og spikes. Er de like unødvendige?
Uten aktiv sub:Det forundrer meg at dere med separate bass-systemer, og/eller anlegg med godt integrerte aktive subwoofere, ikke ser at oppgaven til effektforsterker er fundamentalt annerledes i et anlegg som består av et enkelt høyttalerpar som skal dekke hele frekvensområdet.
Nettop.Uten aktiv sub:
70 Watt er nok til å drive et enkelt høyttalerpar av mine til 114dB...
Med aktiv sub:
70 Watt er nok til å drive fronthøyttalerne...
700 Watt er nok til å drive subbene...og da er 120dB innen rekkevidde
Følsomheten på fronthøyttalerne dine og hvor deler du?Uten aktiv sub:
70 Watt er nok til å drive et enkelt høyttalerpar av mine til 114dB...
Med aktiv sub:
70 Watt er nok til å drive fronthøyttalerne...
700 Watt er nok til å drive subbene...og da er 120dB innen rekkevidde
Det kommer vel mer an på følsomheten på elementen(e) på subben(e)..Nettop.
Om en effektforsterker skal ta seg av hele frekvensområdet alene, er oppgaven 10 ganger tyngre enn om 20-100Hz er overlatt til aktiv sub.
I både faktisk og billedlig forstand.Rørsus: Jeg bruker store bokstaver istedet. Enklere for egen del. Hvorfor har jeg forklart tidligere.
''Fins ikke den pølsa som er for lang'' sa brura (mi) - uten at jeg helt forstod hva hun menteStort nok er stort nok, sa brura.
Ja.....vil si at 10-gangen er min erfaring også...Om en effektforsterker skal ta seg av hele frekvensområdet alene, er oppgaven 10 ganger tyngre enn om 20-100Hz er overlatt til aktiv sub.
8-10-12…poenget er uansett det sammeJa.....vil si at 10-gangen er min erfaring også...
Risikerer ikke å bli andpusten herDet blir aldri feil å la forsterkernes oppgave bli så lett som mulig.
Subb: 5 til 70 Hz - følsomhet 110 og tilgjengelig 1000 Watt (x2 peak)
Bas/midd: 70 til 600 Hz - følsomhet 105 og tilgjengelig 500 Watt (x2 peak)
Mellomtione: 600 til 2500 Hz - følsomhet 95 og tilgjengelig 800 Watt (x2 peak)
Diskant : 2500 til 20000 Hz - følsomhet 100 og tilgjengelig 250 watt (x2 peak)
Her blir det bra med moro lenge før forsterkerne begynner å svette.
Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddetAlt henger sammen så å gå ned på kvalitet en plass i kjeden ødelegger totalen i min bok
mvh
Men hva er høyt nok?Fakta er at for å få et opplevd dobbelt så høyt lydtrykk-pluss 3 dB- må effekten dobles..
Det kommer an på hvilken slags musik der spillesMen hva er høyt nok?
Men du spiller jo musikk. De andre bare måler.Spiller på Ø Audio Icon høyttalere, 93 db følsomhet, måtte gå fra 150w forsterker til 600w før jeg ble fornøyd. Nå kan jeg spille som jeg vil uten at forsterkeren mister pusten. Nok krefter betyr mye, veldig mye.
Det er greit med en forsterker som tåler mye juling.....og elementer er enklere å ha i reserveJeg har byttet effektforsterkere mange ganger de siste årene...
Bra svar, men dog? Utekonsert eller stue? + 3 db fra 93 er høyt her i huset iallefallDet kommer an på hvilken slags musik der spilles
Ser noget ukontrolleret udDet er greit med en forsterker som tåler mye juling.....og elementer er enklere å ha i reserve
Jævlig fet låt.Det er greit med en forsterker som tåler mye juling.....og elementer er enklere å ha i reserve
3 db + 3 db +3 db fra 50 - fortsatt et stykke til 93 db (+ 3 db dobler lydstyrken) aldri feil med for mye watt, men hvor mye spinat er det behov for. Mine høytalere er på 85 db. Hva må jeg ha for at ikke forsterkeren blir anaerob (eks, The Shy)? Må jo ha en betydning for hvor høyt (ambisjonsnivået) du ønsker å ha kapasitet?rørsus: 50 dB er sånn ca vanlig talenivå. Innestemme. Hvis du på noe tidspunkt i forsterkerens liv må bruke mer enn ti prosent av dens totaleffekt på rein drift, er forsterkeren imo for liten. Resten er til kontroll, overskudd og balanse![]()
KreativtSkal utdype dette litt mer.
Magnepan er magnetostater, og har ingen fundamental elektrisk eller mekanisk resonans. Dermed er impedansen til hvert enkelt element helt flat som en pannekake. Magnepan 1.5, som er høyttalerne jeg bruker her, har basspanel med 4 ohms motstand, og diskantpanel med 3,5 ohms motstand. Delefilteret er svært enkelt - 2.orden på bassen, og 1. orden på diskanten. Delefrekvensen er ca 900 Hz mener jeg å huske. Det er nok en liten peak med lavt Q rundt delefrekvensen.
Lytteavstanden min er ca 1,5 meter. Jeg spiller aldri høyere enn 70 dB snitt på dette anlegget, så behovet for effekt er minimalt. Selv med høyttalernes lave følsomhet er snitteffekten jeg trenger godt under 1 W. Det sier seg selv at dette er en lett jobb for enhver forsterker.
Klangbalansen justerer man med EQ, ikke "matching"....
Dette anlegget låter veldig "sweet" og innbydende. Jeg foretrekker faktisk dette til lytting i stereo framfor det store "måleperfekte" surroundoppsettet mitt.
Ja, det er matematikk. Men det er mange flere variabler i regnestykket enn Db/m. Impedansekurve med fasevinkler i hele frekvensområdet i tillegg til faktisk effektivitet så kan man begynne å regne. En god del high-end høyttalere dipper ned i 2-3ohm i vesentlige deler av frekvensområdet. Forsterkere med svak strømforsyning får problemer, går varme og leverer høy forvrengning osv.3 db + 3 db +3 db fra 50 - fortsatt et stykke til 93 db (+ 3 db dobler lydstyrken) aldri feil med for mye watt, men hvor mye spinat er det behov for. Mine høytalere er på 85 db. Hva må jeg ha for at ikke forsterkeren blir anaerob (eks, The Shy)? Må jo ha en betydning for hvor høyt (ambisjonsnivået) du ønsker å ha kapasitet?
Jeg har også høytelere på 103 DB - det er jo et hav i mellom. Dette er vel matematikk?
Enig, men fortsatt matematikk (må samenligne epler med epler) Det er jo ikke mye å velge i på + 800 watt for å få headroom i mellomtonen? Hver mann, sin lastJa, det er matematikk. Men det er mange flere variabler i regnestykket enn Db/m. Impedansekurve med fasevinkler i hele frekvensområdet i tillegg til faktisk effektivitet så kan man begynne å regne. En god del high-end høyttalere dipper ned i 2-3ohm i vesentlige deler av frekvensområdet. Forsterkere med svak strømforsyning får problemer, går varme og leverer høy forvrengning osv.
Man går aldri feil ved å velge kvalitesforsterkere som er stabile ned mot 2 ohm, de vil kunne drive det aller meste av høyttalere med suksess, ofte med kun 20-50w effekt i 8 ohm. I motsetning til brokoplede lavkvalitetsforsterkere som gir 1000w i 4ohm, men som brenner opp ved 3.9…
Hvorfor mener du det er ukontrollert?Ser noget ukontrolleret ud