Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.146
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Valg av effektforsterker(e) er langt mindre viktig en det mange påstår, og det en hel bransje vil ha oss til å tro!!
    Den skal jo "bare" forsterke opp et signal uten å gjøre for mye annen "ugang" :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som tar en challenge her? Kom gjerne med hva som helst av forsterker, og prøv å slå den lyden jeg får ut av min Yamaha RV-X671. Noen som tør?
    Har hatt 600 serien fra Yamaha selv og gjort AB sammenligninger med diverse. Ikke akkurat verdens strammeste bass og åpneste lyd, men fungerer helt kurant. Har du sammenlignet selv?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Den skal jo "bare" forsterke opp et signal uten å gjøre for mye annen "ugang"

    Nettopp, og med nok effekt til valgt høyttaler og behov. Det er egentlig ikke så vanskelig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har hatt 600 serien fra Yamaha selv og gjort AB sammenligninger med diverse. Ikke akkurat verdens strammeste bass og åpneste lyd, men fungerer helt kurant. Har du sammenlignet selv?
    Ja. Med Ncore. Må si jeg ble meget overrasket over Yamahaen.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Har hatt 600 serien fra Yamaha selv og gjort AB sammenligninger med diverse. Ikke akkurat verdens strammeste bass og åpneste lyd, men fungerer helt kurant. Har du sammenlignet selv?
    Guttungen hadde en Denon receiver til sånn 4-5000kroner som låt ganske bra og med greit overskudd etter at vi brokoblet frontene (2 kanaler på hver). Men du må ha rimelig dårlige ører for å ikke høre oppgraderingen det ble da vi byttet til en gammel EC pre + effekt, og det er jo ikke akkurat det vasseste som finnes lenger. Plutselig var det både dybde og bredde i lydbildet. Og litt bedre definert bass. Og himmelsk mye bedre mellomtone.

    Dette er koblet til et par Dali Helicon 400Mk2 (til ca 45000 for mange år siden) som jeg vet av erfaring liker godt med strømreserver for å låte optimalt.
    Skjønner ikke engang at det kan være en diskusjon egentlig med billig receiver vs skikkelig forsterker...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.172
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nord putter utmerkede Hypex 252 MP (2x250w i 4 ohm) i kabinett og selger den for omtrent 5000,- pluss frakt og moms.
    Har dem ikke selv, men man får ekstremt mye for pengene her. Vet om flere som er veldig fornøyd.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Slike A/B-sammenlikninger an på så mye.
    1) Lytter man på samme volum?
    2) Er lasten noe den tilkoplede forsterkeren er i stand til å drive på ønsket volum i sitt lineære område?
    3) Og så burtetter.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette er koblet til et par Dali Helicon 400Mk2 (til ca 45000 for mange år siden) som jeg vet av erfaring liker godt med strømreserver for å låte optimalt.
    Skjønner ikke engang at det kan være en diskusjon egentlig med billig receiver vs skikkelig forsterker...
    Nei skjønner heller ikke den diskusjonen :unsure:

    mvh
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen av oss har faktisk reelle erfaringer også. Sånt roer gjerne ned nivået på påstandene.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den skal jo "bare" forsterke opp et signal uten å gjøre for mye annen "ugang"

    Nettopp, og med nok effekt til valgt høyttaler og behov. Det er egentlig ikke så vanskelig.
    Well well, i form av integrert forsterker, eller kyndig tilpasset utstyr, nikker jeg meg enig.
    Men, man skal ikke miss-tilpasse mye mellom for- og effektforsterker før øvelsen "annen ugang" igangsetter kløe av hodebunn/fremføring av banneord.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Guttungen hadde en Denon receiver til sånn 4-5000kroner som låt ganske bra og med greit overskudd etter at vi brokoblet frontene (2 kanaler på hver). Men du må ha rimelig dårlige ører for å ikke høre oppgraderingen det ble da vi byttet til en gammel EC pre + effekt, og det er jo ikke akkurat det vasseste som finnes lenger. Plutselig var det både dybde og bredde i lydbildet. Og litt bedre definert bass. Og himmelsk mye bedre mellomtone.

    Dette er koblet til et par Dali Helicon 400Mk2 (til ca 45000 for mange år siden) som jeg vet av erfaring liker godt med strømreserver for å låte optimalt.
    Skjønner ikke engang at det kan være en diskusjon egentlig med billig receiver vs skikkelig forsterker...
    Syncrolux snakker nok om ved bruk ekstern effektrinn og da er det annerledes. Min erfaring er er også med Ncore effektrinn, men synes uansett bli litt vel stor flaskehals for min del. Men så er også jeg en transparent junkie.

    Gjennomsiktig elektronikk må faktisk til for få en følelse av illusjon av ekte stemmer og instrumenter IMO. Til å nyte musikk/film trenger man det derimot ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Testet min Marantz 7010 på mine høyttalere som en nødløsning. En ting er at den ikke har allverdens med effekt, men selv på lavt volum låt det tamt og trist.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som sagt har jeg en Yamaha RV-X671 på et par Magnepan 1.5. Låter innmari bra. Bruker selvsagt DSP. Og maggiene er lette å drive
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Hvor billig er billig?
    Nord putter utmerkede Hypex 252 MP (2x250w i 4 ohm) i kabinett og selger den for omtrent 5000,- pluss frakt og moms.
    Kan du legge inn en lenke til dette produktet til den prisen?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Som sagt har jeg en Yamaha RV-X671 på et par Magnepan 1.5. Låter innmari bra. Bruker selvsagt DSP. Og maggiene er lette å drive
    Lette å drive med 85db følsomhet som sikkert dipper mye mer? På en liten reciver :unsure:

    mvh
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Noen av oss har faktisk reelle erfaringer også. Sånt roer gjerne ned nivået på påstandene.
    Jepp. Min reelle erfaring (og da med bruk av innebygde forsterkere i en billig receiver vs en gammel EC-rigg) til å drive tilnærmet fullrange høyttalere med doble basser og 3.5-veis delefilter er at en skikkelig forsterker låter mye bedre. Det låt "helt fint" med receiveren men forskjellen etter gamle EC kom på plass var betydelig.

    Mulig Yamaha er mye bedre enn Denon...
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Lette å drive med 85db følsomhet som sikkert dipper mye mer? På en liten reciver :unsure:

    mvh
    Om jeg husker riktig lytter @Syncrolux i nærfelt, han bruker sine Magnepan som øreklokker. Jeg tar ikke utfordringen hans da det ryktes at det låter bra. Men det er ikke sikkert Yamahaen hans funker hos oss andre dødelige av den grunn.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Rundt 2005 hadde jeg ett relativt bra stereoanlegg bestående av 10 15 år gammelt om ikke high end, så hvertfall bra komponenter. Dette var utstyr jeg hadde arvet eller kjøpt billig av venn av familien. Var veldig fornøyd med dette, men begynte å interessere meg for film og hjemmekino, kjøpte derfor en helt ok denon surround reciever.

    Det ble jaggu en gedigen skuffelse på musikk.

    Kjørte noen år med yamaha prosessor på musikk, fungerte bra men allikevel når jeg kjøpte en ren forforsterker så ble dette mye større forskjell enn jeg trodde.

    Kjøpte så ny effektforsterker i år, dette økte lydkvaliteten ytterligere. Både på film og musikk. Selv med lettdrevne høytalere er en reciever overraskende dårlig. I mine ører.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    jeg ville tro at det ville være en konsensus å si at preamp ville telle feks 70% og effekt 30% hvis det gir mening , her var det delte meninger
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han sitter nok nærmere enn det, men det var en vits. Nærfelt på ordentlig (i motsetning til Hifi) er definert som 90-150 cm. Så nært sitter han ikke.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Han sitter nok nærmere enn det, men det var en vits. Nærfelt på ordentlig (i motsetning til Hifi) er definert som 90-150 cm. Så nært sitter han ikke.
    Vel, vi lar det forbli en gåte hvorfor en rimelig receiver funker der, men antakelig faller igjennom hos mange andre. Ikke noe poeng i å diskutere dette for diskusjonens del, kommer aldri til å bytte ut noen av mine komponenter med en reciever uansett.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Har en yamaha RX-V 650 .Da min datter ønsket litt stereo lyd i leiligheten fikk hun denne og et par vienna acoustic Haydn men hun ble misfornøyd .Hadde en gammel Tandberg sølvsuper 11 stående som jeg koblet opp .Da ble hun fornøyd og jeg er enig fikk mye mer fot med den forøvrig ikke hifi noen av dem.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dette er en av de audio-mytene som irriterer meg kanskje mest at jeg trodde på en gang: at effektforsterker er omtrent det aller viktigste i et anlegg. Ga meg feil fokus og gjorde at jeg underprioriterte høyttalere i lang tid, som jo er det som virkelig utgjør forskjell.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har du subber i tillegg?
    Nope. Har respons til litt under 30 Hz ved å bruke EQ.

    Måling. BBC dip, basshevning og diskant-shelf. Låter digg som bare det. L og R på hver sin kurve.

    MG 1.5.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lette å drive med 85db følsomhet som sikkert dipper mye mer? På en liten reciver :unsure:

    mvh
    83 dB ca. Impedansen er flat og fin rundt 4 ohm og uten stygge fasevinkler, så de er lette å drive. Receiveren leverer mer effekt enn det høyttalerne har godt av... så det holder i massevis dette. Lytter på ca 1,6 meter mener jeg det er.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    83 dB ca. Impedansen er flat og fin rundt 4 ohm og uten stygge fasevinkler, så de er lette å drive. Receiveren leverer mer effekt enn det høyttalerne har godt av... så det holder i massevis dette. Lytter på ca 1,6 meter mener jeg det er.
    Hmm avsporing!!! Men må høre på noen Maggies etter hvert, veldig annerledes enn retningen jeg har gått i men høres ut som spennende saker ;-)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva med GAIN tilpasning/matching/struktur?......ingen snakker om det.
    Er ikke det viktigere enn prisen?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Noen som tar en challenge her? Kom gjerne med hva som helst av forsterker, og prøv å slå den lyden jeg får ut av min Yamaha RV-X671. Noen som tør?
    Jeg tør, om det brukes et par høyttalere som jeg har i den challengen. :) Men det skal sies at jeg har prøvd en Yamaha på de før, og det var faktisk ikke så verst, ihvertfall mtp. pris da den Yamahaen kostet irundt 7K. Har også testet 10x dyrere stereo amp på de og det var faktisk noe av det verste jeg har hørt på de, mer masete mellomtone skal man lete lenge etter..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^Slike A/B-sammenlikninger an på så mye.
    1) Lytter man på samme volum?
    2) Er lasten noe den tilkoplede forsterkeren er i stand til å drive på ønsket volum i sitt lineære område?
    3) Og så burtetter.
    Såklart.. Viktig med "vidsyn"..

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Så bra.....du risikerer å lære mye om lyd på veldig kort tid.....på områder de fleste bruker mange år eller aldri vil oppleve......eller ønsker å oppleve ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tør, om det brukes et par høyttalere som jeg har i den challengen. :) Men det skal sies at jeg har prøvd en Yamaha på de før, og det var faktisk ikke så verst, ihvertfall mtp. pris da den Yamahaen kostet irundt 7K. Har også testet 10x dyrere stereo amp på de og det var faktisk noe av det verste jeg har hørt på de, mer masete mellomtone skal man lete lenge etter..
    Det må være på mine Magnepan....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Det må være på mine Magnepan....
    Som du nevner, så har Magnepan jevn og fin impedans hele veien? Ser ingen grunn til at den Yamahaen du har skal være dårlig der da.
    Yamaha er gode forsterkere generelt, så ikke sikkert at en annen amp blir noe bedre nei. Det eneste jeg kan tenke meg er muligens mindre forvrengning, men da må man vel litt opp i volum og Magnepan er vel ikke så glad i å spille så veldig høyt som jeg har forstått det?

    Men høyttalere og effektforsterkere, så er det impedanse matching det hele dreier seg om. Er vel noen tråder irundt dette her på forumet fra før..

    Sære høyttalere krever vel også tilsvarende sære forsterkere, vanskelig last krever forsterkere som både har overhead og resistens imot lav motstand. Har man en god effektforsterker som dekker overhead og resistens imot lav motstand så kan dette brukes på det meste av høyttalere men man ønsker vel da å matche med en pre som gir "mer bass" for å "få fot" da bassen kan bli for "tynn" da man får mer kontroll over den da det mest sannsynlig gir utslag i mindre forvrengning.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Alle høytalere er forskjellige og krever sitt. Da holder det ikke å si at en billig surround er godt nok. At det funker for noen er vel og bra, men det er nok ikke løsningen for alle. Jevn impedanse jo drømmen for en forsterker😀
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I min verden er det heldigvis ganske enkelt.
    Nåkk watt til bass er viktig. Noen få tusen er tilstrekkelig.
    Til høyeffektive høyttalere med mellomtone og diskant tror jeg wattene går knapt til tosfride tall...selv på grisehøyt nivå.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    I min verden er det heldigvis ganske enkelt.
    Nåkk watt til bass er viktig. Noen få tusen er tilstrekkelig.
    Til høyeffektive høyttalere med mellomtone og diskant tror jeg wattene går knapt til tosfride tall...selv på grisehøyt nivå.
    Et viktig poeng...de fleste vet ikke hvor lite Watt som egentlig spiller ganske høyt....eller høyt nok.
    Med McIntosh var forbruket i overkant av 10 Watt på 95dB i et rom på 50m² - og det var høyt nok...i den settingen ;)

    horten_bef_2007.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn