Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå spør jeg sikkert dumt, men frekvensresponsen blir det som avgjør farging av lyden?
    Ellers, hvis man har to like speccede amper fra forskjellige merker, så vil de i teorien høres helt likt ut? Men antar det ikke nødvendigvis blir tilfelle?
    Frekvensresponsen ut av høyttaleren er så og si alt. Vreng er bare ekstra toner som ikke skulle vært der. Enten nok til at du hører det eller for lite til å merkes.
    Støy er for min del veldig plagsomt og påvirker hvordan jeg opplever lyden selv om den kanskje ikke forandrer frekvensresponsen I seg selv.

Problemet med specs er at man aldri vet hvor relevant de er i forhold til bruk med virkelige laster, så specs er mer eller mindre ubrukelig for oss forbrukere. De må måles med realistiske laster og man må se på målingene sammen med hørbarhetsterksler for de forskjellige tingene for å mene noe om det er sannsynlig at de vil låte likt.

Forsterkere (med adekvat guff) som ikke forandrer frekvensresponsen I høyttaleren, har lite støy og ligger under -100 dB vreng vil nok uansett låte identisk i kontrollerte tester. Sannsynligvis holder det med -80 dB vreng, kanskje helt ned til -65 til -70 dB avhengig av hvem, hva, hvor.

De fleste moderne Crown ligger på et sted rundt minus 70-75 dB vreng, så kanskje i grenseland til å kunne bli et hørbart problem?

S

Syncrolux

Gjest
    Det tas med i regnestykket her at høyttalere skjelden er bedre enn -50 dB på vreng... så hva skal vi da med forsterkere på -135 dB liksom.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.761
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Je ne suis pas devenu plus intelligent.

Men så er jeg heller ikke skarpeste kniven i skuffen, så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke ser sammenhengen mellom forsterkere og spikes. Er de like unødvendige?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det forundrer meg at dere med separate bass-systemer, og/eller anlegg med godt integrerte aktive subwoofere, ikke ser at oppgaven til effektforsterker er fundamentalt annerledes i et anlegg som består av et enkelt høyttalerpar som skal dekke hele frekvensområdet.

Jeg har byttet effektforsterkere mange ganger de siste årene, og det som er og blir den store forskjellen på dem er egenskapene i bassen, samt dynamikken. Og absolutt alltid er det den som leverer mest strøm som vinner, enten det er klasse A eller D.

Godt integrerte subwoofere endrer behovet og oppgaven, men det er vel ikke det trådstarter spør om…?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.759
    Torget vurderinger
    0
    Det forundrer meg at dere med separate bass-systemer, og/eller anlegg med godt integrerte aktive subwoofere, ikke ser at oppgaven til effektforsterker er fundamentalt annerledes i et anlegg som består av et enkelt høyttalerpar som skal dekke hele frekvensområdet.
    Uten aktiv sub:
    70 Watt er nok til å drive et enkelt høyttalerpar av mine til 114dB...

Med aktiv sub:
    70 Watt er nok til å drive fronthøyttalerne...
    700 Watt er nok til å drive subbene...og da er 120dB innen rekkevidde

M

MarkusH

Gjest
    Det er viktig å ha saft nok i alle ledd, samma om det er subber eller fronthøyttalere, det er min mening.
    I kinoen mener jeg at så lenge jeg når referansevolum så har det ikke så mye å si, men jeg mener også at en kino skal ha subber til 90% av totalprisen .... Kommer dit snart. 😁

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uten aktiv sub:

Med aktiv sub:
    Nettop.

Om en effektforsterker skal ta seg av hele frekvensområdet alene, er oppgaven 10 ganger tyngre enn om 20-100Hz er overlatt til aktiv sub.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.698
    Sted
    Langesund
    Uten aktiv sub:

Med aktiv sub:
    Følsomheten på fronthøyttalerne dine og hvor deler du?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.036
    Torget vurderinger
    1
    Nettop.

Om en effektforsterker skal ta seg av hele frekvensområdet alene, er oppgaven 10 ganger tyngre enn om 20-100Hz er overlatt til aktiv sub.
    Det kommer vel mer an på følsomheten på elementen(e) på subben(e)..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    BrunBar: La meg si det sånn : Eneste gang du IKKE SELV trenger å ta effekt og dens forsterker fullt så alvorlig , er i bruk av AKTIVE HØYTTALERE. Da har HØYTTALERPRODUSENTEN gjort den jobben FOR deg. Og du kan konsentrere deg om småsignalene i kjeden. Ellers: En for stor forsterker finnes ikke. Kun den som er for liten. Ingen gråsoner her. Så svart-hvitt er det😎 Les deg opp på bølgeteori innen lyd, så skjønner du hvorfor. Rørforsterkere leker ofte litt mer med gain, for å gi et inntrykk av å være større enn de er. Grunnet mye varmeutvikling og lite effekt ift den, trenger høyttalerne da å være ekstra følsomme. Cue horn.

Larger Than Life heter det her i huset.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    1
    Da bør jo virkningsgraden ligge på ca 92 og 102

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Rørsus: Jeg bruker store bokstaver istedet. Enklere for egen del. Hvorfor har jeg forklart tidligere.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.698
    Sted
    Langesund
    Det blir aldri feil å la forsterkernes oppgave bli så lett som mulig.

Subb: 5 til 70 Hz - følsomhet 110 og tilgjengelig 1000 Watt (x2 peak)
    Bas/midd: 70 til 600 Hz - følsomhet 105 og tilgjengelig 500 Watt (x2 peak)
    Mellomtione: 600 til 2500 Hz - følsomhet 95 og tilgjengelig 800 Watt (x2 peak)
    Diskant : 2500 til 20000 Hz - følsomhet 100 og tilgjengelig 250 watt (x2 peak)

Her blir det bra med moro lenge før forsterkerne begynner å svette.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.759
    Torget vurderinger
    0
    Ja.....vil si at 10-gangen er min erfaring også...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Fakta er at for å få et opplevd dobbelt så høyt lydtrykk-pluss 3 dB- må effekten dobles..

rørsus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Antall liker
    401
    Det blir aldri feil å la forsterkernes oppgave bli så lett som mulig.

Subb: 5 til 70 Hz - følsomhet 110 og tilgjengelig 1000 Watt (x2 peak)
    Bas/midd: 70 til 600 Hz - følsomhet 105 og tilgjengelig 500 Watt (x2 peak)
    Mellomtione: 600 til 2500 Hz - følsomhet 95 og tilgjengelig 800 Watt (x2 peak)
    Diskant : 2500 til 20000 Hz - følsomhet 100 og tilgjengelig 250 watt (x2 peak)

Her blir det bra med moro lenge før forsterkerne begynner å svette.
    Risikerer ikke å bli andpusten her :)

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.564
    Spiller på Ø Audio Icon høyttalere, 93 db følsomhet, måtte gå fra 150w forsterker til 600w før jeg ble fornøyd. Nå kan jeg spille som jeg vil uten at forsterkeren mister pusten. Nok krefter betyr mye, veldig mye.

rørsus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Antall liker
    401
    93 db er høyt - jeg har ikke rom til å sitte i det lenge
    Det kommer an på hvilken slags musik der spilles
    Bra svar, men dog? Utekonsert eller stue? + 3 db fra 93 er høyt her i huset iallefall

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    rørsus: 50 dB er sånn ca vanlig talenivå. Innestemme. Hvis du på noe tidspunkt i forsterkerens liv må bruke mer enn ti prosent av dens totaleffekt på rein drift, er forsterkeren imo for liten. Resten er til kontroll, overskudd og balanse😎

rørsus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Antall liker
    401
    rørsus: 50 dB er sånn ca vanlig talenivå. Innestemme. Hvis du på noe tidspunkt i forsterkerens liv må bruke mer enn ti prosent av dens totaleffekt på rein drift, er forsterkeren imo for liten. Resten er til kontroll, overskudd og balanse😎
    3 db + 3 db +3 db fra 50 - fortsatt et stykke til 93 db (+ 3 db dobler lydstyrken) aldri feil med for mye watt, men hvor mye spinat er det behov for. Mine høytalere er på 85 db. Hva må jeg ha for at ikke forsterkeren blir anaerob (eks, The Shy)? Må jo ha en betydning for hvor høyt (ambisjonsnivået) du ønsker å ha kapasitet?
    Jeg har også høytelere på 103 DB - det er jo et hav i mellom. Dette er vel matematikk?

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.110
    Sted
    Under stjernene
    Skal utdype dette litt mer.

Magnepan er magnetostater, og har ingen fundamental elektrisk eller mekanisk resonans. Dermed er impedansen til hvert enkelt element helt flat som en pannekake. Magnepan 1.5, som er høyttalerne jeg bruker her, har basspanel med 4 ohms motstand, og diskantpanel med 3,5 ohms motstand. Delefilteret er svært enkelt - 2.orden på bassen, og 1. orden på diskanten. Delefrekvensen er ca 900 Hz mener jeg å huske. Det er nok en liten peak med lavt Q rundt delefrekvensen.

Lytteavstanden min er ca 1,5 meter. Jeg spiller aldri høyere enn 70 dB snitt på dette anlegget, så behovet for effekt er minimalt. Selv med høyttalernes lave følsomhet er snitteffekten jeg trenger godt under 1 W. Det sier seg selv at dette er en lett jobb for enhver forsterker.

Klangbalansen justerer man med EQ, ikke "matching"....

Dette anlegget låter veldig "sweet" og innbydende. Jeg foretrekker faktisk dette til lytting i stereo framfor det store "måleperfekte" surroundoppsettet mitt.
    Kreativt🌞

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    3 db + 3 db +3 db fra 50 - fortsatt et stykke til 93 db (+ 3 db dobler lydstyrken) aldri feil med for mye watt, men hvor mye spinat er det behov for. Mine høytalere er på 85 db. Hva må jeg ha for at ikke forsterkeren blir anaerob (eks, The Shy)? Må jo ha en betydning for hvor høyt (ambisjonsnivået) du ønsker å ha kapasitet?
    Jeg har også høytelere på 103 DB - det er jo et hav i mellom. Dette er vel matematikk?
    Ja, det er matematikk. Men det er mange flere variabler i regnestykket enn Db/m. Impedansekurve med fasevinkler i hele frekvensområdet i tillegg til faktisk effektivitet så kan man begynne å regne. En god del high-end høyttalere dipper ned i 2-3ohm i vesentlige deler av frekvensområdet. Forsterkere med svak strømforsyning får problemer, går varme og leverer høy forvrengning osv.
    Man går aldri feil ved å velge kvalitesforsterkere som er stabile ned mot 2 ohm, de vil kunne drive det aller meste av høyttalere med suksess, ofte med kun 20-50w effekt i 8 ohm. I motsetning til brokoplede lavkvalitetsforsterkere som gir 1000w i 4ohm, men som brenner opp ved 3.9…

rørsus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Antall liker
    401
    Ja, det er matematikk. Men det er mange flere variabler i regnestykket enn Db/m. Impedansekurve med fasevinkler i hele frekvensområdet i tillegg til faktisk effektivitet så kan man begynne å regne. En god del high-end høyttalere dipper ned i 2-3ohm i vesentlige deler av frekvensområdet. Forsterkere med svak strømforsyning får problemer, går varme og leverer høy forvrengning osv.
    Man går aldri feil ved å velge kvalitesforsterkere som er stabile ned mot 2 ohm, de vil kunne drive det aller meste av høyttalere med suksess, ofte med kun 20-50w effekt i 8 ohm. I motsetning til brokoplede lavkvalitetsforsterkere som gir 1000w i 4ohm, men som brenner opp ved 3.9…
    Enig, men fortsatt matematikk (må samenligne epler med epler) Det er jo ikke mye å velge i på + 800 watt for å få headroom i mellomtonen? Hver mann, sin last :cool:

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn