Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Som trådtittel sier, hvor nøye er det?

Kan det være en snarvei til god lyd å legge pengene i en god preamp og så benytte f.eks en crown effektforsterker e.l ?
    I nokre tilfelle kan det vere ei god løysing. Men du må vere på eit visst kvalitetsnivå med anlegget elles.¨For meg (som dei fleste, vil eg tru) ligg mesteparen av "signaturlyden" som eg ynskjer, i høgtalarane. Effektforsterkaren må vere svært kraftig og klare å formidle eit bra lydtrykk og skikkeleg bass. Når dette er i orden, har eg to forforsterkarar med ganske ulike eigenskapar eg vekslar mellom etter humør og musikkform. I tillegg har eg fleire pickupar som eg skiftar på same måte.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.669
    Sted
    Langesund
    Må gi flageborg litt rett. Det skader ikke med respons ned mot 5 hz hvis den er lineær og forholdsvis forvrengningsfri. Gjør noe med atmosfæren på opptak.
    Den videoen av Swans elementet "ute på tur" har garantert så mye tredjeharmonis at en god bit 15 hz også vil være til stede. Ikke så stor fan av lang slaglengde og dertil høy membranhastighet.

Men denne tråden handler vel om forsterkervalg.....eller?

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Under stjernene
    Hvilke andre ledd i kjeden har en slik betydning foruten effekttrinnet og høyttaleren?
    1. Rommet/akkustikk.
    2. Høyttalere og om de passer til rommet.
    3. RIIA og DAC
    4. Forforsterker
    5. Platespiller
    6. Effekttrinn
    Og da er f. eks. strømdisrubisjon, kabler, føtter og filter ikke nevnt.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.751
    Torget vurderinger
    0
    Men denne tråden handler vel om forsterkervalg.....eller?
    Joda, men nå har vi sett litt på praktiske eksempler med lyd og hvor forskjellige vurderinger folket som ikke er interessert i målinger mener noe om ting som forsterker, elementer, påtrykket signal osv. uten rot i virkeligheten...og er faktisk mer opptatt av "parametere" UTEN betydning for gjengivelsen av musikalsk glede.
    Det er faktisk greit å kunne sette noen tall basert på målinger uten at det på noen måte ødelegger gleden med musikk, men heller øker bevisstheten for sine egne valg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.324
    Sted
    Sølvbyen
    Ein liten digresjon:
    Har nokon prøvd å måle skilnaden på ein Les Paul og ein Stratocaster? I så fall; kva parametrar er (u)like?
    Den helt åpenbare og merkbare forskjellen er lengden på skalaen. 24,75’’ på LP, og 25,5’’ på Strat.

I tillegg til treverk, konstruksjon, og pickuper.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.129
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men kva er då beste gitaren, sånn reint objektivt?
    Tankevekkende innspill fra lektor Banarne? Nope!

At du som nærmer deg 90 fortsatt ikke klarer å skille subjektive og objektive verdier får meg til å undres. Vel, egentlig undrer jeg mest hvem du henvender deg til med dette våset?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.324
    Sted
    Sølvbyen
    No tenkte eg mest på signalet ut frå gitaren. Men det har du sikkert funne ut...
    Som du sikkert vet bruker LP stort sett humbuckere eller feite P90 single coils, i tillegg til en tyngre og mer massiv kropp med set in neck, og som ressonnerer bedre og gir mer sustain enn Strat, som tradisjonelt har vært satt opp med vanlige single coils og bolt-on neck. Leo Fender var ikke gitarist, men en oppfinner som prøvde å konstruere en gitar ut fra praktiske hensyn som pris og at de skulle være lette å produsere.

Hva man foretrekker kommer jo helt an på hvem man er og hva man vil. Jeg syns LP har fyldigere lyd med mer trøkk, mens Strat kanskje har litt klarere og 'klokkeaktig' lyd. SRV eller Gary Moore, hvem syns du låt best?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.324
    Sted
    Sølvbyen
    Sorry. Vanskelig å la en anledning til gitarnerding gå fra seg.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.669
    Sted
    Langesund
    Da foreslår jeg Dynamic Precision sine beste modeller. A5 eller A1s. Hvis det formodentlig ikke skulle spille bra, er det noe galt med ditt hode eller noe av det andre i kjeden.;):D

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Sunndalsøra
    For meg så har effektforsterker valg vært av stor betydning. Da mener jeg lav høyttalerimpedans og båndelement med lav impedans og trafo. Litt annen type belastning enn vanlige spoleelement. Jeg målte impedans ned til 2,5 ohm, det var nok til at en EC effektforsterker slo ut etter bare 7 sekunder. Fant ut at de var det store båndelementet som var årsaken. Prøvde en gammel marantz fra 70 tallet, ble gloheit og måtte koble fra. Var redd for brann :) Fikk ei avklaring med snickers'is at disse båndelelementene kan nesten gå i kortsluttning. Fikk justert impedansen ned fra 2.5-4ohm på båndelementet. Det hjalp ikke stort det heller. Da var det på tide å finne en annen effektforsterker som jeg kan stole på og tåler vanskelig last. Kom i snakk med Tor Forsmann i sin tid, og nevnte mitt problem. Du får prøve Dynamic Precision sine effektforsterkere. De tåler det meste av belastning. Da kjøpte jeg jeg en DP 6.4P og og koblet opp. Var litt spent til å begynne med, og ventet i 7 sekunder. Yess, det holder til evig tid:) Har neppe vært mere fornøyd etter dette.
    Andre problemer jeg hadde var denne forforsterkekeren til Electrocompaniet som støyet med den nye effektforsterkeren. Da kontaktet jeg Leif Ernstsen om dette. Da fikk jeg til svar: prøv en av mine preamps. Det gjorde jeg, og de ble helt stille. Det er som med de fleste DIY're. De roter det til ;)

Sist redigert:
    P

parafinoksen

Gjest
    Beste er å koble forforsterker og høyttalere rett i sikringsskapet. Slipper du hele problematikken. Etter at huset er brent ned, vel og merke.

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    557
    Spiller man på passive højttalere med analog delefilter, vil de fleste forstærkere lyde lidt forskelligt, alt efter hvor godt de kan håndtere højttaleren/delefilter. Det drejer sig om strømforsyningens evne til at håndtere lav ohms modstand, fasedrej. Delefilteret reducerer også forstærkerens dæmpningsfaktor. Forstærkeren skal, som udgangspunkt have lav udgangs impedans og kunne klare dynamiske udladninger (høj crest faktor).

I aktive systemer, så stiller tingene sig anderledes. Der "ser" forstærkeren ind i en mere resistiv modstand, tættere på enhedens nominelle impedans. Forstærkeren bibeholder også dæmpningsfaktoren, da delefilteret sidder på linieniveau før forstærkeren . Ved aktiv drift vil forskellige forstærkere lyde forbavsende ens og man kan opnå fremragende resultater med billig klasse-d amps.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.057
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Som trådtittel sier, hvor nøye er det?

Kan det være en snarvei til god lyd å legge pengene i en god preamp og så benytte f.eks en crown effektforsterker e.l ?
    Min erfaring tilsier en god pre gir et positivt løft i lyden i alle frekvenser, men hvor mye gevinst blir vrient å si uten å teste først. Alle tre effektforsterkere under har forskjellig lydsignatur med samme forforsterker fra Benchmark LA4.

På generelt grunnlag anbefale fullbalansert topologi med både XLR og RCA innganger for oppkoblings fleksibilitet. Mitt tips er følgende: Prøv først ut på eget anlegg om mulig, og går ikke det besøk forhandlere eller privatpersoner som har tilsvarende løsninger du er på jakt etter.
    6a.jpg

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Spiller man på passive højttalere med analog delefilter, vil de fleste forstærkere lyde lidt forskelligt, alt efter hvor godt de kan håndtere højttaleren/delefilter. Det drejer sig om strømforsyningens evne til at håndtere lav ohms modstand, fasedrej. Delefilteret reducerer også forstærkerens dæmpningsfaktor. Forstærkeren skal, som udgangspunkt have lav udgangs impedans og kunne klare dynamiske udladninger (høj crest faktor).

I aktive systemer, så stiller tingene sig anderledes. Der "ser" forstærkeren ind i en mere resistiv modstand, tættere på enhedens nominelle impedans. Forstærkeren bibeholder også dæmpningsfaktoren, da delefilteret sidder på linieniveau før forstærkeren . Ved aktiv drift vil forskellige forstærkere lyde forbavsende ens og man kan opnå fremragende resultater med billig klasse-d amps.
    Helt enig, også min erfaring! Men der blir mer fokus på S/N og THD… relativt rimelige class-D mf. gjør seg veldig bra her.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Under stjernene
    Min erfaring tilsier en god pre gir et positivt løft i lyden i alle frekvenser, men hvor mye gevinst blir vrient å si uten å teste først. Alle tre effektforsterkere under har forskjellig lydsignatur med samme forforsterker fra Benchmark LA4.

På generelt grunnlag anbefale fullbalansert topologi med både XLR og RCA innganger for oppkoblings fleksibilitet. Mitt tips er følgende: Prøv først ut på eget anlegg om mulig, og går ikke det besøk forhandlere eller privatpersoner som har tilsvarende løsninger du er på jakt etter.
    Vis vedlegget 786335
    Helt enig.
    Min pre/RIIA og DAC er i samme kabinett, så det er vrient om det er RIIA eller pre som ga en ny tidsregning. Det samme gjelder DAC'en.
    Samtidig rommet's dårlige akustkk avslørt.

• Liker
    Reaksjoner: TAS

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    557
    Helt enig, også min erfaring! Men der blir mer fokus på S/N og THD… relativt rimelige class-D mf. gjør seg veldig bra her.
    Hvis en forstærker har et S/N på 90 dB og med THD på 0,05 %, så er jeg sikker på at vi har nået et punkt, hvor det menneskelige øre ikke kan høre forskel på forstærkere der måler bedre. Tænk på hvor meget en højttaler forvrænger i forhold til en gennemsnitlig forstærker, vi taler faktor x 10 og mere. En velkonstrueret forstærker der ikke presses, lyder transparent og det behøver overhovedet ikke være et svejseværk til mange tusinde kr. Generelt ser jeg forstærker topologien som løst og de nye "landvindinger" der proklameres af producenterne er bare for at holde gryden i kog og tømme forbrugernes lommer.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis en forstærker har et S/N på 90 dB og med THD på 0,05 %, så er jeg sikker på at vi har nået et punkt, hvor det menneskelige øre ikke kan høre forskel på forstærkere der måler bedre. Tænk på hvor meget en højttaler forvrænger i forhold til en gennemsnitlig forstærker, vi taler faktor x 10 og mere. En velkonstrueret forstærker der ikke presses, lyder transparent og det behøver overhovedet ikke være et svejseværk til mange tusinde kr. Generelt ser jeg forstærker topologien som løst og de nye "landvindinger" der proklameres af producenterne er bare for at holde gryden i kog og tømme forbrugernes lommer.
    Ja jeg hører folk sier det stadig vekk. Men det er ikke min erfaring. Av de forsterkerne jeg har hatt siste år (EC, Boulder, ASR, og snart Purifi) er de alle innenfor den specen du nevner og vel så det, men jo det er store (opplevde) forskjeller selv når du ikke presser dem på effekt/strømreserver.. Jeg forstår logikken i at høyttalere (og rommet) lager mye mer ugagn men det er tydeligvis ikke så rett fram likevel.

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    557
    Ja jeg hører folk sier det stadig vekk. Men det er ikke min erfaring. Av de forsterkerne jeg har hatt siste år (EC, Boulder, ASR, og snart Purifi) er de alle innenfor den specen du nevner og vel så det, men jo det er store (opplevde) forskjeller selv når du ikke presser dem på effekt/strømreserver.. Jeg forstår logikken i at høyttalere (og rommet) lager mye mer ugagn men det er tydeligvis ikke så rett fram likevel.
    Ved ikke hvilken højttaler du spiller på, men hvis den er lidt vanskelig belastning, så vil forskelle være mere tydelige. Ved aktiv drift er forskellene minimale/ ikke hørbare. Richard Clark´s infamous amp test kommer jeg til at tænke på. Mange kritiserede test metoden, mange tog testen, men tror ikke der var nogen der bestod testen.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.681
    Sted
    Kongsberg
    THD er er en litt for grov forenkling. Det har mye å si hvilken harmonisk som dominerer. Og så har man jo utgangsimpedansen som kan gjøre sitt hvis den ikke er lav nok. Og så har man IMD som kan gjøre mye. Nei, det holder ikke med to tall for å karakterisere en forsterker. Men at det finnes mange gode forsterkere i dag som vil låte likt er jeg enig i.

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    557
    THD er er en litt for grov forenkling. Det har mye å si hvilken harmonisk som dominerer. Og så har man jo utgangsimpedansen som kan gjøre sitt hvis den ikke er lav nok. Og så har man IMD som kan gjøre mye. Nei, det holder ikke med to tall for å karakterisere en forsterker. Men at det finnes mange gode forsterkere i dag som vil låte likt er jeg enig i.
    Hvis du læser mit indlæg 267, vil du se at vi ikke er uenige. IMD er uden tvivl værre end THD i min optik. Ulige ordens forvrængning er værre end lige ordens og højere ordens er værre end lav ordens, dvs. 6. ordens er værre end 3. ordens. Men maskeringseffekten gør alligevel at THD ikke betyde alverden, for det menneskelige øre. Det er nemt at måle, men ikke høre.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Ved ikke hvilken højttaler du spiller på, men hvis den er lidt vanskelig belastning, så vil forskelle være mere tydelige. Ved aktiv drift er forskellene minimale/ ikke hørbare. Richard Clark´s infamous amp test kommer jeg til at tænke på. Mange kritiserede test metoden, mange tog testen, men tror ikke der var nogen der bestod testen.
    Vi er i hvert fall enige om at aktiv drift medfører store fordeler over passiv selv om begge deler kan låte knall med rett forsterker...Har begge deler og i prisklasser fra 5000-500000 :) Nå i 2022, med relativt rimelig klasse-D er jeg jammen ikke sikker på hva som er mest kostnadseffektivt lenger men tenker nok at fordelene med aktive høyttalere med forsterker pr. element og god DSP er i ferd med å dra fra de tradisjonelle mastodontene.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.669
    Sted
    Langesund
    I mitt gamle 3-veis aktive system med DEQX prøvde jeg en NCore i stede for en DP i mellomtonen(200 til 3500 Hz). Det ble fryktelig livløst og tamt. Målte så vi var sikre på at nivået var riktig. Hvorfor det ble slik vet jeg ikke, men det jeg var sikker på var at det bare var å koble tilbake til DP.

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    557
    I mitt gamle 3-veis aktive system med DEQX prøvde jeg en NCore i stede for en DP i mellomtonen(200 til 3500 Hz). Det ble fryktelig livløst og tamt. Målte så vi var sikre på at nivået var riktig. Hvorfor det ble slik vet jeg ikke, men det jeg var sikker på var at det bare var å koble tilbake til DP.
    Det kan jeg heller ikke forklare med andet end .......Hearing is believing ;)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    607
    Valg av effektforsterker(e) er langt mindre viktig en det mange påstår, og det en hel bransje vil ha oss til å tro!!
    Er helt klart valg av forforsterker som er mest avgjørende for resultatet, så det bør legges mer i valg av forforsterker enn i valg av effektforsterker, og slik med et lydmessig positivt resultat.
    Når det er sagt så betyr jo ikke det at man trenger å skjære til benet ved valg av effektforsterker, tenker at en grei tilnærming er å pare produkter i tilsvarende samme kvalitet (der trenger ikke nødvendigvis prislappen være det avgjørende).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn