Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvorfor ikke bare gjøre som oss andre.....og hekte stereoforsterkeren på LineOut Front Receiver :unsure:
    Fordi jeg ikke vil ha flere bokser enn nødvendig, og fordi det ikke er linje/HT inngang med unity gain på den forsterkeren jeg har fra før.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    To dsp or not to dsp? 😁

    Dsp fungerer som et hjelpemiddel for min del, fravær av dsp hadde vært utfordrende for min del .....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal begynne å omtale mine greier som digitale delefiltre. Kanskje det er kosher? Det er i alle fall det de er.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fordi jeg ikke vil ha flere bokser enn nødvendig, og fordi det ikke er linje/HT inngang med unity gain på den forsterkeren jeg har fra før.
    Du har vel heller egentlig ikke ønsker om flere enn 2 høyttalere totalt i rommet.....og da kan det være like greit å legge den ballen død....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er tre ting som står i hue på amason.
    Det ene er Klipsch, det andre er 300B, det tredje er at alt annet er dritt, og DSP er for dummies.
    De tekniske samenhengene er forklart til han flere ganger.
    Han velger å ikke legge sammen to og to, og heller fortsette å gnåle som et gnagsår her inne.

    Vi andre er lei.

    Tråden begynner mer og mer å ligne på en forsterker tråd som ble stengt for ikke lenge siden.
    Folk er ikke interressert i å lese hva som blir presentert av andre, det er mest glede i å spy ut eget gulp.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hadde vært flott om du kunne dele noen av disse grafene du har hatt, eller nevene folk du har besøkt.
    Lagt ut disse tidligere så ser ikke behovet for og grave de frem men det ble rett og slett mangel på fot 👍
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du har vel heller egentlig ikke ønsker om flere enn 2 høyttalere totalt i rommet.....og da kan det være like greit å legge den ballen død....
    Jeg skrev vel bare for noen få innlegg siden at jeg tenker en del på surround.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er trist når en ikke får det til å fungere...
    Nei herregud har testet mye rart og at aktive høyttalere og dsp ikke faller i smak er absolutt ikke trist så lenge passiv drift gleder meg mer 👍
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå må du ikke være så vrang Bambi. Når tråden har utartet såpass som den har gjort så kan du da ikke lenger forvente at folk skal lese hva andre skriver.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ah, og jeg som bare trodde jeg ble trollet. Ikke meningen å være vrang, altså.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Det er tre ting som står i hue på amason.
    Det ene er Klipsch, det andre er 300B, det tredje er at alt annet er dritt, og DSP er for dummies.
    De tekniske samenhengene er forklart til han flere ganger.
    Han velger å ikke legge sammen to og to, og heller fortsette å gnåle som et gnagsår her inne.

    Vi andre er lei.

    Tråden begynner mer og mer å ligne på en forsterker tråd som ble stengt for ikke lenge siden.
    Folk er ikke interressert i å lese hva som blir presentert av andre, det er mest glede i å spy ut eget gulp.
    Hvor får du 300b fra 😂 Har i tilegg Vrel ved siden av Klipsch, en litt annen konstruksjon 🙈 ser da ut til at det fortsatt er mange her som kjører passivt og klarer seg uten klasse D så vet ikke hva du griner etter.
    Når det gjelder effekt så kjører jeg ofte integrert så da er vel det problemet løst med matching mellom pre og effekt ihvertfall 👍
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    ...og bare for å få det på det rene. De største blåserne her inne er ikke å finne blant luksusgjøkene, snarere blant hjemmesnekkerne, AV forum migranter og kinamikk dyrkere.
    Et blunt statement. Modsvaret vil kun være til popcorn time viewers begejstring ;)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Strømmen blir jo ifølge Ohms lov den, om man regner på spenning eller strøm så øker den andre etter, pga. Motstanden er relativt fast. Det du sier her er at når strømmen kan øke uten at volten øker vil da si at det er motstanden som endrer seg istedet og dette ser man også på regnestykket ettersom jeg tok med flere eksempler. Ville tall, ja. Men det kan kanskje være greit å sette ville tall i litt kontekst, det var ikke jeg som snakket om strømsterke forsterkere i forrige innlegg på 50A som MÅ være et must. Og tallene man snakker om da er ifølge det regnestykket. 50A på hva?
    Sånn ellers så er vi jo ganske enige.
    Det var bare for å presisere hva som fører til hva. Ja, vi er ganske enige. Regnestykket tar utgangspunkt i 50A på høyttaler utgangen. Kjenner ingen hifi forsterkere som klarer det?!
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Tenker helt konkret på stereo og surround fra samme merke, som f.eks. Denon eller Yamaha. Hvordan kan de eventuelt tilby like høy kvalitet på deler hvis de skal levere fem eller sju kanaler til samme pris som to? Er det sånn at produksjonskostnadene er så ubetydelige at de kan prise strategisk og skape kunstige skiller mellom kvalitet og funksjoner?

    Agendaen for at jeg lurer er egentlig bare at jeg innimellom tenker at det kunne vært morsomt med surround, og ikke er klar for å betale noe særlig mer enn stereforsterkeren min kostet. Og selvsagt heller ikke er så veldig interessert i gå ned i kvalitet.
    Da må du nok søke brukt. Og JA det er morsomt med surround 👍🙂
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kinamikk er blitt et slags kollektivt skjellsord og nærmest synonymt med dritt, men det er nok en sannhet med svært store modifikasjoner.... noe som vestlige produsenter av det meste har oppdaget for lenge siden. Det er fullt mulig å få produsert til høye spesifikasjoner også i Kina.. det koster rett nok "litt mer", uten at jeg er sikker på hvor mye. Jeg blir ikke det minste forbauset, og anser det heller som overveiende sannsynlig at svært mange "HiEnd" produsenter får produsert både kretskort og komponentmontasje i Kina, noe som er fullt mulig. Noen får også helt sikkert produsert ferdig til mange-og-nitti prosent....
    Den første PC-en min var "norskprodusert"... West Computers.... skrudd sammen i Norge med deler fra Taiwan er nok 99% mer riktig...
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Det var bare for å presisere hva som fører til hva. Ja, vi er ganske enige. Regnestykket tar utgangspunkt i 50A på høyttaler utgangen. Kjenner ingen hifi forsterkere som klarer det?!
    Se på Dynamic precision, di leverer vel litt ampere på utgangen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var bare for å presisere hva som fører til hva. Ja, vi er ganske enige. Regnestykket tar utgangspunkt i 50A på høyttaler utgangen. Kjenner ingen hifi forsterkere som klarer det?!
    Å snakke om 50A fra Hifi-forsterkere er egentlig bare tullprat av noen som ikke forstår bedre... Mulig at 2kW modellen fra Mc kan greie en 50A impuls i et millisekund eller to, men det stopper der... det er bare å regne litt på totalt energiinnhold i kondensatorbanken.... Slike tall er basert på "beregninger" om hvor stor impuls som kan leveres i feks 0,1 ohm, - i 1-2 msek....fullstendig irrelevant i praktisk bruk.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kinamikk er blitt et slags kollektivt skjellsord og nærmest synonymt med dritt, men det er nok en sannhet med svært store modifikasjoner.
    Det er et skjellsord jeg tviholder på og har ikke bare med kvaliteten på varen å gjøre. I den grad jeg evner, vil jeg unngå produkter produsert i den røverstaten. En umulig oppgave jeg vet, da Kina har tentaklene i alt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da må du nok søke brukt. Og JA det er morsomt med surround 👍🙂
    Underforstått at man ikke får like god kvalitet i to kanaler med en surroundforsterker, som fra en stereoforsterker til samme pris, hvis alt annet er likt? Forøvrig samme problemstillingen man stod ovenfor tidligere også, og bekrefter vel bare at de fysiske lovene ikke har vært like progressive som resten av samfunnet. :)

    Har hatt surround tidligere også, men blir ikke helt enig med meg selv om det er moro nok, eller om man får mer moro med å legge det samme budsjettet i to kanaler. Særlig på høyttalersiden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kinamikk er blitt et slags kollektivt skjellsord og nærmest synonymt med dritt, men det er nok en sannhet med svært store modifikasjoner.... noe som vestlige produsenter av det meste har oppdaget for lenge siden. Det er fullt mulig å få produsert til høye spesifikasjoner også i Kina.. det koster rett nok "litt mer", uten at jeg er sikker på hvor mye. Jeg blir ikke det minste forbauset, og anser det heller som overveiende sannsynlig at svært mange "HiEnd" produsenter får produsert både kretskort og komponentmontasje i Kina, noe som er fullt mulig. Noen får også helt sikkert produsert ferdig til mange-og-nitti prosent....
    Den første PC-en min var "norskprodusert"... West Computers.... skrudd sammen i Norge med deler fra Taiwan er nok 99% mer riktig...
    Det er flere gode grunner enn kvaliet til å unngå varer produsert i Kina. Selv om de kan levere god kvalitet, så er de en diktaturstat iallfall jeg vil unngå å støtte økonomisk om jeg kan.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tildels litt enig der, - men mer basert på den hysteriske bruk-og-kast mentaliteten som har utviklet seg i Vesten.... En stor del av vestlige produsenter av maskiner får utført mye deleproduksjon i Kina, men ofte med egen stedlig kvalitetskontroll....

    EDIT: Det er vel ellers i stor grad vestlig konsum som finansierer Kina....
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    337
    Kinamikk er blitt et slags kollektivt skjellsord og nærmest synonymt med dritt, men det er nok en sannhet med svært store modifikasjoner.... noe som vestlige produsenter av det meste har oppdaget for lenge siden. Det er fullt mulig å få produsert til høye spesifikasjoner også i Kina.. det koster rett nok "litt mer", uten at jeg er sikker på hvor mye. Jeg blir ikke det minste forbauset, og anser det heller som overveiende sannsynlig at svært mange "HiEnd" produsenter får produsert både kretskort og komponentmontasje i Kina, noe som er fullt mulig. Noen får også helt sikkert produsert ferdig til mange-og-nitti prosent....
    Den første PC-en min var "norskprodusert"... West Computers.... skrudd sammen i Norge med deler fra Taiwan er nok 99% mer riktig...
    Jeg har reist mye i Kina for å vurdere kvalitet i produksjon innenfor det feltet jeg jobber. Det jeg har lært er at du får det du betaler for, fra fabrikker med jordgulv - til de mest moderne som utkonkurrerer det meste i Vesten. I tillegg er de beste, flinke til å hente kompetanse og arbeidskraft fra resten av verden. Så kinamikk kan være "state of the art". Om man av politiske grunner velger å kjøpe fra andre produksjonsland, er det et valid argument.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Slettes ikke konting, tok meg en time med minidsp og dirac - ferdig med det. Langt bedre lyd nå enn hva det var før uten dsp.
    Knoting er bytting av rør, kabler eller forsterker for å forandre lyd - det er knoting det...
    Kan ikke være mer uenig.
    Mener du gikk DSP for å integrere subbene, eller husker æ feil?
    Har ingen erfaring med DSP, men med transparent elektronikk og lite farging av lyden, så er det mange ting som gir et løft.
    Da tråden HANDLER om "HVOR NØYE ER VALG AV EFFEKTFORSTERKER", GÅR Æ IKKE NÆRMERE INN PÅ DET HER.
    Uansett så er en høydempingsfaktor på effekttrinne ikke en ulempe, f. eks 4000.
    For øvrig er æ i mål, kanskje bortsett fra streamingsgreiene ;)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et blunt statement. Modsvaret vil kun være til popcorn time viewers begejstring ;)
    Ja, en svært generalisert uttalelser basert på observasjoner. Å være mer nyansert er nærmest umulig, å være mer konkret har fått meg utestengt fra tråder tidligere. For å snu på flisa! Det er flere på begge sider av bordet jeg synes både er dyktige og inkluderende, disse ser jeg til for inspirasjon og innsikt.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er flere gode grunner enn kvaliet til å unngå varer produsert i Kina. Selv om de kan levere god kvalitet, så er de en diktaturstat iallfall jeg vil unngå å støtte økonomisk om jeg kan.

    Nå sporer vi skikkelig av ift åpningsinnlegget ;), og ikke har jeg lest alt heller.

    Visst er Kina sjefsrøveren, iaf blant de aller verste. Men mange land - alle - har sine svin på skogen. Skal man feks boikotte varer fra USA pga deres bedritne krigsindustri (som Norge er en del av)? Eller India pga deres møkka kastesystem (som lever i praksis)? Og skal man snakke om brudd på menneskerettigheter, så er lista lang. Veldig lang.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    EDIT: Det er vel ellers i stor grad vestlig konsum som finansierer Kina....
    Det er nettopp det som gjør det så umulig. Er personlig villig til å betale prisen, men dessverre basert på denne og lignende tråder er vi ganske få. For det som ses som fornuftig prisede varer, i dette tilfellet forsterkere, er ofte utelukkende basert på slavearbeid fra en tyrannisk nasjon. Det verste er at disse rimelige produktene lettere finner veien til dynga, fremfor gjenbruksmarkedet. En tap, tap situasjon i mine øyne.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... jeg er ingen storforbruker av klær, men dongeribuksene jeg nå stort sett kjøper på Dressmann, koster faktisk mindre enn Levis i 1975...
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Ja, en svært generalisert uttalelser basert på observasjoner. Å være mer nyansert er nærmest umulig, å være mer konkret har fått meg utestengt fra tråder tidligere. For å snu på flisa! Det er flere på begge sider av bordet jeg synes både er dyktige og inkluderende, disse ser jeg til for inspirasjon og innsikt.
    For min del må der gerne være højt til loftet og langt til døren, inden for rimelighedens grænser (undtaget f.eks. hårde personangreb mm). Vi er jo alle mere eller mindre inden for kategorien "passioneret nørder" og lidt bias kan man vel aldrig sige sig helt fri for. Uenige kan vi altid være, så længe kærligheden til hobbyen og musikken er intakt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke være mer uenig.
    Mener du gikk DSP for å integrere subbene, eller husker æ feil?
    Har ingen erfaring med DSP, men med transparent elektronikk og lite farging av lyden, så er det mange ting som gir et løft.
    Da tråden HANDLER om "HVOR NØYE ER VALG AV EFFEKTFORSTERKER", GÅR Æ IKKE NÆRMERE INN PÅ DET HER.
    Uansett så er en høydempingsfaktor på effekttrinne ikke en ulempe, f. eks 4000.
    For øvrig er æ i mål, kanskje bortsett fra streamingsgreiene ;)
    Har ikke ALLE transparent elektronikk for tiden da!? Ihvertfall sier de at de har det.. Hva er nå transparent elektronikk igjen? Var det en stålstreng fra trafo til høyttalere med plexiglass over for å vise at det nesten ikke befinner seg komponenter der, eller er det rett og slett lav forvrengning, som gir mindre farging på lyden...?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Underforstått at man ikke får like god kvalitet i to kanaler med en surroundforsterker, som fra en stereoforsterker til samme pris, hvis alt annet er likt? Forøvrig samme problemstillingen man stod ovenfor tidligere også, og bekrefter vel bare at de fysiske lovene ikke har vært like progressive som resten av samfunnet. :)

    Har hatt surround tidligere også, men blir ikke helt enig med meg selv om det er moro nok, eller om man får mer moro med å legge det samme budsjettet i to kanaler. Særlig på høyttalersiden.
    Når det gjelder dac/pre/effekt - kommer man nok et stykke lenger i dag med stereo vs surround. Virker som prisen de siste årene har tatt veldig av for surround.

    Var ikke slik tidligere - hvor man kunne gjøre mange gode kjøp med surround, gjerne halv pris og lavere - da nye modeller kom ut hvert år. Tror det selges veldig mye mindre i dag - lydplanker har vel skylden. De store prisavslagene er helt borte.

    Jeg har testet en del hjemme og forskjellen mellom dac/pre/effekt for stereo og surround - og jeg finner veldig liten forskjell. Ikke noe dyrt utstyr - mid-fi kanskje?

    For høytalere blir det noe helt annet. Liten tvil om at man kommer veldig mye lenger for de samme kronene.

    Noen ting kan være greit å tenke på - Jeg synes rommet betyr mindre i et surroundoppsett - mange variabler her selvsagt.

    Musikk - surroundinnspillinger har ofte bedre mastering enn stereoinnspillinger - dette kan bety mer enn både elektronikk & høytalere - til og med rommet.

    Lanseringen med Atmos hos Apple osv er veldig velkommen med tanke på mastering for ny musikk. For egen del betyr det at jeg nå kan lytte til musikk jeg ikke orket tidligere, fantastisk - håper trenden både øker og fortsetter.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har ingen erfaring med DSP, men med transparent elektronikk og lite farging av lyden, så er det mange ting som gir et løft.
    Da tråden HANDLER om "HVOR NØYE ER VALG AV EFFEKTFORSTERKER", GÅR Æ IKKE NÆRMERE INN PÅ DET HER.
    Uansett så er en høydempingsfaktor på effekttrinne ikke en ulempe, f. eks 4000.
    Hva skal til for å løfte f.eks. nCore og Purifi?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nri dette er også når jeg presser forsterkerne
    Tonale forskjeller på grunn av utgangsimpedanse på forsterkerne vil vel gjøre seg gjeldende når du presser forsterkerne også. Eller kanskje til og med særlig da. Konstruksjoner som Klipsch Heritage ble jo opprinnelig laget for å matche typisk høy utgangsimpedanse fra datidens rørforsterkere, så en moderne transistorforsterker med typisk lav utgangsimpendase vil ikke nødvendigvis låte så bra. Lite eller altfor slank bass kan være et resultat. Korriger meg hvis jeg tar feil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå sporer vi skikkelig av ift åpningsinnlegget ;), og ikke har jeg lest alt heller.

    Visst er Kina sjefsrøveren, iaf blant de aller verste. Men mange land - alle - har sine svin på skogen. Skal man feks boikotte varer fra USA pga deres bedritne krigsindustri (som Norge er en del av)? Eller India pga deres møkka kastesystem (som lever i praksis)? Og skal man snakke om brudd på menneskerettigheter, så er lista lang. Veldig lang.
    Det er sant. Nekter ikke for at det er mange andre også. I sommer vurderte jeg en gitar som var produsert i Indonesia, og jeg vet ikke om det hadde vært helt fint heller. Når Donald var president i US and A unngikk jeg helt bevisst å handle varer produsert der, uten at jeg har noen illusjon om at det gjorde noe fra eller til. Det blir veldig vanskelig hvis man ikke skal handle fra nasjoner eller firmaer som har svin på skogen, men jeg har iallfall bestemt meg for at jeg unngår ting fra Kina hvis jeg kan. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn