Hvor hørbart er AD-DA konverteringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tja, dødslett var det vel ikke (Sennheiser hodetelefoner på pc).

    08:33:19 : Test started.
    08:34:47 : 01/01
    08:35:43 : 01/02
    08:36:06 : 02/03
    08:36:32 : 03/04
    08:37:09 : 04/05
    08:38:00 : 04/06
    08:38:25 : 05/07
    08:39:06 : 06/08
    08:39:26 : 07/09
    08:42:17 : 08/10
    08:43:03 : 09/11
    08:43:34 : 10/12
    08:44:17 : 10/13
    08:44:37 : 11/14
    08:45:40 : 12/15
    08:46:00 : 12/16
    08:46:00 : Test finished.

    ----------
    Total: 12/16
    p-value: 0.0384 (3.84%)


    Opplevde den prosesserte som litt mer lukket / mindre oppløst i toppen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.255
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tja, dødslett var det vel ikke (Sennheiser hodetelefoner på pc).

    08:33:19 : Test started.
    08:34:47 : 01/01
    08:35:43 : 01/02
    08:36:06 : 02/03
    08:36:32 : 03/04
    08:37:09 : 04/05
    08:38:00 : 04/06
    08:38:25 : 05/07
    08:39:06 : 06/08
    08:39:26 : 07/09
    08:42:17 : 08/10
    08:43:03 : 09/11
    08:43:34 : 10/12
    08:44:17 : 10/13
    08:44:37 : 11/14
    08:45:40 : 12/15
    08:46:00 : 12/16
    08:46:00 : Test finished.

    ----------
    Total: 12/16
    p-value: 0.0384 (3.84%)


    Opplevde den prosesserte som litt mer lukket / mindre oppløst i toppen.
    Hvilken software brukte du?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har brukt AD-DA i anlegget i mange år. XLR ut fra en Oppo spiller og inn i en Accuphase DG-58 (voicing + DAC) hvor signalet blir AD konvertert. Jeg er totalt uten bekymring over den prosessen. Disse testene som er gjort her virker å være veldig langt unna en renhets tilnærming, og enda sliter folk med å høre forskjell. Tipper vi kan legge den AD ballen død, så får nevrotikerne slite med sitt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg håper flere laster ned og tar en lytt før jeg avslører hva som har skjedd med den ene fila.

    Det ser ut som det er en viss konsensus rundt at forskjell finnes, men at den er høyst moderat.

    Legger ut link til filene igjen her.

    På den forrige der ene kanalen var lavere, så lurte jeg på om du hadde byttet om høyre og venstre en stund siden lydbilde forflyttet seg :)

    På den siste her klarer jeg ikke høre noen forskjeller mellom filene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som et innspill.
    Jeg spiller mye musikk med spotify via TV.
    Har da en slik liten DAC stående etter TV og før DEQX.

    1648803217976.png


    Har også testet med digitalt rett inn i DEQX.
    Det har vert såpass liten forskjell (om noen) at jeg har bare beholdt den FiiO dingsen. Det gjør det enklere når skal veksel mellom andre kilder.

    Det er hysterisk hvor mye mer det har å si for lyden hvor flink en er å treffe med DSP oppsett enn om en har en ekstra runde DA-AD som i mitt tilfelle.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.618
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er hysterisk hvor mye mer det har å si for lyden hvor flink en er å treffe med DSP oppsett enn om en har en ekstra runde DA-AD
    QFT

    En gang for lenge siden laget jeg en tråd her inne som het Frekvensgang, frekvensgang, frekvensgang. Da ble det månelyst her inne. Mange kabeltro skulle helst sett meg marsjert rett til skafottet for slik blasfemi, og ikke skulle jeg få høre Berlioz på turen heller, for Symphonie Fantastique var utenfor deres musikalske univers.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    QFT

    En gang for lenge siden laget jeg en tråd her inne som het Frekvensgang, frekvensgang, frekvensgang. Da ble det månelyst her inne. Mange kabeltro skulle helst sett meg marsjert rett til skafottet for slik blasfemi, og ikke skulle jeg få høre Berlioz på turen heller, for Symphonie Fantastique var utenfor deres musikalske univers.
    Men tenk da at noen tydeligvis kan høre forskjell på hva slags ethernetkabel som overfører pakker fra ruteren til streameren, eller hva slags USB-kabel som overfører asynkrone og bufrede bits fra streamer til DAC.

    Mens oss andre stakkarer inkludert meg selv knapt klarer å høre forskjell på 10x A/D/A (og hvor det i mitt tilfelle kanskje primært var litt mer volum som gjorde at jeg opplevde litt mer bass/tyngde på Gandalf) og hvor lydhukommelsen min rett og slett ikke strekker til for å idenfisere noen signifikante forskjeller på test #2 ("original" vs "prosessert") hvis jeg veksler A/B blindt...

    Så en ting har jeg lært (selv om jeg er veldig spent på hva forskjellen faktisk var mellom "original vs prosessert" før jeg blir alt for skråsikker):
    jeg venter litt med å kjøpe den ultimate reference masterklokka fra Mutec (phase noise of ‑120 dBc at 1 Hz:
    ),
    som visstnok skulle få min Mutec MC-3+ USB formatkonverter og reklokker enda mer presis (https://mutec-net.com/product_mc-3-plus-usb.php), og som skal åpne for en ny verden av detaljer fra min 150k dyre DAC inn i mine forsterkere og høyttalere (med sånn ca 1% THD før rommet bidrar med sitt), og videre inn i mine 55 år gamle ører som snart skal serveres et godt glass vin eller to...Hmm!

    Men det er greit: Mer penger til flere subber på kinoen :)

    For ordens skyld: Her var det mest selvironi hvis noen lurer :cool:
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: KMR
    S

    Syncrolux

    Gjest
    QFT

    En gang for lenge siden laget jeg en tråd her inne som het Frekvensgang, frekvensgang, frekvensgang. Da ble det månelyst her inne. Mange kabeltro skulle helst sett meg marsjert rett til skafottet for slik blasfemi, og ikke skulle jeg få høre Berlioz på turen heller, for Symphonie Fantastique var utenfor deres musikalske univers.
    Mine eksperimenter med AD/DA looping X antall ganger der sluttresultatet ble korrigert så frekvensresponsen bli lik originalen viser jo at du har rett. Det er nesten bare en ting som gjelder, og det er frekvensgang.

    Når man drar lytterommet inn i regnestykket blir det litt mer komplisert, men frekvensgang er og blir det aller viktigste der også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det som er spesielt interessant oppi dette er at folk endrer på frekvensresponsen, om enn ganske lite, men tilskriver det til andre ting og tar det konsekvent for gitt at de har rett i sine antakelser.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Litt merkelig at ingen "gullører" har bidratt i denne tråden fortsatt.. ?
    Er det pga. at de er redde for å bli avslørte? Hører ikke forskjell på tungt prosseserte filer, men påstår fortsatt at man hører -120dB støy på AC-siden, nettverkskabler, streamere og åpne sikringsskap..
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.255
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Disse folka lar aldri fakta påvirke religionen sin uansett…..
    Vitenskapen, slik vi kjenner den i dag, er knapt over 500 år gammel. Hadde vitenskapen kommet før religionen så ville det ikke fantes noen religion (sies det). Hi-fi bransjen er like vel et bevis på det motsatte. Uavhengig av vitenskapelige bevis mener mange mye basert på tro og håp.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Uten at jeg skal henge meg på eventuelle personkarakteristikker så burde jo for eksempel @larsmartin som hører forskjell på om sikringsskapet er åpent eller lukket
    Der satt’n - dette århundres morsomste kommentar på dette nettsted :cool:
    Kan rett og slett være fyren hører grasset gro - i så fall foreslår jeg en egen grønt-areal-tråd :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Uten at jeg skal henge meg på eventuelle personkarakteristikker så burde jo for eksempel @larsmartin som hører forskjell på om sikringsskapet er åpent eller lukket ha null problemer med 10 av 10 i blindtest her.
    Alt må tenkes på i digital avspilling, det er helt sikkert! Digital kan låte ekstern digital, hardt og grusomt. Med rette tiltak høres digital nesten ut som vinyl. Nettverk, nettverkskabler, streamer og dac er de komponentene som er mest avgjørende for om det kommer musikk eller grusomme lyder ut av anlegget. De fleste mener det ikke betyr en dritt, derfor er det mye rytmeboks lyd rundt om. Tragisk å høre på anlegg uten god digital del. «Nesten» bedre å høre på knitrer fra vinyl selvom det er et helvete..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Enda være er det om høyttalerne ikke er bra. Da kan til og med lyden bli feil!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.255
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Alt må tenkes på i digital avspilling, det er helt sikkert! Digital kan låte ekstern digital, hardt og grusomt. Med rette tiltak høres digital nesten ut som vinyl. Nettverk, nettverkskabler, streamer og dac er de komponentene som er mest avgjørende for om det kommer musikk eller grusomme lyder ut av anlegget. De fleste mener det ikke betyr en dritt, derfor er det mye rytmeboks lyd rundt om. Tragisk å høre på anlegg uten god digital del. «Nesten» bedre å høre på knitrer fra vinyl selvom det er et helvete..
    Du har jo jobbet mye med det digitale i ditt anlegg, derfor kan det være interessant å lese hvordan/hva du hører i forskjell på filene til Syncrolux.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Alt må tenkes på i digital avspilling, det er helt sikkert! Digital kan låte ekstern digital, hardt og grusomt. Med rette tiltak høres digital nesten ut som vinyl. Nettverk, nettverkskabler, streamer og dac er de komponentene som er mest avgjørende for om det kommer musikk eller grusomme lyder ut av anlegget. De fleste mener det ikke betyr en dritt, derfor er det mye rytmeboks lyd rundt om. Tragisk å høre på anlegg uten god digital del. «Nesten» bedre å høre på knitrer fra vinyl selvom det er et helvete..
    Blablabla... Hva i all verden har dette med to forskjellige filer å gjøre!? En prosessert og en ikke.. Man skal bare spille de av og høre på de, om streamer og nettverkskabler er såpass ustabilt hos deg at det gir så store utslag som du sier så burde du kanskje få ordnet deg ordentlige kabler istedet, som fungerer (koster hele 100,- på clasern eller komplett for noen par meter)..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Alt må tenkes på i digital avspilling, det er helt sikkert! Digital kan låte ekstern digital, hardt og grusomt. Med rette tiltak høres digital nesten ut som vinyl. Nettverk, nettverkskabler, streamer og dac er de komponentene som er mest avgjørende for om det kommer musikk eller grusomme lyder ut av anlegget. De fleste mener det ikke betyr en dritt, derfor er det mye rytmeboks lyd rundt om. Tragisk å høre på anlegg uten god digital del. «Nesten» bedre å høre på knitrer fra vinyl selvom det er et helvete..
    Dette er ikke rytmeboks, men Jeff Porcaro :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da er der sikkert en god ting å svare på spørsmålet i åpningsinnleggene og oppfølgingene også?

    Hører du noen forskjell mellom sporene?
    Skal prøve, testen gir ikke noe fornuftig utfall så ikke super interessant for min del.. Bruke tid på testing som ikke gir bedre lyd er bortkastet tid.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg mener testen kan gi en klar pekepinn på hva som faktisk betyr noe, og hva som er mindre viktig. Sånn sett bør det - hvis man tar testen med et åpent sinn, og ikke konkluderer på forhånd vel å merke - indirekte bidra til bedre lyd.

    For min egen del var det nesten sjokkartet å høre hvor liten forskjell det er på de to filene. Jeg hadde forventet at den ene skulle falle helt gjennom.

    Jeg poengterer igjen - lytt med åpent sinn, uten fordommer, og uten å gi seg selv «fasiten» på forhånd.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener testen kan gi en klar pekepinn på hva som faktisk betyr noe, og hva som er mindre viktig. Sånn sett bør det - hvis man tar testen med et åpent sinn, og ikke konkluderer på forhånd vel å merke - indirekte bidra til bedre lyd.

    For min egen del var det nesten sjokkartet å høre hvor liten forskjell det er på de to filene. Jeg hadde forventet at den ene skulle falle helt gjennom.

    Jeg poengterer igjen - lytt med åpent sinn, uten fordommer, og uten å gi seg selv «fasiten» på forhånd.
    når skal du dele hva som er gjort med den da? :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tipper en slik test (10 AD/DA vs originalen) hadde skapt engasjement på ASR også forøvrig, hvis du la den ut der :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.622
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men det hadde kanskje vært interessant å diskutere HVA dette egentlig betyr. Det er jo fristende å tenke at det betyr at man kan bruke omtrent hva som helst av elektronikk, men jeg har da opplevd forskjeller på elektronikk hjemme. Er det kun i hodet mitt, eller er det da mest sannsynlig forskjeller i frekvensrespons eller andre ting på disse enhetene? @Snickers-is, har du en kommentar? Min litt rare surroundreceiver oppe som vi lyttet til f.eks?

    Typ, de fleste DACer er da 99% transparente, men hva med andre kretser rundt disse, buffere, preamps, og i mer kompliserte ting som en receiver har vi DSPer og mye rart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Skal prøve, testen gir ikke noe fornuftig utfall så ikke super interessant for min del.. Bruke tid på testing som ikke gir bedre lyd er bortkastet tid.
    Realitycheck.. Failed.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Men det hadde kanskje vært interessant å diskutere HVA dette egentlig betyr. Det er jo fristende å tenke at det betyr at man kan bruke omtrent hva som helst av elektronikk, men jeg har da opplevd forskjeller på elektronikk hjemme. Er det kun i hodet mitt, eller er det da mest sannsynlig forskjeller i frekvensrespons eller andre ting på disse enhetene? @Snickers-is, har du en kommentar? Min litt rare surroundreceiver oppe som vi lyttet til f.eks?

    Typ, de fleste DACer er da 99% transparente, men hva med andre kretser rundt disse, buffere, preamps, og i mer kompliserte ting som en receiver har vi DSPer og mye rart.
    Det kan være noen overraskende forskjeller i buffertrinn, og deres kobling mot andre komponenter. Jeg prøvde selv Yamaha receiver til å drive både effektforsterkere og ADAM aktive høyttalere back in the days, med stor skuffelse. Jeg gjorde aldri noen målinger av hva som skjedde, men det låt ekstremt flatt, så det kunne virke som om man fikk en del avrulling, spesielt i bassen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn