Hvor hørbart er AD-DA konverteringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    I dag er siste sjanse for å ta denne testen før fasiten legges ut i morgen tidlig.

    Jeg håper og tror det blir litt diskusjon når sannheten kommer for en dag her.

    Når jeg tenker meg om burde jeg egentlig ventet til fredag 1. April med legge den ut ..... hehehehe
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg prøvde igjen på kontoret i går på det anlegget jeg har der. Gamle Hypex forsterkere og billig MiniDSP DAC. Det var mye vanskeligere enn den første gangen da jeg brukte hodetelefoner. Sennheiser 650 og Tone2 DAC er noe av det råeste som finnes for lav THD og med det utstyret var det enkelt. Skal prøve igjen på anlegget i kinoen i kveld. Med Topping DAC og Vera forsterkere er i hvert fall THD ultra lavt. Jeg har trua..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ok, så du synes de låt noenlunde likt eller ?
    Noenlunde, kjerringa og ungene synes der var utholdelig så fikk ikke testet så mye.
    Om det låter bra hos deg Snickers vil jeg gjerne se frekvensresponen din.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Spørsmålet dreier seg kun om du hører noen forskjell på de to.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Spørsmålet dreier seg kun om du hører noen forskjell på de to.
    Kan du bruke et annet utgangspunkt? Blir altfor mye på engang for min del. Om det er dritt som er driti ut en eller to ganger er vanskelig å vurdere. Bedre med et krystallklart opptak med f eks stemmer og sax.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Noenlunde, kjerringa og ungene synes der var utholdelig så fikk ikke testet så mye.
    Om det låter bra hos deg Snickers vil jeg gjerne se frekvensresponen din.
    Det må det vel kunne bli en ordning med. Hvordan ser frekvensresponsen din ut?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.227
    Sted
    Langesund
    Den er prosesserte er litt mer lukket i lyden. Føler det mangler detaljer. Men forskjellene er så små at jeg må fokusere for å få med forskjellen. Natt og dag er det ikke.
    Denne er jeg enig i. Originalen er friskere og litt mer åpen. Høres ut som 16/44.1 mot 192bit mp3.

    Kan være ren innbilning
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Okay. Here goes.

    Testen er ganske enkelt den samme som den forrige - det ble loopet DA-konvertering > analog kabel > AD-konvertering gjennom Yamaha LS9 mikseren min, og frekvensresponsen på den "prosesserte" fila korrigert med EQ. Dette er vist her ved en RTA sammenligning av selve testsporet. Det er biiitelitt forskjell nær 20 kHz, som vi ser.

    TEST3-RTA.png


    I tillegg til selve testsporet la jeg også ved et sweep som ble generert i REW, fra 2 til 20 kHz. Dette for å kunne få til en så god EQ kurve som mulig på korrigeringen av den "prosesserte" fila.

    Her vises den første runden gjennom mikseren, og den siste runden. Den første fargede "pølsa" er selve sweepet. Som man ser rundes det av ved lave frekvenser, og det er en liten peak i toppen der også. Men dette ble altså korrigert med EQ.

    Skjermbilde 2022-04-01 122603.png


    Her er frekvenskurve på den første runden gjennom mikseren vs den siste. Men ser tydelig at mikseren tukler mye med frekvensresponsen når det blir noen runder gjennom. Men - på den "prosesserte" fila er det brukt EQ så den blir nesten flat igjen altså. Som sagt før....

    Freq_response_001_vs_100.png


    Det som er litt mer interessant er å se på støygulvet. Her er siste (øverst) og første (nederst) runde vist sammen, og zoomet en del inn. Som man ser øker støygulvet ved flere runder gjennom mikseren, naturlig nok, siden det går via det analoge domenet.

    Skjermbilde 2022-04-01 130027.png


    Den første runden gjennom mikseren har et støynivå på ca -92 dB

    Skjermbilde 2022-04-01 130122.png


    Den siste har ca -72 dB.

    Skjermbilde 2022-04-01 130053.png


    På den "originale" fila er støygulvet lik null egentlig. Men jeg tok med runde nummer en så har vi et grunnlag for å si noe om hvor mye støygulvet har økt pga gjentatt looping gjennom mikseren.

    Som vi ser øker støyen med ca 20 dB. 20 db = 100 ganger......
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen som vil gjette på hvor mange ganger signalet har gått mellom digitalt og analogt her ?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg satt og lyttet mens du la ut dette, og klarte etter hvert ganske lett å høre forskjell på filene med en gang jeg klarte å observere hva som var forskjellig. Basstromma på den prosesserte fila klipper bittelitt, kanskje pga at EQen spiste opp det dynamiske headroomet? I så fall er det fortsatt ikke støyen, og degraderingen ADC/DACen tilfører jeg hører.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ikke noe klipping her egentlig. Har sørget for nok headroom.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mye rart kan skje i løpet av ett hundre DA-AD konverteringer.....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mye rart kan skje i løpet av ett hundre DA-AD konverteringer.....
    Uten eq endring du gjør manuelt i etterkant, er frekvensene endret seg så mye bilde viser?
    Har du bilde av faser?

    prøv det samme med en dac da?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Uten eq endring du gjør manuelt i etterkant, er frekvensene endret seg så mye bilde viser?
    Har du bilde av faser?

    prøv det samme med en dac da?
    Ja. Bildene er riktige selvsagt.

    Fasen følger frekvensresponsen, så den er ikke så interessant sånn sett.

    Forslag til ADDA konverter?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja. Bildene er riktige selvsagt.

    Fasen følger frekvensresponsen, så den er ikke så interessant sånn sett.

    Forslag til ADDA konverter?
    Kan du ikke bruke en dac du har?

    så filene du sendte er fasen lik pga du har korrigert frekvensresponsen lik? fase følger frekvens.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har ingen dedikert DAC. Men hva med AD converter da? Må ha det også.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hmm.... en eller annen artefakt er det i allefall som minner om klipping. Hører det spesielt godt på det synkoperte basstrommeslaget etter ".... each other" på 0:17.
    Men seriøst, er det bare jeg som hører dette? I så fall er det bare å selge gull-anleggene deres. Jeg hørte det på en gammel, crappy laptop og Sennheiser HD25 hodetelefoner. :p
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ingen som har lyst til å kommente at man har gått fra det digitale domenet, via det analoge og så tilbake HUNDRE GANGER ?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men seriøst, er det bare jeg som hører dette? I så fall er det bare å selge gull-anleggene deres. Jeg hørte det på en gammel, crappy laptop og Sennheiser HD25 hodetelefoner. :p
    Pussig at du hørte det kjempegodt rett etter at fasiten var levert 😛
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som har lyst til å kommente at man har gått fra det digitale domenet, via det analoge og så tilbake HUNDRE GANGER ?
    Ikke noe annet enn det som er nevnt før, frekvensgang er viktigst så lenge oppløsning (dvs. båndbredde/punkter pr. sekund) på filen er god nok.. Støygulv trenger heller ikke å være hørbart selv om det er merkbart på endel innspillinger, det avhenger vel mer av hvilken musikk man hører på.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ikke bruke en dac du har?

    så filene du sendte er fasen lik pga du har korrigert frekvensresponsen lik? fase følger frekvens.
    De har jo gått igjennom DAC ganske mange runder, det samme gjelder ADC.. 100 runder for å være eksakt, som det ble forklart. Det ble vel konvertert til analogt, til digitalt, til analogt til digitalt osv..
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Pussig at du hørte det kjempegodt rett etter at fasiten var levert 😛
    For det første så skrev jeg det omtrent samtidig som fasiten ble levert, og uansett visste vi jo hva som er den prosesserte fila. Nå beskriver jeg også temmelig konkret hva jeg hører, sånn at andre kan prøve å gjøre det samme. Det at fasiten var levert hadde kun innvirkning på hvordan jeg prøvde å forklare artefakten jeg hører. Så hvis hundre ganger gjennom AD/DA får basstromma til å høres klippet ut, så tror jeg at jeg står over. ;)
    Og som sagt, støygulvet klarte jeg ikke å detektere, men det kan også ha med typen produksjon å gjøre.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen som har lyst til å kommente at man har gått fra det digitale domenet, via det analoge og så tilbake HUNDRE GANGER ?
    Samsvarer jo med teorien. En kopi, av en kopi, av en kopi osv i det analoge domenet medfører tap av dynamisk takhøyde.

    (y) Veldig god presentasjon av realiteten selv om sikkert mange av de "audiofile" nekter å se poenget og heller velger å avlede fokuset fra nettopp hva dette beviser.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Veldig fint test for å vise signifikansen eller mangelen på signifikans av en mulig problemstilling. Jeg har bare spilt dette av på ca 70dB og etter at jeg visste forskjellen på filene. For meg er en god indikasjon på at forskjeller i AD/DA konvertering er små, så fremt man ikke har frekvensmessige avvik eller faktiske feil in konverteringen. Dette samstemmer med egner erfaringer. Da er det å vende snuten tilbake til det som betyr mest: høyttalere og rom:) - ja og så musikken da selvsagt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn