Hvor hørbart er AD-DA konverteringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan jeg tror at jeg har hørt forskjell på to forskjellige høykvalitets DAC'er i stereon tidligere (tilnærmet i A/B via Roon) framstår nå som noe jeg bør vurdere på nytt...
    Det kan jo tenkes at de av forskjellige årsaker låter litt forskjellig, men at den ene er bedre enn den andre er kanskje litt mer tja. 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For det første så skrev jeg det omtrent samtidig som fasiten ble levert, og uansett visste vi jo hva som er den prosesserte fila. Nå beskriver jeg også temmelig konkret hva jeg hører, sånn at andre kan prøve å gjøre det samme. Det at fasiten var levert hadde kun innvirkning på hvordan jeg prøvde å forklare artefakten jeg hører. Så hvis hundre ganger gjennom AD/DA får basstromma til å høres klippet ut, så tror jeg at jeg står over. ;)
    Og som sagt, støygulvet klarte jeg ikke å detektere, men det kan også ha med typen produksjon å gjøre.
    Poenget her er vel ikke å anbefale noen å lage et oppsett med 100 ad/da heller, men snarere vise hvor liten forskjellen er med en enkel ad/da som man får feks ved introduksjon av DSP.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig er det litt interessant å se hvordan støygulvet ligger i forhold til teoretisk dynamisk range på vinyl, som er ca 70dB, ihht Wikipedia.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Det var vanskeligere på stereoanlegget. Forsøkte først en speedanalyse, men bommet fullstendig. Med litt mer konsentrasjon klarte jeg 10 av 10 rette her også.
    Det er mer "luft" på den uprosesserte. Litt mer utklinging. Hvis man "glemmer seg bort" og hører kun på grunntonene så høres det likt ut. Men ved å fokusere på det som ligger "bak" hører man forskjell i klangen. Nå må jeg lese hva som var fasit.
    1649018494147.png
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Poenget her er vel ikke å anbefale noen å lage et oppsett med 100 ad/da heller, men snarere vise hvor liten forskjellen er med en enkel ad/da som man får feks ved introduksjon av DSP.
    Selvfølgelig, og forskjellen jeg hører er kanskje ikke nødvendig vis pga 100xAD/DA heller, siden det største utslaget burde være forhøyet støygulv, som jeg ikke hører. Men noe er det. Og jeg er ikke redd for verken AD eller DA, bare så det er sagt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    100 ganger ja... Hehe. Ja da er det ikke store forskjellen per gang.
    Prøvde å få med meg forskjellen i støygulv nå etterpå, men klarer ikke det. Klarer heller ikke å høre den trommeartifakten JENO snakker om.

    Artig test som viser at AD/DA har mindre å si enn jeg liker å tro. Men NOE er det beviselig allikevel, og man streber jo etter perfeksjon. Jeg synes ikke denne produksjonen var så bra i utgangspunktet og da blir også forskjellene lettere skjult.
    Det hadde vært moro med flere tester der man f.eks tar tak i en produksjon som er mer profesjonell enn denne og som har "vanskeligere" elementer som mer stillhet i sporet osv. Kanskje bare to-tre runder med AD/DA.

    AD konvertereren i R&S Audio analyzeren er jo dritgod. Kanskje jeg lager noe morsomme greier med den. F.eks hvordan lyden av en forsterker blir etter 10 runder?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Ingen som har lyst til å kommente at man har gått fra det digitale domenet, via det analoge og så tilbake HUNDRE GANGER ?
    For en ekte audiofil er nok denne testens blotte eksistens mer støy enn 100 ganger innom AD-DA-leddet kan tilføre. Men når de får snudd seg vekk i vemmelse, og tenkt "det var det jeg visste, de der har ikke peiling på skikkelig high end", så retter det seg nok, og etter få minutter kan nok en DAC til en million igjen nytes til fulle.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Klarer heller ikke å høre den trommeartifakten JENO snakker om.
    Gøy at du forsøkte i allefall. ;) Jeg hørte det ikke i starten, men når jeg først har hørt det, så er det veldig tydelig. Kanskje jeg skal installere Foobar og lytte blindt, for å være sikker på at jeg ikke lurer meg selv. Får se når jeg får tid, da det blir et par hektiske dager på jobb. Men som trommis med noe studioerfaring kan det hende at jeg er mer var for trommerelaterte ting. Vi får se til uka om det er reelt eller ikke... :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For meg var dette en åpenbaring egentlig. Frekvensrespons er og blir det aller viktigste. End of discussion……

    Hadde jeg lagt ut det som var resultatet uten eq, så hadde alle hørt en veldig stor forskjell. Det som utgjør forskjellen mellom de to sporene i testen er da bare støygulv og forvrengning, som er 100 ganger høyere. Siden mikseren min ikke akkurat er ultra high end i utgangspunktet, så blir dette 100x resultatet målemessig temmelig ræva. Likevel låter det helt greit. Da kan en spørre seg om en DAC til en million med de beste specs egentlig er noen vits? Litt derfor må vel si jeg lever meget lykkelig med elektronikk som ble slaktet av ASR ……

    Jeg er også helt kurert for kabelangst og angst for konverteringer mellom analogt og digitalt. For ikke å snakke om noe så tullete som «strømrens» ….
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    8E5CAB75-56D6-41D4-8FEB-5D52417E1E78.jpeg


    Som man ser over - temmelig dårlige specs. Hvor mye er 0,05% THD ganger med 100 mon tro ……

    Diverse gullører burde jo få brekninger av dette. Likevel er en 100 gangers forverring vanskelig å høre tydeligvis.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Spilte den mye høyere sent i går. Da blir forskjellen større.

    Heller ikke fan av den miksen.
    Den er valgt spesielt for å framprovosere problemer. En «enkel» mix med få instrumenter, mild komprimering og lite kunstig romklang er mye enklere å gjengi, ala girl with guitar … ;)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men kunne vi ikke forsøkt en DA/AD loop hvor de ikke brukte samme klokke? For selv om testen viser hvor mye prosessering rundt har å si, så gir den ikke et reelt bilde av DA/AD i en kjede med ulike enheter.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men kunne vi ikke forsøkt en DA/AD loop hvor de ikke brukte samme klokke? For selv om testen viser hvor mye prosessering rundt har å si, så gir den ikke et reelt bilde av DA/AD i en kjede med ulike enheter.
    Det kan jo la seg gjøre også. Jeg skal tenke ut noen muligheter...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    For meg var dette en åpenbaring egentlig. Frekvensrespons er og blir det aller viktigste. End of discussion……

    Hadde jeg lagt ut det som var resultatet uten eq, så hadde alle hørt en veldig stor forskjell. Det som utgjør forskjellen mellom de to sporene i testen er da bare støygulv og forvrengning, som er 100 ganger høyere. Siden mikseren min ikke akkurat er ultra high end i utgangspunktet, så blir dette 100x resultatet målemessig temmelig ræva. Likevel låter det helt greit. Da kan en spørre seg om en DAC til en million med de beste specs egentlig er noen vits? Litt derfor må vel si jeg lever meget lykkelig med elektronikk som ble slaktet av ASR ……

    Jeg er også helt kurert for kabelangst og angst for konverteringer mellom analogt og digitalt. For ikke å snakke om noe så tullete som «strømrens» ….
    I tillegg så tenker jeg bare hvor mye enkelte går glipp av med å ikke ha en god DSP. :)
    Etter jeg skaffet amps med Dirac, så har jeg hverken tenkt på å bytte de ut eller noe annet anlegget. Kun brukt de til å høre musikk og rører ikke annet enn volum.

    Ikke for det, har pr. idag 5 rør amper, men disse er til gitar og heller tanken på innspilling og klart de gir forskjellig karakter med forvrengning til de 10+ gitarene man har med forskjellige pickups.. Men til avspilling vil man jo ha noe som funker til mer enn en sjanger om gangen og slippe ratting av EQ i forhold til det, ratter mer EQ på rør ila 5 min spilling på gitar enn man har gjort på et år med Dirac. 2 forskjellige pickups gir forskjellig karakter som igjen gjør at man må ratte på EQ med rør så det er sagt.. Dirac har jeg ikke sett på engang etter jeg kalibrerte og satte det opp for over et år siden.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kan jo la seg gjøre også. Jeg skal tenke ut noen muligheter...
    Det som forkluderer det hele er at jeg må skille avspilling og innspilling i to separate systemer. Det blir innmari mye mer jobb.

    Spørsmålet mitt er egentlig - hvorfor lage en test på den måten ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Det er et spørsmål jeg også stiller meg. Er det jitter du er ute etter? I såfall ville kanskje trikset vært å kjøre to enheter med mange digitale IO og route signalet frem og tilbake digitalt mellom dem.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Det er et spørsmål jeg også stiller meg. Er det jitter du er ute etter? I såfall ville kanskje trikset vært å kjøre to enheter med mange digitale IO og route signalet frem og tilbake digitalt mellom dem.
    Hvis vi antar synkron overføring og du gjør det på den måten vil vel en god digitalinngang med en godt implementert PLL sørge for å redusere jitter i hvert steg til max (inputjitter, intern jitter) på digitalutgangen, omtrent uavhengig av antall steg? Sånn omtrentlig men avhengig av PLL for hvordan det slår ut?

    Hvis man derimot gjør A/D og D/A uten synkronisert wordclock vil (konsekvensen av) jitteret potensielt adderes/summeres for hver gang signalet legges tilbake analogt.

    Slik jeg forstår sakens kjerne ;-)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da må vi vel skaffe oss noen skikkelig dårlige DA og AD convertere som ikke reclocker ...?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Hvis vi antar synkron overføring og du gjør det på den måten vil vel en god digitalinngang med en godt implementert PLL sørge for å redusere jitter i hvert steg til max (inputjitter, intern jitter) på digitalutgangen, omtrent uavhengig av antall steg? Sånn omtrentlig men avhengig av PLL for hvordan det slår ut?

    Hvis man derimot gjør A/D og D/A uten synkronisert wordclock vil (konsekvensen av) jitteret potensielt adderes/summeres for hver gang signalet legges tilbake analogt.

    Slik jeg forstår sakens kjerne ;-)
    Ja, slik mener jeg det er også. Man må over i det analoge domenet skal man eksponere (de voldsomme) jitterproblemene.
    Slike tester Syncrolux har laget er er kule, men selv om forskjellene er små, så er de der.. Jeg ønsker meg en test som gir null-resultat.
    Bruk mest mulig oppløst og utfordrende musikksjanger med stillhet og perkusjon og whatever, -spilt inn på absolutt beste mulige måte på beste mulige utstyr. Kjør så dette gjennom asynkrone AD/DA konvertere av høy kvalitet f.eks 5 ganger. Vil noen klare å høre forskjell på dette?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Gøy at du forsøkte i allefall. ;) Jeg hørte det ikke i starten, men når jeg først har hørt det, så er det veldig tydelig. Kanskje jeg skal installere Foobar og lytte blindt, for å være sikker på at jeg ikke lurer meg selv. Får se når jeg får tid, da det blir et par hektiske dager på jobb. Men som trommis med noe studioerfaring kan det hende at jeg er mer var for trommerelaterte ting. Vi får se til uka om det er reelt eller ikke... :)
    Ok, jeg hadde faktisk til hensikt å blindteste om jeg kunne høre forskjell på sporene. Dessverre så kræsjet PCn i hjemmestudioet mitt, så jeg fikk ikke testet der. Jeg prøvde så å innstallere Foobar2000 på jobb-PCn, men der må en administrator godkjenne installasjonen, så jeg gidder ikke å gjøre det. Løsningen ble å installere Foobar2000 på telefonen. Den har ikke analogutgang, så jeg måtte lytte gjennom mine Sennheiser Momentum true wireless 2. Første inntrykk er at det her høres "penere" ut, når jeg hører originalen. Svitsjer til det prosesserte klippet, og basstrommeartifakten er borte. Merkelig. Har en stajonær PC stående ubrukt et sted, så jeg kommer nok til å installere Foobar2000 på den, så jeg får lyttet blindt med hodetelefonene mine. Jeg gir meg ikke, selv om resten av verden har gått videre. :LOL:
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Er der nogen der har lyst til at dele test filerne, de ser ud til at være fjernet fra Jottacloud linket? Tak :)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Både det og og Kari Bremnes. Både 10 gange og 100 gange loop. Tror de fik navne fra Tolkien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn