Hvor hørbart er AD-DA konverteringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg lagde for morro en liten test siden jeg har et enkelt hjemmestudio. Jeg tok ca 30 sekunder av et velkjent spor og loopet det gjennom en Yamaha LS9 digital miksepult hele 10 ganger på denne måten:
    Digital avspilling fra PC - > analog ut på mikser -> XLR-kabler -> analog inn på mikser - > digitalt tilbake til PC -> opptak
    Dette blir da en DA - AD konvertering.

    Opptaket ble så benyttet i neste runde osv, slik at sluttresultatet jeg deler med dere (sammen med originalen) er en tiende-generasjon kopi som har vært DA og AD-konvertert 10 ganger. Eller gått mellom analogt og digitalt domene 20 ganger om man vil.

    For å unngå klipping ble originalen dratt ned 3 dB i nivå. For å ikke redusere oppløsningen er originalen egentlig en 24-bits kopi med 3 dB lavere nivå. Alle opptak ble gjort i 24-bit 44.1 kHz.

    Nå skal det sies at Yamaha LS9 vel egentlig er en miksepult for PA-bruk. Den er ikke akkurat high-end. Den er ikke nivåkorrekt ved 0 dB gain, og jeg fant at den ruller av en del i bassen og peaker i toppen. Dette har jeg kompensert for i sluttresultatet, slik at man unngår å få en forskjell som skyldes nivå, kanalbalanse eller frekvensrespons. Det siste kan jeg ikke garantere 100% da det ble gjort litt på gefühlen her...

    Uansett - her er link til filene. Hvis noen vil mene noe om lyden så er det fritt fram.



    Advarsel: De som ikke liker Kari Bremnes kan stå over...
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ok, jeg hopper i det og risikerer dermed hele mitt digitale renommé ..

    Dette ble lyttet til på kontoret over blåtann. Så spesielt kritisk var det ikke. Men jeg synes BILBO var best. FRODO hørtes litt "sprøere" ut, som om det var noe med kroppen. Kvantiseringsstøy?

    Men mulig min vintertidstrøtte kontorhjerne spiller meg et puss. Begge to var uansett passable, med unntak av litt essing/sibilans som viste seg i begge opptakene.

    Vinner jeg et krus nå? Eller mister jeg retten til stueanlegget?
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Begge to var uansett passable, med unntak av litt essing/sibilans som viste seg i begge opptakene.
    Ja det er jeg enig i - men dette kommer jo da selvsagt fra det originale opptaket.

    Skal la tråden ligge litt for å se om andre henger seg på.

    Dette er ingen konkurranse - bare en øvelse i å vise at AD-DA konverteringer kanskje ikke er så degraderende som mange vil ha det til.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må ærlig innrømme at jeg har angst og nevroser for DA-AD konvertering. Nydelig at du tester dette.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vent for guds skyld en stund, for når du poster fasiten, kommer "alle" til å høre hvorfor det er sånn.

    Foreslår at neste test er to stk Flac-filer der den ene har vært transcodet til 320kbps mp3 og tilbake. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alt hos meg er digitalt besudlet…
    Skal gjøre et forsøk i kveld eller i morgen tidlig. Fint om du kan holde fasit et par dager.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser nok for meg at de mest hysterisk overbeviste ikke kommer til å ta i dette med ildtang...
    Skrekk og gru, - tenk om noen skulle endre sin overbvisning...kommer aldri til å skje... :cool:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nåja - det er jo helt klart hørbar forskjell på de to filene.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    Jeg hører i hvert fall forskjell, men det er ikke tydeligere enn at jeg bommet på 2 av 10 på en ABX test.
    Jeg synes frodo har mer utklinging i toppen og liker den best.

    Kult med slike tester, og det er lurt å realitetsorientere seg litt. Jeg skyr ekstra AD/DA konverteringer som pesten, men når forskjellene er så små etter 10 konverteringer på et "ikke-ultra-high end" utstyr så er nok dette bare tull (det også).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Har satt en slik Nedis-switch inn for å kunne velge mellom phonoforsterker og en minst 25 år gammel CD-spiller. Det rykker i urent-synapsene.
    o_O
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har ikke åpnet LS9'en min (enda), men tipper det sitter en del elektrolytter i signalveien, relativt cheapo OP-AMP's, og helt standard AKM konvertere inni der.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man skal være nøye på det, så kan man vel anta at DA->AD samtidig på samme enhet er mye mer skånsomt enn om man hadde brukt to forskjellige, da klokkene i dette tilfellet antakelig er helt i synk. Så mye av generasjonstapet unngås på den måten.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Usikker på om jeg hadde klart en blindtest, men Frodo hørtes best ut for meg. Litt mer attack og kanskje mer utklinging.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis man skal være nøye på det, så kan man vel anta at DA->AD samtidig på samme enhet er mye mer skånsomt enn om man hadde brukt to forskjellige, da klokkene i dette tilfellet antakelig er helt i synk. Så mye av generasjonstapet unngås på den måten.
    Jeg skjønte ikke helt den. Hvis man gjør AD -> DA så må klokkene synkes i det digitale domenet uansett, selv om det er to separate enheter.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis AD og DA er på samme kort og deler samme klokke, så unngår du i stor grad jitterproblematikk i konverteringsleddet. Hvis du kjører DA ut og AD inn i én pass. Var slik jeg forstod at du gjorde det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Vanskelig å si hvem som er hvem når det er så stor forskjell på klangbalansen. BILBO har en helt annen fylde, og i mine ører bedre på stemmenyanser.
    FRODO er mer lystklingene og mer pistret i lyden.

    Slår derfor et slag for BILBO som den som er minst tuklet med.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hehe. Har satt en slik Nedis-switch inn for å kunne velge mellom phonoforsterker og en minst 25 år gammel CD-spiller. Det rykker i urent-synapsene.
    o_O
    Monterte samme boxen her i dag for å vippe kjapt mellom 2 platespillere, men sliter med å få lydfilene i denne tråden gjennom.....må muligens sette på en strømrenser først...? :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.247
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Ganske stor forskjell på disse selv og jeg ikke har prøvd en ABX test.
    BILBO er fyldiger med klart mere bass, men mere bass dekker også litt mere till mellomtonen/stemmen slik at FRODO med mindre bass virker mer frempå og lettere og klarere ,med mere tshz.
    Basert på opplysningene gitt må BILBO være originalen, siden den har mest bass og den lyse mindre bass og har mer løft i diskanten og må være FRODO som er prosessert. Bilbo virke å være med litt høyere volum , kansje det er det man liker ved Bilbo. DACen er rett og slett for ulinjær i frekvensgangen til å gjengi originalen korrekt.Så jeg tror ikke det resultate her er helt almengyldig- en mer rettlinjet AD-DA ville vært vanskeligere å avsløre. men morsomt allikvel.
    Det rare var at jeg først likte FRODO best pga løftet i stemmen som mindre bass gav, men så begynte jeg å savne bassen til BILBO, så da ble Bilbo den beste

    PS lyttet med Grado SR125 hodetelefoner, mens kona så på Dagsrevyen
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Hvis AD og DA er på samme kort og deler samme klokke, så unngår du i stor grad jitterproblematikk i konverteringsleddet. Hvis du kjører DA ut og AD inn i én pass. Var slik jeg forstod at du gjorde det.
    I produkter der signalet både skal AD og DA-konverteres er det vanlig at de ligger under samme klokke. Hvis de ikke gjør det må man enten inn med en asynkron overføring, eller lyden vil ramle ut med (u)jevne mellomrom.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Kul tråd @Syncrolux! Synd du ikke har fått nullet klangbalansen helt. Det burde være mulig å kjøre begge inn i REW som målefiler og se på frekvensbalansen totalt gjennom hele sporet. Så kan du EQ-e dem helt likt etter den metoden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Interessant å se at så mange støtter seg på klangbalansen som ledetråd, selv når den er så liten som dette.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.247
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo en del ledetråder i startinnlegget….. ;)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Umiddelbart oppleves jo forskjellen i klangbalanse større enn forskjell i lydkvalitet, og det selv etter ti runder med AD/DA gjennom et miksebord. Så da trenger man neppe være veldig bekymret for å introdusere en AD/DA i kjeden sin, f.eks for å introdusere mulighet for EQ/DSP. Forbedringen fra sistnevnte vil utvilsomt veie opp for eventuelt tap.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke Bremnes fan, men siden du har tatt bryet med å lage en slik flott test @Syncrolux så måtte jeg prøve! :)
    Jeg klarer ikke høre annen forskjell enn at den "BILBO" har bittelitt mer bass.

    Hva som har gått gjennom kverna 10 ganger klarer ikke jeg resonere meg frem til.
    Om jeg skal tippe så tipper jeg BILBO har vert gjennom AD-DA 10 ganger.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som sagt
    Kul tråd @Syncrolux! Synd du ikke har fått nullet klangbalansen helt. Det burde være mulig å kjøre begge inn i REW som målefiler og se på frekvensbalansen totalt gjennom hele sporet. Så kan du EQ-e dem helt likt etter den metoden.
    Enig i det. Som sagt ble det bare gjort kjapt på øret.

    Artig å lese at det er klangbalansen folk hører. Ikke evt "tap" gjennom konverteringen......
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Synes stemmen mister karakter på FRODO, men jeg har tatt feil før jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når man hører forskjell på DAC'er og sånt, er det muligens dette man hører ? Her er uansett responsen gjennom en DA-AD loop på min Yamaha LS9 miksepult.

    LS9 response.png


    Jeg skal lage en ny test der jeg skal prøve å kompensere for frekvensresponsen litt mer nøyaktig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et tips når det gjelder lyttetest er å spille sporene igjen og igjen. Hvis det er reell forskjell så hører man det best etter mange repetisjoner.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Et tips når det gjelder lyttetest er å spille sporene igjen og igjen. Hvis det er reell forskjell så hører man det best etter mange repetisjoner.
    Akkurat der er jeg uenig med deg.

    Min erfaring gjennom et ganske langt liv med HiFi er at det ikke er en god idé å switche mellom A/B når små/subtile forskjeller skal avdekkes. Man blir bare mer forvirret og det høres mer likt ut. Dette pga «akustisk hukommelse». Hjernen lagrer informasjon og drar med seg informasjon over i neste lytt. Oppdaget allerede i tenårene at hvis man på et godt kjent musikkstykke over et bedre anlegg hvor små detaljer som tidligere var maskert (av støy) nå hørtes godt og ble lagret i den akustiske hukommelsen, for så å vende tilbake til den dårligere HiFi-settingen, så «hører» man de detaljene som tidligere var maskert. Den akustiske hukommelsen har lagret informasjonen og innsetter det som mangler, for å si det sånn.

    Gå deg en tur ute i frisk luft. Legg deg på soffan i relax modus, lytt til musikken (ikke lyden), da har du et godt utgangspunkt, Imo.

    En interessant tråd, Syncrolux 🙂
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Problemet for min del er at når jeg hører noe for andre gang, så høres det automatisk bedre ut, selv om det er eksakt samme spor. Men det er selvsagt helt individuelt hvordan man best lytter. For meg funker det med repetisjoner.

    En ny test kommer i løpet av dagen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var ikke problem å høre forskjell på disse to. Frodo hadde mer en mer topp dominant frekvensbalanse. Bilbo virket mer siræva og begrenset i topp oktavene
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For morro, prøv igjen og spille sporene i motsatt rekkefølge :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, vi snakker om noen db frekvensbalanseforskjell fra bunn til topp.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja... Det er bittelitt forskjell i frekvensbalansen, men flere dB er det på ingen måte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ang.forskjeller på DAC.. ettersom det er flere måter å realisere analogdel og buffer på , finner jeg det egentlig logisk at det kan låte noe forskjellig.. da har jeg betydelig større problemer med mer eller mindre fantasifulle forklaringer på forskjeller på digitalsida...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tja... Det er bittelitt forskjell i frekvensbalansen, men flere dB er det på ingen måte.
    Ja, kanskje frekvensbalanse blir feil begrep. Men det har definitivt bygget seg opp noe i bunnen og blitt borte noe i toppen på Bilbo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn