Høyttalere Hvor bredt er stereo-oppsettet ditt?

Hvor bredt er stereo-oppsettet ditt i grader?

• Mindre enn 45 grader

Stemmer: 14 17.7%
  • 45 grader

Stemmer: 8 10.1%
  • 60 grader

Stemmer: 42 53.2%
  • 75 grader

Stemmer: 12 15.2%
  • 90 grader

Stemmer: 1 1.3%
  • Over 90 grader

Stemmer: 2 2.5%

• Totalt antall stemmer
    79

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kikka litt på tallene her nå. Overraskende mange som har mindre enn 45 grader vinkel på oppsettet sitt. Kan det da i det hele tatt kalles stereo? Det blir jo veldig veldig smalt.
    Tenker det har sammenheng med at mange har anlegg i stuen og ikke er helt nedsnødd når det kommer til andre hensyn enn bare lyd.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.498
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det en planleggingsgreie da? Jeg visste hvor vi skulle bo og laget denne et år før vi overtok:

stuetegning.jpeg

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg har et anlegg på stua jeg også. L-formet som den over, men mindre. 90-ish grader lyttevinkel. Lyttestol er del av sofagruppe, og høyttalerne er klemt helt inntil to sidevegger. Med litt planlegging går det meste :)

P

parafinoksen

Gjest
    Jeg har et anlegg på stua jeg også. L-formet som den over, men mindre. 90-ish grader lyttevinkel. Lyttestol er del av sofagruppe, og høyttalerne er klemt helt inntil to sidevegger. Med litt planlegging går det meste :)
    Hva slags høyttalere er dette? Det kan da ikke være «vanlige» gulvstående f.eks.?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må nok endre på mitt svar etter at ny plassering ble satt opp i går. Ble satt mye bredere og meg mye mer toe in. Driver og ordner lyd til en sommerfest om litt

Racket står helt i senter av rommet.
    IMG_20220530_182359.jpg

Kanskje ikke så lett å se på bilde hvor bredt dette er. 😁

P

parafinoksen

Gjest
    Ahem... Magnepan 1.5. De er veldig tynne, om ikke annet. Jeg mener de er ganske diskrete. Fruen er ikke helt enig...

BILDE!

Vis vedlegget 822149
    Ah, OK. Så nærme sideveggene kunne ikke jeg satt mine «kassehøyttalere», mest av rent praktiske og interiørmessige hensyn og fordi det da ville blitt brumlebass. Jeg har prøvd oppsett med likesidet trekant, men det blir for nærme høyttalerne i mitt rom.

S

Syncrolux

Gjest
    Magnepan’ene trenger all hjelp de kan få i bassen, for å si det sånn….

P

parafinoksen

Gjest
    Ja, det er mange hensyn å ta. Dette 60-gradersidealet gjelder nok spesielt nærfeltslytting i studioer, hvor lytteforholdene i stor grad er kontrollerte og en likesidet trekant sørger for en referanse du kan bruke hvis du skal jobbe i ulike kontrollrom.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke det en planleggingsgreie da? Jeg visste hvor vi skulle bo og laget denne et år før vi overtok:
    Jo, klart det. Men jeg forutsetter ikke at folk flest planlegger stuen rundt optimalisering av anlegget, så finner det ikke overraskende at det er mange som ikke har ideell plassering.

Jeg er egentlig litt overrasket i motsatt retning, at de som planlegger stue rundt anlegget ikke har gjort en langt bedre planlegging på generell basis. Soffit-montering av høyttalerne og basselementer spredt i høyde og bredde i den halvbuen som omslutter lytteposisjonen feks.

Dårlig planlegging er nesten verre enn ingen planlegging 😝

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.049
    Høyttalere med konstant direktivitet langt ned i frekvens tåler generelt å stå mye lenger fra hverandre uten at lydbildet kollapser.
    Største avstanden som er testet her var ca. 4,75 m mellom senter på baffel på høyttalerne. Gigantisk scene i midten som var fantastisk.

P

parafinoksen

Gjest
    Oppstillingen jeg bruker, er faktisk ikke helt ulik den PS Audio bruker i demorommet sitt:

1653989253875.png

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.441
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalere med konstant direktivitet langt ned i frekvens tåler generelt å stå mye lenger fra hverandre uten at lydbildet kollapser.

Novisespørsmål: hvilke/hva slags høyttalere har høy konstant direktivitet?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er mange hensyn å ta. Dette 60-gradersidealet gjelder nok spesielt nærfeltslytting i studioer, hvor lytteforholdene i stor grad er kontrollerte og en likesidet trekant sørger for en referanse du kan bruke hvis du skal jobbe i ulike kontrollrom.
    Dro sofaen halvannen meter frem i går for å teste litt. Ingen tvil om at lyden ble langt bedre og mer omsluttende. Men merk at mitt forsøk endret både vinkel og andel direktelyd da høyttalerne sto på sin faste plass, så ingen fasit.

Erfaringsmessig liker jeg bredere vinkel og høyttalerne vinklet ganske kraftig inn, men det kommer nok an på andel direktelyd vs reflektert lyd, grad av spredning fra høyttalerne og akustiske forhold.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.049
    Novisespørsmål: hvilke/hva slags høyttalere har høy konstant direktivitet?
    Så sant vi snakker om konstant spredning ned til 200-300 Hz og også høyt i frekvens, så er det veldig få. Og enda færre dersom vi også tar med vertikal direktivitet. Men det er mulig å oppnå med bl.a. store horn og CBT designet. Kardioide har i motsetning til hva mange tror ganske avvikende direktivitet, men alt er selvsagt relativt.

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.313
    Par og sytti grader her. 2,24m mellom senter på høgtalarane, og litt over 2m frå lytteposisjon til kvar høgtalar.

Plassering her er eit kompromiss. Får ikkje lov til å drage høgtalarane lenger frå vegg, vil ha fritt utsyn i stoveglaset, og bak lytteposisjon står eit stort bord i eik heiltre som eg ikkje gidd å flytte.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20220531_143213.jpg

286cm fra øre til baffel mellom bass og horn. Og 342cm mellom senter på baffel.

S

Syncrolux

Gjest
    Har bredt har ni … osv

Så langt tror jeg at jeg har det bredeste oppsettet, i alle fall i denne tråden. Målte nå - 4,4 meter mellom diskantene, og 3,1 meter lytteavstand. Skulle bli tett på 90 grader det.

Magnepan-oppsettet på stua har jeg nok jugd litt om. Har bytta om så jeg har diskantene innerst, så det er nok litt smalere enn 90 grader. Det skal måles.

P

parafinoksen

Gjest
    Har bredt har ni … osv

Så langt tror jeg at jeg har det bredeste oppsettet, i alle fall i denne tråden. Målte nå - 4,4 meter mellom diskantene, og 3,1 meter lytteavstand. Skulle bli tett på 90 grader det.

Magnepan-oppsettet på stua har jeg nok jugd litt om. Har bytta om så jeg har diskantene innerst, så det er nok litt smalere enn 90 grader. Det skal måles.
    Men når du har det så bredt, hvordan blir det med størrelse på stemmer og instrumenter? Tre meter store gitarer og sånn? Eller næropptak av vokal, typisk Diana Krall – orkesterplass i jekslene liksom? Eller får du regulert det med kraftig innvinkling?

Det jeg føler er riktig med mitt oppsett (etter mine preferanser) med mindre vinkel, er at proporsjonene på «ting» og tonaliteten virker riktig. Stereobildet er bra, skjønt de voldsomme «hifi-effektene» med nesten uvirkelig holografi og 3D-følelse uteblir. (Men det gjør egentlig ingenting.)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.498
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vinklene hos meg er ganske like Syncrolux’.
    Det låter ganske vått hos meg, bra med diffusert klang i rommet, men første refleksjon er omtrent 20 dB nede. Det blir pinpointing av slikt om opptaket tillater det (men prøv å pinpointe et soloinstrument i et symfoniorkester fra første seterad. Det går ikke). At enkelte opptak da lider fordi et instrument eller en stemmemikrofon er panorert helt over får så være.

S

Syncrolux

Gjest
    Men når du har det så bredt, hvordan blir det med størrelse på stemmer og instrumenter? Tre meter store gitarer og sånn? Eller næropptak av vokal, typisk Diana Krall – orkesterplass i jekslene liksom? Eller får du regulert det med kraftig innvinkling?
    Vokal er som regel spilt inn i mono og panorert dead center. Sånn låter det her, smalt og i midten. God pinpointing der opptaket er sånn, og motsatt. Dette handler om å ha stålkontroll på rommet først og fremst.

P

parafinoksen

Gjest
    OK ... Økte nå avstanden mellom høyttalerne på gefühlen fra 185 til 240 cm. Samme avstand fra lytteposisjon til senter mellom HT. Da fikk jeg en vinkel på 58 grader. Kjørte ørlite grann innvinkling for å få litt mer direktelyd på grunn av større nærhet til sidevegger. Har ingen demping av førsterefleksjoner.

Dette låt «gøyere» helt klart. Kan heller ikke si jeg merket dårligere tonalitet (mindre kropp). Instrumenter kanskje litt større.

Spiller sporet The Astounding Eyes of Rita (Brahem) nå, og om frontveggen før ble fylt av lyd, blir den det til de grader nå.

S

Syncrolux

Gjest
    Fikk målt stueanlegget mitt nå. Dette er en smule mer nærfelt, og vinkelen er litt under 90. Avstand distant-diskant er 2,2 meter, og lytteavstand 1,7 meter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Største avstanden som er testet her var ca. 4,75 m mellom senter på baffel på høyttalerne. Gigantisk scene i midten som var fantastisk.
    Ja, slikt er skikkeleg kjekt å høyre på.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.907
    Torget vurderinger
    4
    Forstår ikke poenget med spørsmålet. Dette kommer jo helt an på høyttalerne.

Hur bredt har ni hoppat ?

S

Syncrolux

Gjest
    På hvilken måte kommer det an på høyttalerne mener du ?

H

Heipådeg

Gjest
    60gr-Har 280 mellom ht og 3 meter til lytte posisjon(ører) målt imellom ht. 1,5m fra frontvegg og 1,5 til bakvegg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn