Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I St Emilion er det en haug av Grand Cru og den graderingen henger ikke høyt, nesten alle har den. De som teller heter Premier Grand Cru Classe, og selv innen for den er det en A og B liste, og de to beste slottene i St Emilion har i tillegg trukket seg ut av hele klassifiseringen.

    Prieure Lichine er en 4. Cru innenfor Grand Cru klassifiseringen i Medoc som har ingen ting med klassifiseringen i St Emilion å gjøre. Den ble foretatt i 1855 og omfattet om lag 60 slott. Man kan nok i noen grad drøfte hvor relevant den er i dag. Stram årgang, krevde 2 t lufting for å åpne seg skikkelig, men klassisk Bordeaux. Mye struktur enda.

    Og hel greia må ikke blandes sammen med Grand Cru og Premier Cru i Burgund og Chablis., der er det vinmarker og ikke produsenter som klassifiseres. Og i Champagne har begrepene atter en annen betydning.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Har den ikke i glasset nå, forøvrig lenge siden, men Leoville Barton 1986 gjorde et uutslettelig inntrykk på meg.
    Kosta 189 på polet tidlig 90tall.
    Det var tider det!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lenge siden jeg drakk en Barton 86. Fabelaktig vin som jeg også har smakt i 82 og 88 årgang i løpet av det siste året.sammen med mye annen Bordeaux, Mouton 82, Talbot 85, Beychevelle 85 og noe til.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    I St Emilion er det en haug av Grand Cru og den graderingen henger ikke høyt, nesten alle har den. De som teller heter Premier Grand Cru Classe, og selv innen for den er det en A og B liste, og de to beste slottene i St Emilion har i tillegg trukket seg ut av hele klassifiseringen.

    Prieure Lichine er en 4. Cru innenfor Grand Cru klassifiseringen i Medoc som har ingen ting med klassifiseringen i St Emilion å gjøre. Den ble foretatt i 1855 og omfattet om lag 60 slott. Man kan nok i noen grad drøfte hvor relevant den er i dag. Stram årgang, krevde 2 t lufting for å åpne seg skikkelig, men klassisk Bordeaux. Mye struktur enda.

    Og hel greia må ikke blandes sammen med Grand Cru og Premier Cru i Burgund og Chablis., der er det vinmarker og ikke produsenter som klassifiseres. Og i Champagne har begrepene atter en annen betydning.
    Du kan jo helt klart mere om vin en meg, men 1855 klassifiseringen har ikke noe gran cru classe, de teller fra en til fem. Det var derfor jeg stusset.

    St.Emilion: Hakket under premier grand cru classe er vel premier grand cru om jeg husker rett. Der går det an å finne snasne greier.

    Ausone og Cheval Blanc var jo begge to i A-kategorien, og de ubestridelige toppene, så da er vel den kategorien tom nå…

    Uansett; Jeg har inntrykk av at gode vinmakere gjør en større forskjell idag enn noen år tilbake. Etterhvert som drikkevanene i Europa har dreid seg vekk fra kvantitet og mot kvalitet har produsentene skjerpet seg ift kvalitet. Man trenger kanskje ikke ha den beste beliggenheten hvis man vet hva man gjør og satser på kvalitet.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Bordeaux vs Russian Valley PN

    Vis vedlegget 905210

    Helt umulig å sammenlikne, men interessant å prøve.

    Bergstrømmern koster noen kr, litt usikker på hva jeg synes. Mye av det som skal være der er på stell, men litt smak av paprika, kanskje, uansett noe som kanskje er det jeg liker minst ved en del Pinoter. Jeg liker de best når de gir assosiasjoner til bringebær og jordbær og markjordbær .. uten paprika-anslaget. Ikke at det er noe galt med paprika… det er helst meg som har et komplisert forhold til PN. Komplisert fordi jeg også har hatt noen av de beste vinopplevelsen fra den druen. Man begynner å skjønne vinkompetansen i «Sideways»…

    Mons er en bra Bordeaux for pengene. Den er bare 23 år, den kan drikkes nå og tåler noen år til. Det er ikke tydelig solbærsmak feks, det er vanskelig å skille ut smakskomponenter, tanninene er høyst drikkbare og alt har smeltet sammen til en enhet. Men så kan ikke jeg vinspråket, der vin assosieres med alt annet enn vin, ellers hadde jeg strødd på med blomster, urter osv.

    Mons hadde en veldig skarp lukt rett fra flasken, nesten en tanninrik lukt, og noe som minnet om kork i de første slurkene. Men det er all good etter en time i en dekanter. Bra biff-vin. Mye Bordeaux for pengene. Jeg gir den 89 poeng.
    En oppfølger:

    Jeg tror jeg var litt streng i bedømmelsen av Mons. Ser at mange scorer den godt opp på 90-tallet. Årsaken til at jeg la meg der er at jeg har drukket noen flasker av Ch Citran 1996. Den blir ratet til ca 89,5, selv om den har en helt eksepsjonelt kul ettersmak … som Mons ikke har.

    Bergstrøm fikk en ny sjanse idag. Coq au vin lagde jeg. Bergstrøm hadde mistet mye av det paprika-anslaget/nesen … som jeg ikke liker … det som var en slank ettersmak i går var blitt rikere … og det dukket opp en veldig digg ettersmak. Maten hadde nok sitt å si, men denne vinen trenger lufting. 92-93.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare helt sykt😅😍
    Et greit tverrsnitt av tre viktige vinområder ja. 🤪 Mitt bidrag var en I'Evangile Pomerol 1989.

    Og alle som havnet i 1855 klassifikasjonen var en klassifisert Grand Cru, men på ulike nivåer ja. St Emilion er bare rot ja, og det du skriver er helt rett.

    Og enda en ja. Mye har skjedd på vinmaking, og for den som følger med er det mange gode kjøp om man beveger seg utenfor etablerte "sannheter".
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kona er borte, så jeg leker med forskjellige smaker.

    Valgte å åpne denne:

    41E08B24-EB6B-4280-9544-1759CADAA0F4.jpeg

    Fy fader, den har vokst siden jeg kjøpte noen flasker.

    Svovel dominerer når den åpnes, men det fordufter, og da er det bare snadder. Jeg syntes den var litt overvurdert for et par år siden …. Mauro fra Castillo & León var bedre på alt. Denne trengte nok litt tid. Dette er 3. eller 4. vinen til Vega Cecilia, og nå leverer den😍

    Alión er den andre 3-4 vinen. Har smakt den og, men ble ikke imponert ift prisen, kanskje den og trenger tid for å blomstre…
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    IMG_0979.jpeg
    En blanding av Chardonnay og Grechetto Gentile-druer 60/40 blir kalt den hvite amarone (gir gudskjelov og takk ikke det inntrykket) grunnet av at deler av druene er tørket på samme måte. Startet sterkt parfymert, som heldigvis forsvant hurtig. mye tropiske frukttoner, nøtter og hint av smør. tørr, frisk og med en god syre
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    En god Chardonnay fra Pouilly-Fuissé til pasta vongole.

    Vinen har et preg av nøtt og krydder pluss saftige fat og smørtoner. Nesten som en Meursault, dog til halve prisen. Man skal som regel ikke vurdere vin ut i fra pris, men dette er en god vin til en billig penge.

    31TFO772FV41KY5M8.jpg

    Alle kan se flasken med Boble i bakgrunnen, noe som kan lede til et prestisjetap, men koldjomfruen har sin egen delvis frie vilje og økonomi, og det er bare å beklage hvis dette virker forstyrrende.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Snart er det påskemorgen. Den morgenen som ifølge Landstads reviderte skal slukke sorgen, og det intet mindre enn til evig tid.
    Det første en kan undre seg over er: hva skal vi med denne dagen hvert bidige år? Hadde det ikke greid seg å få slukket sorgen en gang for alle, når det likevel er evigvarende?
    Svaret er overraskende enkelt og til dels skremmende. Påskemorgen fungerer ikke som et sorgens pulverapparat. Trykket har antagelig gått ut av flaska. Kanskje ble det borte da den røde hane gol tre ganger for Peter for noen tusen år siden, og så har Gud, eller hvem det nå er som har ansvaret, glemt å fylle på nytt gledespulver.

    Som en reserveløsning har jeg alliert meg med denne. En moden og lang spanjol gjæret på franske og amerikanske fat med medium toast. Han har mig givet, lyset og livet, lyset og livet i dagning blid.

    05FO814FC366GLOP.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Fant en magnumflaske, årgang 2009 av denne på hytta i Spania.

    A309C7E7-8A5E-4709-B36E-48D39610106A.jpeg

    Det er ikke optimale lagringsvilkår her, så den er nok litt voksen for alderen. Brunrød farge, nydelig nese med godt integrert vanilje/eik, foreløpig en syredominert munnfull, men jeg har en følelse at den kommer til å åpne seg.

    Den skal serveres til porsjonslammelår, marinert i hvitvin, knust hvitløk og timian. Om en drøy time. Klart for kjøkkentjeneste🤘
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    IMG_0981.jpeg
    fantastisk! Mørkebær, sopp? Godt integrerte tanniner. Satt som en kule til lammelår. Gjemmer resten av kassen et lurt sted i kjelleren
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vet det er en vintråd, men…

    Lammelårene ble marinert i hvitvin med knuste hvitløksfedd, timian og et par laurbærblad. Jeg svidde (svei?) lårene etter beste evne i en sautepanne før jeg helte tilbake marinaden og lot det steame/ koke i en drøy time under lokk. Gjennomføringen kunne vært bedre, men hvitvinsmarinering og hvitvinssaus funker veldig bra på dette kjøttet. Så dette er et tema jeg kommer til å forfølge videre.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    En blend av Sauvignon Blanc og Sémillon er en hensiktsmessig kombinasjon til en liten bit laks med stappe og asparges. Bak denne står en liten flaske BdB champagne som koldjomfruen, etter å ha blitt skjenket motstandsløs, mente var utmerket til kanapeer og hummersuppe for å øke lysten i et nedprioritert legeme.
    Jeg begynner å bli ukonsentrert og forstår at resten av kvelden med hovedrett bestående av lam og rødvin allerede starter å svinne hen i den store glemmeboken.
    På tide å innta saunaen, ta frem bjørkeriset og få litt blodgjennomstrømming gjennom kropp og sjel.

    06GB977BDX07HL3V.jpg

    06LOM922VVF47VP91.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har en mistanke om at den Barbarescoen … generelt sett … har godt av noen år i kjelleren.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Trondheim
    I USA får du det billig, da det er overskudd i markedet. ;)
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    I disse tider med generelt økende kostnader og delvis temporær likviditetsskvis har vi gjort våre grep. Vi har gått over til en av polets rimeligste Meursault og dratt frem den gamle vennen Crémant.

    Nesten perfekte viner til vongole skjell som ble kjøpt på fisketorget i Bergen og flydd hjem. Rent bortsett fra at nesten 50 prosent av skjellene var defekt, og dermed ikke et godt kjøp. Dessuten hadde kraft fra skjellene sivet ut til resten av bagasjen og hele kvelden var totalt ødelagt.
    Bortsett fra at jeg har noen gloser å fortelle fiskehandleren i Bergen ble dette etter hvert et godt måltid.

    14TTF305FE3H677H1K.jpg

    14GNV174GMM6F2.jpg

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    For hva det måtte være verdt, det er atskillige tiår siden kvalitetsbevisste bergensere kjøpte noe som helst på fisketorget.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Zalto. Bordeaux eller det generelle glasset. Den andre trenger ingen kommentarer, men jeg tar gjerne slanten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvordan var vinen? 1985? Det var mye skryt av ‘82, og ‘83 var lovende, husker jeg. Har en følelse av st ‘85 også var ok og vel så det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke prioritert å knaste ned notater på en liten mobiltelefon når vi sitter tre personer og hygger oss over 2 flasker vin (den andre var en svært bra Gracher Himmelreich GG 2012 fra Wili Schaefer). Hovedinntrykket er en særdeles flott, floral og kompleks nese, ekstremt forførende, vin. Lengden er også flott, godt oppløst struktur som for de fleste 85 Bordeauxene nå. Litt trekk for moderat konsentrasjon, og strengt tatt forbausende lite tertiær utvikling til tross for at vinen drikker perfekt nå. Men dette er en vin på høyt nivå.

    Jeg har drukket ganske mye Bordeaux fra 80 tallet og mener at etter 82 er 85 og 89 de mest attraktive årgangene (Haut-Brion 89 og Palmer 89 rager høyt blant de beste Bordeauxene jeg har smakt). 85 er svært undervurdert, og jeg har bare i vinter smakt Talbot, Beychevelle og Leoville-Poyferre fra denne. 83 er løsere i strukturen synes jeg og viser ikke så mye, selv om jeg ikke har drukket all verden fra denne (dog både Lafitte og Leoville-las-Cases). 86 og 88 er preget av røffe tanniner men har laget mye bra vin, har smakt ganske mye, uten at jeg helt synes de når opp til 82, 85 og 89. 81, 84 og 87 er ikke mye å skrive hjem om egentlig men byr av og til på overraskelser, men burde ha vært drukket for 20 år siden. Og så er det selvsagt vanskelig å generalisere, unntak finner man hele tiden.
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Hvis du liker vin fra Burgund med fatpreg så kan dette være noe for deg. En ganske fet Pouilly-Fuisse med mye og lang smak. En vin som fortsatt er rimelig priset på vårt alles kjære vinmonopol.
    Jeg vil kalle dette for et veldig godt kjøp, i alle fall før Mai når inflasjonshelvetet tar tak sitt grep i statsbedriften.

    21BHF329oB32FJ2.jpg

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn