Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Drikker Faustino 1, 2010 årgangen, nå. Det er vel ikke nødvendig med bilde.

    Det som fascinerer er at den begynner å vise tegn på storhet. Den kostet vel drøyt 200 om jeg husker rett, men nå er den smaksmessig i 300-500 skiktet.

    Etter en time med luft og noen grader over 12-14 kommer det fram en deilig og intens fruktsmak, og eiketanninene begynner å integrere veldig bra. Så den er fortsatt ung. Ikke like mye solbærsmak som jeg ville forventet, snarere en miks av sorte bær iblandet noe rødt.

    Denne kommer til å vokse i mange år. Håper bare jeg klarer å spare noen av flaskene til mye senere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Trondheim
    Jeg åpner ikke vin så ofte lenger, men i dag tar jeg et glass av denne i 2013-tapning:
    1673125189850.png

    Kjøpt hos produsenten på en av mine etter hvert utallige turer til Wachau og Kamptal.
    Utrolig elegant Riesling, med mye primærfrukt fremdeles, men man kjenner at sekundæraromaene begynner å komme. Tørr, men en anelse sødme (ikke mye) som gjør den veldig anvendelig - fungerer både som "kosevin" og til mat. Strålende, men 2013 var jo et svært godt år i Kamptal.

    Korreksjon: Det blir 2 glass. Greit med Coravin!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvorfor åpner du ikke vin så ofte lengre? Helse? Er du lei?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.340
    Sted
    Trondheim
    Primært fordi jeg ikke har så mange å dele vinene med etter at min kone døde. De fleste vennene våre var gjennom henne og jeg ser dem ikke så ofte lenger.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Muy boeno!

    _GUB9879.jpg

    En Cabernet Suvignon fra Spania. Det går da ikke an! Vel, dette er den beste "Caben" jeg noensinne har smakt!
    Kraftig, sterk (14.5%), kompleks men samtidig utrolig rund og lettdrukket. Perfekt matchet med reinsdyrstek
    (mild og snill - kvige/kalv?), fløtesaus med brunost, rosenkål, gulerot og poteter. Ahhh! Et herremåltid!

    Nå må det nevnes at jeg ikke er alene om å verdsette Torres Mas La Plana. Dette var vinen (1970-årgangen)
    som knokket ut alle de tre, fire, femti ganger så dyre prestigebordauxene i vin-OL i 1979 og vant det hele...
    2013 årgangen scorer godt oppe på nittitallet på diverse nettsteder.

    Greit, den koster skjorta men så lenge den er bedre enn /like god som viner som koster tre, fire, femti skjorter
    er det vel greit å kose seg litt. Og kose meg, det gjorde jeg.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Muy boeno!

    Vis vedlegget 883455

    En Cabernet Suvignon fra Spania. Det går da ikke an! Vel, dette er den beste "Caben" jeg noensinne har smakt!
    Kraftig, sterk (14.5%), kompleks men samtidig utrolig rund og lettdrukket. Perfekt matchet med reinsdyrstek
    (mild og snill - kvige/kalv?), fløtesaus med brunost, rosenkål, gulerot og poteter. Ahhh! Et herremåltid!

    Nå må det nevnes at jeg ikke er alene om å verdsette Torres Mas La Plana. Dette var vinen (1970-årgangen)
    som knokket ut alle de tre, fire, femti ganger så dyre prestigebordauxene i vin-OL i 1979 og vant det hele...
    2013 årgangen scorer godt oppe på nittitallet på diverse nettsteder.

    Greit, den koster skjorta men så lenge den er bedre enn /like god som viner som koster tre, fire, femti skjorter
    er det vel greit å kose seg litt. Og kose meg, det gjorde jeg.
    Spanske viner gir mye for pengene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Drikker Faustino 1, 2010 årgangen, nå. Det er vel ikke nødvendig med bilde.

    Det som fascinerer er at den begynner å vise tegn på storhet. Den kostet vel drøyt 200 om jeg husker rett, men nå er den smaksmessig i 300-500 skiktet.

    Etter en time med luft og noen grader over 12-14 kommer det fram en deilig og intens fruktsmak, og eiketanninene begynner å integrere veldig bra. Så den er fortsatt ung. Ikke like mye solbærsmak som jeg ville forventet, snarere en miks av sorte bær iblandet noe rødt.

    Denne kommer til å vokse i mange år. Håper bare jeg klarer å spare noen av flaskene til mye senere.
    Kostet vel rundt 250 kr og var et ektremt bra kjøp ja. Brukte en flaske på et seminar jeg holdt. Nå har jeg kjelleren full av vin og går vel primært for lettere vinstiler enn dette, så det ble ikke noe innkjøp men det var ekstremt mye smak for pengene. Var i San Sebastian i sommer og drakk Lopez Heredia Tondonia 1947 og Muga 1973 på Rekondo, det får holde.... :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    meget god hvitvin, gir sentralburgundere kamp om tronen. Fersken, eple og aprikos toner, med bakst og smør. burde ligget i kjelleren minst 5 år til. 2 timers lufting og servering i glasset fra ca 12 grader. Hvite Chateauneuf de Pape er jevnt over av høy kvalitet
    IMG_0870.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    meget god hvitvin, gir sentralburgundere kamp om tronen. Fersken, eple og aprikos toner, med bakst og smør. burde ligget i kjelleren minst 5 år til. 2 timers lufting og servering i glasset fra ca 12 grader. Hvite Chateauneuf de Pape er jevnt over av høy kvalitet
    Vis vedlegget 883730
    Hva slags druemiks har den?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle tro mere fedme og floralitet og mindre syre enn en hvit burgunder?
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    mere fedme og floralitet men absolutt frisk i anslaget. fått fot for vintypen den siste tiden. (nytt bekjentskap) og har smakt 4-5 forskjellige, overaskende bra nivå.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    IMG_0867.jpeg
    2016 brunello. løp og kjøp! 13 % alkohol noe som må sies å være lavt fra den kanten de siste årene, og det er bra. 30 minutter i karaffel og den satt. Mørke bær, sopp og litt sort pepper i anslaget. Frisk og den kler et godt stykke oksekjøtt
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    P&G jeg har nærmest vendt Brunello ryggen. Jeg fant aldri utav det. Og så fant jeg utav Chianti. Det er jo Sangiovese begge deler, men…

    Senere har jeg lest fra vineksperter som kan dette bedre enn meg at Chianti har fått orden i sysakene, mens Brunello surrer litt. Brunello skal jo være den beste Sangiovese-vinen, hvis de får orden på produksjonen så er de sikkert det.

    Når det er sagt: Denne skal jeg prøve. Vurderingen din gjør at det frister.

    Sånn fra hofta vil jeg kontre med Marchese Antinori. Den er lagd av druer fra den samme gården som supertoscaneren Tignanello, og når alt klaffer så kjenner man igjen smaken fra storebroren. Når det ikke klaffer så er denne fortsatt en steinbra Chianti & sangiovese, med litt ekstra finesse👍
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Tid for lunsj?
    Ulike typer champagne (druer) paret sammen med lokale råvarer.
    Startet med brød og Blanc de blancs (Veuve Fourny Brut nature), og tok veien via Pinot noir og deretter Pinot Maunier, før en blend av alle disse i Bereche Brut Reserve.
    Avslutningsvis kaffe og Cognac.

    15ZU822NR72RC1.jpg
    14TU732BD198C34.jpg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Steaksandwich, Entrecôte & Bearnaise, løkkompott og en aldeles glimrende Argentiner fra 2011. Koster ca 300,- og verdt hver krone. Anbefales, veldig mye for pengene.
    45A71770-04E9-4369-A7BA-27D079B6E2FC.jpeg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Sauvignon Blanc fra Pouilly-Fumé og Albarino fra Rias Baixas til kremet fiskesuppe og sushi. Startet med Albarino som aperitiff og deretter til suppen. Lettkjørt og fruktig vin med tropiske elementer, ingen problemer med å anbefale denne til det meste.
    Sushi og Sauvignon Blanc pleier å fungere, men denne utgaven ble for grønn, for meget brennesle og stikkelsbær. Egentlig en liten nedtur, det hadde vært bedre å fortsette med Albarino til sushien også.
    Uansett, ned i hengemaven skal det, og efter hvert ble smaksløkene forstenet av wasabi og ånden av vin.

    21AU58UC240NL321B.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Albariño fra Rias Baixas er go-to hvitvin når vi er i Spania. Men det er mye godt hvitt oppi nord også … Rioja, Castilla y Leon, Ribera del Duero. Noen av de fra høylandet har mye power.

    Det virker som hvitt har lav status i Spania; lave priser og lite fokus. Er du heldig så legger de et par gode hvite i pakken når du kjøper en kasse med noe rødt. Er du ekstra heldig så er de bedre enn det du betalte for.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    2016 Toscana er generelt fantastisk. denne vinen er plutoniumfantastisk. nr 2 vinen til supervinmaker Carlo Ferrini fra vingården hans i Montalcino. Mørkebær, lær og sopp med fint avslepne tanniner. rett fra kjelleren, lett lufting i karaffel og start temp på 12-13 grader. eneste problemet er at det var siste flaske-
    ikke mitt bilde men slik ser flasken ut. finnes på polet i årgang 2019
    F5VKneF1SD6ZUy4UTp-QEQ_pl_375x500.png
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    M. Chapoutier Deschants 2018
    En gylden Marsanne fra Rhône. Smaken av melon og honning får den til å virke søtere enn de 3 % sukker den inneholder. Noe lav på syre bidrar til et gran fet og rund smak, hint av fat i ettersmaken.
    Dugelig ekvipasje til forretter som f eks ceviche (ørret/laks).

    27CE80NU88PM65O.jpg

     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Hvit burgunder av kvalitet er sjelden feil. En drøy time i karaffel og fra 12 grader begynte det å bli bra. smør, moden frukt og toner av honning. det var: jeg vil ha mer, IMG_0906.jpeg mot slutten. trøffelchips var gode greier til denne. 2018 årgang
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Lagde en culotte idag , basert på denne oppskriften: https://meny.no/oppskrifter/Biff/Culotte-med-langtidsbakte-tomater/

    Det så ca sånn ut.
    FA40DD0C-7FF4-418A-89A1-062B1AD7CA72.jpeg

    Gnocchi var i overkant tidkrevende; det som trigget var den såkalte «løkolje» som var gravy til kjøttet. Olje, løk, balsamico, parmesan, knuste pistasjenøtter, salt, pepper…

    Dette var såpass italiensk at jeg landet på en Fontalloro. Det var innertier.


    Det var innertier. Den ble støttet av en Fontodi Chianti. Fungerte veldig bra det også.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Culotten var såpass mye mat at det ble to dager på rad. På søndagen prøvde vi en Barolo. Det og funka som faen.

    Hadde også en slant Rioja som jeg bare måtte prøve som B-kandidat. Minst like bra vin, og helt grei til maten, men ingen synergi.

    Mat og vin matching er ikke enkelt…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn