Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Jeg var nylig på en av landets desidert beste restauranter hvor jeg valgte vinmeny til maten. Til min overraskelse fikk jeg med på kjøpet en leksjon om dagens vinindustri og hvor superharry det er å drikke tradvin. All drikke på menyen var naturvin, økologisk og biodynamisk. Spennende! Jeg gikk ut derfra litt klokere, meget mett og godt fornøyd
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Var i en middag i går hvor vi fikk servert denne vinen fra Moldova. En virkelig god vin syns jeg.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    IMG_1082.jpeg
    100% Carricante druer, god syre elegant vin. mineralsk, sitrus. drakk en flaske i fjor på disse tider. meget god vin nå men kan ligge noen år i kjelleren
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg var nylig på en av landets desidert beste restauranter hvor jeg valgte vinmeny til maten. Til min overraskelse fikk jeg med på kjøpet en leksjon om dagens vinindustri og hvor superharry det er å drikke tradvin. All drikke på menyen var naturvin, økologisk og biodynamisk. Spennende! Jeg gikk ut derfra litt klokere, meget mett og godt fornøyd
    Det er spennende med nye ting; så langt har min opplevelse av naturvin svingt fra dårlig til ok pluss. Venter fortsatt på åpenbaringen…
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    En sprek og lubben spansk kvinne som er rimelig krydret. Du kommer nok til å ha henne i ganen lenge etter at du har kysset denne sirenen og etter det ene har ført til det andre vil tanken på hav og østers alltid føre deg tilbake til dette kvinnemennesket.


    26HSJ41H6TL34LA60N.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    En engelskmann i kveld 2021 Simpsons Rabbit Hole. Lenge siden jeg har smakt på en Pinot Noir. Denne trengte luft. 20230527_214115-01.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Prøver en amerikansk Nebbiolo idag. Vivino påstår at den er veldig bra, jeg er foreløpig noe usikker. Vis vedlegget 923237

    Veldig lys på farge … bringebæraktig. Mer nærliggende å sammenlikne med amerikansk PN enn feks en Barolo. Nesen avslører dog at dette ikke er en pn, hvor det her er en mer syrlig duft. Ikke like utpreget røde bær-preg på smak heller, og en mer tanninrik utgang. Men helt klart en vin som er mer «rød» enn «svart».
    Denne ble plugget på fredag. Tok noe annet i stedet. Smakte igjen nå, og det er en helt annen opplevelse. Nå forstår jeg den gode ratingen til Vivino. Mere moden smak idag, mindre syrlighet av det litt simple slaget; Isteded en lekker utgang med nydelig frukt og godt integrert eik. Likner også mer på Nebbiolo nå.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    For meg som "elsker" fyldige viner ifra Zinfandel .... hva har dere å anbefale at jeg prøver? :).

    Dette er en av mine favoritter, men for vinkjennere er kanskje detta ikke det store ;).

    zinfandel.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Prøv en Amarone fra Tommasi. Og i prisklassen under, Zenato sin Ripassa. Det er mye power i begge disse. Ikke veldig mye tanniner, veldig mye god og konsentrert smak forøvrig. Begge burde være gode kandidater for en som er glad i Zinfandel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    For meg som "elsker" fyldige viner ifra Zinfandel .... hva har dere å anbefale at jeg prøver? :).

    Dette er en av mine favoritter, men for vinkjennere er kanskje detta ikke det store ;).
    Synes denne er fin, går under "Vino Pimpo" i heimen


    Hva som til enhver tid er "vino pimpo" har endret seg over tid, men nå er det denne. Fin til litt kraftig mat.

    Om du vil gå lett upmarket i samme sjanger så synes jeg denne er fin, standardvare på polet

     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    En extra dry 2012 Masottina til hummersuppe og deretter et fyrverkeri av en Chablis til torsk i smørsaus.
    Den siste var faktisk noe å skrive hjem om, selv om resten av beholdningen skal få modnes i kjelleren i noen år til. Omtrent som en litt for ung kvinne du har dratt med deg hjem.

    28HEE24AU16AB0R.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke smakt engelsk pn enda. Hvordan var den?
    Det var første gang for meg, og alt for lenge siden sist jeg drakk en PN sist.
    Det første som slo meg var en kraftig bringebær smak og litt vel lett. Men det gikk over når den fikk litt tid i et stort glass. Ingen usmak :)
    England blir et spennende land fremover for vin og spesielt musserende.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.107
    En extra dry 2012 Masottina til hummersuppe og deretter et fyrverkeri av en Chablis til torsk i smørsaus.
    Den siste var faktisk noe å skrive hjem om, selv om resten av beholdningen skal få modnes i kjelleren i noen år til. Omtrent som en litt for ung kvinne du har dratt med deg hjem.
    Setter pris på dine beskrivelser av vin og antar det ovenforstående ikke betyr at du har kjelleren full av litt for unge kvinner du dratt med deg hjem for modning i noen år.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye interessant med gode venner i går. Chave sin hvite Hermitage 09, Chateau Grillet 2010, Haut-Brion sin hvite andrevin i 2017.årgang og Chateau Margaux 1971 var gode og av det mer sjeldne slaget.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette er mye vin for pengene. Dvs til type biff med bearnaise og annen, litt kraftig grillmat. Uten mat er den vel syrefrisk, men perfekt i møte med fettrik mat.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Asparges og Sauvignon Blanc er ofte regnet som en veldig bra match, men til aspargessuppe foretrekker jeg musserende. Bobler piffer opp konsistensen til nesten hvilken som helst suppe og til kremet asparges har jeg valgt en Blanc de Noirs (Pinot Noir) Sekt.
    Grei som aperitiff er den også.


    Til stekt ørret funker det utmerket med en litt fatpreget Chardonnay. Her er det mye å velge mellom og en kommer ikke utenom Frankrike og Borgund i den tankerekken, og da er det stort sett hvor mye det skal svi i pungen som begrenser valget. I dag har jeg gått for en litt rimeligere, men fullt på høyden kandidat fra Argentina: 2018 Angelica Zapata, en saftig og smørblid latinamerikaner jeg alltid har i kjelleren.
    Veldig anvendelig vin til både fugl og fisk.


    03LDX10BRE20INX2.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.511
    Torget vurderinger
    2
    Blir vin mye dyrere på polet nå som krona er så svak ? Kjøpte en 6pack Tuborg i dag, koster det samme som en flaske vin men det er hele 609m å gå til polet hjemmefra…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.511
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var nylig på en av landets desidert beste restauranter hvor jeg valgte vinmeny til maten. Til min overraskelse fikk jeg med på kjøpet en leksjon om dagens vinindustri og hvor superharry det er å drikke tradvin. All drikke på menyen var naturvin, økologisk og biodynamisk. Spennende! Jeg gikk ut derfra litt klokere, meget mett og godt fornøyd
    Har helt motsatt erfaring. Har fått biodynamisk og økologisk vin hentet på polet av kona. Begge ganger ble de levert tilbake, ettergjæret og vond. Fikk igjen pengene heldigvis . Den tredje hadde vi med fra Napa Valley, plutselig en kveld smalt korken ut og vinsprut over hele kjøkkenet. Økologisk neitakk, gi meg heller litt svovel i vinen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Har helt motsatt erfaring. Har fått biodynamisk og økologisk vin hentet på polet av kona. Begge ganger ble de levert tilbake, ettergjæret og vond. Fikk igjen pengene heldigvis . Den tredje hadde vi med fra Napa Valley, plutselig en kveld smalt korken ut og vinsprut over hele kjøkkenet. Økologisk neitakk, gi meg heller litt svovel i vinen.
    Dette høres mer ut som du har stiftet bekjentskap med naturvin.

    Det er mange topp produsenter som driver økologisk eller biodynamisk uten at de snakker veldig høyt om det. Og de gjør det fordi de mener vinen blir bedre. På det øverste nivået i vineyard-hierarkiet handler dette mye om å skape og bevare et levende jordsmonn.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    IMG_1107.jpeg
    Ligget i 10 år og det har gjort vinen godt. Mindre kantete og voldsom. Fortsatt «ung» frukt type kirsebær. Litt høy alkohol dessverre. Prøver neste flaske 2028. Tror dette kan ligge lenge. Veneto
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    388
    Antall liker
    1.221
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var nylig på en av landets desidert beste restauranter hvor jeg valgte vinmeny til maten. Til min overraskelse fikk jeg med på kjøpet en leksjon om dagens vinindustri og hvor superharry det er å drikke tradvin. All drikke på menyen var naturvin, økologisk og biodynamisk. Spennende! Jeg gikk ut derfra litt klokere, meget mett og godt fornøyd
    Var på et innsted i Køben i påsken, bare naturvin og tildels sære greier, endte opp med en spontangjæret pinot noir fra ungarn, udrikkelig og tynt, syre uten trøkk... Har svært varierende opplevelser med disse naturvinene, gjerne hvite, gjæret på skallet i amfora... Tja, tar heller en "kjedelig" bordeauxvin eller en trad rioja... Er en grunn til at klassikere er, nettopp klassikere.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    God vin, som en blanding av en god chablis med citrus, salt og mineralsk og en sentralburgunder med smør og gil frukt. Litt voldsom på terrassen uten følge. Satt som en kule til oster, godt brød med tannsmør
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Ingen vin i glasset i dag. Er på antibiotika :cry:
    Kommer sterkere tilbake neste uke!​
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Ingen vin i glasset i dag. Er på antibiotika :cry:
    Kommer sterkere tilbake neste uke!​
    Syk her og, men det går likevel i vin😲. Anbefaler den på det sterkeste. Vi snakker laaaaaang nese, utrolig fylde. Fruktig, litt snerpende innerst i gan, utrolig frisk ettersmak. ÅPEN, fin pust (nytt begrep). Vi snakker OtriVin🤠
    IMG_5243.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vincent Caille Muscadet de Sevre et Maines Gorges.

    Gorges er en av de beste terroirene i denne appelasjonen, og siden jeg har smakt en del 2014 Chablis og likt svært godt hvordan denne årgangen balanserer syre og friskhet på den ene siden og frukt på den andre, kan det jo være kjekt med et lite blikk på en Muscadet fra en årgang som er tilsvarende bejublet der.

    Og dette er en suveren Muscadet. Lett gylden med touch av honning og salt sjø i nesen. og en smak som balanserer dette med flott frukt, godt grep i munnen og stor lengde. Salt sjø, knuste skjell og sitrus. En strålende vin med flott friskhet, lengde og balanse.

    Caille.jpg
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Grillet en mør og godt marmorert entrecôte
    Bakte tomater og en mix av parmesan basilikum og pinje i litt olivenolje m en ørliten skvis lime, salt og pepper
    Funker knallbra F2632329-510A-4491-B338-3F8A0F35D54A.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn