Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    traff et elskverdig (og kunnskapsrikt, kunne det virke) par på bolaget i uka, og fikk noen tips:

    Minuty Prestige Rosé (2021) til 189,- (billigere enn tax-free norge og polets til 285,- (riktignok 2022)
    746243_400.png

    Conde Valdemar Gran Reserva (2012): 179,- på bolaget (nettsiden sier 2015, men flaska 2012). polet vil ha 329
    9967501-1.jpeg

    Chablis Domaine Billaud-Simon, 2020. bolaget 272,- (fant ikke denne versjonen på polet)
    31380698_800.png

    da er det bare å gjøre ferdig plattingen, slik at en kan korke opp.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    ^
    Billaud-Simon har en del anstendig god chablis med en dyp ettersmak av nøtt som er til å dø for.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Billaud-Simon har en del anstendig god chablis med en dyp ettersmak av nøtt som er til å dø for.
    De er ofte også veldig sitruspreget. Noe mindre sjø og grønne epler enn mye annen Chablis. Drakk en av deres Monte de Tonnerre 2014 for en måneds tid siden. Svært bra.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kona er ute og jeg hadde Barolo-abstinens.

    Denne er imo en klokkeren Barolo:

    IMG_5008.jpeg

    … og så var jo 2016 årgangen spesielt bra i Piemonte. Kun syv flasker igjen av denne her nå…. føler jeg burde gi noen av de en del år, men det er vanskelig å la de ligge. Det er så mye for skillingen at det ikke føles råflott, selv om det kanskje er akkurat det det er.

    Fortært med NRF-indrefilet fra Rema 1000, begge noen ganger bedre enn sitt rykte … stekte poteter og en saus med tørket steinsopp, hvitløk, Charlotte, en dæsj hvitvin, en dæsj balsamico, litt kylling-kraft … og fløte.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Lanson har hvilt seg i noen år og er klar for litt moro når han får stå oppreist og etter hvert kommer til seg selv. Som mange andre som begynner å dra litt på årene kan han virke litt treg i starten, men etter hvert kommer modenheten boblende.

    05XLH64IL48DEE70.jpg


    God drikke til for eksempel kvinner som kommer stigende opp av havet på et kamskjell.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En rett og slett nydelig supertoscaner ikveld. Servert til en (må jeg si perfekt tilberedt) modnet/mørnet og godt marmorert ytrefilet. Nydelig, litt "fresh" risotto og annet tilbehør.
    Et par timer i karaffel før servering.

    Il Borgo Toscana IGT 2018

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Har lagt ut denne på feiser’n, men den passer jo her og.

    Må si at jeg er svak for Mauro fra Castilla y León. Nyter 2018-årgangen.

    Det snakkes ofte om svarte vs røde bær på rødvin. Her tenker jeg boysenbær gir en god beskrivelse. Den har sødmekvaliteter som matcher god bringebær, men en langt roligere syre enn røde bær generelt. Tanninene er rikelig, men avslepne. Har en smaksbalanse som gir en lang og deilig ettersmak. En utrolig elegant rødvin som får Contino Reserva 2018 (min desiderte «hverdagsfavoritt») til å smake pubertalt ved siden av. Den takler også grillmat med syrlig potetsalat og enda mer syrlig tomatsalat med vinaigrette. En robust og elegant vin, og et klart røverkjøp imo.

    IMG_5010.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Baglio Onuri Nerello Mascalese
    fantastisk god vin, med pinot noir
    ribber. elegant, god syre. jordbær, urter. passet godt til noen tynne striper med Comte. kjøpte en kasse for 75 danske. røverkjøp. svært godt kjøp til polprisen også
    Vis vedlegget 918215
    Sicilia?

    Har smakt noen gode viner fra Etna-skråningen. Hva slags drue?
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Nerello mascalese er druen. Den minner veldig om pinot noir med et snev av nebbelio om det gir mening. Har smakt flere viner fra samme skråning. Gjennomgående høy kvalitet. Dette er den billigste med god margin. Gjør seg ikke bort på noen måte. Startet fra kjøleskapet rett i glasset. Best fra 14 - 16 grader imo
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Du får trøste deg med at du bor bedre enn meg, langt til nærmeste elv her..😌
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    2002 Pommery Louise. En litt beskjeden dame som vektlegger detaljer som innslag av rips, gule frukter og fløyelsmyke rosiner istedenfor ubehøvlet freidighet. Gode, polerte ettertoner av påsmurt loffestoff.
    Et sikker måte å skjenke enhver koldjomfrue friksjonsløs.

    10BX7KP31GXN71J.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2002 Pommery Louise. En litt beskjeden dame som vektlegger detaljer som innslag av rips, gule frukter og fløyelsmyke rosiner istedenfor ubehøvlet freidighet. Gode, polerte ettertoner av påsmurt loffestoff.
    Et sikker måte å skjenke enhver koldjomfrue friksjonsløs.
    Amorøs kvinne: "Tell me those words that will make me want to undress myself"
    Mann: "There's a spider in your bra".

    Nerello mascalese synes jeg er den mest interessante av alle de sicilianske lokale rødvinsdruene (hvor også Frappato og Nero d'Avola opererer). Sicilia lager forbausende friske og lette viner for et område man forbinder med såpass mye varme.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    IMG_1053.jpeg
    gul frukt, tydelig sitrus. hint av smør og nøtter. behagelig syre med kremete munnfølelse. dett var en vellaget vin som jeg ble fan av
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    IMG_1062.jpeg
    Rik og sammensatt smak med god fylde og frukt. Krydret og lang utgang. lang finish. ekstremt lite kantete. den har hatt godt av noen år i en kjeller
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvite Rhoneviner er rare. Nesten uten unntak. Fremstår med lav syre, og trenger likevel masse tid for å samle seg og skinne. Og så må man bare håpe at oksydasjonsspøkelset ikke slår til (hvit Chave Hermitage har feks ikke noe særlig god track record).
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    2 tom 4 i eik fra det lokale supermercado.
    Ingen stor vin, men resonerer like vel fint med gamle minner om sterkt eikepregede og snerpete Rioja-viner fra det glade 80-tallet.
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: JEJ

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    IMG_1077.jpeg
    God syre , vanilje og fersken. Denne kan ligge noen år i kjelleren. Kunne vblitt tatt for en gog meursalt i en blindtest. Høy kvalitet og med skrukork som jeg digger
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nå idag fant jeg en skikkelig godbit på polet. Det var … resten følger når jeg har bestilt et par flasker😂😎
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Okay, da har jeg bestilt. Dette var ment som en vits,
    Men den viste seg å være utsolgt på fjernlevering.

    Så kunne jeg heldigvis bestille to flasker på Madla, men da skjønte jeg tegninga og fant flere på Forus.

    Her er den: Violet Hill Oregon Pinot Noir. Hvis noen hadde sagt at den kostet 800 spenn så hadde jeg trodd det. En klokkeren amerikansk PN som jeg klart foretrekker framfor feks Hirsch Vineyards’ San Andreas Fault som koster 700 spenn …. og får skryt fra alle kanter … men jeg skjønner ikke greia. Denne derimot😍

    IMG_5023.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Prøver en amerikansk Nebbiolo idag. Vivino påstår at den er veldig bra, jeg er foreløpig noe usikker. IMG_5026.jpeg

    Veldig lys på farge … bringebæraktig. Mer nærliggende å sammenlikne med amerikansk PN enn feks en Barolo. Nesen avslører dog at dette ikke er en pn, hvor det her er en mer syrlig duft. Ikke like utpreget røde bær-preg på smak heller, og en mer tanninrik utgang. Men helt klart en vin som er mer «rød» enn «svart».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn