Hvilken Dac/Streamer hvis du hadde 50K?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg leiter ennå, EIA, . I den prisklassen spørs det om jeg ikke hadde ventet på eventuelle løsninger fra Alingsås, eller gått Aurender, gitt..
    Aurender støtter ikke Roon så den utgår.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov Amethyst på bruktmarkedet (faktisk har demo-modeller vært tilgjengelig til under 50.000 for ikke altfor lenge siden). Da får man Roon (eller UPnP), magisk pre og det beste som finnes av romkorrigering.

    Alternativt Matrix Audio eller Moon er også gode alternativer for DAC+Streamer, bare sørg for å velge en modell som er Roon Ready.

    F.eks
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg ikke har testet en selv så skal jeg ikke foreslå Naim ND5 XS 2, men den bør vel oppfylle kriteriene og går for å være "musikalsk".
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kjører ikke mer enn CD-kvalitet uansett og bruker CD som hovedkilde for «finlytting», så det er ikke kritisk for meg om CC er en optimal strømmeløsning eller ikke. Men det setter jo ting litt i perspektiv, da, når en ser hva «audiofile» løsninger kan koste, og hvis en CC faktisk gjør en like god jobb. CC sliter riktignok på eiergledefronten, men en kan jo alltids kjøpe noen fete dempeføtter og oppgradere strømforsyningen :LOL:
    Jeg forstår ikke for alt i verden - spesielt på et forum som dette - at interessen for "smart utstyr" som ChromeCast. Ikke har enda større fokus og skaper enda mer debatt, dersom (?) selve streamer funksjonen er lik (?) - uansett pris på utstyret (det med at det påstås OHC selv bruker det).

    En høyt respektert og særdeles kunnskapsrik forum deltaker, fortalte meg for en tid tilbake at det nesten ikke lar seg gjøre med en forforsterker/DAC løsning som gjør en bedre oppgave enn beste utgave av Topping.
    Sånt skaper tvil - tvil om utviklingen virkelig har gått så langt - at apparaturer til et sekssifret høyere beløp nærmer seg keiserens nye klær?!?! (OBS; ikke ta det som en påstand fra meg - jeg kun sanser/reflekterer/spør)
    Stadig oftere, blir man presentert for produkter øynene karakteriserer som uaktuelt men som spiller fletta av tings som koster & veier det mangedobbelte.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg forstår ikke for alt i verden - spesielt på et forum som dette - at interessen for "smart utstyr" som ChromeCast. Ikke har enda større fokus og skaper enda mer debatt, dersom (?) selve streamer funksjonen er lik (?) - uansett pris på utstyret (det med at det påstås OHC selv bruker det).

    En høyt respektert og særdeles kunnskapsrik forum deltaker, fortalte meg for en tid tilbake at det nesten ikke lar seg gjøre med en forforsterker/DAC løsning som gjør en bedre oppgave enn beste utgave av Topping.
    Sånt skaper tvil - tvil om utviklingen virkelig har gått så langt - at apparaturer til et sekssifret høyere beløp nærmer seg keiserens nye klær?!?! (OBS; ikke ta det som en påstand fra meg - jeg kun sanser/reflekterer/spør)
    Stadig oftere, blir man presentert for produkter øynene karakteriserer som uaktuelt men som spiller fletta av tings som koster & veier det mangedobbelte.
    Uansett hvordan man vrir og vender på det, Chromecast og Topping er ikke sexy. Har du investert store summer i høyttalere, forsterker(e) og kilder, så er det kanskje ikke så kult å ha en himla plastpuck dinglende. Men et budsjett på 50k er kanskje litt i overkant for en streamer ...
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Skjønner ikke hvor dette evindelige maset om hva ting skal og ikke skal koste kommer fra. Jeg personlig hadde aldri betalt 5000kr for en dac/streamer jeg ikke hadde hatt lyst på, men gladelig det ti-dobbelte hvis det hadde vært drømmen eller noe jeg hadde skikkelig lyst på.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    En grunn til at jeg vurderer å oppgradere til en mer velutstyrt streamer, er å få en enhet med digital coax-utgang. Kunne tenkt meg å teste det i stedet for å bruke optisk. Men, som sagt, strømming kommer uansett litt i bakre rekke siden jeg bruker CD som hovedkilde.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    To each his own. Fornøyd ned min Yamaha WXC-50 jeg, men er jo avhengig av DSP og 8 DA-kanaler også da. Har fryktelig gode effektforsterkere og drivere. Det er de som lager lyd.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det artige er når man synker 50 frognertiere inn i den delen av anlegget og samtidig skyr dsp-korrigering mot rombidrag som pesten. Da må jeg smile litt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Så alle som ønsker noe annet en Chromecast og Topping er ofre for Ståle Krapyl og egen uvitenhet?
    Det er dine ord.

    Jeg mener det er helt legitimt å velge et dyrere produkt hvis det gir en større eierglede, selv om produktet ikke løser den tekniske oppgaven noe bedre enn det rimeligere produktet. Og som jeg nevnte over, hvis du har betalt store summer for flotte, gode komponenter som også har en dekorativ funksjon, så er det kanskje ikke så interessant med en billig plastpuck og en mobillader dinglende fra anlegget.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men jeg kan ta meg selv – selv om jeg befinner meg i den nedre skalaen med det vesle Rega-oppsettet mitt. Rega Dac-en valgte jeg rett og slett fordi jeg hadde lyst til å ha et komplett Rega-anlegg. Den er noen år gammel nå, og jeg er ikke tvil om at det finnes bedre ting på markedet, lydmessig og funksjonelt, men jeg synes boksen er kul, den passer godt inn i helheten hos meg, jeg synes den låter fint. Så så helt galt er det ikke, men det er noe mer enn bare fornuften som gjorde at jeg tok det valget.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    I stede for å si «nedre skala» og «vesle Rega-oppsettet» så går det faktisk ann å si at man kjøpte Rega fordi man ønsket seg Rega.
    Ser ikke grunnen til at man skal trenge å unnskylde seg for noe man har kjøpt..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I stede for å si «nedre skala» og «vesle Rega-oppsettet» så går det faktisk ann å si at man kjøpte Rega fordi man ønsket seg Rega.
    Ser ikke grunnen til at man skal trenge å unnskylde seg for noe man har kjøpt..
    Jeg unnskylder meg på ingen måte, men jeg ser jo at du ikke tok poenget. Uansett får folk kjøpe det de har lyst på, og det er helt ok å være ærlig på at man kjøper noe for å få eierglede, selv om det ikke oppfyller en eller annen ISO-standard eller DIN-norm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    S.M.S.L. VMV D2 koblet med HDMI (i2s) med en PI2AES med en linjær strømforsyning og en god switch.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Mindre støy. Støy, eller rettere sagt høyfrekvent støy er den største fienden i ett digitalt oppsett.
    Her tester de switcher og noen av de tester de med forskjellige strømforsyninger. Selv gjennom komprimering gjennom Youtube og ett billig headset så hører ihvertfall jeg veldig lett forskjell. Litt av samme effekten jeg fikk med Teddy Pardo på min PI2AES også.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Er det ingen som har nevnt Naim ND5 XS 2?
    1648470817134.png

    Jeg testet denne mot ChromeCast og ble overrasket over sistnevnte. MEN...det var noe med lyden i Naim som gjorde at jeg satte på den ene sangen etter den andre bare for å høre hvordan det låt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det ingen som har nevnt Naim ND5 XS 2?
    Vis vedlegget 804510
    Jeg testet denne mot ChromeCast og ble overrasket over sistnevnte. MEN...det var noe med lyden i Naim som gjorde at jeg satte på den ene sangen etter den andre bare for å høre hvordan det låt.
    Jo, all mulig forståelse og tro på det du her sier.
    Men, er det da DAC i Naim enheten som frembringer go'lyden du her sikter til?
    Spurt motsatt; "bremser" ChromeCast dingzen noe opp der den har sin funksjon som streamer?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jo, all mulig forståelse og tro på det du her sier.
    Men, er det da DAC i Naim enheten som frembringer go'lyden du her sikter til?
    Spurt motsatt; "bremser" ChromeCast dingzen noe opp der den har sin funksjon som streamer?
    Brukte dac'en i NAIM ja og mener at jeg hørte forskjell. NAIM streameren hadde noe ekstra. Men dette er ingen eksakt vitenskap, så 100% sikker kan man aldri være.

    PS: jeg har hørt NAIM'en på et veldig dyrt anlegg og den låter helt vannvittig bra. Sammenlignet ikke de to i det anlegget da.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Uansett hvordan man vrir og vender på det, Chromecast og Topping er ikke sexy. Har du investert store summer i høyttalere, forsterker(e) og kilder, så er det kanskje ikke så kult å ha en himla plastpuck dinglende. Men et budsjett på 50k er kanskje litt i overkant for en streamer ...
    plastpucken dingler da ikke noe mer enn alle andre kabler på baksiden av apperaturet.. Og om den plastpucken faktisk gjør jobben like godt som noen andre saker til uhorvelig mye mer penger i jålete metall og plast bokser.. tja.. pucken er gjømt.. ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg kan si at jeg ikke hørte forskjell på Lumin U1 mini koblet til Bryston med AES/EBU og Chromecast Audio med Toslink.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Da jeg skulle selge min Lumin U1 og oppgradere til x1, hadde en potensiell kjøper med seg sin streamer, som lå i omtrent samme prisklasse. Begge ble koblet opp til min dac, Bricasti M1. Resten av anlegget da var Mcintosh 2kw og Magico V3. Etter å ha spilt tre kutt var forskjellene så tydelige i. U1s favør, at det ikke var noen vits i å fortsette. U1 ble solgt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Nok en gang skeiner en tråd ut, for vanskelig å lese overskriften før man skriver noe. Må følge sin religiøse vei og overbevisning, istedet for å følge emnet..
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har bestilt Dac/streamer :)
    Håper virkelig den låter bedre enn Chromecast Audio og Bryston Bda1 som kom i 2010, men time will show…
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har bestilt Dac/streamer :)
    Håper virkelig den låter bedre enn Chromecast Audio og Bryston Bda1 som kom i 2010, men time will show…
    Beholder du ChromeCast dingzen, slik at du kan sammenligne selve streameren på den nye DAC du nå får, i forhold til den nye streameren?
    Spør, fordi jeg fortsatt ikke har klart lese meg til noen steder om selve streameren har påvirkning av lyden - eller ikke har det.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Beholder du ChromeCast dingzen, slik at du kan sammenligne selve streameren på den nye DAC du nå får, i forhold til den nye streameren?
    Spør, fordi jeg fortsatt ikke har klart lese meg til noen steder om selve streameren har påvirkning av lyden - eller ikke har det.
    Så lenge selve streame dingsen ikke gjør noe fundamentalt galt og er bitperfect som det påstås at Chromcast er.. så skulle man i teorien ikke merke noe forskjell på den delen. Men Dac vil nok endre ting da alle gjør noe eget der og tilfører sin egenlyd. :)

    Hos meg så dingler Chromcast bak preamp med RCAkoblinger så jeg har nok mye å gå på med den(og tenker DAC er neste på listen her).
    Men har også en audiophonics streamer jeg har bygget med raspberry pi i seg.. og det virker som den er meget bra lydmessig :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Beholder du ChromeCast dingzen, slik at du kan sammenligne selve streameren på den nye DAC du nå får, i forhold til den nye streameren?
    Spør, fordi jeg fortsatt ikke har klart lese meg til noen steder om selve streameren har påvirkning av lyden - eller ikke har det.
    Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.
    Sånn, no har du lest det.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis Raspberry kom med en plastpuck-utgave, kunne de kalt den «dangleberry», eller «danglebær» på godt norsk.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hvis Raspberry kom med en plastpuck-utgave, kunne de kalt den «dangleberry», eller «danglebær» på godt norsk.
    Kaller CC for donglebær uansett da det rett og slett er passende.. pluss at jeg har liggende en ekstra i roteskuffen :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Min ligger inne i et skap ved siden av mesh-ruteren. Hadde det vært plass, skulle jeg gjerne satt alle komponentene mine inn i det skapet. For det første fordi jeg er ikke en «alterperson», og for det andre for å mindre støv å tørke bort.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Min ligger inne i et skap ved siden av mesh-ruteren. Hadde det vært plass, skulle jeg gjerne satt alle komponentene mine inn i det skapet. For det første fordi jeg er ikke en «alterperson», og for det andre for å mindre støv å tørke bort.
    Tja, har vel ingen komponenter pr nå jeg kan gjømme bort, så alter blir det uansett.. :p
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En orgelpult ute på siden er langt mer musikalsk enn et alter midt i glaninga.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Beholder du ChromeCast dingzen, slik at du kan sammenligne selve streameren på den nye DAC du nå får, i forhold til den nye streameren?
    Spør, fordi jeg fortsatt ikke har klart lese meg til noen steder om selve streameren har påvirkning av lyden - eller ikke har det.
    Beholder Chromecast (y)
    Tror ikke det er forskjell på streamerdelen, det ville i såfall overaske meg.
    Begge på Roon fjerner evntl programvare forskjeller.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    tror jeg ville gått for en topping og brukt resten av penga på noe annet fornuftig. kan jo få topp komplpett anlegg for den prisen der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn