Hvilken Dac/Streamer hvis du hadde 50K?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Chromecast Audio er forlengst gått ut av produksjon og Bda1 kom i 2010, så kanskje på tide med en oppgradering.
    Ønsker en dac/streamer som setter musikken først, drar meg inn i musikken.
    Må ikke være best i klassen på verken måling eller detaljer, ønsker heller en engasjerende helhet.
    Bruker Roon så det er et must.
    Har trålet tråder på de fleste forum for og peile meg inn på noe som vekker interesse, reviews også, selv om de anbefalingene må tas med en klype salt.
    Budsjett 50K
    Tror jeg har funnet noe som treffer blink på alt over, men morsomt og høre hva andre hadde valgt:cool:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Sjekk X50D fra Cocktail Audio ;-) Der får det meste hvis du har separat DAC. Trenger du DAC har du X45. Også i "pro" modeller hvis du er litt mer fisefin på strømforsyninger og slikt. Veldig fleksible og har HDMI ut og digitale innganger for andre kilder samt volumkontroll. Derfor jeg valgte X50D.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Veldig bra dac men ikke en streamer med ROON ;-) Personlig hadde jeg gjort akkurat det jeg gjorde, en superfleksibel streamer (X50D) og lagt på en separat DAC og ville fortsatt vært på budsjettet til @E.I.A.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Summen av forslagene våre er faktisk innenfor budsjett og må jo bli knallbra :)
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Om det kan være 2 komponenter så er jeg godt fornøyd med Aqua La Voce S3 og Node 2i.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Exogal Comet dac og Melco N100 er en kombinasjon jeg er veldig fornøyd med.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Nad M33, der har man absolutt alt i en boks. Støtter Roon også for de som bruker det. :) BlueOS funger finfint som alltid.

    Savner ingenting, hatt den i over et år nå og har ikke tenkt tanken på å oppgradere/bytte den ut engang.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Helt ubegripelig hvorfor det er nødvendig å ha budsjett på 50k for en streamer når all interface tillegg skal være Roon.
    Det er bare å kjøpe en Chromecast på EBay evt brukt siden den er utgått. Må du bruke mer enn 1000kr har man jo IEast , Lindemann og Project sine bokser alle under 10k. Alt annet er å donere penger Hifi butikken . Lindemann Network er i allefall Roon sertifisert eller hva det heter.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Helt ubegripelig hvorfor det er nødvendig å ha budsjett på 50k for en streamer når all interface tillegg skal være Roon.
    Det er bare å kjøpe en Chromecast på EBay evt brukt siden den er utgått. Må du bruke mer enn 1000kr har man jo IEast , Lindemann og Project sine bokser alle under 10k. Alt annet er å donere penger Hifi butikken . Lindemann Network er i allefall Roon sertifisert eller hva det heter.
    Nå spør ikke trådstarter om en ren streamer, men en streamer/dac…
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Consonance Reference DSD 1.1 og bluesound node 2i fungerer også, men jeg ville ikke betalt det den dacen koster ny. Jeg har vel betalt 10k for komboen, blir vel noen og 20 nytt .... Hadde klart meg med bare node 2i også ...
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Dac med innebygd streamer ja, mange gode forslag her :)
    Har brukt Chromecast Audio i flere år og den fungerer glimrende den med Roon.
    Bryston Bda1 låter også meget bra i mine ører, spørsmålet er om man kan få noe bedre i dag for under 50K.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Uffda , jeg må lese oppgaven bedre, DAC OG Streamer. Jeg har to og begge virker: Lindemann Network er DAC og Streamer til 9k. Roon kompatibel . Helt grei testet på ASR uten å nå opp til RME/Topping målemonster målemessig. Jeg hører ikke noe feil og lydkarakter kan justeres med Roon DSP. Brukes til hodetelefon lytting:
    Skulle jeg brukt 50k og det har jeg gjort med stort hell så er det en brukt Trinnov Amethyst som er Roon mottager, 11 inngangers preamp, DAC, og romkorreksjon i en boks, man kan også i stor grad sette den EQ man liker best.
    Har sluttet å tenke på oppgradering på streamer og DAC området etter disse innkjøpene, føler jeg er i mål med det.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Dac med innebygd streamer ja, mange gode forslag her :)
    Har brukt Chromecast Audio i flere år og den fungerer glimrende den med Roon.
    Bryston Bda1 låter også meget bra i mine ører, spørsmålet er om man kan få noe bedre i dag for under 50K.
    Det er slett ikke sikkert…,: Chromecast og Roon er bitperfect( se ASR testmålinger), og om Dac’en er noenlunde stabil mot jitter og det er de fleste er dt vanskelig å gjøre det bedre. Og med Roon har du Brukergrensesnitt som er meget bra. Bruk pengene på noe annet med større effekt. Husk OHC bruker Chromecast for å streame TIDAL på en rekke av sine dyre anlegg
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Har veldig gode erfaringer med Lumin - har hatt både D2 og T2. Flotte bokser er det også. Spennede produkter ifra CocktailAudio og HIFI Rose men har ikke prøvd dem
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Lumin er stødige produkter har hatt D1 og U1 mini selv, hadde budsjettet bare vært 98k 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Seriøst? Sier ikke at du lyver, men det er jo ganske forbløffende.
    Jeg hadde litt problem med ipaden/Tidal? der og søkte opp kilden og tittet bak og fant Chromecast aktiv. Minst 3 anlegg hadde Chromecast som kilde inn på Dacen, dette var også i anlegg til flere 100k, ikke husholdings hifi akkurat. Jeg ser overhodet ikke noe galt i at OHC brukte CCa her, med Roon og Chromecast feks er det helt bit perfekt, og kan dacen takle litt Toslink jitter - 98.7% gjør det- er resultatet uansett perfekt.

    OBS strømming på viss andre vis (er rævva med Chromacast. se punkt 1 under

    Roon+CCa+en OK DAC er perfekt strømmeløsning. Roon lifetime var en enklelt valg for meg 7k er ikke stort når man er sikret et velldig bra resultat og et brukergrensesnitt som fungerer meget bra for meg..
    .


    Review and Measurements of Chromecast Audio Digital Output | Audio Science Review (ASR) Forum



    Conclusions
    There are a few here:

    1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

    2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.

    3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

    4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

    #4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Har du vurdert streamer/DAC produkter som har DSP/romkorreksjon? Vil påstå at gevinsten ved dette er mye større enn evt. forskjeller i lydkvalitet på streamer/dac...

    I så fall er disse alt-i-en boksene innenfor høy og lav side av budsjettet:

    NAD har også forsterker da mens Minidsp er kun pre. Og da finner du også produkter fra Lyngdorf i samme kategori.

    Det kommer også en spennende Roon kompatibel multikunstner fra DEQX i løpet av året i både 4 og 8 kanaler med både høyttalerkorreksjon og romkorreksjon som jeg personlig vurderer til et av "prosjektene" mine med aktive høyttalere. Virker som solid engineering... Den med 4 kanaler vil nok også være innenfor budsjett:

    Men romkorreksjon kan du forsåvidt også integrere i Roon med en hvilken som helst streamer/dac, for eksempel med Audiolense som er virkelig bra (i 2 eller flere kanaler avhengig av hva slags DAC du har).
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Har sett at du er fornøyd med P1 BigS.
    Som jeg sa, hadde budsjettet vært 98K hadde valget vært enklere :cool:
    Men, nå har det seg jo slik at LUMIN faktisk har streamer/dacer i ganske mange prisklasser. Jeg har hatt D2, U1, X1 og nå P1. Og siden prisene på torget nokså forskriftsmessig er 50% av nypris, burde du kunne finne en Lumin godt innenfor ditt budsjett. Det var i grunnen det jeg mente med mitt noe kortfattede innspill :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Interessant å se så mye forskjellig folk velger, til 50k blir det nok vanskelig og finne noe som låter dritt.
    Som jeg skrev i åpnings innlegget hadde jeg allerede funnet noe som jeg tror kommer til og bli bra.
    Det er ikke nevnt over, men jeg venter til jeg faktisk har kjøpt det med og si mer.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se så mye forskjellig folk velger, til 50k blir det nok vanskelig og finne noe som låter dritt.
    Som jeg skrev i åpnings innlegget hadde jeg allerede funnet noe som jeg tror kommer til og bli bra.
    Det er ikke nevnt over, men jeg venter til jeg faktisk har kjøpt det med og si mer.
    Det er vanskelig å finne noe som låter dritt til over 399 kr.. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Chromecast og Roon er bitperfect( se ASR testmålinger)
    Husk OHC bruker Chromecast for å streame TIDAL på en rekke av sine dyre anlegg
    Skulle ønske flere kunne bekrefte eller avkrefte dette. For ufattelig mye penger spart, eler ufattelig mye penger som kan benyttes andre steder i anlegget, dersom påstanden er riktig.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ønske flere kunne bekrefte eller avkrefte dette. For ufattelig mye penger spart, eler ufattelig mye penger som kan benyttes andre steder i anlegget, dersom påstanden er riktig.
    Jeg har brukt Chromecast på denne måten, og sammenlignet med Auralic Aries LE med Roon streaming, synes jeg sistnevnte hørtes bedre ut.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen påstand det med Chromecast på OHC, en ren faktisk observasjon enhver kan gjøre. Jeg så det på flere anlegg med egne øyne for en tid tilbake. Sjekket ikke siste gang jeg var der, men Nå som kunnskapen om det er spredt her er det bare å vente å se hvor lang tid det tar før de putter inn noe «høyverdig «. En del av argumentasjonen for å selge dyre streamere blir vanskelig når Chromecast gjør jobben like greit.

    Jeg får prøve en ny sammenligning mellom Chromecast Toslink og kablet Nettverk til DAC/ pre en min og se hvordan det slår ut nå ( Toslink inngangen er normalt opptatt med RIAAen etter at jeg fikk Puffin)
    La ikke merke til noen forskjell på Roon+Chromecast Toslink->DAC . og Roon +nettverk til DAC sist jeg sjekket for et år siden
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er det så å forstå at Roon er nødvendig for å få full uttelling med Chromecast? Jeg kjører CC rett i Rega Dac-R og bruker bare Tidal-appen på mobilen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Chromcast og en passende DAC fra Topping.. også brukt resten av pengene på noe annet morro :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er det så å forstå at Roon er nødvendig for å få full uttelling med Chromecast? Jeg kjører CC rett i Rega Dac-R og bruker bare Tidal-appen på mobilen.
    Leser at det er litt forskjellige meninger om det. Noen sier det er nok med optisk og volum på 100%, mens andre steder viser til at den er avhengig av Roon for å være bitperfect. Uansett er det vel en maksbegrensning i oppløsning på 24bit/48khz om jeg husker rett
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Maks oppløsning 24/96 pga Toslink.
    Trenger ikke Roon for bitperfect ble bekreftet i en annen tråd.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjører ikke mer enn CD-kvalitet uansett og bruker CD som hovedkilde for «finlytting», så det er ikke kritisk for meg om CC er en optimal strømmeløsning eller ikke. Men det setter jo ting litt i perspektiv, da, når en ser hva «audiofile» løsninger kan koste, og hvis en CC faktisk gjør en like god jobb. CC sliter riktignok på eiergledefronten, men en kan jo alltids kjøpe noen fete dempeføtter og oppgradere strømforsyningen :LOL:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leiter ennå, EIA, . I den prisklassen spørs det om jeg ikke hadde ventet på eventuelle løsninger fra Alingsås, eller gått Aurender, gitt..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn