Hvilken Dac/Streamer hvis du hadde 50K?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Mine høyttalere er målt, I hue og ræva, og på tross av dette fikk de Stereophile A rating. Ikke at det betyr så mye, men hvilken rating har dine "lekre" Linkwitz kreasjoner? Forøvrig målet forsterkere mine like bra som Vera ++.. Men så klart, det er noe feil, trøbbel i tårnet, når Topping ikke låter himmelsk hos alle.. Og fa, det må være sviktende hørsel..
    «Trøbbel i tårnet» høres ut som en blanding av en Ringenes herre-bok og Hardy-guttene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Det dummeste jeg har hørt. Jeg trodde alle visste at Ferrari lagde luksus sportsbiler og at du glatt hopper over det for å vise at jeg tar feil og samtidig er merkehore, samt at du blåforsvarer topping. Er du betalt av Topping eller sentralen for å pushe Topping?
    Jeg er helt enig med deg at mye er overpriset greier pushet av dataidioter og er bidrsgsyter til å ødelegge hi-fi bransjen ved å pushe svindyre servere igjennom store selskaper som ved woodoo lurer folk. Dac og servere er bare datamaskin. Men det betyr ikke at topping og smsl er løsningen når det viser seg at folk får vondt i hodet av det
    @ufo summerte det veldig godt..

    Har jeg nevnt noe med Topping? Det står vel ganske klart i signaturen hva jeg har.

    Hifi-bransjen ødelegger seg selv, og hvilke servere du snakker om aner jeg ikke noe om. Det finnes en god del "klassiske" hifi-merker som er godt etablerte også som man får vondt i hodet av å høre på og da som regel ved feil match pga. det utstyret ikke er så nøytralt som produsent skal ha det til, impededance match har det vært mye snakk om her inne fra før så der kan du søke på forumet med søkefunksjonen hva det kan innebære.
    Hvem er dataidioter, er det de som ikke kan bruke datamaskin? Var det ihvertfall på 80-90-tallet.
    DAC er vel ikke strengt talt noe annet enn bare en chip (gjerne en EEPROM om man vil), den får noen bits inn og oversetter dette til frekvenser med spenning imot det analoge domenet. Spotify har jo endel servere, ingenting voodoo med dette. Å sette opp en server hjemme der man deler musikken så man kan spille den av på en annen PC i et annet land, dette kunne man gjøre på 90-tallet også.
    Så hva gjør Ferrari så bra da, om de ikke er gode på hverken luksus eller rundetider? Man får jo bedre luksus biler og andre biler som er kjappere på rundetider på bane. Kan det være at når du hører ordet Ferrari så blir du varm inni deg og glemmer alt av logikk?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne er litt spesiell og er kanskje ikke for alle, men for meg har den alle funksjoner jeg trenger.

    DEQX HDP5

    Den er en flerkanals dac og adc med høy kvalitet, preamp, rom/høyttalerkorreksjon, digitalt delefilter, og kobler man på den i nettverket så støtter den Roon. Roon serveren min er på PCen jeg bruker alt alt mulig. Telefon, laptop, nettbrett egner seg som fjernkontroll. Spiller også rippede cder fra en HDD i nettverket. Den har alt man trenger av tilkoblingsmuligheter for ting og tang også.

    Eneste jeg syns den mangler er muligheten for å streame filmer, så der har jeg en liten ekstra kinamikkdings som kjører android og HBO-appen. (den har ironisk nok full støtte for Cromecast også i HD)


    De har også andre varianter om man bare trenger to kanaler, og sogar en med poweramp om man virkelig vi ha alt i en boks. (riaa om man trenger som tilvalg)


    Det skranter på lokale forhandlere så vidt jeg vet så man må kanskje kjøpe den fra et annet land. Så det er ikke noen jeg vil anbefale om man ikke har behov for funksjonene. Man finner også mange rimelige alternativer. Disse koster litt og som med de fleste digitale produkter så mister de mye verdi over tid. DEQX er greie med å tilby oppgradering/innbytte når nye modeller kommer, men det koster endel det også.

    Her er noen svensker som selger den jeg bruker.

     
    Sist redigert av en moderator:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.764
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    spørs om de har andre problemer i anlegget om de får "vondt i hodet" av topping. ser også typisk at de som sverger til sære elektronikkløsninger som ikke er nøytrale også ofte har særdeles store avvik i høyttalerene. for å smøre over problemene så innfører de avvik i frekvensrespons, legger på rørforvrenging osv. jeg var der i en god periode selv. når høyttalerene ble stabile og målte relativt jevnt så forsvant alt mitt behov for dyre dacer og annet fjas.
    Jeg skal innrømme at jeg ikke har prøvd topping, men har prøvd smsl su8 v2. Matrix element i har jeg også eid og er i samme kategori som Topping D90.
    Så kjøpte jeg brukt T og A dac 8 dsd. Den måler bra den også. Dac 8 lager et større lydbilde og slakter ikke dårlig opptak. Man får mer musikkglede.
    Jeg er enig i at hvis dacen heter Rolex magnet gold, og koster 150 000 ikke er garanti for bedre lyd. Men det er ganske smålig å håne alle som betaler litt mer enn det topping d90 se koster og sier at man er merkehore og lurt av markedskrefter og hifipushere når man selv ikke ser bjelken i eget øye og er blod mqq
    @ufo summerte det veldig godt..

    Har jeg nevnt noe med Topping? Det står vel ganske klart i signaturen hva jeg har.

    Hifi-bransjen ødelegger seg selv, og hvilke servere du snakker om aner jeg ikke noe om. Det finnes en god del "klassiske" hifi-merker som er godt etablerte også som man får vondt i hodet av å høre på og da som regel ved feil match pga. det utstyret ikke er så nøytralt som produsent skal ha det til, impededance match har det vært mye snakk om her inne fra før så der kan du søke på forumet med søkefunksjonen hva det kan innebære.
    Hvem er dataidioter, er det de som ikke kan bruke datamaskin? Var det ihvertfall på 80-90-tallet.
    DAC er vel ikke strengt talt noe annet enn bare en chip (gjerne en EEPROM om man vil), den får noen bits inn og oversetter dette til frekvenser med spenning imot det analoge domenet. Spotify har jo endel servere, ingenting voodoo med dette. Å sette opp en server hjemme der man deler musikken så man kan spille den av på en annen PC i et annet land, dette kunne man gjøre på 90-tallet også.
    Så hva gjør Ferrari så bra da, om de ikke er gode på hverken luksus eller rundetider? Man får jo bedre luksus biler og andre biler som er kjappere på rundetider på bane. Kan det være at når du hører ordet Ferrari så blir du varm inni deg og glemmer alt av logikk?
    Jeg er helt enig med deg utenom Ferrari luksussportsbil som skulle være eksempel på dac til 350 000. 😀😃😉
    Ser ikke signatur på mobiltelefon.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis man lurer på om DAC'er virkelig har så stor påvirkning burde man gjøre en realitetsorientering. En test jeg la ut her vist at selv hundre passeringer av lydsignalet gjennom en DAC forringer så lite at det er vanskelig å høre. Hvor lite forringer da kun en gang gjennom en DAC?

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Så du er helt enig med meg, men ikke om biler? 😀😃😉
    Vi er vel litt enige om noen prinsipper der også kan man si.. At man får en egen følelse av en hylende V12 bak setet, det er jo helt klart det men det går jo uavhengig av ytelse da man kan få både elbiler og rekke 4 til å yte bedre og sikkert være mer holdbare/driftssikre også.
    Så bil analogier fungerer oftest veldig dårlig, ofte er det også for mye følelser rundt omkring på biler og merker og alle er ikke enige der heller også er det mye diffust og ikke alle skjønner teknikken bak biler like godt som mange tror (veldig mye likt hifi med andre ord). Så med bil analogier så ender man opp med noe diffust som ender opp i noe enda mer diffust. ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke prøvd Topping, men har eid Rega dac og fått sammenligne den med et par andre, formodentlig mer nøytrale DACer, RME ADI-2 og Hegel HD-25. I mine ører er Rega tunet litt varmere og fyldigere, litt mer kjøtt på beinet nedover i mellomtonen og øvre bass. Så mangler den en del på oppløsning og klarhet i forhold til de to andre.

    Igjen, kun min opplevelse av det.
    Selvklart kan det være endel forskjeller på DAC, selv om de innehar samme chipper. Det er en analog del som de kan tune lyden litt på, og har selv opplevd noen DACer til å være litt mørke så de ble litt innesluttet i lydbildet. Dette er gjerne hvordan produsenten tuner lyden til å passe inn i sortimentet sitt og gjerne impedance matching. De trenger ikke å høres dårlig ut på rett utstyr, men det blir fort dårlig resultat om det ikke matcher.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Skremmende lite forskjell i lyden på Bryston Bda1 og Bryston Bda3, har eid begge samtidig.
    Forskjellig chip, men samme utgangstrinn.
    Bda3 har mye mer funksjoner og bedre implementering. av USB, må sies.
    Hvis det spilles filer opp til 96/24 overført over Coax eller spdif er de veldig like i lyden..
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg må si jeg er imponert over hvor mange som hører store forskjeller på dac'er. Jeg klarte ikke å høre forskjell på NAD C658 og Topping E50 og her er det en målbar forskjell på 30 (SINAD) i Toppings' favør. Kanskje jeg er dauhørt, men jeg tror egentlig at min mannlige 51 år gamle hørsel er ganske representativ for den jevne audiofile.

    PS. Jeg sier ikke at det er umulig å høre forskjell på C658 og E50, men jeg tror ikke det er lett og i de fleste rom så drukner nok forskjellene i høyttalerforvrenging og i diverse rom noder.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.764
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si jeg er imponert over hvor mange som hører store forskjeller på dac'er. Jeg klarte ikke å høre forskjell på NAD C658 og Topping E50 og her er det en målbar forskjell på 30 (SINAD) i Toppings' favør. Kanskje jeg er dauhørt, men jeg tror egentlig at min mannlige 51 år gamle hørsel er ganske representativ for den jevne audiofile.

    PS. Jeg sier ikke at det er umulig å høre forskjell på C658 og E50, men jeg tror ikke det er lett og i de fleste rom så drukner nok forskjellene i høyttalerforvrenging og i diverse rom noder.
    Da må jeg prøve e50
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Som sagt gikk det veldig lett og koble opp Ds10+.
    Var skeptisk til dette da noen hadde hatt litt problemer med eldre versjoner av firmware og måtte koble til pc for og oppdatere ( Darko Audio )
    Nå fungerer appen perfekt.
    Med en gang Ds10 var koblet på nettverket kom det opp melding i Golden Note appen at det var ny firmware klar for nedlasting, et tastetrykk og resten gikk av seg selv👍

    Har brukt den nå siden fredag og er veldig imponert over brukervennlighet og stabilitet, noe som ikke alltid er en selvfølge med digitale produkter som er så komplekse som Ds10. Det har vært 0! tilfeller av dropouts eller feil av noe slag, det er veldig beroligende og bare slå på et produkt og nyte musikk, bravissimo Gold Note😁

    Har Chromecast koblet til Tos1, TV-en på Tos2, Mac Mini på USB resten går over Wifi.
    Alt fungerer glimrende og skiftene mellom de forskjellige inngangene går kjapt, den skifter automatisk til network når Roon startes.

    Appen, som jeg ikke har testet avspilling via enda, fungerer også som fjernkontroll.
    Alle funksjoner som finnes kan styres fra den, kan skifte mellom Dac og Pre funksjon, bla i inngangene, dimme eller slå av displayet etc

    A4F1B780-1CB5-4258-8AE0-E31123F4E4E6.png

    Jeg henger meg fort opp i småfeil, og feilsøking har lett for å komme i veien for opplevelsen.
    Her er det ingen, det er bare å slå på og lytte på hva du vil, bravissimo!

    Har ikke sagt noe om hvordan jeg synes den låter enda.
    Lytte kritisk og bytte frem og tilbake for og avsløre små forskjeller har jeg sluttet med, samt at mine preferanser og smak kan variere fra andres.
    Men kan si at den, etter bare to døgn, i mine ører låter fantastisk og jeg er veldig fornøyd med oppgraderingen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Da er Wiim Mini testet av Amir og som forventet er den innebygde DAC`n den eneste flaskehalsen. Som streamer med digitalt ut så snakker vi referansemålinger:


    Digitalt (optisk) ut:

    This is the best you can do with 24-bit dithered signal. At 141 dB, your limit then will be what your DAC can do..

     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Så med et målemonster og en wiim så må du farge signalet på andre måter, har jeg skjønt det korrekt da?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Så med et målemonster og en wiim så må du farge signalet på andre måter, har jeg skjønt det korrekt da?
    Med mindre du evner å høre støy ned til -150db så ja. Her er det klinisk fritt for hørbar forvregning - både musikalske og umusikalske varianter. Den lille WiiM streameren gjør det en streamer skal gjøre og den har et særdeles brukervennlig og intuitivt grensesnitt.

    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Måling ved avspilling via app og optisk ut så jo veldig bra ut. Stusset dog litt på at den konverterer 44,1 til 48khz ved avspilling via Airplay. Ikke sikkert det er merkbart i praksis, dog vil jo det si at den ikke er bitperfect via Airplay. Men hvis man skal streame fra Spotify, kan det gjøres gjennom Wim-appen også, eller er den forbeholdt avspilling av "lokale "musikkfiler?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Det er ikke sikkert det er WiiM mini som gjør noe med AirPlay;

    ”Not sure if Airplay forced the sample rate to change to 48 kHz or the device did it“

    Er man AirPlay bruker og vurderer dette produktet så foreslår jeg at man sender en mall til WiiM support som forøvrig også svarer på spørsmål i diskusjonstråden inne på audioscience forumet. Dem svarer i løpet av kort tid og er meget løsningsorienterte.

    Mvh
    -BB-
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke sikkert det er WiiM mini som gjør noe med AirPlay;

    ”Not sure if Airplay forced the sample rate to change to 48 kHz or the device did it“

    Er man AirPlay bruker og vurderer dette produktet så foreslår jeg at man sender en mall til WiiM support som forøvrig også svarer på spørsmål i diskusjonstråden inne på audioscience forumet. Dem svarer i løpet av kort tid og er meget løsningsorienterte.

    Mvh
    -BB-
    Ser nå at den har Spotify Connect, så det omgår jo problemet for min del - men sendte supporten en mail for å høre siden det kan være relevant for andre.

    Rent teknisk så kan Airplay sende i inntil 16bit/48khz, men avsenderen sender bare det som materialet er i.
    Apple TV sender også digitalt ut på 48khz, mens feks Belkin sin Airplay-enhet sender ut 44,1khz - så det er veldig sikkert at det er avspillerenheten som styrer dette . men kan jo hende det kan rettes i en softwareupdate (y)

    _______________________________________________________________________
    Edit - rask support hos WiiM:
    1650539707552.png

    Amir svimer med mye, så ikke umulig at feilen kan ligge hos han. WiiM sier i alle fall at Mini'en ikke upsampler.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.550
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om den WiiM-dingsen har like god database som LMS er den på lista som mulig Squeezebox-arvtaker her. Før eller siden dør nok Touchen min , og i så tilfelle er nok ikke 101 ute allikevel.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Om den WiiM-dingsen har like god database som LMS er den på lista som mulig Squeezebox-arvtaker her. Før eller siden dør nok Touchen min , og i så tilfelle er nok ikke 101 ute allikevel.
    Database over hva?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hvis jeg hadde 50k til et anlegg m passiv deling:
    Raspberry Pie som streamer.
    Nettbrett som styrer RPi
    Server for lagring av lokal musikk og som oppkobling for Qobuz
    En all out DDDac 1794 eller 1543.

    Siden jeg har gått over til aktiv deling vil det nok bli en DEQX Pre 8 når den er lansert kanskje ?
    RPi som streamer blir ikke byttet ut.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser den er "roon friendly", hva enn det betyr.
    Den har jo det som trengs, hvis den støtter roon uten noe eple-greier
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Den støtter AirPlay med Roon, ikke Roon ready enda Slik jeg forstår det, men har tatt feil før😅
     

    DMagnus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    90
    Antall liker
    39
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    0
    Chromecast Audio er forlengst gått ut av produksjon og Bda1 kom i 2010, så kanskje på tide med en oppgradering.
    Ønsker en dac/streamer som setter musikken først, drar meg inn i musikken.
    Må ikke være best i klassen på verken måling eller detaljer, ønsker heller en engasjerende helhet.
    Bruker Roon så det er et must.
    Har trålet tråder på de fleste forum for og peile meg inn på noe som vekker interesse, reviews også, selv om de anbefalingene må tas med en klype salt.
    Budsjett 50K
    Tror jeg har funnet noe som treffer blink på alt over, men morsomt og høre hva andre hadde valgt:cool:
    Aqua La Vove S3 dac koster litt over 40 000, men man får jo alltid prutet litt og en god Streamer med roon tror jeg ville blitt meget bra🎼
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.764
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vi er vel litt enige om noen prinsipper der også kan man si.. At man får en egen følelse av en hylende V12 bak setet, det er jo helt klart det men det går jo uavhengig av ytelse da man kan få både elbiler og rekke 4 til å yte bedre og sikkert være mer holdbare/driftssikre også.
    Så bil analogier fungerer oftest veldig dårlig, ofte er det også for mye følelser rundt omkring på biler og merker og alle er ikke enige der heller også er det mye diffust og ikke alle skjønner teknikken bak biler like godt som mange tror (veldig mye likt hifi med andre ord). Så med bil analogier så ender man opp med noe diffust som ender opp i noe enda mer diffust. ;)
    Bedre å kjøpe hi-fi enn ferrari sportsbil. Ferrari i rushtraffik midt på vintern i norge er fånyttes. For å få fullt utbytte, må man ha opplæring og tilgang på bane.
    En hi-fi rigg satt opp riktig får man fullt utbytte av for pengene med en gang i stua.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Hvis dere tar dere tid til å lese anmeldelsen til Amir så hadde dere sett at den ikke støtter Roon enda.

    -BB-
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dere tar dere tid til å lese anmeldelsen til Amir så hadde dere sett at den ikke støtter Roon enda.

    -BB-
    Jeg leste ikke anmeldelsen, men gikk rett på Wiim sine sider. Du har rett, Amir nevner det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn