Hvilken Dac/Streamer hvis du hadde 50K?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Det der er en spesial, Tam. Ferrari produserer sportsbiler. Leste et sted at den der er basert på et blueprint fra John Deere- noe du kan se dersom du følger litt med i begge leire. Aston-Martin gjorde det samme med sin Cygnet. Kjøpte 1000 stykk hvite Toyota IQ, endra litt på dem og tilbød dem som Astons runabout til eksisterende kunder. Etpar av dem går sågar på norske veier.
    Jeg skal ikke dra dette lengre, men Ferrari har et ganske rikt utvalg av gressklippere.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hensikt fra min side å imøtegå andres synspunkter, som er valide nok, men jeg lurer på om det som diskuteres egentlig er preferanser eller en form for lydorientering.

    Ser at eierglede lanseres som en stor forklaringsfaktor for å velge en dyr DAC fremfor f.eks Topping. Jeg har hørt D90 i eget anlegg, og den spiller stort (dog med litt begrenset dybde), tegner objekter i lydbildet fint og oppløst, men for meg manglet det "organisk nærvær" - tilstedeværelse av masse og indre liv i lydobjektene - som da fremstår for meg som stiliserte, i hovedstak tegnet i ytterkant, og ikke helt naturlige. Så det jeg leter etter som lytter, nærværet og troverdigheten i en vokal, det får jeg ikke. Derfor velger jeg ikke D90, selvom målingene viser de aller beste resultater. Det sagt, jeg synes D90 relativt sett er et flott produkt og til en virkelig god pris, men altså ikke det jeg personlig søker som lytter.

    På en måte synes det som om det er en trade off mellom transparens og detaljer vs "en organisk" karakter i lyden. Er det forvrengning, resonanser i komponenter, bidrag fra rom mv. som gir den organiske følelsen? Mange hevder det, bl.a. overfor de som velger rør fremfor transistor (ref også tanken om at negativ tilbakekobling fjerner livet i musikken - hvilket jeg tror jeg vil si meg enig i etter min dog noe begrensede erfaring). Er forvrengning (på bestemte måter) i så fall et analogt tilsnitt som er naturlig for oss hørende, eller noe som fullt og helt skal fjernes? Skal litt forvrengning med, er det selvsagt samtidig et helt univers av forvreningstyper og resonanser, og kombinasjoner av disse, så derfor heller ikke noe autorativt kart som kan guide en lytter mot det perfekt "organisk" lydende anlegget. Tilbake står da preferanser og de tilfeldige kombinasjoner av komponenter, og deres kombinasjon av "forvrengingseffekter", som vi prøver ut - i hver vår lille skala :) (også kalt matching?) I diskusjonen på HFS er slike synspunkter omtalt som subjektive anekdoter - kanskje delvis også med rette, siden "gjenbruk" ikke gir samme systematiske resultat i et annet rom, i kombinasjon med enkelte andre komponenter. På den annen side, hvis enkelte slike forvrengningseffekter er å foretrekke for oss hørende - får ting til å høres mer naturlig ut slik som andre lyder i hverdagen - da er jo den alternative tanke den, at de som gir målinger en dominant posisjon i valg av utstyr, er mer orientert mot en mer idealistisk idé om at lyd primært skal være målbart forvrengningsfri - i troen på at dette er det som gjengir lyd mest realistisk - og må jeg tillegge - ikke nødvendigvis mest til lytterens behag.... opplevelse av naturlig lyd?

    Så argumentet er oppsummeringsvis at de som (har økonomi og) velger dyr mola mola eller denafrips ikke nødvendigvis gjør det primært ut fra eierglede, men nettopp hva de bringer av lydkvalitet. For egen del faller jeg mer mer og mer i mine venners anskuelse for hver gang jeg på spørsmål forteller dem hva en komponent koster. Ikke bra for ryktet! De fleste av dem kjøper gjerne dyre biler, men ikke et steroanlegg til over 20.000 kr. Slik sett blir jo også de som i denne debatten legger stor vekt på målinger, men allikevel har stor forståelse for det som motiverer å bruke noen slanter på hifi , relativt sett også en form for gode venner! :) :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke hensikt fra min side å imøtegå andres synspunkter, som er valide nok, men jeg lurer på om det som diskuteres egentlig er preferanser eller en form for lydorientering.

    Ser at eierglede lanseres som en stor forklaringsfaktor for å velge en dyr DAC fremfor f.eks Topping. Jeg har hørt D90 i eget anlegg, og den spiller stort (dog med litt begrenset dybde), tegner objekter i lydbildet fint og oppløst, men for meg manglet det "organisk nærvær" - tilstedeværelse av masse og indre liv i lydobjektene - som da fremstår for meg som stiliserte, i hovedstak tegnet i ytterkant, og ikke helt naturlige. Så det jeg leter etter som lytter, nærværet og troverdigheten i en vokal, det får jeg ikke. Derfor velger jeg ikke D90, selvom målingene viser de aller beste resultater. Det sagt, jeg synes D90 relativt sett er et flott produkt og til en virkelig god pris, men altså ikke det jeg personlig søker som lytter.

    På en måte synes det som om det er en trade off mellom transparens og detaljer vs "en organisk" karakter i lyden. Er det forvrengning, resonanser i komponenter, bidrag fra rom mv. som gir den organiske følelsen? Mange hevder det, bl.a. overfor de som velger rør fremfor transistor (ref også tanken om at negativ tilbakekobling fjerner livet i musikken - hvilket jeg tror jeg vil si meg enig i etter min dog noe begrensede erfaring). Er forvrengning (på bestemte måter) i så fall et analogt tilsnitt som er naturlig for oss hørende, eller noe som fullt og helt skal fjernes? Skal litt forvrengning med, er det selvsagt samtidig et helt univers av forvreningstyper og resonanser, og kombinasjoner av disse, så derfor heller ikke noe autorativt kart som kan guide en lytter mot det perfekt "organisk" lydende anlegget. Tilbake står da preferanser og de tilfeldige kombinasjoner av komponenter, og deres kombinasjon av "forvrengingseffekter", som vi prøver ut - i hver vår lille skala :) (også kalt matching?) I diskusjonen på HFS er slike synspunkter omtalt som subjektive anekdoter - kanskje delvis også med rette, siden "gjenbruk" ikke gir samme systematiske resultat i et annet rom, i kombinasjon med enkelte andre komponenter. På den annen side, hvis enkelte slike forvrengningseffekter er å foretrekke for oss hørende - får ting til å høres mer naturlig ut slik som andre lyder i hverdagen - da er jo den alternative tanke den, at de som gir målinger en dominant posisjon i valg av utstyr, er mer orientert mot en mer idealistisk idé om at lyd primært skal være målbart forvrengningsfri - i troen på at dette er det som gjengir lyd mest realistisk - og må jeg tillegge - ikke nødvendigvis mest til lytterens behag.... opplevelse av naturlig lyd?

    Så argumentet er oppsummeringsvis at de som (har økonomi og) velger dyr mola mola eller denafrips ikke nødvendigvis gjør det primært ut fra eierglede, men nettopp hva de bringer av lydkvalitet. For egen del faller jeg mer mer og mer i mine venners anskuelse for hver gang jeg på spørsmål forteller dem hva en komponent koster. Ikke bra for ryktet! De fleste av dem kjøper gjerne dyre biler, men ikke et steroanlegg til over 20.000 kr. Slik sett blir jo også de som i denne debatten legger stor vekt på målinger, men allikevel har stor forståelse for det som motiverer å bruke noen slanter på hifi , relativt sett også en form for gode venner! :) :)
    Her var mange ord & kloke vurderinger - sier så utrolig mye mer om det man sanser gjennom ørene enn synet av målegrafer & sånt man ikke forstår godt nok.

    Tips til deg; del med dine venner hvor steike heldig du er som tillater deg lydanlegg til uvurderlig glede 365 dager gjennom hele året og i teorien gjennom hele døgnet hvis du har tid, enten det på utsiden av døra kreves gummistøvler eller slippers for å utøve andre interesser eller hobbyer... Tør sågar fortelle folk at det kun er rus via ny-tappet temperert fatøl - som gir mer rus enn det å kunne sitte i go'stolen og nyte musikk. Nyter kun alkohol via øl, dersom noen måtte stusse :cool:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er vanskelig å gi tips og råd om det rundt valg av komponenter. Alle har sin subjektive oppfatning av hva som er "god lyd".
    Har 2 forsterkere og 2 dacer hjemme nå som låter så til de grader forskjellig, men jeg vil ikke si at den ene er bedre enn den andre hverken av dacene eller forsterkerne.
    Men her kommer viktigheten av det matching inn i bildet. Moonriver forsterkeren låter best med Doxa dacen og Roksan forsterkeren låter best med Arcam dacen.
    Smak og behag, noen liker mora mens andre liker dattera. Mens jeg greier faen ikke bestemme meg hvilke jeg liker best 😄
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vil en EQ-kurve for Topping dac da se ut hvis det er lyden av f.eks en Audio Note dac du er egentlig er ute etter?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da hadde jeg nok lagt til litt forvrengning i tillegg til eq. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    EQ kan ikke legge til forvregning….
    Forvregning trenger ikke høres galt ut. Klangen til alle instrumenter består av en fundamental Tone sammen med overharminiske toner som er multiple av den fundamentale frekvensen. Forvregningen endrer overtone spekteret og kan gjøre klangen feitere større klarere eller en annen karakterendring. Det er det so kan gjøre at en feks rørforsterker løfter frem noen instrumenter og deler av musikken og ikke andre . Klangen endres uten nødvendigvis å høres stygt eller feil ut. EQ kan ikke etterligne dette på et godt vis
    Jeg har en Puffin RIAA somogså kan legge til ulik grad av 2 og 3 harmonisk forvregning Om man velger det. Kan til og med REDUSERE total forvregning ved å legg til 2H som kansellerer pickupens 2H forvregning. Kan også benytte Puffin som CD buffer og legge til forvregning
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Håkon: Ser den. Men streaming vil alltid være tertiærformat her, kun brukt for oversikt, kontor og taffel. Min forsterkerprodusent i Alingsås er blant dem som ikke lanserer et uferdig produkt, så en innebygd streamer der VIL fungere. På begge plattformer. Og det er da EN av grunnene til at kommende BLADELIUS ASK integrert er såpass interessant for våres del. Dama bruker mye data pga. sin funksjonshemming, men er like kresen som deg og meg. Derfor ønsker hu seg en…Dessuten er jeg like spent på om den kan være det beste av to verdener. En notorisk vanskelig brief, det. Som enda ikke er løst så kompromissløst som jeg ønsker. Selv ikke med en fullversjons Embla😊 Altså holder jeg streamingen LANGT unna hovedsettet, enn så lenge.

    MB: Noe sier meg at også du spinner etter å teste ovennevnte..
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Jeg handlet min her:

    Bestillte en i går, i dag lå pakken på døra.
    Det må jo være årets raskeste postgang, UPS :)
    Har den i reserve tilfelle Chromecast tar kvelden, kanskje den da er Roon Ready også.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Har den ethernet? Ser at den ikke har ethernet. Dette blir jo da en støykilde når det ikke er mulig å slå av wifi sendern, i tillegg til støy på strømnettet fra strømvorte.
    Ta, et wifi søk, så får du sikkert inn 20 naboer, bare å banke på dørene deres å be dem trekke ut kontakten. :)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ta, et wifi søk, så får du sikkert inn 20 naboer, bare å banke på dørene deres å be dem trekke ut kontakten. :)
    Jeg har isovolt, og isotek strømskinne, så den fjerner alt og det er hørbart. Bare kombirouteren er wifi på. Har ethernet til tv og apple tv. Og hold deg fast...ethernetswitch :oops:o_O

    Men jeg må legge til at noen forsterkere er tyst uansett.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    7.821
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har den ethernet? Ser at den ikke har ethernet. Dette blir jo da en støykilde når det ikke er mulig å slå av wifi sendern, i tillegg til støy på strømnettet fra strømvorte.
    Strømvorte kan i alle fall enkelt omgås hvis man har TV, DAC eller annen enhet med ubrukt USB-kontakt slik at streamer kan hente strøm derfra. Når det gjelder frykt for støy fra WIFI så tror jeg de fleste påkostede DACer er immune mot at dette skal påvirke det analoge signalet de sender ut.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har isovolt, og isotek strømskinne, så den fjerner alt og det er hørbart. Bare kombirouteren er wifi på. Har ethernet til tv og apple tv. Og hold deg fast...ethernetswitch :oops:o_O
    Wow, isovolt og isovolt fjerner også luftbåren støy!?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Wow, isovolt og isovolt fjerner også luftbåren støy!?
    Den fjerner at du kan høre om naboen slår av og på lyslampa. Men på for eksemoel gato digitalforsterker er ikke slikt nødvendig. Den er helt tyst rett i vegg kontakten uansett Så jeg sitter ikke med fasit bare min egen "subjektive opplevelse" og da låter apple tv bedre enn en annen streamer til 50 løk uten switch og strømfilter.

    Nå har jeg hjelm på hodet selv om jeg ikke er komikker.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ikke hensikt fra min side å imøtegå andres synspunkter, som er valide nok, men jeg lurer på om det som diskuteres egentlig er preferanser eller en form for lydorientering.

    Ser at eierglede lanseres som en stor forklaringsfaktor for å velge en dyr DAC fremfor f.eks Topping. Jeg har hørt D90 i eget anlegg, og den spiller stort (dog med litt begrenset dybde), tegner objekter i lydbildet fint og oppløst, men for meg manglet det "organisk nærvær" - tilstedeværelse av masse og indre liv i lydobjektene - som da fremstår for meg som stiliserte, i hovedstak tegnet i ytterkant, og ikke helt naturlige. Så det jeg leter etter som lytter, nærværet og troverdigheten i en vokal, det får jeg ikke. Derfor velger jeg ikke D90, selvom målingene viser de aller beste resultater. Det sagt, jeg synes D90 relativt sett er et flott produkt og til en virkelig god pris, men altså ikke det jeg personlig søker som lytter.

    På en måte synes det som om det er en trade off mellom transparens og detaljer vs "en organisk" karakter i lyden. Er det forvrengning, resonanser i komponenter, bidrag fra rom mv. som gir den organiske følelsen? Mange hevder det, bl.a. overfor de som velger rør fremfor transistor (ref også tanken om at negativ tilbakekobling fjerner livet i musikken - hvilket jeg tror jeg vil si meg enig i etter min dog noe begrensede erfaring). Er forvrengning (på bestemte måter) i så fall et analogt tilsnitt som er naturlig for oss hørende, eller noe som fullt og helt skal fjernes? Skal litt forvrengning med, er det selvsagt samtidig et helt univers av forvreningstyper og resonanser, og kombinasjoner av disse, så derfor heller ikke noe autorativt kart som kan guide en lytter mot det perfekt "organisk" lydende anlegget. Tilbake står da preferanser og de tilfeldige kombinasjoner av komponenter, og deres kombinasjon av "forvrengingseffekter", som vi prøver ut - i hver vår lille skala :) (også kalt matching?) I diskusjonen på HFS er slike synspunkter omtalt som subjektive anekdoter - kanskje delvis også med rette, siden "gjenbruk" ikke gir samme systematiske resultat i et annet rom, i kombinasjon med enkelte andre komponenter. På den annen side, hvis enkelte slike forvrengningseffekter er å foretrekke for oss hørende - får ting til å høres mer naturlig ut slik som andre lyder i hverdagen - da er jo den alternative tanke den, at de som gir målinger en dominant posisjon i valg av utstyr, er mer orientert mot en mer idealistisk idé om at lyd primært skal være målbart forvrengningsfri - i troen på at dette er det som gjengir lyd mest realistisk - og må jeg tillegge - ikke nødvendigvis mest til lytterens behag.... opplevelse av naturlig lyd?

    Så argumentet er oppsummeringsvis at de som (har økonomi og) velger dyr mola mola eller denafrips ikke nødvendigvis gjør det primært ut fra eierglede, men nettopp hva de bringer av lydkvalitet. For egen del faller jeg mer mer og mer i mine venners anskuelse for hver gang jeg på spørsmål forteller dem hva en komponent koster. Ikke bra for ryktet! De fleste av dem kjøper gjerne dyre biler, men ikke et steroanlegg til over 20.000 kr. Slik sett blir jo også de som i denne debatten legger stor vekt på målinger, men allikevel har stor forståelse for det som motiverer å bruke noen slanter på hifi , relativt sett også en form for gode venner! :) :)
    At du orker å diskutere med folk som er data ingeniør målemafuosoer. Som må ha rene målinger og grafer på papir for å kunne sove om natta. Dette er ingeniører, datafolk som gir seg ut for å være musikkinteressert, men de er mye mer akustisk datainteressert hvor alt som har med hi-fi å gjøre handler om data basert informasjon.
    Det er energien rundt denne mentaliteten som for dem booster hi-fi men for andre som deg og meg som har prøvd sånne "rene" dacer streamere finner ut at det har ingenting med musikk å gjøre. Det er datafolk og matematikere som står bak Topping. Ikke musikkelskere som vil at lytteren skal suges inn i musikken istedet for å bli distrahert av dings og blings spredd utover hele lydbildet. Glem topping om du skal ha anlegg som kan spille av gamle rockeplater live innspillinger fra 1969 som ingen har hørt om og du må opp å danse. Da trenger man noe helt annet. Glem Audionote. Du må ha det beste. Det er T+A, Burmester, Adyton, Jeff Rowland,
    Rockna dac kanskje. De beste Arcam streamerne kanskje med analog ut. Playback design, hvis man får tak i for norsk strøm. Hvis det er laget for EU, men er vanskelig å få tak i, så er det et godt tegn. Selv om Shang Hai og Chenzen er totalt Coronanedstengt, så får du altivis kjøpt en topping eller smsl dac. Det lages i bøtter og spann...dårlig tegn, ingen sjel bak, bare matematikk....passer til Barokkmusikk kanskje.
    Sjel bortforklares med psykologisk sykdom, andre og tredjeharmonisk støy forvregning og Guden er Amir i Audioscience review.
    Men jeg er bare en dust med egne meninger. Jeg hakke peiling på dette, jeg er bare en fyr som vil lede musikkelskere på riktig vei, så får datafolka kalle det hva de vil om man skal legges inn på psykiatrisk for å bli robba av woodo hi-fi. Det er det nok av folk so skor seg på woodo hi-fi som for eksempel Hi-fi Rose.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    @Kjendis gratulerer med dagens tåpeligste innlegg.
    Lykke til med å finne en DAC som IKKE er laget av ingeniører som kan matte! :poop:
    Du vet, DAC er gjerne en kombinasjon av gjerne flere chipper og de er lagd i sterile miljø og gjerne i Kina også pga. Kostnad. Tenk deg det, kina-chipper i produkter til en million som er tilsynelatende lagd på en kjøkkenbenk i Danmark, England, Sveits etc..
    At produkter lages i 2-3 eksemplarer ila et år er et veldig dårlig kvalitets tegn spør du meg, mest sannsynlig så feiler også disse produktene oftere enn kinaræl også.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    @Kjendis gratulerer med dagens tåpeligste innlegg.
    Lykke til med å finne en DAC som IKKE er laget av ingeniører som kan matte! :poop:
    Du vet, DAC er gjerne en kombinasjon av gjerne flere chipper og de er lagd i sterile miljø og gjerne i Kina også pga. Kostnad. Tenk deg det, kina-chipper i produkter til en million som er tilsynelatende lagd på en kjøkkenbenk i Danmark, England, Sveits etc..
    At produkter lages i 2-3 eksemplarer ila et år er et veldig dårlig kvalitets tegn spør du meg, mest sannsynlig så feiler også disse produktene oftere enn kinaræl også.
    Nå prøver du å spore av og si at jeg tar alle kinaprodukter under en kinaræl kam. Det er feil. Matrix er et kinamerke som lager bra produkter. Matrix element i er et kjempebra produkt for pengene og designerne bak er musikkentusiaster. De tror helhjertet på nøytral lyd som beste tilnærming for at fler skal lykkes. Det gjør t+a også som overhodet ikke lages på kjøkkenbenk.
    Det at et produkt er etterspurt og det er ventelister i hele verden for å få kjøpt, er ikke dårlig tegn. At man må vente i 2 år på en spesiell Ferrari er ikke et dårlig tegn og Ferrari lages ikke av amatører på en kjøkkenbenk. At Ferrari for øyeblikket kanskje ikke lager el biler for norske forold betyr ikke at Ferrari er italiensk søppel.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Glem topping om du skal ha anlegg som kan spille av gamle rockeplater live innspillinger fra 1969 som ingen har hørt om og du må opp å danse. Da trenger man noe helt annet.
    Enig. Topping duger aldri.


    topping.jpg



    C₂₀H₂₅N₃O er vel mer velegnet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Nå prøver du å spore av og si at jeg tar alle kinaprodukter under en kinaræl kam. Det er feil. Matrix er et kinamerke som lager bra produkter. Matrix element i er et kjempebra produkt for pengene og designerne bak er musikkentusiaster. De tror helhjertet på nøytral lyd som beste tilnærming for at fler skal lykkes. Det gjør t+a også som overhodet ikke lages på kjøkkenbenk.
    Det at et produkt er etterspurt og det er ventelister i hele verden for å få kjøpt, er ikke dårlig tegn. At man må vente i 2 år på en spesiell Ferrari er ikke et dårlig tegn og Ferrari lages ikke av amatører på en kjøkkenbenk. At Ferrari for øyeblikket kanskje ikke lager el biler for norske forold betyr ikke at Ferrari er italiensk søppel.
    Nå sporer du av med tullprat om biler igjen, en analogi som ikke fungerer her inne. Ferrari lager (middelmådige?) traktorer og kraner og jeg kan røpe at det finnes bedre og med mindre problemer og italiensk er vel ikke kjent for holdbarhet eller kvalitet, at lidenskap blir sett på det samme som at produktet bryter sammen, (blå)mandags produkter etc.. Dette handler bare om følelser til et merke, fordi de vant noe en gang på 60/70 tallet en gang med en god porsjon flaks.
    Er Ferrari, T+A og Matrix mer entusiaster bare fordi de tar bedre betalt for produktet sitt enn det andre kina-rælet? Hva gjør de til mer entusiaster enn andre ingeniører? Er det PR-apparatet som man må høre på, selgerne?

    Først sier du at nøytral lyd ikke fungerer, men at med det rette merket om det er nøytralt så fungerer det? Er ikke nøytral nøytralt uansett da? Er det PR/selger/magien og den ekstra fortjenesten noen tar på veien som gjør at det ene produktet er bedre enn det andre basert på kun følelser og status irundt for merket? At norske menn (og damer) er merkehorer som de fleste andre land er jo ikke akkurat noe nytt, og status pga. merket er det som er viktigst (selv om det faktisk ser helt rævva ut designmessig også).

    En bil som kjører på 59 sekunder irundt en bane, er vel fortsatt kjappere enn en annen som bruker 1 min vel? Eller vinner den som bruker 1 min fordi man har mer følelser for den, eller hva med den som bruker 2 min og koster 20 ganger mer å lage...?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette forsvaret av egne valg.. Like fascinerende, hver gang.. Er folk så usikre? Topping er bra greier det, gode målinger underbygd av en amerikaner med araber navn.. Kan jo ikke bli feil? Og målinger kan si mye, så ingen grunn til ikke å feste tillit til de.. Men egne ører, de er det verre med.. Topping ble ikke foretrukket her, men så velger jeg å stole på egne sanseinntrykk, ikke nødvendigvis en publisert greie på nettet.. Fake news?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er veldig nyskjerrig på
    Det og mere til har jeg prøvd.
    Det ender som vanlig med å være en situasjon omkring smak og behag.

    Topping måler best, men i min verden scorer den ikke veldig høyt på den subjektive opplevelsen av musikkformidling. Her er vi alle forskjellige.

    Ellers, til trådstarter, så ville jeg funnet meg en rimelig streamer med godt brukergrensesnitt og den ønskede RCA-utgangen, og så lett opp den DAC'en du liker best innenfor ditt budsjett. Jeg har stor suksess med rimelig streamer i svært god DAC, det sitter som ei kule.
    Jeg har også prøvd en rimelig streamer for en stund tilbake, av typen Yamaha. Kan ikke si jeg var fornøyd da jeg sammenlignet med en Auralis. Man må nok legge litt arbeid i å finne en som er god blant de rimelige.

    Synes også topping var litt kjedelig, men det er min smak.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nå sporer du av med tullprat om biler igjen, en analogi som ikke fungerer her inne. Ferrari lager (middelmådige?) traktorer og kraner og jeg kan røpe at det finnes bedre og med mindre problemer og italiensk er vel ikke kjent for holdbarhet eller kvalitet, at lidenskap blir sett på det samme som at produktet bryter sammen, (blå)mandags produkter etc.. Dette handler bare om følelser til et merke, fordi de vant noe en gang på 60/70 tallet en gang med en god porsjon flaks.
    Er Ferrari, T+A og Matrix mer entusiaster bare fordi de tar bedre betalt for produktet sitt enn det andre kina-rælet? Hva gjør de til mer entusiaster enn andre ingeniører? Er det PR-apparatet som man må høre på, selgerne?

    Først sier du at nøytral lyd ikke fungerer, men at med det rette merket om det er nøytralt så fungerer det? Er ikke nøytral nøytralt uansett da? Er det PR/selger/magien og den ekstra fortjenesten noen tar på veien som gjør at det ene produktet er bedre enn det andre basert på kun følelser og status irundt for merket? At norske menn (og damer) er merkehorer som de fleste andre land er jo ikke akkurat noe nytt, og status pga. merket er det som er viktigst (selv om det faktisk ser helt rævva ut designmessig også).

    En bil som kjører på 59 sekunder irundt en bane, er vel fortsatt kjappere enn en annen som bruker 1 min vel? Eller vinner den som bruker 1 min fordi man har mer følelser for den, eller hva med den som bruker 2 min og koster 20 ganger mer å lage...?
    Det dummeste jeg har hørt. Jeg har aldri ssgt at nøytral lyd ikke fungerer og samtidig bruker du argumenter mot meg som jeg er helt enig i for å vise at Kina ræl er bedre enn det jeg har. Jeg trodde alle visste at Ferrari lagde luksus sportsbiler og at du glatt hopper over det for å vise at jeg tar feil og samtidig er merkehore, samt at du blåforsvarer topping er helt utrolig. Du var nære en gatcha kommentar nå. Snakk om absurd.
    Er du betalt av Topping eller sentralen for å pushe Topping?
    Jeg er helt enig med deg at mye er overpriset greier pushet av dataidioter og er bidrsgsyter til å ødelegge hi-fi bransjen ved å pushe svindyre servere igjennom store selskaper som ved woodoo lurer folk. Dac og servere er bare datamaskin. Men det betyr ikke at topping og smsl er løsningen når det viser seg at folk får vondt i hodet av det.
    Min T & A dac låter bedre enn matrix element i som ifølge Amir, Guden av matematisk ren nøytral lyd, er bedre enn Topping D90. Alle de dacene er "nøytrale" men min låter bra på dårlige innspillinger også i motsetning til mye annet rart som kan være hva som helst. Musikk glede kan nås igjennom "nøytral" lyd også. Det er der målemafiaen ofte utelater musikalsk info.
    Er Matrix audio overpriset det også? Jeg trodde de var verdensmester i nøytral målbart rent uforvrengt lyd. Du bruker ordet kinaræl ikke jeg.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Søren og - jeg som trodde woodoo var en eksakt vitenskap....
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    1649319694829.png

    Her er det et konkret eksempel på en DAC med streaming som(ihvertfall) jeg sikler på. Utstyrt med rør, som kan kobles inn hvis man savner det. Lurer jo på om det er slektskap i lyden med AMR DP777? den holder seg godt under grensa på 49K kroner. Selges hos Audioaktøren.

    Kan det være noe trådstarter?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    spørs om de har andre problemer i anlegget om de får "vondt i hodet" av topping. ser også typisk at de som sverger til sære elektronikkløsninger som ikke er nøytrale også ofte har særdeles store avvik i høyttalerene. for å smøre over problemene så innfører de avvik i frekvensrespons, legger på rørforvrenging osv. jeg var der i en god periode selv. når høyttalerene ble stabile og målte relativt jevnt så forsvant alt mitt behov for dyre dacer og annet fjas.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vis vedlegget 807313

    Her er det et konkret eksempel på en DAC med streaming som(ihvertfall) jeg sikler på. Utstyrt med rør, som kan kobles inn hvis man savner det. Lurer jo på om det er slektskap i lyden med AMR DP777? den holder seg godt under grensa på 49K kroner. Selges hos Audioaktøren.

    Kan det være noe trådstarter?
    Og så fort det skal opp i prisklasser, må produsenten ty til «gull» og bling. Ser ikke ut.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    spørs om de har andre problemer i anlegget om de får "vondt i hodet" av topping. ser også typisk at de som sverger til sære elektronikkløsninger som ikke er nøytrale også ofte har særdeles store avvik i høyttalerene. for å smøre over problemene så innfører de avvik i frekvensrespons, legger på rørforvrenging osv. jeg var der i en god periode selv. når høyttalerene ble stabile og målte relativt jevnt så forsvant alt mitt behov for dyre dacer og annet fjas.
    Mine høyttalere er målt, I hue og ræva, og på tross av dette fikk de Stereophile A rating. Ikke at det betyr så mye, men hvilken rating har dine "lekre" Linkwitz kreasjoner? Forøvrig målet forsterkere mine like bra som Vera ++.. Men så klart, det er noe feil, trøbbel i tårnet, når Topping ikke låter himmelsk hos alle.. Og fa, det må være sviktende hørsel..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn