Hvilke kabler bruker kabelskeptikerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.399
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flott, takk for det ynot!

    Foreløpig er det slik at jeg tenker at jeg ikke kan angripe denne hobbyen fra alle sider samtidig. Akkurat dette med kabler er for meg en glimrende måte å "fryse" én variabel på, og slik få litt mer kontroll. Det samme gjelder forsåvidt DAC, jeg tar en "objektivist" og kjøper en god Topping, og så tenker jeg ikker mer på DAC i dennne omgang, forhåpentligvis heller ikke i neste omgang, hehe.
    Ørene, rommet, høyttalere og forsterker, i den rekkefølgen. Kabler etc kommer lenger ned på lista, det er jeg enig i.

    Jeg har en Topping og holdt på skrive at den kan du ta med deg hvis du kommer innom, men tror ikke jeg skal være så gavmild :D
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Ja vi er ikke alltid så rasjonelle som vi liker å tro. Med meg selv som eksempel, så ser det ut til at jeg kommer å begynnne med forsterker. Det er helt spesifikke, muligens irrasjonelle/psykologiske årsaker til at jeg ønsker et spesifikt forsterkermerke, som gir meg en spesiell "warm and fuzzy feeling inside", og så har jeg innsett at dette er et reellt behov åkke som.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kanskje dette punktet kan være en mulig årsak til at mange sverger til at dem hører forskjell når dem bytter om på tilnærmet like høyttalerkabler?
    Rett og slett en re-seating av tilkoblingene. :cool:
    Har lest om det, ja. Ikke umulig at når en trekker ut pluggene, også får fjernet eventuell «grums» (y)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tenker det kan være greit å nevne de enkle tingene også, som det å ha skjermet kabel. Er ikke alle som er det blant de dyrere variantene heller.

    Noe annet som andre har vært inne på her, er hvor trang og stor kontaktene er. Noen gjør seg litt bøse, og har endeplugger (rca) som er såpass store at de ikke kan være flere ved siden av hverandre (litt avhengig av forsterker).

    Jeg er ikke mindre jålete enn at jeg som basis i anlegget mitt bruker wireworld. De er solide og myke (ikke undervurdér verdien av myke kabler!), føles fine og har slanke plugger.

    Men Biltema sine blå signalkabler for bilstereo er også ypperlige. De er beregnet for støyende forhold, har gullbelagte kontakter og er rimelige. Men har litt store plugger, dog.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Venter i spenning på at denne tråden skal eksplodere💪
    Personlig er jeg veldig glad i off-topic og uteomsnakk vagt relatert til tema. Er medlem av et umoderert forum, tråder pleier å ta av og hente seg inn igjen, det går alltid greitt til slutt. Men som nevnt hadde jeg først og fremst tenk på praktiske råd og tips med allerede utgangspunkt i et objektivist/skeptiker -perspektiv. :) Er ikke på nnoen måte ute etter å provosere!
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har Bluejeans Cable Twelve White med spader, for de var lange nok, skikkelig terminert og ikke så veldig dyre. Har i tillegg et par digital coax-kabler som jeg har kjøpt på Hifiklubben, de billigste Audioquestkablene. Er helt fullstendig overbevist om at høyttalere, forsterkere, DSP og rom har såpass mye å si at det er fort gjort å komme seg opp til et minimumsnivå når det gjelder kvalitet på kabler.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Betre byrde du ber'kje i bakken enn kunnskap, det koster ingenting. Og så spør man folk med erfaring om tema, for å hente dette fram når tiden er inne.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.290
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kjørte innom en butikk der driver med elektriske artikler, kjøpte 10 meter kabel med rød og sort leder til 100,-. Ikke noe navn, bare leder med ikke mange tråder som kan ligge i en kabelskjuler....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    OK, veldig dårlig teknobabbel, men altså gjerne en setning eller to på lekmannspråk og forståelig norsk om hva man faktisk trenger, hehe!
    Grafen under viser sammenhengen mellom tverrsnitt og lengde for høyttalerledningene (EDIT: ledningspar, frem og tilbake), gitt at vi tillater et spenningsfall i ledningene på 0,1 dB for høyttalernes impedansminimum på hhv 8, 4, 2 og 1 ohm (merk ikke nominell impedans):
    1664822092178.png

    X-aksen er tverrsnittet, fallende fra 32 mm2 til 0,25 mm2. Y-aksen er lengden på ledningene fra 10cm til 100 m. Begge er logaritmiske.

    0,1 dB spenningsfall i ledningen er for å sikre at den sammen med svingende impedans vs frekvens i høyttaleren ikke gir kruseduller i frekvensresponsen som er større enn 0,1 dB - dvs at ledningen ikke bidrar til hørbare avvik i frekvensresponsen. Det er en del strengere krav enn tabellen til Parafinoksen. For høyttalere der impedans vs frekvens er ganske flat kan en akseptere et større spenningstap i ledningene uten at det gir konsekvenser for frekvensresponsen. Tilnærmingen bygger også på at utgangsimpedansen fra forsterkeriet ikke er «vesentlig», dvs betydelig mindre enn:
    • 0,0926 ohm for impedansminimum på 8 ohm.
    • 0,0463 ohm for impedansminimum på 4 ohm.
    • 0,0232 ohm for impedansminimum på 2 ohm.
    • 0,0116 ohm for impedansminimum på 1 ohm.
    De fleste av oss kan antagelig tolerere at ledningene bidrar med avvik i frekvensresponsen på 0,2-0,5 dB uten å bry seg nevneverdig om det.

    mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg bruker kun balanserte signalkabler. Mindre utsatt for brum og støy. Kvalitetskabler fra Belden jeg terminerer selv med Neutrik XLR. Synes også at gullkontakter er det beste siden man slipper å tenke på at kontakten blir dårlig over tid. Jeg har lest et sted en gang at gull mot gull gir absolutt den laveste forvrengningen, men da snakker vi om ultra lave forskjeller som er lavere enn alt annet i kjeden.
    Høyttalerkabler er ikke viktig, men termineringen er viktig. Jeg har målt til dels ganske mye forvrengning på dårlig terminering. Etter at jeg byttet til Rhodium bananplugger som kan strammes ved å skru på dem har det aldri vært problemer.
    Dyrt? Nei.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Korrosjon / irr / oksydering på ledningene kan gjøre mye ugagn med forvrengingen. Her er Stereophile sin follow up på Halcro DM38:
    https://www.stereophile.com/content/halcro-dm38-power-amplifier-follow-january-2007

    Forvrenging vs effekt & frekvens med oksyderte kontaktpunkter :
    1664824339367.png
    1664824378754.png

    Ditto med rene kontaktpunkter :
    1664824413989.png
    1664824453887.png

    Det er også snakk om to ulike eksemplarer så det er den første angivelig hadde en kondensator som ikke var iht spec. Men likevel fra middelhavsfarer til målemonster.

    mvh
    KJ
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Huffameg nå blir dere skuffa vel?

    - Høyttalere: Biltema til bass, Monster på Elkjøp til mid/diskant
    - RCA-linje: Clas Ohlson ett husmerke av et slag
    - Digital: Biltema
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er vel kanskje ikke 100% skeptiker, jeg hører nyanse forskjeller på kabler.
    Men, jeg synes ikke det er særlig sammenheng mellom pris og lydkvalitet. Matching derimot er en annen sak, og man kan oppleve å få like god match med en billiglisse som en rådyr satan av en kabel.
    Jeg er dog tilhenger av material kvaliteten på kabler og plugger. Min «go to» kabel har siden 90-tallet vært svenske Supra.

     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    222
    Antall liker
    694
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke en kabelskeptiker men når man trenger en laaaaang interconnect så er hjemmesnekkret er godt alternativ.
    Tester akkurat nå ny interconnect på 8 meter. Hva prisen for noe slikt er i en hi-fi butikk før jeg ikke tenke på.
    Går for produkter beregnet for proff markedet.
    Tasker TSK1028 zero loss balanced microphone cable.
    Pris for denne kabelen er ca 500 kr og resultatet er ikke helt verst.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Ser vel på meg selv som realist fremfor skeptiker og bruker de kablene jeg synes låter best, ikke fordi jeg vil spare penger.

    Har Linn metervare billigste klasse til høyttalerene for det var kablene med størst tverrsnitt jeg har fått tak i. Har terminert de med bananplugger av helt ok kvalitet.

    Resten av kablene er Neutrik studiokabler. Tror det er de dyreste modellen de hadde på Prolyd.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    På litt over specs lange strekk på digital (USB/Coax) har Supra vist seg og levere godt håndverk. Blue Jeans leverer også gode digitale kabler(Belden) og termineringen deres er virkelig god. Har kjøpt Klotz til det analoge - ht og balansert linjenivå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Jeg er på ingen måte skeptisk til kabler, men jeg er sterk mostander av en del av forklaringsmodellene som benyttes for å forsvare tåpelige priser på kabler. Når jeg ser etter kvaliteter er evnen til å for eksempel holde kontakten, samt håndarbeidet bak, noe av det som teller. Dette er typisk best på kablene som benyttes i proffverdenen, rett og slett fordi man vet at det kommer i retur om det ryker, og da taper man penger. Sommer, Klotz, Hosa, Belden, Blue Jean... ikke så viktig hva det heter egentlig, men en viss kvalitet bør det være. Jeg synes også det er betryggende om produsenten oppgir data på kablene. Da kan man for eksempel beregne CMRR for den balanserte kabelen. Hvis ikke slik dokumentasjon foreligger kan det tyde på at de ikke har vært like seriøse i produksjonsprosessen.

    På høyttalersiden, som med alt annet, er det applikasjonsavhengig. Det er seriemotstanden som er den store parameteren her, men om man har rørforsterker med 4 ohms utgangsimpedans har det fint lite å si om kabelen har 0,2 eller 0,02 ohms impedans. Med andre ord, tverrsnitt er det som er interessant, og man får langt mer for pengene ved å kjøpe dobbelt så mye kabel med plain kobber enn dobbelt så dyr OFC-kabel. Man får simpelthen mer tverrsnitt for pengene med standard kobber.

    Jeg ser @Valentino nevner tonearmskabler i sølv her. Det er litt interessant, jeg ser for meg at man ønsker at tonearmskablene er lettest mulig. I forbindelse med driverkonstruksjon er dette et sentralt tema. Spolen i 15-tommeren veier 19g. For en 34,4mm lang 3" spole er det uvanlig lavt og det eneste materialet som kan by på så lav masse i kombinasjon med så høy strømtetthet er aluminium. Den samme spolen kan ikke lages i kobber eller sølv. Det finnes et trådmateriale som kalles CCAW (copper clad aluminium wire), og typiske klasser er 10% og 15% kobber. Det er ikke ledeevne eller "lydsignatur" som er argumentet for å bruke CCAW, men rett og slett at aluminium er ganske køddent å lodde. Der er kobber langt snillere, mens med aluminium er man nesten utelukkende henvist til sveising. Så med andre ord, lakkisolert CCAW burde være et særlig interessant valg til tonearmskabling da både lederen og isolasjonen er omtrent så lett som de kan bli.

    Biltema har 6kvmm koblingstråd i små bunter. De er geniale å lage høyttalerkabler av. De har også flettet strømpe, krympestrømper osv. Det er enkelt å flette sammen 3 stk, samt alle partall fra 4 og oppover. Til høyttalere er det gjerne partall som er aktuelle.

    1664827387502.png


    Forklaringene på nett er ofte litt kompliserte, en enklere tilnærming er å flette fra én side. For eksempel, ta alltid den kordellen som ligger lengst til venstre, legg den over nr 2, under nr 3, og over nr 4. Den ender nå på høyre side. På venstre side har nr 2 blitt først, og man kan nå kalle den nr 1 og gjenta prosedyren som over. Man går alltid over nr 2, under nr 3 og over nr 4 igjen, det skal ikke gjøres vekselvis. Denne metoden fungerer også med 6 og 8 stk.

    Når man lager høyttalerkabler på denne måten merker man at det tross alt tar noen timer å lage et sett fine kabler, og det går med en del hundringser i deler. Regner man en kostnad på 500kr/time har man fort en kostpris på 2-3000kr, mer om man koster på litt på pluggene. Hvis man skal tjene noe, på dem, selge den via distributør og forhandler, og alle skal ha fete marginer på kabler, da ender man fort med at et par av disse koster over 15000kr. Ikke at det er så voldsomt dyrt, men om man ikke gidder å gjøre jobben selv tenker jeg at man nok må forvente at et par fine kabler av god kvalitet koster såpass. Jeg innrømmer gjerne at vanlige OFC-kabler med transparent isolasjon ikke er fryktelig sexy. Jeg synes heller ikke det er stilig å ha anlegget stående på en lecablokk eller en pall, og jeg vil gjerne at både komponenter og høyttalere skal se fine ut. Tar også gjerne kablene til lampene i stua med flettet tekstil, bare fordi det ser litt stilig ut.

    Og den dagen noen kommer med en faktisk revolusjon innen kabelteknologi så er jeg interessert. Men det skjer ikke uten at noen angriper problemet (ja, er det virkelig et problem å løse her? Selve problemet er jo allerede løst i buffertrinn og strømforsyninger) ved hjelp av den vitenskapelige metoden. Man starter med en hypotese, man tester den, man utfordrer den, og dokumenterer prosessen. Hopper man over de to siste trinnene er det bare juks og fanteri.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er litt interessant, jeg ser for meg at man ønsker at tonearmskablene er lettest mulig.
    Det er ikke nødvendigvis et kriterium nei, men man ønsker dem tynne og bevegelige for å ikke medføre hindring av armens bevegelse.
     

    Phaser

    Fersking
    Ble medlem
    10.12.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Hos meg er alle signalkabler fra Supra men høytalerkabler er Van Damme Blue med bananplugg (kjøpt fra en polakk på Ebay som lodder på forespørsel) fordi jeg har Harbeth C7 og det er det som de bruker internt. Ellers tror jeg ikke så mye på lydforskjell med kabler men det var for å kvalitetsikre og fordi de ser bra ut :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat hva gjelder tonearmskabler kan det være greit å velge no nonsense-typer, men siden grammofoner er slikt et ormebol av feilkilder en det dessverre fritt fram for alle former for slangeolje.
    Internkablene jeg nevnte er de den kom med. De skal «låte bra». Go figure.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ølflex høyttalerkabler 4 og 6 m2
    Signalkabler fra prolyd mellom pc og dac.
    Dac til amper det samme.
    Samme fra RIAA til analog inn i dac.
    Så hadde jeg noen strømkabler fra Furutech som er kortet inn til ampene.
    Fra den gangen jeg trodde på slikt😊
    Null betydning for lyden. Men mulig støy.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tonearmskabel fra van den Hul her. Ellers Klotz XLR i alle signalveier, kjøpt på musikksjapper som Evenstad og sånn, og tjukkeste høyttalerkabelen fra Bluejeans i Seattle.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Det er ikke nødvendigvis et kriterium nei, men man ønsker dem tynne og bevegelige for å ikke medføre hindring av armens bevegelse.
    En ting som overrasker meg litt er at det virker å være begrenset fokus på å holde fast kablene inne i tonearmen. Ofte ligger de løst inne i armrøret der de kan flytte på seg, avhengig av hvilke krefter armen utsettes for.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.657
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Stort sett Canare DB-25, single-end terminert. Har fremdeles Cardas Reference høyttalerkabler, i alt 4 stk. 10 fot-lengder, men de er lange nok, og ser ingen grunn til å skifte dem ut.

    Mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Stort sett Canare DB-25, single-end terminert. Har fremdeles Cardas Reference høyttalerkabler, i alt 4 stk. 10 fot-lengder, men de er lange nok, og ser ingen grunn til å skifte dem ut.

    Mvh
    Med DB25 mener du denne typen kontakt ut fra prosessoren? I andre enden har du RCA?
    1664834646911.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sjølmekka høyttalerkabel med råvare fra Sommer, signalkabler fra Audiocables.eu/Mogami fordi de er billige og lager lengden du vil ha, på centimeteren.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.706
    Antall liker
    5.893
    Dyre kabelmerker lager et stort nummer at kobberet er laget av helt rent oksygenfri kobber. Det er jo flott det, men helt vanlig installasjonsledning til hus som elektrikere bruker er laget av samme rene 99,9 % oksygenfritt kobber. Prisen er en brøkdel og du kan få de med skjerming om det betyr noe for deg.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Er ikke skeptiker overhode, men til tross for det så gir jeg søren i hvilke kabler jeg benytter.
    har nå fjonget opp med fine sorte strømper, solide 4mm2 til bassene og 2.5mm2 til resterende med unntak bra den bakovervendte diskanten som har fattige 0.75mm2. Noe fra Biltema, noe fra Claes ohlsen og noe fra sluttsaoget hos dynabel. Ellers går det i kabler som Asbjørn en gang skrev hadde de egenskapeme som egnet seg, og da hans kunnskap overgår min på et faktabasert grunnlag, velger jeg å tro på han her. Virker no nonsens på meg. Benytter xlr og Jack fra Neutrik, loddet fremfor skrudd uvissårsak. Bare blitt sånn.
    Platespilleramen har noe fra cardas. Tenker at er det godt nok for de, så er det helt sikkert godt nok for meg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Hvorfor klotz, når det finnes mye billigere kabel?
    Og det er vel ikke hørbart uansett.
    Tykke nok og god mekanisk oppbygning, veldig smidige, svarte og nøytrale i utseende og går bedre i ett med underlaget.
    Koster 900 kr for mine 13 meter, som var akkurat på smertegrense ;)
    Nei det var ikke hørbart når jeg byttet
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tykke nok og god mekanisk oppbygning, veldig smidige, svaret og nøytrale i utseende og går bedre i ett med underlaget.
    Koster 900 kr og akkurat på smertegrense ;)
    Nei det var ikke hørbart når jeg byttet
    Bruker også Klotz.
    De er ekstremt fleksible, og passer perfekt for et system med 20 kanaler med tilhørende kilder.
    Høyttalerne får fôr gjennom Van damme, laget av @Hb 52 i tilmålte lengder.
    Surround og atmos aner jeg ikke hva jeg bruker😂
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    239
    Antall liker
    418
    Høyttalerkabel i hjemmet er av billig type,dyreste er vel 29kr meteren.
    Signalkablene er også billig,men de er alle skjermet.
    HDMI kablene er av billigmerket Deltaco ,holder det de sier av specs på båndbredde og løpelengde.
    Av strømkabler brukes lakrisen som følger med hvert apparat.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Egentlig rart at de kablene man virkelig burde prioritere er litt tilsidesatt, digitale. Tross alt snakk om modulerte signaler med en kombinasjon av høyere båndbredde og i noen tilfeller kombinert med et krav om et minimum av energi. For det analoge er temmelig rett frem, transport av 20kHz er poc. Men digitale signaler kan faktisk krangle om man ikke handler litt bevisst, særlig om man strekker de noen lengder. Da snakker ikke jeg Boutiquekabler, men velspesifiserte ledere fra seriøse produsenter. Nå baserer jeg seff denne påståtte nedprioriteringen på to skarve innlegg, den første er karen som kjøper skrotet de selger på Biltema og CO og sist kokken som ikke vet.

    Klart føler man det virker, så virker det, men det har det ikke alltid gjort her, særlig skeiten fra Tema, hvor bla. termineringen er ekstremt dårlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn