Diverse Hvad er HiFi?

L

Lassencad

Gjest
Efter jeg har haft anlæg til at gengive min musik i mere end 30år er der et spørgsmål der går igen.
Hvad er HiFi.
Det sidste års tid har jeg givet flere musiknydere dette spørgsmål og ingen har givet bare i nærheden det samme svar.

Kopieret fra nettet:

A Matter of Opinion
One thing that makes it difficult to define high fidelity is that sound quality is somewhat subjective. One person might think a sound system stresses the treble range of sound too much. But another person might think the sound is perfect. There may even be psychological factors that influence how an audiophile perceives the quality of a particular sound system.


Man har jo Din 45500
Kopieret fra nettet:


Der har været flere forsøg på at definere, hvad hi-fi er, men det mest accepterede forslag er DIN-standarden DIN 45500 som retningslinje for, hvad man kan betegne som hi-fi. Denne specificerer eksempelvis, at en elektronisk lydgengiver (forstærker, radio, cd, pladespiller osv.) der betegnes med kategorien hi-fi skal have mindre end én procents forvrængning, dække frekvensspektret 100-15000 Hz med en afvigelse på højst 8 dB, samt diverse andre systemspecifikke krav.

Disse krav opfylder selv det billigste anlæg.

Men det ser ud til at ingen rigtigt ved det men har en mening om det. Flere har igennem historien forsøgt at sætte det i rammer men når man går på nettet og søger er der ikke en sikker definition på det vi der nyder musik opfatter som HiFi ?


Hvad er jeres forståelse af High Fidelity

Kom med jeres mening om hvad der for jer er HiFi
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Beklager @Lassencad, men det var vanskelig å la geita ligge.🙊🙈😊
Man skal ikke fjase bort et slikt velformulert åpningsinnlegg med tull og tøys.
Det er likevel vanskelig å gi et seriøst svar på hva hifi-begrepet innebærer. Det er meget subjektivt.
Personlig har det gått opp for meg at jeg ikke lenger er så opptatt av at det låter korrekt. Folk som har denne tilnærmingen tror jeg ikke er mye på konsert. Lyden av virkeligheten er sjelden særlig "korrekt" .
Det som betyr noe for meg er at (HiFi) - anlegget formidler musikk på en måte at det settes i gang følelser. Det kan være vakkert, livaktig, ekte, rått, stygt, osv, men det må berøre, engasjere og svinge.
Det jeg mener er et godt anlegg evner dette i større grad enn noe som er mer middelmådig.
En konsertopplevelse er ofte langt større, mektigere og nærmere følelsesregisteret enn selv det mest sofistikerte og ofte kostbare hifi-utstyret evner å gjengi.
MEN om man kan gjenskape NOE av følelsen, da er det fantastisk. 😊
Det skal også sies at jeg har hatt stunder foran ulike stereoanlegg som har gitt større opplevelser enn enkelte konserter, så det er komplekst. Det handler om mer enn å sammenligne med virkeligheten.

Hvis man selv tror på det man hører, så er det kanskje ikke så viktig hva andre tror om det samme?
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Beklager @Lassencad, men det var vanskelig å la geita ligge.🙊🙈😊
Man skal ikke fjase bort et slikt velformulert åpningsinnlegg med tull og tøys.
Det er likevel vanskelig å gi et seriøst svar på hva hifi-begrepet innebærer. Det er meget subjektivt.
Personlig har det gått opp for meg at jeg ikke lenger er så opptatt av at det låter "korrekt". Folk som har denne tilnærmingen tror jeg ikke er mye på konsert. Lyden av virkeligheten er sjelden særlig korrekt.
Det som betyr noe for meg er at (HiFi) - anlegget formidler musikk på en måte at det settes i gang følelser. Det kan være vakkert, livaktig, ekte, rått, stygt, osv, men det må berøre, engasjere og svinge.
Et godt anlegg evner dette i større grad enn noe som er mer middelmådig. Alle som har vært mye på konsert vet at det ofte er langt igjen til samme opplevelsen som selv med det mest sofistikerte og ofte kostbare hifi-utstyret evner å gjengi. MEN om man kan gjenskape NOE av følelsen, da er det fantastisk. 😊
Det skal også sies at jeg har hatt stunder foran ulike stereoanlegg som har gitt større opplevelser enn enkelte konserter, så det er komplekst. Det handler om mer enn å sammenligne med virkeligheten.
Hvis man selv tror på det man hører, så er det kanskje ikke så viktig hva andre tror om det samme?
Er meget enig i det du her skriver .
Jeg selv bruger ikke et sekund på at funderer om mit anlæg er HiFi eller ikke.
Men når jeg nyder musik skal det være en oplevelse hver gang og bevæger det mig og har jeg en følelse af at være til stede er det vel Høj troværdighed nok for mig
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det som betyr noe for meg er at (HiFi) - anlegget formidler musikk på en måte at det settes i gang følelser. Det kan være vakkert, livaktig, ekte, rått, stygt, osv, men det må berøre, engasjere og svinge.

Tiltredes. Alt annet, det være seg pris, spec, målinger, andres meninger, etc, er fullstendig underordnet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hifi er jo bokstavelig talt noe med høy troverdighet. Og jeg vet at mange kanskje ikke er enige, men jeg syns troverdighet kan være subjektivt. Det er ikke sikkert man oppfatter det som måler best på et parameter eller to som mest troverdig, for å si det sånn.
 
P

parafinoksen

Gjest
Hifi er vel egentlig et umulig konsept fordi til og med hvordan to personer opplever f.eks. lyden av et instrument eller en stemme live, vil/kan variere. Og et opptak kan jo heller ikke være hifi i og med at produsenten/teknikeren gjør visse valg med tanke på mikrofoner og mikrofonplassering. Så gjøres det subjektive valg i miks og mastring. Så kommer de ulike lagringsmediene og avspillingsoppsettene. Og rommene. Og ørene. Det bunner ut i myfi og hvilken grad utstyret klarer å gjengi lyden du har i hodet :)

Det nærmeste vi har kommet hifi hjemme hos oss, var her om dagen, da jeg streamet Vestbo Trio over wifi og my wife som var i et annet rom, trodde det var jeg som spilte gitar. Hi five!
 
L

Lassencad

Gjest
Hifi er vel egentlig et umulig konsept fordi til og med hvordan to personer opplever f.eks. lyden av et instrument eller en stemme live, vil/kan variere. Og et opptak kan jo heller ikke være hifi i og med at produsenten/teknikeren gjør visse valg med tanke på mikrofoner og mikrofonplassering. Så gjøres det subjektive valg i miks og mastring. Så kommer de ulike lagringsmediene og avspillingsoppsettene. Og rommene. Og ørene. Det bunner ut i myfi og hvilken grad utstyret klarer å gjengi lyden du har i hodet :)

Det nærmeste vi har kommet hifi hjemme hos oss, var her om dagen, da jeg streamet Vestbo Trio over wifi og my wife som var i et annet rom, trodde det var jeg som spilte gitar. Hi five!
myfi :giggle: Udmærket :)
 
P

parafinoksen

Gjest
^^ - enten er du en svært habil gitarist, eller så er fruen meget snill og hyggelig. 😊
Jeg har en ok «touch» og kan skru (i mine ører) god clean-lyd. Jeg spiller også på Telecaster, som han i Vestbo Trio gjør, så det var mest det at lyden lignet. Også er det sjelden jeg spiller en hel sang sammenhengende. Blir mye klimptring og knoting, til min kones store forargelse he-he
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Hvis man ikke snakker subjektiv opplevelse så forstår jeg ikke hvordan man kan vurdere korrekt gjengivelse av lyd på annen måte enn å se på signal inn vs. signal ut. Hvordan kan man for eksempel vurdere en høyttaler opp mot live musikk når live musikk er totalt farget av konsertsalen og hvor man sitter?
 
U

utgatt60135

Gjest
Kom med jeres mening om hvad der for jer er HiFi
Et samlebegrep på det meste av lydgjengivelse som høres noenlunde greit ut. Trenger ikke å være stort, låte spesielt bra eller være "korrekt". Litt som som kunst. Dårlig kunst er også kunst og kommer i veldig mange variasjoner. Det kan være høy grad av høy trovedighet eller lav.

Hva av musikkavspilling er det som ikke kan kalles HiFi? Low-fi, Mid-fi og High-end er mer nyttige begreper for oss.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
L

Lassencad

Gjest
Så blev det Fredag og stegen er på grillen :)
Men tænker mens vi venter at der må da være flere på den store Sentral der har en mening om dette emne hvad er HiFi :)
 
L

Lassencad

Gjest
Enkelt forklart. Det betyr "Høy Troverdighet" :)
Ja dit indlæg fik smilet frem igår :) Men mon ikke alle på Sentralen ved hvad High Fidelity betyder :rolleyes:

Jeg er sikker på du ved mere og sikkert ville kunne belære os yderlige 😇
Eller har din helt egen mening om hvordan du definere HiFi udover at det betyder Høy Troverdighet"
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det meste man får kjøpt av utstyr i dag har høy troverdighet. Jeg er f.eks. nesten aldri i tvil om at det er en gitar eller et piano på opptaket jeg hører på. Så da er vel målet oppnådd.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg er mere tilbøjelig til at mene venstre fremfor høyre. 🤣😝😇
Husk at du er på et norsk forum nå @Drossel. Ingen grunn til å gjøre narr av en offisiell og lovlig skriftform.
Vi fjellaper her oppe i nord briljerer nemlig med to fullverdige målformer.🙊
Høgre og venstre. Høyre og tala.


Dere dansker hyler bare ned et par bayere og 3-4 Gajol, så både snakker og skriver dere kongelig dansk. 🤪

Edit: foruten bokmål og nynorsk har også samisk selvfølgelig.
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Husk at du er på et norsk forum nå @Drossel. Ingen grunn til å gjøre narr av en offisiell og lovlig skriftform.
Vi fjellaper her oppe i nord briljerer nemlig med to fullverdige målformer.🙊
Høgre og venstre. Høyre og tala.


Dere dansker hyler bare ned et par bayere og 3-4 Gajol, så både snakker og skriver dere kongelig dansk. 🤪


Dere dansker hyler bare ned et par bayere og 3-4 Gajol, så både snakker og skriver dere kongelig dansk. 🤪

Tak
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Husk at du er på et norsk forum nå @Drossel. Ingen grunn til å gjøre narr av en offisiell og lovlig skriftform.
Vi fjellaper her oppe i nord briljerer nemlig med to fullverdige målformer.🙊
Høgre og venstre. Høyre og tala.


Dere dansker hyler bare ned et par bayere og 3-4 Gajol, så både snakker og skriver dere kongelig dansk. 🤪

Edit: foruten bokmål og nynorsk har også samisk selvfølgelig.
Hehe jeg er fra Bergen 😂.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Husk at du er på et norsk forum nå @Drossel. Ingen grunn til å gjøre narr av en offisiell og lovlig skriftform.
Vi fjellaper her oppe i nord briljerer nemlig med to fullverdige målformer.🙊
Høgre og venstre. Høyre og tala.


Dere dansker hyler bare ned et par bayere og 3-4 Gajol, så både snakker og skriver dere kongelig dansk. 🤪

Edit: foruten bokmål og nynorsk har også samisk selvfølgelig.
Nå sa han det selv. Dere har en tendens til å glemme, at fjellape = Drossel 😂
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er meget enig i det du her skriver .
Jeg selv bruger ikke et sekund på at funderer om mit anlæg er HiFi eller ikke.
Men når jeg nyder musik skal det være en oplevelse hver gang og bevæger det mig og har jeg en følelse af at være til stede er det vel Høj troværdighed nok for mig
100%....
Satt i dag og hørte mit siste LP innkjøp: Allan Olsen live (se tråden Hvilken vinyplate har ....)
På det først tracket fik jeg bare lite tårer i øynene.
Er mitt setup i stand til det, så gi´r jeg fa´en i, om det er HiFi eller ikke :)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Det sies jo at HiFi er en forkortelse for High Fidelity, altså oversatt noe som har høy troverdighet. For egen del handler det mer om fortrinnsvis menn sin fascinasjon for elektroniske lydprodukter.
De senere årene har hifi interessen generelt endret litt retning og gått mer og mer i retning av snobberi og at produkter skal se designmessig riktig ut etc., det er en særs negativ utvikling synes jeg da produkters status og det utseendemessige/design tar mer og mer overhånd fremfor det konstruksjonsmessig riktige og beste... Verden er i ferd mot at det handler mer og mer om snobberi heller enn lyd.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det kan da vel fint kombineres?

Apropos menn, hvorfor tror dere HiFi interessen er så mannsdominert?
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Det kan da vel fint kombineres?

Apropos menn, hvorfor tror dere HiFi interessen er så mannsdominert?
Fordi for mange handler det vel så mye om det tekniske som om det lydmessige, og så har du dette teknologi status-jaget menn tenderer mer enn kvinner til å hive seg på, altså snobberiet som gjør at noen menn kan få for seg at for eksempel et headshell til 25000 kroner kan utgjøre enorme forskjeller fra eller til (selv om personen selv og andre ikke hører forskjell), menn kan lett fordype seg i teoretiske forklaringsmoduler som skal selge gråstein som gull og slik priser vi oss selv ut.

Det finnes knallgode høyttalere der ute, med en terminal (pluss og minus) så man kan koble opp med bare en ledning... Og så har du bi-wire og ikke minst tri-wire... Ironisk nok låter ikke en gang alle bi-wire høyttalere bra, jeg vil dra det så langt som å si at det lages dritthøyttalere som har bi-wire... Og hva er poenget, tenker jeg, å komplisere det ytterligere med å skulle ha bi-wire for noe som uansett ikke låter bra - blir det ikke vesentlig bedre å bygge en godt konstruert single-wire høyttaler som låter bra?

Ironisk nok har jeg hørt tri-wire høyttalere som låter crap og på ingen måte spiller bra og virker å være en god konstruksjon, snarere tvert imot vil jeg si.... Hva blir da poenget med å skulle koble opp med hele tre høyttalerkabler og måtte bruke flere forsterkere på høyttalerne, spør jeg.... Jo, det hele blir en salgs-argument for å trekkes hifi-snobber som tenker at jo mer avansert noe blir dess bedre er det jo (selv om det ikke nødvendigvis medfører riktighet)... Mange vil derimot ha snobberi, noe deler av bransjen tjener godt på, se på kabel-snobberiet for eksempel hvor mange ikke føler seg vell uten de riktige kablene, ironisk nok handler dette mer om status og utseende heller enn det lydmessige for folk lar seg imponere mest av det som gjerne ser mest forseggjort ut (da snakker vi om estetikk og pris).

I dagens verden er vi litt på vei bort fra det praktiske og funksjonelle, på vei mot det designmessige og estetiske og hva som gir status. Det betyr mer enn noen gang mye for mange, å poste presentable bilder av sine oppsett og likes fra andre betyr mer og mer for mange og hva anlegget faktisk presterer får mindre og mindre betydning så lenge det ser bra ut og imponerer andre spesifikasjonsmessig... Det er en lei og trist tendens synes jeg som savner litt de gode gamle dager hvor slikt hadde mindre betydning.
 
Topp Bunn