Diverse Hvad er HiFi?

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.495
Sted
Langesund
Ja dit indlæg fik smilet frem igår :) Men mon ikke alle på Sentralen ved hvad High Fidelity betyder :rolleyes:

Jeg er sikker på du ved mere og sikkert ville kunne belære os yderlige 😇
Eller har din helt egen mening om hvordan du definere HiFi udover at det betyder Høy Troverdighet"
Det jeg opplever naturlig er kanskje ikke det andre opplever naturlig. Så lenge jeg synes anlegget presentere troverdig lyd gir jeg litt beng i hva brorparten mener.
Vil du utvide horisont er kanskje et norgesbesøk noe du bør vurdere. Mange heftige anlegg her og de fleste synes det er hyggelig med besøk.
 
L

Lassencad

Gjest
Det jeg opplever naturlig er kanskje ikke det andre opplever naturlig. Så lenge jeg synes anlegget presentere troverdig lyd gir jeg litt beng i hva brorparten mener.
Vil du utvide horisont er kanskje et norgesbesøk noe du bør vurdere. Mange heftige anlegg her og de fleste synes det er hyggelig med besøk.
Tak
Jeg nyder at give besøg og komme på besøg :)
Men jeg er helt enig i at leverer mit anlæg som jeg ønsker kan alt andet være ligegyldigt
Jeg kan dog gå i forsvar når den lyd jeg har her den måde jeg har valgt min musik skal gengives på bliver misforstået.
Ud over det er mit anlæg for mig :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fordi vi ikke bruker penger på Louis Vuitton vesker og overprisa stillett hæler
Det er ingen som nekter deg å kjøpe de tingene hvis du vil. Det er lov.

Men kan det være at menn vanligvis har et mer religiøst forhold til musikk, i den grad det er kjønnsdelt? Og hva med ikke-binære? :unsure::cool:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mange vil nok tviholde på at det er å gjengi innspillingen mest mulig korrekt. Altså at det man hører (Bølgeformen?) i lytteposisjon er identisk med det på lagringsmediet.

Men er det "korrekt"?

Er det sånn artisten ønsket at det skulle låte? Er det sånn det hørtes ut i monitorene i kontrollrommet? Er det sånn artisten høres ut når han spiller den i sitt lokale? Er det sånn det høres ut live? (Neppe!)

Alt det er helt umulig å svare på.

Men alle variantene kan være lyd med "høy troverdighet". Høy troverdighet må jo bety at den avspilte kopien av musikken høres mer eller mindre ut som en levende fremføring?

Så kanskje er det snakk om å få en lyd man liker. Noe som engasjerer og som man ønsker å lytte til?

Hvis "hifi" skal være målbart, er det selvsagt avviket mellom lytteposisjon og lagringsmediet man må måle. Og selvsagt ønsker man neppe å fravike fra dette i stor grad uansett, men jeg mistenker at det er like mange meninger som hifi-entusiaster. ...Og at selv om mange hevder at de ønsker "korrekt" og "transparent" lyd uten forvrengning, så er det kanskje ikke alltid sant. (For hvis to komponenter lyder forskjellig så er minst én av dem ikke transparent og har dermed teknisk sett en viss forvrengning. ...Men det kan IMO være helt greit.)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Transparent må også innbefatte en kapasitet som gjør at alt slipper gjennom uten begrensninger på verken dynamikk eller skala. Og hvor mange anlegg kan gjengi et trommesett, et Marshall stack eller tre, og vokal uten at noe blir amputert? Derfor vil jeg anta at transparent egentlig er et litt tullete mål å forholde seg til.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Transparent må også innbefatte en kapasitet som gjør at alt slipper gjennom uten begrensninger på verken dynamikk eller skala. Og hvor mange anlegg kan gjengi et trommesett, et Marshall stack eller tre, og vokal uten at noe blir amputert? Derfor vil jeg anta at transparent egentlig er et litt tullete mål å forholde seg til.
Ja, mer av det samme. Det kan være transparent i forhold til innspillingen. Selvsagt går det an å sette sammen et anlegg som KAN gjengi lydstyrken og dynamikken av en rockekonsert, men den lar seg likevel ikke lagre på vinyl eller CD.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Transparent må også innbefatte en kapasitet som gjør at alt slipper gjennom uten begrensninger på verken dynamikk eller skala. Og hvor mange anlegg kan gjengi et trommesett, et Marshall stack eller tre, og vokal uten at noe blir amputert? Derfor vil jeg anta at transparent egentlig er et litt tullete mål å forholde seg til.
Yepppps.
Headroom i spannevis er det, som må til 😁
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja, mer av det samme. Det kan være transparent i forhold til innspillingen. Selvsagt går det an å sette sammen et anlegg som KAN gjengi lydstyrken og dynamikken av en rockekonsert, men den lar seg likevel ikke lagre på vinyl eller CD.
Selv om du bare skal gjengi innspillingen tapsfritt, så låter fortsatt et trommesett som et trommesett når man spiller det inn i et studio. Og en gitarforsterker og bass låter også temmelig mye mer heftig enn de fleste anlegg jeg har hørt, iallfall. Rockekonsert er selvsagt helt urealistisk i et vanlig stuescenario. Mener iallfall at transparent, som at det skal slippe alt uhindret i gjennom er et fullstendig urealistisk mål, og et veldig unøyaktig konsept hvis man bare skal forholde seg til målt frekvensgang o.l.
 
P

parafinoksen

Gjest
Mange kvinner har aversjon mot teknisk utstyr, og blir det mer enn én boks og fjernkontroll å forhold seg til, så funker det ikke. Jeg har et veldig enkelt anlegg – CD-spiller / Chromecast - DAC - forsterker - høyttalere – men kona mi ser boksene og ledningene og et par fjernkontroller, og da tennes «KOMPLISERT»-lampen, og så spiller hun heller YouTube på mobilen ...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selv om du bare skal gjengi innspillingen tapsfritt, så låter fortsatt et trommesett som et trommesett når man spiller det inn i et studio. Og en gitarforsterker og bass låter også temmelig mye mer heftig enn de fleste anlegg jeg har hørt, iallfall. Rockekonsert er selvsagt helt urealistisk i et vanlig stuescenario. Mener iallfall at transparent, som at det skal slippe alt uhindret i gjennom er et fullstendig urealistisk mål, og et veldig unøyaktig konsept hvis man bare skal forholde seg til målt frekvensgang o.l.
Jeg sier bare at det er *mulig* å gjengi. Ikke at du kan gå på OHS og kjøpe et anlegg som klarer det. Hei, selv på nevnte rockekonsert er trommene kompromert før de når PA-en. :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Trenger ikke mye headroom i anlegget for å gjengi musikk som utgis med omtrent ittno headroom.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dette er ikke et versting-eksempel egentlig. AC/DC - Black Ice. Første spor. 9,7 dB dynamikk.


1641902707007.png
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Heldigvis ikke noe problem man trenger å forholde seg til.
Det er noen som ser ut til å prøve. ;)

Neida, men i diskusjonen om "Naturlig" eller "troverdig" musikkgjengivelse var det vel et relevant poeng.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg syns bare 'transparent' blir unøyaktig hvis det ikke også skal innbefatte dynamikk, SPL, og det som gjør at man virkelig føler musikken på kroppen. Et helt vanlig standard trommesett eller et Marshall stack er ingen spøk. :)

Jeg er ikke der selv at det er noe jeg streber etter, for meg er det andre aspekter som veier tyngre. Kommer trolig til å ende med noe puslete to-veis greier neste gang jeg skal bytte. :D
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
HIFI???
Ja-nei, den siste modellen av et produkt er jo alltid myyYYyye bedre enn den modellen som kom forrige år, og neste år er det sikkert enda bedre, og kanskje billigere, og enda mer hifi/høyere troverdighet.
Likevel snakkes det ofte om storhetstiden til hifi, nemlig 70-tallet --> 1. halvdel av 80-tallet. Alt var så meget bedre da; "VARM LYD", "OPPLØST", "DYNAMISK!", sies det. "DA kunne man lage lyd da!" Gammel Accuphase, gammel Luxman, gammel Pioneer (helst SX-1980), gammal Akai, Sansui, selv Nikko var bra, oppløste- og varme saker. Kenwood også.

Alt blir altså bedre år for år, men det var likevel så meget bedre før. Om 10 år vil MP-3-spillere fra Creative låte varmt, dynamisk og oppløst, og så meget bedre enn dagens HI-RES-streamere. :p
 
Sist redigert:

Groruddalen

Medlem
Ble medlem
28.12.2013
Innlegg
13
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
HiFi er følelser, glede og frysninger nedover ryggen. For meg handler det om rytme, framdrift, et stort lydbilde, og lyd som ikke er klinisk. Store- lettdrevne høyttalere er nøkkelen for meg og anlegget må være lett tilgjengelig. Jeg er heldigvis privilegert og kan ha herligheten i stua. Eiergleden er også viktig - så derfor spares det til en oppgradert forsterker ‘made in Japan’ 😊
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Selv om du bare skal gjengi innspillingen tapsfritt, så låter fortsatt et trommesett som et trommesett når man spiller det inn i et studio. Og en gitarforsterker og bass låter også temmelig mye mer heftig enn de fleste anlegg jeg har hørt, iallfall. Rockekonsert er selvsagt helt urealistisk i et vanlig stuescenario. Mener iallfall at transparent, som at det skal slippe alt uhindret i gjennom er et fullstendig urealistisk mål, og et veldig unøyaktig konsept hvis man bare skal forholde seg til målt frekvensgang o.l.
Mye «går tapt» i det øyeblikket lydbølge treffer mikrofon. Og mer «forsvinner» i lydproduksjonen fram til ferdig utgitt musikk.

Men hvem er det som bare forholder seg til frekvensgang når det dømmes transparent ?

mvh
KJ
 
Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Mye «går tapt» i det øyeblikket lydbølge treffer mikrofon. Og mer forsvinner i lydproduksjonen fram til ferdig utgitt musikk.
Dette blir kompensert for/rettet opp med bedre strømkabel, audiofile sikringer i forsterker, 20A i skapet og kabelløftere og IKEA-fjøl av eik.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men hvem er det som bare forholder seg til frekvensgang når det dømmes transparent ?
Tja? Ingen muligens?

Men det interessante er jo hva som *bør* måles/dokumenteres for å hevde at noe er i nærheten av transparent innenfor det hørbare. Finnes det et oversiktlig sett parametre og grenseverdier som kan brukes?

Eller: Hvordan måler man transparens?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hifi er vel det man sitter igjen med når man har sluttet å spille den musikken man liker og startet å spille musikk som er tilpasset anleggets evne til å gjengi mest mulig troverdig lydbilde.

ut over det er vel god lyd en livsstil man ikke kommer utenom og med så mange veier til målet så er det et utall veier man kan gå for å finne sitt eget lydideal og tro på det man hører.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg syns bare 'transparent' blir unøyaktig hvis det ikke også skal innbefatte dynamikk, SPL, og det som gjør at man virkelig føler musikken på kroppen. Et helt vanlig standard trommesett eller et Marshall stack er ingen spøk. :)

Jeg er ikke der selv at det er noe jeg streber etter, for meg er det andre aspekter som veier tyngre. Kommer trolig til å ende med noe puslete to-veis greier neste gang jeg skal bytte. :D
Lite puslete to-veis med "head room" ........ sånne da 😁
Sound Dynamics..... Canada´s svar på Cervin Vega den gang.

SD.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Det finnes faktisk bare en reell liste med krav - og det er gamle DIN 45500 fra ca tidlig 60-tall. HiEnd og alskens andre påfunn og påstander er bransjepåfunn, og ikke noe annet, godt underbygd av entusiaster andre troende som dessverre så altfor ofte ikke forstår hverken teknikk eller spesifikasjoner. Dagens situasjon omfattes stort sett av livsstilsprodukter, mens menigheta rakker ned på krute gode produkter fra 80- og 90-tallet, i trua på at en rørforsterker fra Kina er sååå mye bedre enn feks klassisk Sony, Technics etc etc. At ting ofte låter forskjellig er hevet over tvil, men det har faktisk nesten ingenting med kvalitet å gjøre. Sluttressultatet avhenger vel omtrent 70-80% av høyttalere og samspillet mellom disse og sluttforsterker.
Jeg er faktisk ikke så rent lite enig med Jan-Helge med at mye på etvis dreier seg om et slags snobberi, - selv om det kanskje ikke er helt riktig ord.... Kanskje "livstilsprodukter" er et mer dekkende ord. Jeg mener overhodet ikke at det egentlig ligger noe galt i betegnelsen, - vi kjøper alle det vi vil ha og som vi mener fyller våre behov, men når en forsterker, en PU-arm, eller et par høyttalere koster like mye eller mer som en middels familiebil, og det med norske avgifter, burde det ringe en bjelle hos noen og hver, og da har jeg ikke nevnt det optimale idioti i form av kabler med et eneste ord..... :cool:
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg viste en kollega på jobben hjemmesida til en av hifi sjappene her på berget, og han utbrøt " åj, de må ha feilprisa alt med en faktor på 100 eller 1000 ? "
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Likevel snakkes det ofte om storhetstiden til hifi, nemlig 70-tallet --> 1. halvdel av 80-tallet. Alt var så meget bedre da; "VARM LYD", "OPPLØST", "DYNAMISK!", sies det. "DA kunne man lage lyd da!" Gammel Accuphase, gammel Luxman, gammel Pioneer (helst SX-1980), gammal Akai, Sansui, selv Nikko var bra, oppløste- og varme saker. Kenwood også.
De fleste her inne på forumet, som fortsatt har hørselen på stell, kan vel bekrefte at mye er blitt bedre og faktisk kan bevise det fordi vi fortsatt har produkter fra den tiden.....som fint tåler sammenligning med nymotens saker.
Det selges MYE MER voodoo-produkter i dag enn noen gang tidligere og produktene har fått 1 eller 2 ekstra nuller foran komma.....
 
Topp Bunn