- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
Jeg trodde at oljeproduksjonen var lav i Egypt, mens f.eks i Iran er den betydelig, og der har vesten så vidt meg bekjent ikke grepet inn mot et vestligfiendtlig styre.
Nå koketterer du. Egypts betydning med tanke på kontroll over Suez-kanalen, og beskyttelse av Israel, samt undertrykking av Palestinerne ...BT skrev:Jeg trodde at oljeproduksjonen var lav i Egypt, mens f.eks i Iran er den betydelig, og der har vesten så vidt meg bekjent ikke grepet inn mot et vestligfiendtlig styre.
Like lite å diskutere som sannsynlighet for en bokstavtro tilnærming til Sharia, mener du?BT skrev:Kleptokrati er naturligvis ikke noen snarvei heller, men stort bedre eller verre enn sharia? Njaaaa... vanskelig å si.En bokstavtro tilnærming til Bibelen er så lite sannsynlig at det knapt er noe å diskutere.
(transkript her.)For 60 years, my country, the United States pursued stability at the expense of democracy in the Middle East -- and we achieved neither. Now, we are taking a different course. We are supporting the democratic aspirations of all people.
Det er mye vann som skal renne i havet før vi ser enden på denne historien. MB er en maktfaktor i Egypt, vi vet hva de står for og de dyktige.vredensgnag skrev:Oddgeir kan puste ut.
På samme måte som demokrati svekkes av religion så vil religionen bli svekket av demokrati.oddgeir skrev:Det er ikke så mange islamister som kjemper for demokrati i verden. Det gjenstår å se om MB blir de første.
Tja, de som har demokrati kjemper vel for å beskytte det. Befolkningen i Syd Sudan har vel planer i denne retning etter det jeg forstår.vredensgnag skrev:Det er ikke så mange islamister som kjemper for demokrati i verden.
I det hele tatt, hvem kjemper egentlig for demokrati i verden?
Noen?
Det slår meg at du misliker at jeg bringer avvikende tanker til torgs.vredensgnag skrev:Oddgeir klarer ikke helt å rive seg fri fra en en-dimensjonal måte å se på hendelsene.
Du bringer avvikende tanker til torgs? Ha-ha. Du fremstår for meg som ganske så stokk konservativ. ;Doddgeir skrev:Det slår meg at du misliker at jeg bringer avvikende tanker til torgs.vredensgnag skrev:Oddgeir klarer ikke helt å rive seg fri fra en en-dimensjonal måte å se på hendelsene.
Det kalles å ha to tanker i hodet samtidig. ;D
Overhodet ikke, Oddgeir. Bra med så mange synspunkt som mulig. Men jeg er tilhenger av britisk parlamentarisk debatt. Ikke norsk spørretime.oddgeir skrev:Det slår meg at du misliker at jeg bringer avvikende tanker til torgs.vredensgnag skrev:Oddgeir klarer ikke helt å rive seg fri fra en en-dimensjonal måte å se på hendelsene.
Det kalles å ha to tanker i hodet samtidig. ;D
Høylytt med andre ord. ;Dvredensgnag skrev:Men jeg er tilhenger av britisk parlamentarisk debatt. Ikke norsk spørretime.
Skjønner ikke helt koblingen til Sør Sudan (da jeg var innom hadde de totalt bare noen kilometer med asfalt i et område på størrelse med Frankrike), men ellers har du et poeng med at dypt troende islamister, katolikker, hinduer, protestanter, hinduer, slavisk og gresk ortodokse, jøder og andre religiøse grupperinger ikke først og fremst er fokusert på å sikre demokratiske rettigheter til de minoriteter de selv søker å etablere majoritetskontroll over.oddgeir skrev:Tja, de som har demokrati kjemper vel for å beskytte det. Befolkningen i Syd Sudan har vel planer i denne retning etter det jeg forstår.vredensgnag skrev:Det er ikke så mange islamister som kjemper for demokrati i verden.
Noen?
Uansett, islamister ønsker ikke demokrati, siden det kolliderer med koranen og hadithene.
Vel, de fleste demokratiske land i verden er vel enten protestantiske eller katolske.noruego skrev:Skjønner ikke helt koblingen til Sør Sudan (da jeg var innom hadde de totalt bare noen kilometer med asfalt i et område på størrelse med Frankrike), men ellers har du et poeng med at dypt troende islamister, katolikker, hinduer, protestanter, hinduer, slavisk og gresk ortodokse, jøder og andre religiøse grupperinger ikke først og fremst er fokusert på å sikre demokratiske rettigheter til de minoriteter de selv søker å etablere majoritetskontroll over.oddgeir skrev:Tja, de som har demokrati kjemper vel for å beskytte det. Befolkningen i Syd Sudan har vel planer i denne retning etter det jeg forstår.vredensgnag skrev:Det er ikke så mange islamister som kjemper for demokrati i verden.
Noen?
Uansett, islamister ønsker ikke demokrati, siden det kolliderer med koranen og hadithene.
Dette med USAs økønomiske støtte vektlegges for mye. Ledelsen bader i penger, som de drar inn fra å kontrollere det meste av økonomisk aktivitet. Stemmer selv det lave anslaget over Mubaraks formue så har han alene 27 ganger så mye som USA sender i året.Parelius skrev:Mubarak er president i navnet, Suleiman er det de facto. Kommer hæren ned på regimets side i morgen, så er helvete løs, frykter jeg. Dette er virkelig «a state of confusion».
Og skulle amerikanerne trekke sin økonomiske støtte til regimet, så står Saudi Arabia klar med pengesekken. Og resten av rekken med despotier ser ugjerne på at det egyptiske regimet faller, vil jeg tro.
De får det tøft heltene der nede.
Mulig jeg "jumped the gun," men det gjorde jammen el Adli også. Han ble stanset i går mens han forsøkte å flykte fra landet. Han er selvsagt milliardær, og måtte sikkert ut for å stelle litt med pengene sine.Slubbert skrev:Når ble "opened a probe" en fellende dom? Du er rask til å trekke bekvemme konklusjoner.vredensgnag skrev:Få med deg hva innenriksministeren gjorde mot kirken i Alexandria, der 24 døde.
Twin Towers? :-\vredensgnag skrev:Mulig jeg "jumped the gun," men det gjorde jammen el Adli også. Han ble stanset i går mens han forsøkte å flykte fra landet. Han er selvsagt milliardær, og måtte sikkert ut for å stelle litt med pengene sine.Slubbert skrev:Når ble "opened a probe" en fellende dom? Du er rask til å trekke bekvemme konklusjoner.vredensgnag skrev:Få med deg hva innenriksministeren gjorde mot kirken i Alexandria, der 24 døde.
Det er selvsagt eksplosivt dersom innenriksministeren ga ordre til sprenging av kristne kirker for å mobilisere støtte i utlandet for regimet.
Litt som om det var Bondevik som drev og tente på stavkirker.
Du har åpenbart ikke fått med deg de siste konspirasjonsteoriene. Bondevik + Bush + Blair + Osama + Porcupine Tree?Slubbert skrev:Tror ikke Bondevik hadde noe å gjøre med angrepet på Twin Towers.
WHEN I was a young man in Cairo, we voiced our political views in whispers, if at all, and only to friends we could trust. We lived in an atmosphere of fear and repression. As far back as I can remember, I felt outrage as I witnessed the misery of Egyptians struggling to put food on the table, keep a roof over their heads and get medical care. I saw firsthand how poverty and repression can destroy values and crush dignity, self-worth and hope.
Vel! Gjenstår å se hva som kommer etter. Ender det i en ny Iran er det jo dypt tragisk,Doc.G skrev:Hurra !
Ingen fare. Dette er ikke et religiøst opprør.digiman skrev:Vel! Gjenstår å se hva som kommer etter. Ender det i en ny Iran er det jo dypt tragisk,Doc.G skrev:Hurra !
Under the three decades of Hosni Mubaraks rule, Egyptian society has lived under a draconian emergency law that strips people of their most basic rights, including freedom of association and of assembly, and has imprisoned tens of thousands of political dissidents. While this Orwellian regime has been valued by some of Egypts Western allies as stable, providing, among other assets, a convenient location for rendition, it has been in reality a ticking bomb and a vehicle for radicalism.
Vel, de fleste folkeoppstandelser som har endt med en demokratisk modell har det vel gått ganske greit med. De stygge tilfellene har vel være der enevelde har blitt byttet ut med en annen form for totalitært styre.Vidar P skrev:Jo det er klart at murens fall har paralleller. Det samme har også dessverre andre, og mindre lykksalige, historiske hendelser av masse-idioti. F.eks noen tiår tidligere i samme land. Det er all grunn til forsiktighet iallefall, slike ting kan slå ut på så mange måter.