- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Trodde det var nedlagt forbud mot å henvise til den undersøkelsen? Den passer jo ikke!!! 
Selvfølgelig.vredensgnag skrev:Ikke sant. Kanskje til og med tenke den rare tanken at man burde bistå dem, om man kan, så de får det til.
Avslørt! Jeg visste du hadde et hjerte. Skaprevolusjonær, det er det du er, oddgeir.oddgeir skrev:Selvfølgelig.vredensgnag skrev:Ikke sant. Kanskje til og med tenke den rare tanken at man burde bistå dem, om man kan, så de får det til.
Reportasjen om det egyptiske ekteparet i Oslo som sprettet champagnen i dagens Dagsrevy, gjorde meg varm om hjertet.
You got me.Parelius skrev:Avslørt! Jeg visste du hadde et hjerte. Skaprevolusjonær, det er det du er, oddgeir.oddgeir skrev:Selvfølgelig.vredensgnag skrev:Ikke sant. Kanskje til og med tenke den rare tanken at man burde bistå dem, om man kan, så de får det til.
Reportasjen om det egyptiske ekteparet i Oslo som sprettet champagnen i dagens Dagsrevy, gjorde meg varm om hjertet.
Folkevalgte kan også vedta barbariske lover basert på religion. Det er ikke noe i det demokratiske valgsystemet og styringsformen demokrati som forhindrer slikt som dette. Hvis et tilstrekkelig antall mennesker stemmer på politikere som vil innføre lover basert på religion så er det ikke noen mekanismer som kan forhindre dette.coolbiz skrev:Jeg har tittet litt på de meningsmålingene fra PEW som det ble referert til, og bet meg merke i følgende: 90% av Egypterne svarte at de ønsker religionsfrihet. Samtidig svarer de slik:
![]()
84% av Egypterne svarte altså at de støtter henrettelse av de som forlater Islam.
Kan noen forklare meg hvordan man kan være for religionsfrihet og samtidig være for dødsstraff for apostasi?
Ifølge de som var med i Teheran-opprøret for 32 år siden i min omkrets ser veldig mange likheter. Selv har de alltid vært sosialdemokrater politisk sett, og sekulære religiøst. Og slik var storparten av bevegelsen da også. Så kom etterspillet, med utradering av politisk og religiøs opinion mot islamistene med Khomeini i spissen. Først i 1981 kom avstemmingen om islams republikk i Iran, en avstemming det i praksis nesten var umulig å avstå fra, og umulig å stemme imot.Parelius skrev:Problemet er ikke at du også «ønsker» demokrati. Jeg har ønsket å bli rockestjerne hele mitt liv og har ennå ikke kjøpt meg gitar. Ønske oss kan vi hva som helst; kanskje kommer julenissen. Denne bevegelsen gjør mer enn å ønske, den hadde et mål: Ett sentralt mål var demokratiet du ønsker deg for alle.
Nå er vel alle partier, ikke bare vårt statsbærende, medlemmer av den komiteen. Det bør være flere enn han i den gjengen som sitter og sutter på fingeren nå i håp om en åpenbar kandidat for den regionen.Gjestemedlem skrev:Jagland må vel være litt forvirret for tiden. For hvem skal han tildele prisen til så lenge det ikke er noen tydelig lederfigur her ennå?![]()
Facebook? Twitter? ;DGjestemedlem skrev:Jagland må vel være litt forvirret for tiden. For hvem skal han tildele prisen til så lenge det ikke er noen tydelig lederfigur her ennå?![]()
I forhold til det Parelius uthever. Et program fra BBC som det er verdt å få med seg. Handler om at politikerne har sluttet å forsøke å selge oss drømmer, i stedet konkurrerer de om å være den flinkeste til å beskytte oss. Verdt å se.Parelius skrev:Selv ikke Fisk er bare optimist, ja nesten en skappessimist blitt. Det gjelder bare å forstå at endringer av slikt slag ikke foretaes av en sosialdemokratisk komité som så sender ting ut på høring før en foretar de siste konsekvensutredninger. Er det én ting vi vet, så er det at når den menneskelige frihetslengsel bryter ut som en vulkan, så kan den i sin realisering feile stygt. Det er liksom det som skiller oss fra et snøskred; muligheten for å feile. Men at vi mennesker kan feile må ikke bli et argument mot å prøve. Og det har blitt prøvd og det har blitt feilet. Likevel kan en gjennom en viss optikk si at vi har snublet fremover. Nå vil egypterne snuble frem sammen oss andre. Det er godt slik.
http://www.independent.co.uk/news/world/africa/a-tyrants-exit-a-nations-joy-2212487.html
Også:
«Egypts revolution earned many names in 18 days: Revolution of the Youth, of the People, of Anger, of Freedom, of the Hungry, and most poetically, the Revolution of Light. In the end, it was called the January 25 Revolution, the date of the first protest. In that, it was a departure from another revolution, that of July 26, when Gamal Abdel Nasser and fellow officers seized power from a decadent king and mobilized Egypt for wars with Israel. It evolved into something far less ambitious: a mantra of security and stability, in which Egyptians and many Arabs were forced to give up their rights.» (Min uth.)
Kanskje er det noe å lære for oss også?
He-he. Sorry, men spes. den første er ting en ikke angrer på å ha lest. Men mye er selvfølgelig kjent fra før av. En flaske vin letter det hele, har jeg erfart.vredensgnag skrev:Og før jeg legger opp et forrådslager som skal holde meg i live gjennom de dokumentene,
Jeg kommenterte BBC dokumentaren. Om du mener at det er et journalistisk mesterverk, ja da må vi snakke om det.Parelius skrev:Vredens lenke til den ikke-tøvete (nå tøver du fælt, oddgeir) «The Powers of Nightmares». D
Scientifiseringsprosjekt virker stadig mer presist; obskurantisme og obskurantisme er stort sett det samme, om enn demagogien kan virke antagonistisk. Et ideologisk korstog mot ideologi må vende seg mot seg selv, om ikke er det innholdsløst.Parelius skrev:Dephs sekulariseringsprosjekt
Friedman, i NYTimes: http://www.nytimes.com/2011/02/13/opinion/13friedman.html?hpIran, the other day, issued a declaration urging the Tahrir youth to make an Islamic revolution, and none other than Egypts Muslim Brotherhood told Tehran to get lost because the democracy movement here is pan-Egyptian and includes Christians and Muslims.
MB har fulgt en linje der voldelige aksjoner ikke har vært brukt som virkemidler. Men det at de ikke støtter terrorisme vil ikke si at de ikke har de samme målene på lang sikt som de som bruker hardere virkemidler enn dem selv. De representerer en bevegelse som sivilisasjonen bør bruke mye krefter på å motarbeide. Terrorisme er må man huske alltid kun et virkemiddel og ikke et mål i seg selv.vredensgnag skrev:Friedman, i NYTimes: http://www.nytimes.com/2011/02/13/opinion/13friedman.html?hpIran, the other day, issued a declaration urging the Tahrir youth to make an Islamic revolution, and none other than Egypts Muslim Brotherhood told Tehran to get lost because the democracy movement here is pan-Egyptian and includes Christians and Muslims.
Kan ikke noen få MB til å forstå at de skal være religiøse terrorister?
Det varer nok ikke lenge. Det er bare en midlertidig prøveordning for å lure til seg abonnenter. Snart er det slutt.vredensgnag skrev:Du skal ikke gjøre mer for å få tilgang til NYTimes på nettet ennhva du gjorde da du registrerte deg på HFS. Gratis begge steder.
http://www.facebook.com/pages/Jorgen-Lohne-Aftenposten/197996363543866Hæren river i dag telt på Tahrir-plassen, der demonstranter har erklært at de vil fortsette å bo til de ser at demokratibevegelsens krav blir imøtekommet. Noen sier det er enighet om å rydde plassen, andre sier de blir tvunget vekk, og minst en av dem som i dag må flytte, kaller det som skjer for forræderi.
http://hanneskartveit.vgb.no/2011/02/12/egypt-i-israels-fotspor/Israel har det Egypt trenger etter Mubarak: Fri presse, uavhengige domstoler, oppfinnsomme bedrifter og frie valg. Hvis demokratiet får spre seg til den arabiske verden, kan Israel gå fra å være syndebukk, til å bli partner og forbilde.
Noen år på HFS har gjort meg forbausende tykkhudet. Ikke alle herkseteknikker biter like godt nå som de gjorde det første året. Dermed kan jeg ta sjanser som dette, selv om man inn i mellom blir fradømt alle evner til rasjonell tenkning. ;DBT skrev:Oddgeir - du må ikke finne på å skrive noe positivt om Israel her. Det er ekstremt provoserende for mange.![]()
Hvilken sjanse tar man her? Det offisielle Israel har vist ulike ansikt i historisk tid, nåværende ledelse skremmer selv andre israelere. Å kritisere tullingene bak beslutninger som får selv amerikanske NeoCons til å kritisere Israel betyr ikke at man er Israel-uvennlig, men at man skulle ønske Israel løftet blikket.oddgeir skrev:Dermed kan jeg ta sjanser som dette, selv om man inn i mellom blir fradømt alle evner til rasjonell tenkning.
;Doddgeir skrev:Noen år på HFS har gjort meg forbausende tykkhudet. Ikke alle herkseteknikker biter like godt nå som de gjorde det første året. Dermed kan jeg ta sjanser som dette, selv om man inn i mellom blir fradømt alle evner til rasjonell tenkning. ;DBT skrev:Oddgeir - du må ikke finne på å skrive noe positivt om Israel her. Det er ekstremt provoserende for mange.![]()