Politikk, religion og samfunn Hva nå Egypt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Trodde det var nedlagt forbud mot å henvise til den undersøkelsen? Den passer jo ikke!!! :eek:

V

vredensgnag

Gjest
    Siden det skal gå så fryktelig galt i Egypt, og de på bunnen er så fryktelig fæle og upålitelige, så kan vi jo kikke på noen bilder fra Tahrir og kanskje finne litt glede i at de ser ut som vanlige mennesker, som er veldig glade akkurat nå.
    Dessverre for dem så er de helt uvitende om at de er uegnet til å utvikle landet i noen annen retning enn rett i fordervelsen, men det behøver ikke å påvirke vår evne til å nyte disse blinkskuddene.

http://www.huffingtonpost.com/2011/02/11/egypt-celebrations-photos_n_821992.html#238712

Bedre en dag som en løve, enn hundre år som en god sosialdemokrat som lydig lar være å be om en flaske øl noen minutter etter at det ikke lenger er lov å selge øl?
    I Kairo kan man kjøpe alkohol når som helst og hvor som helst ...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi nyter og gleder oss Vreden. Måtte det gå dem vel. Med det mot og den stamina de har vist de siste ukene, fortjener de det. Håpet kan ingen ta fra dem, og jeg håper med dem...

Ingenting hadde vært bedre enn om demokratiets lys kunne tennes i denne regionen.

V

vredensgnag

Gjest
    Ikke sant. Kanskje til og med tenke den rare tanken at man burde bistå dem, om man kan, så de får det til.

Det er harde bud med sharia-lover, men her er en helt sann fortelling. Min far administrerte forflytning av offshore-materiell for Aramco, i Saudi Arabia. En vedlikeholdsplattform var tauet inn til Bahrain, og mannskapet ombord ønsket å gå i land mens det ble utført en reparasjon, men man hadde ikke beregnet dette, og det var ikke nok kontanter til dem. Min far var i Bahrain da plattformen kom inn, og da han fikk forklart problemet dro han innom en skipshandler og forhørte seg om hvor kan kunne få fatt i nok kontanter på en torsdag ettermiddag.
    Skipshandleren hadde mer enn nok i safen, fikk min far opplyst, så det kunne ordnes der og da. Min far regnet med å måtte sende telegrammer frem og tilbake, for å stille sikkerhet.
    Det var slett ikke nødvendig. Skipshandleren tok frem bunke på bunke med penger, de var alle buntet sammen med hyssing, og med bæreløkke på toppen. Det var bare for min far å stikke innom med beløpet når helgen (torsdag/fredag) var over.
    Han rakte pengene til min far, som gikk fra skipshandleren ned til plattformen med stabler med penger dinglende fra hver hånd. Mannskapet ble veldig glade.

Noen år siden, sikkert mye verre nå.

Det er selvsagt strenge straffer for tyveri i disse landene (så lenge man ikke er Mubarak.)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Ikke sant. Kanskje til og med tenke den rare tanken at man burde bistå dem, om man kan, så de får det til.
    Selvfølgelig.
    Reportasjen om det egyptiske ekteparet i Oslo som sprettet champagnen i dagens Dagsrevy, gjorde meg varm om hjertet.

P

Parelius

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Selvfølgelig.
    Reportasjen om det egyptiske ekteparet i Oslo som sprettet champagnen i dagens Dagsrevy, gjorde meg varm om hjertet.
    Avslørt! Jeg visste du hadde et hjerte. Skaprevolusjonær, det er det du er, oddgeir.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg har spesielle følelser for Egypt siden jeg har et nært familiemedlem som er gift og bosatt i Luxor. Hun er forøvrig konvertitt. Det var ikke noe annet alternativ.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Selvfølgelig.
    Avslørt! Jeg visste du hadde et hjerte. Skaprevolusjonær, det er det du er, oddgeir.
    You got me.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror jeg prøver å sende varme tanker dit. Har en god del fine minner fra å være i en del av disse landene, samtidig som det var mye å stusse over.
    Det er fullt mulig det blir domino-effekt videre, og det kan skape stor ubalanse, og nå er det mange som skal posisjonere seg.

Men jeg ble optimistisk så det holdt da jeg leste om de som drev og ryddet i Tahrir. Et kjennetegn i regionen er at det er sjelden det ryddes noe videre, men Tahrir-plassen nærmest polerte de. Og da Friedman spurte en gutt hvorfor han gjorde det, så sa han at dette var det eneste stedet i Egypt som var fritt, og han så det som en plikt å holde det rent. Og når Mubarak var borte, ville han rydde hele Egypt.

Kanskje de overrasker oss grundig, de unge egypterne. De i den eldre generasjonen er utrolig stolte over hva avkommet har fått til.

P

Parelius

Gjest
    Selv ikke Fisk er bare optimist, ja nesten en skappessimist blitt. Det gjelder bare å forstå at endringer av slikt slag ikke foretaes av en sosialdemokratisk komité som så sender ting ut på høring før en foretar de siste konsekvensutredninger. Er det én ting vi vet, så er det at når den menneskelige frihetslengsel bryter ut som en vulkan, så kan den i sin realisering feile stygt. Det er liksom det som skiller oss fra et snøskred; muligheten for å feile. Men at vi mennesker kan feile må ikke bli et argument mot å prøve. Og det har blitt prøvd og det har blitt feilet. Likevel kan en gjennom en viss optikk si at vi har snublet fremover. Nå vil egypterne snuble frem sammen oss andre. Det er godt slik.

http://www.independent.co.uk/news/world/africa/a-tyrants-exit-a-nations-joy-2212487.html

Også:

«Egypt’s revolution earned many names in 18 days: Revolution of the Youth, of the People, of Anger, of Freedom, of the Hungry, and most poetically, the Revolution of Light. In the end, it was called the January 25 Revolution, the date of the first protest. In that, it was a departure from another revolution, that of July 26, when Gamal Abdel Nasser and fellow officers seized power from a decadent king and mobilized Egypt for wars with Israel. It evolved into something far less ambitious: a mantra of security and stability, in which Egyptians and many Arabs were forced to give up their rights (Min uth.)

Kanskje er det noe å lære for oss også?

G

Gjestemedlem

Gjest
    coolbiz skrev:
    Jeg har tittet litt på de meningsmålingene fra PEW som det ble referert til, og bet meg merke i følgende: 90% av Egypterne svarte at de ønsker religionsfrihet. Samtidig svarer de slik:

84% av Egypterne svarte altså at de støtter henrettelse av de som forlater Islam.
    Kan noen forklare meg hvordan man kan være for religionsfrihet og samtidig være for dødsstraff for apostasi?
    Folkevalgte kan også vedta barbariske lover basert på religion. Det er ikke noe i det demokratiske valgsystemet og styringsformen demokrati som forhindrer slikt som dette. Hvis et tilstrekkelig antall mennesker stemmer på politikere som vil innføre lover basert på religion så er det ikke noen mekanismer som kan forhindre dette.

Med mindre landet har en sekulær grunnlov som ikke tillater innføringen av religiøse straffelover eller offentlig religion. Samt at dette blir beskyttet med makt. Og det er ikke så mange alternativer til de militære styrker der så lenge befolkningen er såpass gudetro og som den er.

Det gledelige er at det ikke er de strenge hatefulle religiøse følelser som har blitt sluppet løs i Egypt nå. Dette ser ut til å være noe helt annet og mer positivt. Gir man mennesker noe mer positivt og genuint meningsfullt å arbeide mot, så ramler nok religionen nedover på prioriteringslisten håper jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    Faktisk er det vel slik at en del av våre folkevalgte, og visse strømninger i landets velgere, godt kunne tenke seg at lovverket ble strammet opp en del? Det er gjort underholdende studier der man sammenligner lovforslag fremsatt av den politiske høyresiden med sharialovgivning, som den samme høyresiden mener er ufyselig. Men det er god overlapp mellom det høyresiden drømmer om og det sharia inneholder. I mange tilfeller avskrift - og det er ikke så underlig, siden juridisk presedens kommer fra de samme religiøse tekstene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Problemet er ikke at du også «ønsker» demokrati. Jeg har ønsket å bli rockestjerne hele mitt liv og har ennå ikke kjøpt meg gitar. Ønske oss kan vi hva som helst; kanskje kommer julenissen. Denne bevegelsen gjør mer enn å ønske, den hadde et mål: Ett sentralt mål var demokratiet du ønsker deg for alle.
    Ifølge de som var med i Teheran-opprøret for 32 år siden i min omkrets ser veldig mange likheter. Selv har de alltid vært sosialdemokrater politisk sett, og sekulære religiøst. Og slik var storparten av bevegelsen da også. Så kom etterspillet, med utradering av politisk og religiøs opinion mot islamistene med Khomeini i spissen. Først i 1981 kom avstemmingen om islams republikk i Iran, en avstemming det i praksis nesten var umulig å avstå fra, og umulig å stemme imot.

Selv tror jeg forholdene er annerledes her. I Egypt har de nok hatt friere sirkulasjon av informasjon, de har blant annet hatt internett stort sett hele tiden. De har hatt masseturisme. De er veldig påvirket av vesten på enda flere områder enn shahens Persia. Dessuten sitter den sekulære hæren fortsatt med makten, med folkets velsignelse. Det er en massiv forskjell. Iranere jeg kjenner er pessimistiske, men jeg tror de har for mange gamle følelser bundet opp i hele konseptet. De husker utrenskingene etter sin egen revolusjon altfor godt. Men en ting skal jeg gi dem rett i, Mossad vet som oftest best.

V

vredensgnag

Gjest
    32 år siden. Paraboler var store som låvevegger, vi hadde ikke internett, løftbare mobiltelefoner var ikke oppfunnet, folk brukte telex, dataskjermer var grønne, med gul skrift. Billigreiser med fly var ikke "oppfunnet", man skypet ikke.

I Iran var det en enorm folkemasse hvis eneste undervisning bestod i religiøse foredrag ved imamer.

Egypt i dag? De har reist, de er blitt utsatt for impulser utenfra, de er koblet på nettet, de har en helt annen holdning til humanistiske verdier.
    Israel i dag? I hendene på neanderthalere - redusert til å se skrømt overalt. Hvem vet, kanskje det som skjer i Midt-Østen fører til at Israel får demokrati? Det hadde vært noe!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siden informasjonstilgangen i Egypt har vært såpass god (antar jeg) må man vel regne med at folk der er godt kjent med opprøret som har vært og blitt slått ned i Iran også. Noen som har oversikt over hvordan egyptisk presse dekket de begivenhetene?

Hvis de har fått med seg hendelsesforløpet der så er det vel kanskje en mulighet for at det ikke er en situasjon de ønsker å komme i selv om noen år. Hvorfor bytte ett diktatur med et nytt og enda strengere?

En mer vestlig orientering går da an å håpe på. Mange som har mye å tape i Egypt på at turister og andre vestlige besøkende finner nye reisemål og investeringsobjekter. Det er da heller ikke så veldig overoptimistisk å anta at folk der også ønsker et fredelig og godt liv for seg selv, og at økonomisk vekst, demokrati, individuell frihet, skolegang og et generelt bedre liv for seg og sine er noe som egyptere i liket med de fleste andre ønsker seg. Frihet og skolegang vil jo også føre til at folk etterhvert greier å sortere litt i religiøse forestillinger også, og slå seg til ro med at det er plass for religion også så lenge den ikke kommer i alt for sterk kontrast med menneskelige verdier i samfunnet. MB har også en god del medlemmer som er høyt utdannet og det kan jo i det være et lite håp om at det ikke er en alt for anti-intellektuell versjon av bevegelsen de representerer, i motsetning til deres åndsfrender ellers i regionen.

Mitt store håp for hele dette prosjektet er vel at vestlige land begynner å se alvorlig på hvordan de forholder seg til andre despoter i regionen, og behandle styrtrike keisere som det de egentlig er, en mafiabande, og ikke kun handle utifra egne strategiske interesser på bekostning av de menneskene som bor i disse landene.

Hvis det hele ender godt i Egypt så kan de i alle fall sette en mal. Det er mange Mubaraker i den arabiske verden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jagland må vel være litt forvirret for tiden. For hvem skal han tildele prisen til så lenge det ikke er noen tydelig lederfigur her ennå? :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Jagland må vel være litt forvirret for tiden. For hvem skal han tildele prisen til så lenge det ikke er noen tydelig lederfigur her ennå? :)
    Nå er vel alle partier, ikke bare vårt statsbærende, medlemmer av den komiteen. Det bør være flere enn han i den gjengen som sitter og sutter på fingeren nå i håp om en åpenbar kandidat for den regionen.

Kanskje vi kan håpe at folket i Persia nok engang kvesser knivene mot et regime de er lei av?

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Facebook? Twitter? ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Parelius skrev:
    Selv ikke Fisk er bare optimist, ja nesten en skappessimist blitt. Det gjelder bare å forstå at endringer av slikt slag ikke foretaes av en sosialdemokratisk komité som så sender ting ut på høring før en foretar de siste konsekvensutredninger. Er det én ting vi vet, så er det at når den menneskelige frihetslengsel bryter ut som en vulkan, så kan den i sin realisering feile stygt. Det er liksom det som skiller oss fra et snøskred; muligheten for å feile. Men at vi mennesker kan feile må ikke bli et argument mot å prøve. Og det har blitt prøvd og det har blitt feilet. Likevel kan en gjennom en viss optikk si at vi har snublet fremover. Nå vil egypterne snuble frem sammen oss andre. Det er godt slik.

http://www.independent.co.uk/news/world/africa/a-tyrants-exit-a-nations-joy-2212487.html

Også:

«Egypt’s revolution earned many names in 18 days: Revolution of the Youth, of the People, of Anger, of Freedom, of the Hungry, and most poetically, the Revolution of Light. In the end, it was called the January 25 Revolution, the date of the first protest. In that, it was a departure from another revolution, that of July 26, when Gamal Abdel Nasser and fellow officers seized power from a decadent king and mobilized Egypt for wars with Israel. It evolved into something far less ambitious: a mantra of security and stability, in which Egyptians and many Arabs were forced to give up their rights (Min uth.)

Kanskje er det noe å lære for oss også?
    I forhold til det Parelius uthever. Et program fra BBC som det er verdt å få med seg. Handler om at politikerne har sluttet å forsøke å selge oss drømmer, i stedet konkurrerer de om å være den flinkeste til å beskytte oss. Verdt å se.

Det muslimske broderskapets Qutb er prominent tilstede, og man får innblikk i både Egypt og USA.
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Power_of_Nightmares

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Er det ikke tøvete å sammenstille muslimsk terrorisme og amerikansk nykonservatisme som om det var likeverdige størrelser. Dette programmet var laget med en politisk korrekt og relativistisk grunntone som gjorde det totalt meningsløst.

V

vredensgnag

Gjest
    Overhodet ikke tøvete.

Begge retninger søker å ensrette samfunn; gjennomføre drakonisk lovgivning; benytte seg av tvang, overvåkning og vold; setter gjerne menneskerettigheter og Folkeretten til side; er ekstremt ideologibaserte; og manipulerer media og folket for å oppnå sine mål.
    Patriot Act står da ikke tilbake for noe. Merk dog at det er sterk opposisjon mellom Tea Party og NeoCons (Kristol er hysterisk av sinne over Palin, for eksempel, selv om han nå faktisk forsøker å fraskrive seg æren for å ha oppdaget henne.) Og merk at Tea Partys representanter i Kongressen nylig stemte for å ikke fornye Patriot Act, som NeoCons hadde ferdigskrevet og presset gjennom, straks etter 11. september.

Begge retninger har tilsvarende utgangspunkt i forhold til å rette opp samfunnets feil, samt homogenisere det - den ene i Qutb, den andre i Strauss.

Begge ledes av totale skrullinger.

Mulig du har glemt Project for a New American Century? For en gjeng.

P

Parelius

Gjest
    Slenger bare inn to lenker til artikler (av samme mann og på tysk) som i sin grunntematikk både er relevant for Dephs sekulariseringsprosjekt (og hendelsene i Egypt) og Vredens lenke til den ikke-tøvete (nå tøver du fælt, oddgeir) «The Powers of Nightmares». Den første artikkelen – Die Entstehung des Staates als Vorgang der Säkularisation - har formulert et grunnproblem (som på sett og vis er en analogon til Hegels kritikk av Kants formale etikk (uten at han på noen måte avviser Kant som sådan).

I den nevnte artikkel påstår så Ernst-Wolfgang Böckenförde;

«So stellt sich die Frage nack den bindenden Kräften von neuem und in Ihrem eigentlichen Kern: Der freiheitliche, säkularisierte Staat lebt von Voraussetzungen, die er selbst nicht garantieren kann.»

(Neoconfolka har vel da grovt betraktet gjort det til et politisk prosjekt å fremstille disse forutsetningen.)

Så har vi noe å lese på i helgen.

God helg. :)

Denne er henimot klassisk (fra : http://amor.cms.hu-berlin.de/~h33750jw/seminare/035-Paed-und-Rel/boecken/Boeckenfoerde.PDF

Denne er fra 2007. Det med rødt er kommentarer; jeg er i skrivende stund faktisk ikke sikker på hvem sine det er, men det spiller mindre rolle - det er argumentet som teller.

http://www.leo-dorner.net/Zur Orien...gionen friedlich und frei beisammen leben.pdf

V

vredensgnag

Gjest
    Og før jeg legger opp et forrådslager som skal holde meg i live gjennom de dokumentene, så henviser jeg til Bob Herbert, som lenge har vært bekymret over avinstitusjonaliseringen av USA.

I dag påpeker han at mens John Kerry oppfordret til økonomiske rettigheter og medbestemmelsesrett i Egypt, så er de økonomiske elitene i ferd med å fjerne disse for amerikanere.

So what we get in this democracy of ours are astounding and increasingly obscene tax breaks and other windfall benefits for the wealthiest, while the bought-and-paid-for politicians hack away at essential public services and the social safety net, saying we can’t afford them. One state after another is reporting that it cannot pay its bills. Public employees across the country are walking the plank by the tens of thousands. Camden, N.J., a stricken city with a serious crime problem, laid off nearly half of its police force. Medicaid, the program that provides health benefits to the poor, is under savage assault from nearly all quarters.

The poor, who are suffering from an all-out depression, are never heard from. In terms of their clout, they might as well not exist. The Obama forces reportedly want to raise a billion dollars or more for the president’s re-election bid. Politicians in search of that kind of cash won’t be talking much about the wants and needs of the poor. They’ll be genuflecting before the very rich.

http://www.nytimes.com/2011/02/12/opinion/12herbert.html?_r=1&ref=opinion

P

Parelius

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og før jeg legger opp et forrådslager som skal holde meg i live gjennom de dokumentene,…
    He-he. Sorry, men spes. den første er ting en ikke angrer på å ha lest. Men mye er selvfølgelig kjent fra før av. En flaske vin letter det hele, har jeg erfart.

Art. i NYT fremviser vel nok en gang ironien i mye av det som skjer.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    Vredens lenke til den ikke-tøvete (nå tøver du fælt, oddgeir) «The Powers of Nightmares». D
    Jeg kommenterte BBC dokumentaren. Om du mener at det er et journalistisk mesterverk, ja da må vi snakke om det. ;) BBC lager mye bra, bevares, men jaggu lager de mye politisk korrekt ræl også, som man kan forvente fra en statsfinansiert kringkaster. (Ref NRK) Ha en fortsatt fortreffelig weekend.

A

AK27

Gjest
    Parelius skrev:
    Dephs sekulariseringsprosjekt
    Scientifiseringsprosjekt virker stadig mer presist; obskurantisme og obskurantisme er stort sett det samme, om enn demagogien kan virke antagonistisk. Et ideologisk korstog mot ideologi må vende seg mot seg selv, om ikke er det innholdsløst.

V

vredensgnag

Gjest
    Iran, the other day, issued a declaration urging the Tahrir youth to make an “Islamic revolution,” and none other than Egypt’s Muslim Brotherhood told Tehran to get lost because the democracy movement here is pan-Egyptian and includes Christians and Muslims.
    Friedman, i NYTimes: http://www.nytimes.com/2011/02/13/opinion/13friedman.html?hp

Kan ikke noen få MB til å forstå at de skal være religiøse terrorister?

Kristof setter stolene på plass rundt bordet i en artikkel som tar for seg flere viktige emner, bl.a. at Vestens e-tjenester som alltid før undervurderte vanlige menneskers evne til omveltning.
    http://www.nytimes.com/2011/02/13/opinion/13kristof.html?hp

Kristof mener vi kommer langt om vi "slutter å se på araberlandene som ett stort oljefelt."

Og Den Gode Despoten "som har gjort så mye godt for Egypt" har brukt de seneste 18 dagene på å flytte penger.
    http://ipad.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4028118.ece

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Iran, the other day, issued a declaration urging the Tahrir youth to make an “Islamic revolution,” and none other than Egypt’s Muslim Brotherhood told Tehran to get lost because the democracy movement here is pan-Egyptian and includes Christians and Muslims.
    Friedman, i NYTimes: http://www.nytimes.com/2011/02/13/opinion/13friedman.html?hp

Kan ikke noen få MB til å forstå at de skal være religiøse terrorister?
    MB har fulgt en linje der voldelige aksjoner ikke har vært brukt som virkemidler. Men det at de ikke støtter terrorisme vil ikke si at de ikke har de samme målene på lang sikt som de som bruker hardere virkemidler enn dem selv. De representerer en bevegelse som sivilisasjonen bør bruke mye krefter på å motarbeide. Terrorisme er må man huske alltid kun et virkemiddel og ikke et mål i seg selv.

"The Brotherhood's stated goal is to instill the Qur'an and Sunnah as the "sole reference point for ... ordering the life of the Muslim family, individual, community ... and state". Since its inception in 1928 the movement has officially opposed violent means to achieve its goals."

Videre ambisjoner:

"In the group's belief, the Quran and Sunnah constitute a perfect way of life and social and political organization that God has set out for man. Islamic governments must be based on this system and eventually unified in a Caliphate. The Muslim Brotherhood's goal, as stated by Brotherhood founder Hassan al-Banna was to reclaim Islam’s manifest destiny, an empire, stretching from Spain to Indonesia."

På mange måter er de mye farligere enn terroristene. Dem er det greit å forholde seg til og de fleste forstår at de ikke er helt i vater, men denne stille forgiftningen av mennesker og infiltrasjonen av samfunnet er mye farligere. Man kan sprenge armene av et menneske, og skremme det litt, men ødelegger og korrumperer man deres sinn er det mye mer som skal til for å komme på rett kjøl igjen.

Men det at disse eksisterer i Egypt kan ikke brukes som et seriøst argument for å motarbeide en demokratisering.Selv Israel med alle sine religiøse klin gale ekstremister greier å leve noenlunde sivilisert, om enn langt nede på vår vestlige målestokk, og med med partier som Shas i regjeringen.

Artikler i NYT er forøvrig sperret for vanlig tilgang fra nettet, (i hvertfall annet enn lokkematen på forsiden) så de har utspilt sin rolle som relevant for andre enn deres egne abonnenter. Måtte det bli få av dem etterhvert. :-\

V

vredensgnag

Gjest
    Du skal ikke gjøre mer for å få tilgang til NYTimes på nettet ennhva du gjorde da du registrerte deg på HFS. Gratis begge steder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du skal ikke gjøre mer for å få tilgang til NYTimes på nettet ennhva du gjorde da du registrerte deg på HFS. Gratis begge steder.
    Det varer nok ikke lenge. Det er bare en midlertidig prøveordning for å lure til seg abonnenter. Snart er det slutt.

http://www.businesswire.com/portal/site/home/permalink/?ndmViewId=news_view&newsId=20100120005487&newsLang=en

Dette er en utvikling jeg ikke vil være med å støtte og vil derfor avstå fra å registrere meg for å få tilgang midlertidig til noen smuler og samtidig være med på å legitimere utviklingen.

Rupert Murdochs visjoner for innhold på nettet er noe man bør arbeide mot. Det er en dypt udemokratisk utvikling som i tillegg fører til en begrensning av informasjon til de som er rike nok til å betale for den. Det er en mildt sagt uheldig.

.. men dette er vel noe på siden av denne tråden. Selv om det kan virke som en relevant digresjon. Noe av Mubaraks siste desperate trekk var jo nettopp å kutte tilgangen til informasjon fra nettet til den alminnelige befolkningen. :-\

V

vredensgnag

Gjest
    Nja, NYTimes prøvde seg en tid tilbake, ved å skulle ha folk til å tegne abonnement for premium content, bl.a. spaltistene. Det endte med at avisen opphørte å ha den innflytelsen den hadde hatt, og det tok ikke lang tid før de åpnet opp igjen.
    Mulig de stenger, men jeg har lest den i over ti år, helt gratis, og fortsetter til jeg må betale. Poenget er at nå er disse artiklene tilgjengelige, gratis.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jørgen Lohne (Aftenposten) skriver idag:

Hæren river i dag telt på Tahrir-plassen, der demonstranter har erklært at de vil fortsette å bo til de ser at demokratibevegelsens krav blir imøtekommet. Noen sier det er enighet om å rydde plassen, andre sier de blir tvunget vekk, og minst en av dem som i dag må flytte, kaller det som skjer for forræderi.
    http://www.facebook.com/pages/Jorgen-Lohne-Aftenposten/197996363543866
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4028236.ece

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    En forbausende balansert artikkel om tiden etter Mubarak skrevet av politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit.
    Sjelden kost til å være skrevet av en norsk journalist.

Israel har det Egypt trenger etter Mubarak: Fri presse, uavhengige domstoler, oppfinnsomme bedrifter og frie valg. Hvis demokratiet får spre seg til den arabiske verden, kan Israel gå fra å være syndebukk, til å bli partner og forbilde.
    http://hanneskartveit.vgb.no/2011/02/12/egypt-i-israels-fotspor/

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Oddgeir - du må ikke finne på å skrive noe positivt om Israel her. Det er ekstremt provoserende for mange. :mad:

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    Oddgeir - du må ikke finne på å skrive noe positivt om Israel her. Det er ekstremt provoserende for mange. :mad:
    Noen år på HFS har gjort meg forbausende tykkhudet. Ikke alle herkseteknikker biter like godt nå som de gjorde det første året. Dermed kan jeg ta sjanser som dette, selv om man inn i mellom blir fradømt alle evner til rasjonell tenkning. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    Dermed kan jeg ta sjanser som dette, selv om man inn i mellom blir fradømt alle evner til rasjonell tenkning.
    Hvilken sjanse tar man her? Det offisielle Israel har vist ulike ansikt i historisk tid, nåværende ledelse skremmer selv andre israelere. Å kritisere tullingene bak beslutninger som får selv amerikanske NeoCons til å kritisere Israel betyr ikke at man er Israel-uvennlig, men at man skulle ønske Israel løftet blikket.

Men det ville være å foretrekke at araberlandene ikke adopterer apartheid som styresett, dersom Israel skal være forbilde.

Leser Haaretz og Jerusalem Posts ytringer hver dag - det er åpnere diskusjon om Israel der enn hva Israels venner i andre land legger opp til.

Denne mannen skriver meget reflektert og med innsikt i Post om hva som nå vil skje i Egypt: http://www.jpost.com/Opinion/Columnists/Article.aspx?id=208072

Slik Skartveit vil at Egypt skal lære av Israel, ønsker i dag Hendler i Haaretz at Israel skal lære av Egypt.
    Se det. Tenk at man føler misunnelse i Israel over hva egypterne har fått til.

http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/israel-could-learn-from-the-egyptian-syndrome-1.343276

Ellers kan man her lese om hvordan demokratiske Israel undertrykker opposisjon - fra israelere:

http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/protecting-israel-from-its-citizens-1.343274

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    oddgeir skrev:
    BT skrev:
    Noen år på HFS har gjort meg forbausende tykkhudet. Ikke alle herkseteknikker biter like godt nå som de gjorde det første året. Dermed kan jeg ta sjanser som dette, selv om man inn i mellom blir fradømt alle evner til rasjonell tenkning. ;D
    ;D
    Jeg for min del er et hån mot de som skaffet meg utdanning
    Det er i slike stunder jeg er glad for at min arbeidsgiver ennå ikke har oppdaget det...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn