Politikk, religion og samfunn Hva nå Egypt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Masse-idioti? Et folk som greier å overvinne den lammende frykten, kjempe for sin verdighet og selvbestemmelse? Masse-idioti?

Eller er det slik at enhver STOR bevegelse, en aksjon som har som sitte eneste våpen kroppens standhaftige utholdenhet mot råskapen, er uttrykk for masse-idioti?
    Vet ikke. Er skeptisk til om det er det eller noe annet, som sagt vet ikke. Jeg er ikke tilhenger av folks undertrykking, det er bra sikkert. Jeg er heller ikke tilhenger av at de som roper høyest skal få viljen sin. Jeg vet ikke hva som ligger under i Egypt blant den majoriteten som ikke demonstrerer.
    Det jeg vet, eller tror jeg vet, er at masse-idioti og demonstranters velting av etablerte styrer ikke er noe gunstig utgangspunkt for fritt demokrati. Om det er tilfelle i Egypt vet jeg ikke; medias dekning er vel som alltid farget til det ugjenkjennelige ift virkelighetens Egypt.

Jeg håper at dette drar i en demokratisk heller enn en bakstrebersk islamistisk retning, og heri ligger skepsisen. Alle vi her håper jo på en demokratisk retning, men det er holdepunkter for at det slett ikke er noen selvfølge. Jeg vet ikke, og det er vel ingen som vet. Man får vel håpe på det beste.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det jeg vet, eller tror jeg vet, er at masse-idioti og demonstranters velting av etablerte styrer ikke er noe gunstig utgangspunkt for fritt demokrati.
    Hvilken metode for endringer ser du som mer hensiktsmessig da? En underskriftskampanje?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, tror du jeg proklamerer løsninger for verdens problemer? Hvor naiv tror du jeg er? Hehe.
    Men hvordan skjedde demokratiseringen i Norge da? I Sverige? I Danmark? Tyskland…? Og videre. Det er sikkert mange innfallsvinkler, men jeg akter ikke å foreslå noen for Egypt som jeg kjenner sikkert minst like dårlig som deg.

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Vidar P skrev:
    Det jeg vet, eller tror jeg vet, er at masse-idioti og demonstranters velting av etablerte styrer ikke er noe gunstig utgangspunkt for fritt demokrati.
    Hvilken metode for endringer ser du som mer hensiktsmessig da? En underskriftskampanje?
    En kan sette seg ned og «ønske» demokrati. Veldig populært.

V

vredensgnag

Gjest
    Nja - nå har det vært forhandlinger mellom opposisjon og arméen en tid, og opposisjonen har formulert sine krav og fremsetter disse i dagene som kommer.

Arméen har erklært at den vil respektere viljen i kravene som fremsettes.
    Parlamentet oppløses, unntakstilstanden oppløses, grunnloven skrives om.

Masse-idioti?

Syns det ser ut som om folk har mobilisert godt.

Nå vil vi forøvrig ha grunn til å se etter noe som kan være avslørende:

Dersom det ikke blir plyndring nå, så bekrefter det at den som skjedde ble gjennomført av politiagentene til Mubarak.

Nei. Vi vet ikke hvordan det går, men vi vet at det som har skjedd er en bekreftelse av det som er godt i menneskeheten. Så er det opp til dem som har satt det i gang å forvalte mulighetene. De får det ikke verre enn de har hatt det.

V

vredensgnag

Gjest
    I Kina og i Iran har de forbudt overføring fra revolusjonen.

Hva sier det oss? Om masse-idioti?

Kristof blogger fra Kairo. Verdt å lese - han går også inn på problemene som venter.

http://kristof.blogs.nytimes.com/2011/02/11/avoiding-a-new-pharaoh/

Avoiding a New Pharaoh
    By NICHOLAS KRISTOF
    So Hosni Mubarak is out. Vice President Omar Suleiman says that Mubarak has stepped down and handed over power to the military. This is a huge triumph for people power, and it will resonate across the Middle East and far beyond (you have to wonder what President Hu Jintao of China is thinking right now). The narrative about how Arab countries are inhospitable for democracy, how the Arab world is incompatible with modernity — that has been shattered by the courage and vision of so many Tunisians and Egyptians.
    It’s also striking that Egyptians triumphed over their police state without Western help or even moral support. During rigged parliamentary elections, the West barely raised an eyebrow. And when the protests began at Tahrir Square, Secretary of State Hillary Rodham Clinton said that the Mubarak government was “stable” and “looking for ways to respond to the legitimate needs and interests of the Egyptian people.” Oops. So much for our $80 billion intelligence agency. On my Facebook fan page, I asked my fans (before the Tahrir protests began) what the next Tunisia would be. A surprising number said Egypt — if you were among them, you apparently did better than our intelligence community. Indeed, Egyptians in Tahrir told me that they were broadly inspired by America’s example of freedom, but that their greatest inspiration came from Tunisia and Al Jazeera. On Tahrir Square, there were signs saying “Thank you, Tunisia.” So, all of you Tunisians and Egyptians, “mabrouk” or “congratulations”! You’ve made history. The score in Egypt is: People Power, 1; Police State, 0.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det skumleste av alt er de som er overbevist om at de har løsningene.

P

Parelius

Gjest
    Obama skal visst si noen ord om 15 min. tid om den egyptiske masse-idiotien.

V

vredensgnag

Gjest
    Beklager, Vidar, her mister du meg fullstendig.

"The straw that broke the camel's back." Om egypterne hadde akseptert den forrige valgmanipulasjonen så hadde de akseptert at de var "kakerlakker."
    Folk bestemmer sin egen skjebne, ved slike handlinger. I Norge har vi politiske valg der hovedskillelinjene går på "vann i kommunale bassenger" og "barnehage til alle." Vi ville nok sett annerledes på det om vi hadde vært i 30 års unntakstilstand.

Men det er langt fra over ennå. Nå skal man få militæret til å akseptere at det skal forsvare landet, ikke eie det. Det kan bli en tung bør.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Beklager, Vidar, her mister du meg fullstendig.
    Jo jeg er selvsagt enig i at fremtvungne forbedringer er av det gode. Men så må man også passe på at det blir en faktisk forbedring, og ikke et vakuum som utnyttes av folk med enda mindre styringsevne enn Mubaraks regime. Bare som et selvsagt parantes; det er Mubarak og ikke regimet som er gått av.

Diktatorers og eneherskeres regimers avgang er et viktig skritt mot demokrati, så også dette, ingen tvil om det. Men det er også fallgruver, og det er om å ikke la seg rive med i en ørkesløs lykkerus, men at det opprettholdes et edruelig forhold til de åpninger som regimet etterlater på godt og vondt. Nå er det viktig at de rette krefter får den rette innflytelse i Egypt; derav skepsisen eller betenkeligheten ved slike regimevelter med vakuum som følge, fordi jeg tar ikke det som noen åpenbar selvfølge at rette krefter vil vinne frem i første omgang. Men det vil tiden vise, og i mellomtiden får vi bare håpe.

V

vredensgnag

Gjest
    The Swiss government has frozen any assets belonging to Hosni Mubarak or family in Switzerland. The Foreign Ministry gave no details on what assets the Mubaraks hold in Switzerland, saying it "wants to avoid any risk of misappropriation of state-owned Egyptian assets

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel ikke usannsynlig at det avgjørende presset på Mubarak i det siste ikke har kommet fra demonstranter på Torgalmenningen i Kairo. De har nok legitimert og muliggjort dette, men det er nok flere her som har snakket sammen.

N

nb

Gjest
    Vi har jo lært fra Al-Jazzera at Mubarak de facto mistet makten for flere dager siden, så har det egentlig skjedd noe nytt?

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Vi har jo lært fra Al-Jazzera at Mubarak de facto mistet makten for flere dager siden, så har det egentlig skjedd noe nytt?
    Ja han har trukket seg offisielt nå, det har du vel fått med deg? Det er da en ganske stor nyhet. Det er denne datoen som vil gå inn i historien.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Ja han har trukket seg offisielt nå, det har du vel fått med deg? Det er da en ganske stor nyhet. Det er denne datoen som vil gå inn i historien.
    Selvsagt har jeg fått med meg den, spørsmålet mitt var om noe nytt egentlig hadde skjedd

P

Parelius

Gjest
    nb skrev:
    Sant nok, men det var en situasjon hvor han når som helst kunne ha tatt den tilbake. I forhold til det er det jo nå så at Suleiman vel også er ute, og at parlamentet blir oppløst, samt at militæret i det minste har en viss kred blant folket.

Så ja, det er nok store endringer slik sett.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    Vidar P skrev:
    Parelius skrev:
    Masse-idioti? Et folk som greier å overvinne den lammende frykten, kjempe for sin verdighet og selvbestemmelse? Masse-idioti?

Eller er det slik at enhver STOR bevegelse, en aksjon som har som sitte eneste våpen kroppens standhaftige utholdenhet mot råskapen, er uttrykk for masse-idioti?
    Lurer litt på hvilke eksempler du har i tankene, da jeg faktisk ikke er i stand til å komme på et eneste tilfelle hvor en bred, religiøst og politisk heterogen, ikke-voldelig og uten en samlende ideologisk eller karismatisk ledelse bevegelses velting av etablert styre ikke har vært noe gunstig utgangspunkt for fritt demokrati? Fra et statsvitenskapelig perspektiv har jo demonstrasjonene i Egypt mye til felles med balternes demonstrasjoner mot, og etterhvert frihet fra, den sovjetiske okkupasjon, og svært lite om noe til felles med for eksempel revolusjonene på Kuba eller i Iran, for å nevne noen. For jeg tar det for gitt at du ikke tenker på den iranske revolusjon bare fordi det store flertall av demonstrerende egyptere også er muslimer?

Så, hvilket historisk 'masse-idiotis' velting av etablert styre er det du mener kan sammenlignes med hva vi har sett i Egypt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke, for vi har ikke sett hva som blir konsekvensene i Egypt. Jeg er imdlertid noe forundret dersom jeg er den eneste som nærer en viss bekymring for verstefall samtidig som et håp om bestefall.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Selvsagt har jeg fått med meg den, spørsmålet mitt var om noe nytt egentlig hadde skjedd
    Offisiell abdisering har jo helt avgjørende betydning for Egypts internasjonale relasjoner, så jo, litt nytt er det nok.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg vet ikke, for vi har ikke sett hva som blir konsekvensene i Egypt. Jeg er imdlertid noe forundret dersom jeg er den eneste som nærer en viss bekymring for verstefall samtidig som et håp om bestefall.
    Den er det nok mange som deler. Men spørsmålet er om denne bekymringen bør være sterk nok til å ønske en stopper for prosessen.

Jeg er litt beroliget av hærens rolle i dette. Et sterkt militære som beskytter av den sekulære staten og demokratiet (hvis det kommer å langt), kombinert med en eller annen form for demokratiske valg og forandringer kan virke svært bra. Igjen kan man se til det eneste demokratiet i denne delen av verden, Tyrkia og se hvor viktig hærens rolle har vært i å bevare Tyrkia sekulært og demokratisk.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Tyrkia og se hvor viktig hærens rolle har vært i å bevare Tyrkia sekulært og demokratisk.
    Det er vel omtrent formålsparagrafen til den tyrkiske hæren (om de har noen).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mubarak var jo militær, dvs disse sin leder. Så nå må en annen lede. Inntil noen klarer å tromme sammen et demokratisk valg. Her er et risikabelt vakuum, men vi får som sagt håpe på det beste.

I det videre så vil jeg bare skyte inn at jeg tror noen av dere henger dere for mye opp i masseidioti-begrepet; det er kun et forsøk på et bilde av verstefalls scenario i situasjoner hvor mange blir revet med av få uten helt å vite hva de er med på; og hvor de som ikke er med heller ikke er del av bildet, og dermed usynlige. Nazi-Tyskland er vel kanskje et tidsmessig nærliggende eksempel på masseidioti, til tross for at det ikke er noen påståtte likheter med Egypt slik vi ser det nå, selv om massene i Tyskland på det tidspunktet muligens så det på en annen måte enn historiens øyne. Bare for å understreke, ikke ta det som noen sammenlikning, bare som en beskrivelse av begrepet. Men jeg tror det er veldig nyttig og sunt å være noe kritisk til gehalten i enkelte massebevegelsers krav. Uten at jeg vet noe om Egypt som sagt.

For ordens skyld; Egypt har 80 millioner innbyggere, og de hadde nok sikkert sagt sin mening evig tydelig nok i et fritt valg i september nå som verden også har sine øyne på den demokratiske prosessen der, så jeg er ikke helt kar om å se hva som hastet slik med å bringe landet i et vakuum på dagen når det har vært styrt av samme regime i 30 år. Nettoresultatet er vel muligens det samme i et større perspektiv; demokratiprosessen er i gang for et land som har århundrene foran seg minst like mye som bak seg.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tyrkia og se hvor viktig hærens rolle har vært i å bevare Tyrkia sekulært og demokratisk.
    Det er vel omtrent formålsparagrafen til den tyrkiske hæren (om de har noen).
    Jepp, eneste NATO-land hvor militæret ikke bare har rett, men sågar plikt til å begå statskupp skulle grunnpilarene i Ataturks konstitusjon settes i fare

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Fortsatt militærdiktatur. Lite å juble for mao.
    Hæren vil fortsette å styre landet som de har gjort i 30 år i lys av et skinndemokrati, og vi har status quo. En unnskyldning for å ta en fest kan man jo alltids trenge, og hvorfor ikke benytte anledningen.

Despoten er død, leve despoten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er nettopp ett av faremomentene Oddgeir; dette med at Mubarak var intet mindre enn et offer fra regimet for "arbeidsro" for samme. Et annet er radikale islamisters frie fremtog i et vakuum selvsagt. Nå er imidlertid verdens søkelys i øyeblikket på Egypt, men det kan jo fort endres.

P

Parelius

Gjest
    oddgeir skrev:
    Fortsatt militærdiktatur. Lite å juble for mao.
    Hæren vil fortsette å styre landet som de har gjort i 30 år i lys av et skinndemokrati, og vi har status quo. En unnskyldning for å ta en fest kan man jo alltids trenge, og hvorfor ikke benytte anledningen.

Despoten er død, leve despoten.
    Nå må du ikke la din optimisme koke helt over, oddgeir.

Selv har jeg hevet glasset til feiring. Sammenlikner det nesten med den franske revolusjon. Men nå har vel vi diamentralt motsatt syn på den… ;)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    Vidar P skrev:
    Mubarak var jo militær, dvs disse sin leder. Så nå må en annen lede. Inntil noen klarer å tromme sammen et demokratisk valg. Her er et risikabelt vakuum, men vi får som sagt håpe på det beste.

I det videre så vil jeg bare skyte inn at jeg tror noen av dere henger dere for mye opp i masseidioti-begrepet; det er kun et forsøk på et bilde av verstefalls scenario i situasjoner hvor mange blir revet med av få uten helt å vite hva de er med på; og hvor de som ikke er med heller ikke er del av bildet, og dermed usynlige. Nazi-Tyskland er vel kanskje et tidsmessig nærliggende eksempel på masseidioti, til tross for at det ikke er noen påståtte likheter med Egypt slik vi ser det nå, selv om massene i Tyskland på det tidspunktet muligens så det på en annen måte enn historiens øyne. Bare for å understreke, ikke ta det som noen sammenlikning, bare som en beskrivelse av begrepet. Men jeg tror det er veldig nyttig og sunt å være noe kritisk til gehalten i enkelte massebevegelsers krav. Uten at jeg vet noe om Egypt som sagt.

For ordens skyld; Egypt har 80 millioner innbyggere, og de hadde nok sikkert sagt sin mening evig tydelig nok i et fritt valg i september nå som verden også har sine øyne på den demokratiske prosessen der, så jeg er ikke helt kar om å se hva som hastet slik med å bringe landet i et vakuum på dagen når det har vært styrt av samme regime i 30 år. Nettoresultatet er vel muligens det samme i et større perspektiv; demokratiprosessen er i gang for et land som har århundrene foran seg minst like mye som bak seg.
    Jo, folk har det gjerne med å henge seg opp i et begrep, muligens ment for å sette ting på spissen om et saksforhold du nå sier du ikke vet noe om, når det ikke gir noen åpenbar mening i forhold til det som diskuteres. Forøvrig blir vel sammenligningen med Nazi-Tyskland omtrent det minst relevante eksempel av massemobilisering med formål om politisk regimeskifte jeg kan tenke meg.

I siste avsnitt over er du derimot inne på et av de mest interessante aspekter av de som har skjedd de siste ukene, og da særlig for Vesten. Det er lite som tyder på at Mubarak og hans regime har endret seg til det verre i den senere tid som i seg selv skulle legitimere en endring av Vestens relasjoner til regimet. Westphalia anyone?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noruego; bare en liten korreksjon; det du benevner som min sammenlikning med Nazi-Tyskland er jo nettopp det jeg uttrykkelig sier ikke er noen sammenlikning. Bare for å oppfordre til å lese teksten som den står.

Det jeg tenker er at man skal ikke la seg rive med av medias vinkling i denne situasjonen; den kan være farget av alt fra pro regimet til anti regimet; og av de 80 millioner innbyggerne i landet så er det slett ikke alle som har demonstrert eller sagt sin mening, ei heller flertallet, men de demonstrerende har fått sin vilje allikevel. Derfor er det grunn til forsiktighet; vi vet ikke folkemeningen før alle har fått talt, så det gjenstår å se i valget i september hva de vil, men de bør uansett få styre sitt eget land som et demokrati.

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:
    og av de 80 millioner innbyggerne i landet så er det slett ikke alle som har demonstrert eller sagt sin mening, ei heller flertallet, men de har fått sin vilje allikevel. Vi vet ikke folkemeningen før alle har fått talt, så det gjenstår å se i valget i september hva de vil, men de bør uansett få styre sitt eget land som et demokrati.
    Selvmotsigelsen står i kø her!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.860
    Vidar P skrev:
    Noruego; bare en liten korreksjon; det du benevner som min sammenlikning med Nazi-Tyskland er jo nettopp det jeg uttrykkelig sier ikke er noen sammenlikning. Bare for å oppfordre til å lese teksten.
    Greit, tar den. Forsto det slik at brukte Nazi-Tyskland for forklare hva du mente med "masse-idioti", og at du dermed implisitt mente det vi har sett i Egypt frem til Mubaraks fall var av samme type som da Weimar-forfatningen fikk sin endelikt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Parelius; hvordan? Det jeg sier er vel ganske enkelt at jeg er tilhenger av et demokrati hvor alle får sagt sin mening, og at det ennå ikke har skjedd i Egypt, og neppe vil skje før første frie valg. Demonstrantene er i mindretall, og har fått tvunget gjennom sin vilje. Vi kan anta, men vet ikke, at de representerer flertallet.
    Merk at jeg editerte noen nyanser før du linket.

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:
    Parelius; hvordan? Det jeg sier er vel ganske enkelt at jeg er tilhenger av et demokrati hvor alle får sagt sin mening, og at det ennå ikke har skjedd i Egypt, og neppe vil skje før første frie valg. Merk at jeg editerte noen nyanser før du linket.
    Du forutsetter det denne bevegelsen har satt igang. Det er bare å lese det du skriver.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke forstå at jeg forutsetter noe som helst; jeg bare konstanterer hendelsene. Om du leser det annerledes så uttrykker jeg meg for utydelig for deg sikkert.

P

Parelius

Gjest
    Det er ikke noe demokrati i Egypt. Folkemeningen kan ikke komme til uttrykk i noe demokrati. Denne bevegelsen, som du omtaler som masse-idoti, har åpnet et vindu for å få igang en bevegelse mot dette. Om det lykkes vet vi ikke, men det har skapt en mulighet som ikke var der før! Når du nå omtaler denne masse-idiotien som et tilnærmet midretall i forhold til de 80 millioner som bor i Egypt, så må det da være et mindretall i forhold til det denne masse-idiotien kjemper for; altså at demokratibevegelsen som denne masse-idiotien så langt har fremstått som, ikke taler på folkets vegne; flertallet vil altså kanskje ikke ha demokrati. Men det får vi først vite i de demokratiske valg, som altså først har fått sin mulighet pga. denne masse-idiotien.

Problemet er ikke at du også «ønsker» demokrati. Jeg har ønsket å bli rockestjerne hele mitt liv og har ennå ikke kjøpt meg gitar. Ønske oss kan vi hva som helst; kanskje kommer julenissen. Denne bevegelsen gjør mer enn å ønske, den hadde et mål: Ett sentralt mål var demokratiet du ønsker deg for alle.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Se her; for å understreke nok en gang, jeg har ikke kalt det masseidioti det som pågår i Egypt. Har iallefall ikke ment det slik. Jeg har uttrykt at jeg er redd masseidioti og dets konsekvenser, og at jeg håper det ikke er det vi er vitne til. Jeg kan ikke skjønne hvordan varsomhet og en viss edruelighet i å konstantere hendelser kan være en ulempe ei heller noen selvmotsigelse.

Jeg sier ellers at dette synes å være et viktig skritt på veien mot demokrati, og at jeg støtter Egypts dreining mot demokrati. Hvem gjør vel ikke det, jeg er sikker på at nær alle 80 millioner der også gjør det. Inklusive alle demonstrantene. Man må kun passe på at man ikke havner i et vakuum som utnyttes imot folkemeningen. Og så må vi være obs på hva som faktisk har skjedd og ikke skjedd; det er ikke et regimeskifte så langt, det er presidenten som har gått. Dette er kun de faktiske hendelser, og de er reelle nok, ikke et fantasifoster fra min side.

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:
    Se her; for å understreke nok en gang, jeg har ikke kalt det masseidioti det som pågår i Egypt. Har iallefall ikke ment det slik. Jeg har uttrykt at jeg er redd masseidioti og dets konsekvenser, og at jeg håper det ikke er det vi er vitne til. Jeg kan ikke skjønne hvordan varsomhet og en viss edruelighet i å konstantere hendelser kan være en ulempe ei heller noen selvmotsigelse.

Jeg sier ellers at dette synes å være et viktig skritt på veien mot demokrati, og at jeg støtter Egypts dreining mot demokrati. Hvem gjør vel ikke det, jeg er sikker på at nær alle 80 millioner der også gjør det. Inklusive alle demonstrantene. Man må kun passe på at man ikke havner i et vakuum som utnyttes imot folkemeningen. Og så må vi være obs på hva som faktisk har skjedd og ikke skjedd; det er ikke et regimeskifte så langt, det er presidenten som har gått. Dette er kun de faktiske hendelser, og de er reelle nok, ikke et fantasifoster fra min side.
    Eller:

Vidar P skrev:
    Skeptisk. Masse-idioti uten andre løsninger enn avkall på tidligere løsninger er historisk sett ikke noen trygg lei å seile.
    Godt å høre at du ikke mente det som du sa det.

At veien frem er full av usikkerhet er det ingen som tviler på! At vi skulle være skeptisk til den veien som så langt er gått? Det forstår jeg ikke. Den er heroisk. Den euforiske stemningen til det egyptiske folket når de nå endelig for en dag kan rope ut sjelen sin fri for frykt, den er til å gråte gledestårer over.

Og jeg er sikker på at om dette forsøket feiler, så er det plantet et frø som ikke like lett dør, på samme måte som stormingen av Bastillen i 1789 var med på å så frøene for de frukter vi nå nyter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener fortsatt at masseidiotiske løsninger uten noen kurs videre ikke er noen trygg lei å seile. Har uttrykkelig sagt at jeg ikke vet om det er tilfelle i Egypt.

Det er rikelig med eksempler på at maktovertakelser er av det gode, men det fins dessverre også rikelig med eksempler på det motsatte. Vi skal være glad for at demonstrasjonene i Egypt (iflg medias dekning) har foregått eksemplarisk fredelig for det meste, og det gir håp!

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg mener fortsatt at masseidiotiske løsninger uten noen kurs videre ikke er noen trygg lei å seile.
    Du kom ikke med noe analytisk utsagn som det over. Du koblet dette til det som skjedde i Egypt.

Men det ser du selv, vil jeg tro.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja la oss diskutere hvordan man på flest mulig måter kan mistolke det som andre sier; det at de senere presiserer og detaljerer spiller ingen rolle. Det blir sikkert bra for meningsutvekslingen i tråden.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.487
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tittet litt på de meningsmålingene fra PEW som det ble referert til, og bet meg merke i følgende: 90% av Egypterne svarte at de ønsker religionsfrihet. Samtidig svarer de slik:

84% av Egypterne svarte altså at de støtter henrettelse av de som forlater Islam.
    Kan noen forklare meg hvordan man kan være for religionsfrihet og samtidig være for dødsstraff for apostasi?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn