Ønsker anbefaling Hva med SACD og DVD-A

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg spiller vinyl og det meste jeg har er kjøpt i bruktforetninger og på nett, mest fra Prestomusic.
Men det er mye god musikk som er vanskelig å få tak i. Ser meg derfor etter en reserveløsning hvor jeg kan kjøpe digitalmusikk som det er mye å velge i.
Men jeg er litt rådvill har ikke fulgt med i utviklingen og ser nå at utvalget er mer enn kun CD, nå tilbys det musikk på to formater som er nytt for meg SACD og DVD-A som er høyoppløselig format. Jeg tror jeg har et anlegg hvor CD blir et svakt element og ønsker derfor å gå for noe som er bedre.
Det jeg spør om hvilke av disse er best for klassisk musikk, også når det gjelder utvalg. Det bør jo helst være noe fremtidsrettet også, i den grad man kan vite det.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
7.721
Sted
Oslo
For framtida er jeg ganske sikker på at fysiske digitale format er ganske ute.
Highres streaming er vel det folk går for.

Men som rør og vinylmann er jeg selv låst fast i fortida.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Ja, fysiske formater er vel på vei ut. Ser at musikken til Prestomusic kan lastes ned som lydfiler og det er kanskje en holdeplass før alt streames.
Men jeg liker håndfaste ting og det å holde i å lese et cover, så jeg stritter i mot.
Når det gjelder de to formatene var det noe jeg leste om på wikipedia. Men når jeg leter etter spillere og musikk finner jeg ikke DVD-A, kun SACD. Mulig jeg ikke vet hvor jeg skal lete.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
33.565
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
BluRay Audio har vel overtatt for DVD Audio, men er fremdeles et nisjeformat.

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
613
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, fysiske formater er vel på vei ut. Ser at musikken til Prestomusic kan lastes ned som lydfiler og det er kanskje en holdeplass før alt streames.
Men jeg liker håndfaste ting og det å holde i å lese et cover, så jeg stritter i mot.
Når det gjelder de to formatene var det noe jeg leste om på wikipedia. Men når jeg leter etter spillere og musikk finner jeg ikke DVD-A, kun SACD. Mulig jeg ikke vet hvor jeg skal lete.
Hvis du skal spille av DVD-Audio kan du bruke en Blu-Ray spiller som Sony ubp-x800m2, som kan spille av de fleste formater, denne har også Coax digital ut, så man slipper eventuelle komprimerte signaler via en tv.

Ser ut som den også kan spille av SACD.

Sist redigert:

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Takk for forslaget til blu-ray spiller, den var formidabel. Hadde aldri tenkt noe i den retningen.
Den har jeg lyst på 👍

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
613
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for forslaget til blu-ray spiller, den var formidabel. Hadde aldri tenkt noe i den retningen.
Den har jeg lyst på 👍
Jeg vet ikke hva slaks anlegg du har ellers, men den DAC’en som du må koble denne Blu-Ray spiller til via Coax, blir nok det svakeste ledd i oppsettet ditt.
Og for å stille inn spillere, og for å velge hvilket format som skal avspilles, kan det nok hende at den må være koblet til en TV/dataskjerm via hdmi, for å gjøre disse valgene.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg har Lyngdorf TDAI 2170, men å styre formatet på TV blir litt plundrede.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Det er coax jeg har brukt tidligere på denne forsterkeren og det er jo snakk om en Sony spiller. Vil ikke coax utgangen på Sony gi meg SACD?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
34.991
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er coax jeg har brukt tidligere på denne forsterkeren og det er jo snakk om en Sony spiller. Vil ikke coax utgangen på Sony gi meg SACD?
Tviler, jeg må bruke hdmi på min Sony spiller for å spille sacd i flere kanaler i hvert fall. Gjennom coax får jeg bare 44.1/16 opp på displayet.

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
613
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
ikke nødvendigvis:
se under «Playback hardware»

«In order to playback SACD content digitally without any conversion, some players are able to offer an output carrying encrypted streams of DSD, either via IEEE 1394[52] or more commonly, HDMI.[53]

SACD players are not permitted to offer an output carrying an unencrypted stream of DSD.[54]»

Oppsumert, SACD er et slitsomt format å forholde seg til….

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Forstår, jeg leser også en gammel tråd på forumet fra 2012 hvor det slik jeg forstår ikke er noen lydmessig gevinst å velge SACD fremfor CD.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
7.693
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ser ut som du kan få DSD info ut av HDMI som ren DSD eller PCM (såkalt DoP/DSDoverPCM) hvor spilleren på sistnevnte omkonverterer før den sender ut digitalt. Men nevnes ikke noe om coax så da er det trolig 16/44,1 som kommer via den da det er mye restriksjoner på SACD-signaler som det nevnes over.

Utklipp av brukermanual til Sony 800m2:
IMG_3869.jpeg

Så hvis du hadde hatt HDMI-modulen på TDAI 2170 så tror jeg du ville fått 24/192 PCM inn der. Tror ikke 2170 støtter DSD.

• Liker
Reaksjoner: HoJ

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg har hdmi modul på forsterkeren, men jeg forstår ikke at Sony som produserer spilleren er begrenset av patenter som Sony har. Når spilleren har coax tenker jeg at det er rart den har begrensninger. Det ser ut til at jeg kanskje måtte ha Sony forsterker for å bruke coax?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
7.693
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har hdmi modul på forsterkeren, men jeg forstår ikke at Sony som produserer spilleren er begrenset av patenter som Sony har. Når spilleren har coax tenker jeg at det er rart den har begrensninger. Det ser ut til at jeg kanskje måtte ha Sony forsterker for å bruke coax?
Begrensningen gjelder alle, uten unntak for Sony selv heller. Begrensningen ligger der for å prøve å gjøre det umulig å piratkopiere og dele høyoppløst musikk. SACD kom før 24/192 ble «vanlig», så det var vel en tanke å prøve å beskytte bedre enn man klarte med bluray hvor beskyttelsen som skulle være bombesikker raskt ble knekt.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Ok, det gir mening.
Men da er jeg vel tilbake der jeg startet med ønske om å kjøpe musikk jeg ikke får tak i på vinyl.
Jeg har liggende en blusound vault for streaming, det enkleste blir da kanskje å benytte denne, hvis tilbudet på hi-res klassisk er bra nok.
Alternativt kjøpe en god CD spiller, har en NAD C538 på hytta som jeg er fornøyd med her, NAD har også bedre spillere enn dette.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Ok, det gir mening.
Men da er jeg vel tilbake der jeg startet med ønske om å kjøpe musikk jeg ikke får tak i på vinyl.
Jeg har liggende en blusound vault for streaming, det enkleste blir da kanskje å benytte denne, hvis tilbudet på hi-res klassisk er bra nok.
Alternativt kjøpe en god CD spiller, har en NAD C538 på hytta som jeg er fornøyd med her, NAD har også bedre spillere enn dette.
Mange ulike meninger om disse temaene rundt Vinyl/CD/Streaming, men hva som er realiteten er at fysiske medier er på vei tilbake, dog mest blant entusiaster. Almuen vil nok fortsette med streaming via iphones og lignenede avspilling.
Jeg har selv for mange år siden funnet ut at det var CD som gav meg mest utbytte i kvalitet pr. krone. Vinyl ble for pludrete og dyrt for skikkelig kvalitet.
Som det er med vinylspillere/Riia trinn, så får det en betaler for, og det samme gjelder CD-spillere/DAC, og dessverre er det nesten ingen grenser hvor bra det blir oppover i segmentene, så en bør bare finne seg en grense. Jeg lever godt med CD, og har vert på mange demoer i butikker der anlegg har kostet millioner, der de har primert streamet musikk, men inn i mellom satte de på CD, og i mine ører ble det en helt annen opplevelse og kvalitet i fremførelsene, så streaming blir aldri aktuelt for meg til annet enn Muzak. Men dette er bare slik jeg opplever det. Meningene er mange, og delte......

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Ja, streaming vekker en liten motvilje i meg, ble «forledet» for noen år siden til å kjøpe en streamerboks og et Tidal abonnement. Syntes den gang lyden var bra, men det å styre boksen fra telefonen ble upersonlig om jeg kan si det slik. Den gang betalte jeg også 300 pr. Mnd om jeg husker rett. Jeg hadde abonnementet en kort tid til jeg gikk tilbake til fysiske cd-plater og senere vinyl.
Skal se om jeg finner en god CD-spiller.

• Liker
Reaksjoner: JK

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
34.991
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
300,- pr. mnd på Tidal? Hørtes veldig dyrt ut.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
56
Sted
Risør
Du har rett, søkte meg tilbake til 2019 og det kostet 199

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
613
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ok, det gir mening.
Alternativt kjøpe en bra CD Transport?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
2.503
Slik jeg ser det er vinyl, SACD og DVD-A alle hemmet av samme begrendede utvalget. Om en utgivelse blir vurdert å ha interesse nok for digital utgivelse på et av de smale formatene er det også sansynlig den kan finne vei til et vinyl masteringstudio. Bredden finnes på streaming og utgåtte CD utgivelser som ofte gies bort til symbolske priser på finn i disse dager.

Nå kan man alternativt kjøpe digitale filer og brenne selv ;) Qobuz er populær tilbyder for den type tjenester.
Lenke til dere klassiske avdeling https://www.qobuz.com/gb-en/shop/classique/download-streaming-albums

iMusic er regnet som et av de store musikkvarehusene i Norden. De har kun 5 stk titler på DVD-A og dette er hva de tilbyr av klassisk på SACD https://imusic.no/page/search?_form...=&priceRange=&price=&discountPercent=&search=

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.095
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tviler, jeg må bruke hdmi på min Sony spiller for å spille sacd i flere kanaler i hvert fall. Gjennom coax får jeg bare 44.1/16 opp på displayet.
En del DAC'er har støtte for DoP (DSD over PCM) over coaxial. Krever 176.4kHz for å kunne overføre DSD64 via DoP. Naturligvis krever det også at DAC klarer tolke DoP (noe veldig mange gjør, men det er også en stort utvalg som ikke gjør det). Dette krever at både spiller/streamer og DAC er kompatibel med DoP.

Fungerer vanligvis fint for DSD64, DSD128 pleier ikke gå - men 99.9% av alle DSD utgivelser er DSD64.

Egentlig er DSD et virkelig skivebom av et format. Masse støy i de høyere frekvens-områdene (derfor disse filtreres bort av spillere). Det fine med DSD derimot er at det veldig ofte er en helt annen og bedre master (har faktisk 650 SACD album! - selv om jeg ikke har stor tro på formatet rent teknisk).

NB! For de som ikke er så bevandret her. SACD album har lagret musikken i DSD format.

Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
288
Sted
Tranby
Har en Sony ubp-x800m2. Den har ikke analog ut så man må bruke HDMI eller SPDIF. Bluray spilleren kan ta digital ut konvertert til PCM og nedsamplet til 44/48 og da er det mulig at man kan hente ut alt i stereo digitalt også fra SPDIF. Ulempen med den X800, er at den ikke har display, så man må koble den til en TV og da er HDMI naturlig å bruke. Man kan så hente lyden digitalt fra TV med Spdif hvis TV har slik utgang.
Kjente artister gav ut populære titler om igjen på DVD-A plater. De ble tatt i mot med lunken entusiasme da de ble utgitt. Men innholdet hadde ofte høy kvalitet og etter hvert ble de utsolgt. Nå finnes de til blod priser på ebay. Sacd er mer tilgjengelig og det utgis nye titler hele tiden. Prisen er ofte høy. Noen er så ettertraktet at de blir kjøpt opp av spekulanter og solgt til overpris.
Formatet DVD-A og BD-Audio muliggjør høyere oppløsning enn det vi kan høre.
Det utgis for lite musikk på disse formatene til at man kan satse på dem. Men man kan kjøpe hvis man kommer over noe man liker.

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
613
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har en Sony ubp-x800m2. Den har ikke analog ut så man må bruke HDMI eller SPDIF. Bluray spilleren kan ta digital ut konvertert til PCM og nedsamplet til 44/48 og da er det mulig at man kan hente ut alt i stereo digitalt også fra SPDIF. Ulempen med den X800, er at den ikke har display, så man må koble den til en TV og da er HDMI naturlig å bruke. Man kan så hente lyden digitalt fra TV med Spdif hvis TV har slik utgang.
Kjente artister gav ut populære titler om igjen på DVD-A plater. De ble tatt i mot med lunken entusiasme da de ble utgitt. Men innholdet hadde ofte høy kvalitet og etter hvert ble de utsolgt. Nå finnes de til blod priser på ebay. Sacd er mer tilgjengelig og det utgis nye titler hele tiden. Prisen er ofte høy. Noen er så ettertraktet at de blir kjøpt opp av spekulanter og solgt til overpris.
Formatet DVD-A og BD-Audio muliggjør høyere oppløsning enn det vi kan høre.
Det utgis for lite musikk på disse formatene til at man kan satse på dem. Men man kan kjøpe hvis man kommer over noe man liker.
Men klarer du da å få ut den høyere SACD kvaliteten, når du går via TV?
Jeg har en LG CX OLED TV, den har androide operativsystem, som har begrensning på max overførlse av lyd op til 48 kHz. Eneste over dette på lyd er Dolby Atmos, etc.…

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.292
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Løsningen; selv om den ikke er enkel; kan være å bruke en Oppo 105 eller 205. Begge spiller SACD og gjennom innebygd DAC leverer de det man trenger om det skal være 2.0, 5.1 eller 7.1. Mine er ikke tilsalgs.;)

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg har stort sett spillt cd de siste 40 årene. Har vært innom sacd og jeg er på tur dit igjen.
I mine ører, dengang 20 år gamle ga den et betydelig løft i lydkvaliteten.
Mulig jeg husker feil. Vi får se.
Jeg har også streamet en del. Helt ok men for meg tar det bort litt av den fysiske sjarmen.
Et lite spørsmål ang sacd og separat dac. Foregår sacd dekodingen i spilleren eller i dac delen.
Jeg spør fordi en bedre dac hadde kanskje vært lurt i en eldre sacd spiller?
Lasse

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
2.503
Jeg har stort sett spillt cd de siste 40 årene. Har vært innom sacd og jeg er på tur dit igjen.
I mine ører, dengang 20 år gamle ga den et betydelig løft i lydkvaliteten.
Mulig jeg husker feil. Vi får se.
Jeg har også streamet en del. Helt ok men for meg tar det bort litt av den fysiske sjarmen.
Et lite spørsmål ang sacd og separat dac. Foregår sacd dekodingen i spilleren eller i dac delen.
Jeg spør fordi en bedre dac hadde kanskje vært lurt i en eldre sacd spiller?
Lasse
Siden det ikke er mulig å lovelig hente ut den høyoppløselige delen av SACD vil det som mange allerede har sagt være vanlig RedBook CD kvalitet som kommer ut av digitalporten på en SACD spiller. Men innternt i en SACD spiller er det en 1-bit DAC som spiller av DSD signalet som kommer fra DVD drivverket.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Ok, så det du sier er at separat dac på sacd ikke vil fungere?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
2.503
Ok, så det du sier er at separat dac på sacd ikke vil fungere?
Det vil fungere, men det du hører er CD kvalitet. Om du da drar nytte av ny master slik @TGB i sin post lenger oppe viser til skal jeg ikke mene noe om. Da en SACD består av to lag hvor det ene er RedBook CD og gammel CD master kan derfor være benyttet her. https://no.wikipedia.org/wiki/SACD

• Liker
Reaksjoner: 666

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.095
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Siden det ikke er mulig å lovelig hente ut den høyoppløselige delen av SACD vil det som mange allerede har sagt være vanlig RedBook CD kvalitet som kommer ut av digitalporten på en SACD spiller. Men innternt i en SACD spiller er det en 1-bit DAC som spiller av DSD signalet som kommer fra DVD drivverket.
I Norge er det ingen lover og regler mot å hente ut DSD delen av en SACD som man selv har kjøpt. Så lenge man har kjøpt media står man fritt (i Norge) til å gjøre som man vil med det til privat bruk. Det er derimot lover og regler mot å dele/videre-selge innholdet til flere. Jeg vet at rettighetshavere ikke liker dette, men det er faktisk et snev av fornuft fra de som har laget lovene rundt opphavsrett og kopibeskyttelse i Norge (relatert media som film og musikk). Så man står fritt til å lage så mange digitale kopier man orker (uavhengig om opphavseier har lagt så mange sperrer de klarer for å hindre dette), men spredning eller videsalg (av flere kopier) er ikke lov. Spredning har et lite smutthull, da det faktisk ikke har blitt slått ned på i rettsapperatet at man deler med nære venner/familie (da dette er tolket som innafor og normal bruk - akkurat som da man lånte CD'er av venner og kjente før i tiden. I teorien skal man med digital kopi aldri spille av samme kilde eller kopi av kilde samtidig; det er litt vanskelig å undersøke).

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
2.503
I Norge er det ingen lover og regler mot å hente ut DSD delen av en SACD som man selv har kjøpt. Så lenge man har kjøpt media står man fritt (i Norge) til å gjøre som man vil med det til privat bruk. Det er derimot lover og regler mot å dele/videre-selge innholdet til flere. Jeg vet at rettighetshavere ikke liker dette, men det er faktisk et snev av fornuft fra de som har laget lovene rundt opphavsrett og kopibeskyttelse i Norge (relatert media som film og musikk). Så man står fritt til å lage så mange digitale kopier man orker (uavhengig om opphavseier har lagt så mange sperrer de klarer for å hindre dette), men spredning eller videsalg (av flere kopier) er ikke lov. Spredning har et lite smutthull, da det faktisk ikke har blitt slått ned på i rettsapperatet at man deler med nære venner/familie (da dette er tolket som innafor og normal bruk - akkurat som da man lånte CD'er av venner og kjente før i tiden. I teorien skal man med digital kopi aldri spille av samme kilde eller kopi av kilde samtidig; det er litt vanskelig å undersøke).
Enig med deg. Trådstarter ønsker her å nytte det fysiske mediet så jeg refererte SACD som løsning ikke tillater DSD mediet spilles av på digital port i full oppløsning.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
5.985
Det vil fungere, men det du hører er CD kvalitet. Om du da drar nytte av ny master slik @TGB i sin post lenger oppe viser til skal jeg ikke mene noe om. Da en SACD består av to lag hvor det ene er RedBook CD og gammel CD master kan derfor være benyttet her. https://no.wikipedia.org/wiki/SACD
Finnes en del SACDer med kun SACD lag og ikke cd-lag. Har en del slike.

Så det var litt inn her å "misforstå" - hengte meg på :ROFLMAO:

• Liker
Reaksjoner: TGB

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
288
Sted
Tranby
Men klarer du da å få ut den høyere SACD kvaliteten, når du går via TV?
Jeg har en LG CX OLED TV, den har androide operativsystem, som har begrensning på max overførlse av lyd op til 48 kHz. Eneste over dette på lyd er Dolby Atmos, etc.…
Nei, men man får med det meste av kvaliteten i opptaket. De fleste med multikanal system har hjemmekino reciver som må konvertere alt til 48kkhz/24 bit for romkorreksjon og høyttaler oppsett, så man får aldri bedre enn det i praksis. En SACD spiller som man bruker nivå og avstands oppsett på, konverterer lyd til PCM.
Skal man ha pur DSD lyd hele veien må man kjøre 5.1 analog forforsterker uten å klå på oppsettet. Krever også perfekt rom og symmetrisk plassering av 5 like høyttalere med lik avstand.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.095
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
De fleste med multikanal system har hjemmekino reciver som må konvertere alt til 48kkhz/24 bit for romkorreksjon og høyttaler oppsett,
Det er faktisk et veldig viktig poeng, de aller fleste gjør nettopp dette. Et par utgaver av Dirac støtter opp til 96kHz, mens Trinnov er eneste som faktisk støtter opp til og med 192kHz (samt at de jobber på samme frekvens som kildermateriale; dvs - Trinnov Optimizer følger samplingrate til kilde).

Derfor litt hysterisk morsom med de som skyter over at Denon receiveren støtter 192kHz - noe den kun gjør i pure direct uten noe romkorrigering. Flertallet av de som bruker Dirac får også alt konvertert til 24/48 (selv 44.1khz materiale).

Om dette har noe praktisk betydning er selvsagt en helt annen diskusjon :geek: Men bør være en tankekors for de som mener det er ekstremt viktig med 192kHz materiale 😇

Sist redigert:
Topp Bunn