Hva med noen heftige basser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hva er dine favorittbasser, og hva ville være viktig for deg om man skulle lage noe helt nytt?


    For en stund siden startet jeg tråden "veien til bassen". Den er vel fortsatt ikke "i mål", men den har uansett så langt vært innom mange interessante tekniske aspekter ved drivere. Men den berørte derimot ikke de praktiske aspektene i altfor stor grad.

    Jeg snakket for ikke lenge siden med en kar som skal ha ikke mindre enn 6 stk (om jeg husker rett?) BMS 18N862. Akkurat den bassen er jeg litt ekstra svak for må jeg innrømme. Den er skikkelig bygget på så mange måter, og har kapasitet så det holder i alle ender. Han hadde gjort seg en del tanker om hvordan kassa kunne være, så jeg gjorde noen kontrollberegninger. Det var da det kom. 250 liter er greit, men portene da. Ikke bare blir de ca 180cm lange (8 stk 10cm porter), men de utgjør også 114 liter netto.

    Man kan selvsagt si at det er greit med stor kasse så lenge man har plass, men de 180cm lange portene gjør at man helst skulle dele dette godt under 100Hz, helst nede på omkring 60, og dette er altså en driver som bekymringsløst egentlig skulle kunne gå til 300-500Hz. Vi snakker her altså om skikkelig misbruk av komponenter, sløsing med ressurser, og innføring av en potensielt unødvendig delefrekvens.

    En løsning kan være å gå for slaver. Men da er jeg redd 2x18" slaver pr driver faktisk er i minste laget. Det er ikke akkurat mengder å velge i, men 2 stk 18" Dayton-slaver kan trolig gå. De er oppgitt til 34mm mekanisk slaglengde, og om det er slaglengde en vei er det omtrent det man må ha til en slik driver. Men da ryker man på over 5000kr med frakt pr høyttaler bare for slavene, og da kommer drivere og forsterkere i tillegg. Her slipper man heller ikke billig unna, for med under 1200W kan man ikke dra nytte av det som bor i disse bassene.

    Også var det bassene da, som ligger på 11500kr/stk. Ikke noe av dette er uoppnåelig. Det finnes en del subwoofere der ute til over 50 000kr, og mange DIY-ere spiller også på de aller groveste strengene når det skal handles komponenter. For mange så vil en investering på omkring 50-60k i deler til 2 subwoofere være helt innafor, så dette er jo ikke totalt uoverkommelig, og nå var heller ikke prisen mitt viktigste poeng.


    Så la oss se på en løsning:
    Da blir det først et spørsmål om hva man ønsker å oppnå. I min verden står det veldig klart at det finnes uvurderlige fordeler med å gå fra 2 til 4 bassdrivere, og fordele dem i høyden. Jeg vil derfor ta utgangspunkt i at 4 drivere er malen. Så tenker jeg at man kanskje ikke alltid behøver 4x18", spesielt ikke om man har noe plassbegrensninger. Da ender vi på 12 eller 15" basser. Om vi trekker tuningen opp til 22Hz går fortsatt høyttaleren lett ned til under 20Hz, og vi får i tillegg litt mer følsomhet pr kasseliter. Ser vi på BMS sin 12N630 vil nok mange si "antiklimaks" i forhold. 4 stk av den gir omkring 125dB ved 35Hz, tunet til 22Hz i 80 liter pr driver. Til sammenlikning får man nesten 134dB ut av 18N862 tunet til 20Hz i 250 liter. Den reelle forskjellen er nok høyst påtakelig, men 12"-løsningen er selvsagt lettere å få til å gå oppover i frekvens, og med en portlengde på ca 100cm kan den deles en god del høyere. Den største svakheten med sistnevnte løsning er nok kombinasjonen av moderat følsomhet og ikke altfor mye slaglengde å skryte av. Den totale kapasiteten blir litt så som så.

    For mange er det nok 18" eller større som gjelder uansett, men for meg lukter det litt 15" når man skal prøve å finne en slags gylden middelvei. Om man gir hver driver ca 180 liter å leke seg med, og tuner det hele til 22Hz, ender man på omkring 70cm lange porter når man utnytter ca 11mm slaglengde hver vei. Dette tilsvarer ikke helt håpløse 132,5dB på 4 drivere, slett ingen dårlig erstatning for 18-tommerne, og langt mer praktisk. Ikke minst klarer det hele seg med ca 250W pr driver, altså under halvparten av 18-tommerne. Integreringen i rommet blir selvsagt betydelig bedre, men man er jo også nødt til å matche kvaliteten på selve driverne da dette naturligvis handler om mer enn bare areal, T/S-data og slaglengde.

    Så, tilbake til spørsmålet i innledningen:
    Om du nå har vært så elskverdig å lese hele innlegget, hva tenker du er ideelt i din verden? Hvilken driver er ditt sikleobjekt og hvorfor akkurat den? Hva slags kasseløsning benytter du/ville du benyttet, og hvorfor?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Min sikleløsning er DBA med 16 stk. 15" med ultra lav forvrengning. Kapasitet på 125dB til 20Hz. Lav forvrengning får man enten ved å bruke de aller beste bassene som finnes eller ved å bruke servofeedback. Hvilken driver som gir best pris/ytelse, med/uten servo vet jeg ikke.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva med 4 x Seas L26ROY4 + 8 x slaver, per side? Eller 8 x L26ROY4 som helt lukket kabinett?

    Vil ikke disse driverne la seg realisere i relativt små kabinettvolumer? Kan ikke disse om ønskelig også spille helt opp til 100 - 300 Hz?
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    Jeg har lenge siklet på svenske (og nå forduftede) Linnar Audio sitt "the Subhorn". Fire hornladede 15-tommere per side i en gulv-til-tak konstruksjon som betinger to meter ledig plass på bak- og sidevegg fordi rommet fungerer som en del av hornets utstrekning.

    Bare fordi det virker j*vlig moro :cool:

    Slaglängden (Diaphragm displacement) ligger på 0,4 mm vid 30hz och 112db ut.
    Vid 20hz är det 0,1 mm vid 112db ut.

    Nivån ut vid 1watt in 1m bort ligger på ca 112db.
    Dela mellan 80-90hz kan vara bra fast jag skulle dela mellan 120-150hz.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    110-120dB ved 20HZ, kalles å skyte spurv med ICBM. Kan ikke helt se det praktiske behovet;D

    Mvh
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Er Hipower 21" konseptet "utdatert" ?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har lenge siklet på svenske (og nå forduftede) Linnar Audio sitt "the Subhorn". Fire hornladede 15-tommere per side i en gulv-til-tak konstruksjon som betinger to meter ledig plass på bak- og sidevegg fordi rommet fungerer som en del av hornets utstrekning.

    Bare fordi det virker j*vlig moro :cool:

    Slaglängden (Diaphragm displacement) ligger på 0,4 mm vid 30hz och 112db ut.
    Vid 20hz är det 0,1 mm vid 112db ut.

    Nivån ut vid 1watt in 1m bort ligger på ca 112db.
    Dela mellan 80-90hz kan vara bra fast jag skulle dela mellan 120-150hz.
    0,1 mm ved 20 hz? ..er vel heller 1 mm.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Svar på overskrift i mitt hode må være Ice Audio sin demobil en gang på 90 tallet eller 2000 tallet.
    Focal! Den spilte så klart, kjapt, dypt, tydelig og mandig. Ja, den hadde alt en HI-END sub bør ha.
    Men nå er det vel enklere å få til i en sportsbil fra Fiat med 200kg demping pluss noen seriøse Audison forsterkere.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Min sikleløsning er DBA med 16 stk. 15" med ultra lav forvrengning. Kapasitet på 125dB til 20Hz. Lav forvrengning får man enten ved å bruke de aller beste bassene som finnes eller ved å bruke servofeedback. Hvilken driver som gir best pris/ytelse, med/uten servo vet jeg ikke.
    Hørte i sin tid bilen (van) til Alpine Norge.
    16 stk 15" MTX og en forsterker til hver. Trøkk? Jau :p
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Svar på spørsmålet om favorittbass, blir vel det jeg har bygd i kjelleren, og er usikker på hvordan jeg skulle angripe det hvis vesentlig bedre ytelse er målet
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om skulle kjøpt noe nytt så hadde gjerne tittet på 18sound og BMS :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    45EF3A2E-8EB5-484A-8430-67343AD47F7E.jpg


    Dette fungerte meget bra der de står på bildet, men ikke i det hele-tatt i garasjen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessante tanker, - og ser fram til en fortsettelse....men er dette en "Cost and Space - no object" tanke? De færreste av oss bor i kinosaler....
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    119
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    1
    Dette fungerte meget bra der de står på bildet, men ikke i det hele-tatt i garasjen
    Jeg tror det er riktig svar på spørsmålet. Ideell bass er fra et system som er tilpasset rommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt drømmesystem tror jeg må være en form for innfelt Single Bass Array skjult bak stoffvegg og innrammet av ganske mye isolasjon. Har den oppfatningen av at det er bedre å la bakveggen være fri til å behandle med litt diffusorer (og evnt noen subber for motfase om nødvendig) slik at man kan ta like mye hensyn til det som skjer oppover i frekvens også. Klart, denne drømmen inkluderer da selvsagt et egnet og stort nok rom til formålet.
    I stuen slik det står nå er alle visuelt pene løsninger som tillater meg å få bukt med floor-bounce dippene mellom 150-300 hz på en god og effektiv måte;

    spl for demo av floor-bounce effekt.jpg
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Bassvegg innfelt i frontvegg (flushmontert heldekkende matrise) med tilsvarende innfelt i bakvegg avstandskorrigert og fasesvendt.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har alltid vært litt svak for B&Cs basser. Ikke nødvendigvis fra et teknisk eller et erfaringsmessig ståsted, men synes de ser lekre ut og de tåler også litt juling. Skikkelige greier. Er Danleys hoffleverandør. Utover det kan jeg ikke svare, da jeg befinner meg i et mer lavtspillende terreng. For meg handler det meste om hva om skjer under 100dB, så det blir litt andre hensyn. Jeg lever også fint med at @20Hz ligger noen dB ned i forhold til resten. For meg er det da en del ting som taler for lukket kasse ol. da det kan lages litt mindre og litt enklere å pakke i en visuell grei kreasjon.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg kan jo også nevne at jeg er nokså diskvalifisert i ethvert henseende, da jeg for tiden ikke benytter mine egne suber engang. Spiller på et par 2-veis stativhøyttalere med 6,5" bass/mellomtone & that's it. :rolleyes:
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har alltid vært litt svak for B&Cs basser. Ikke nødvendigvis fra et teknisk eller et erfaringsmessig ståsted, men synes de ser lekre ut og de tåler også litt juling.
    Jeg bruker 4x21» B&C i 350l kasser, fungerer tålig greit det
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Bruker bare IMF RSPM MkVII, og funker over forbibjarne ok. Klærne og kropp rister ok :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Dette er en ganske så kapabel sak som har målinger utover det vanlig når det kommer til den slags konstruksjon. Kall det en blanding mellom bassrefleks transmisjonslinje og hornbass. Målinger slipper dere, men et par bilder tåler dere sikkert:)
    Shyhorns (2).jpg

    hornsub 1.jpg
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg ser JBL går igjen en del. Hva skyldes egentlig fascinasjonen for JBL? Misforstå meg rett, jeg mener ikke at JBL er dårlig, men det er andre bra ting er ute som kommer i skyggen av JBL, og det fører kanskje til at mange går glipp av andre solide kandidater. Tar vi bort JBL og AE fra sentralen er det plutselig blitt borte over 50% av alle anleggene med basser fra 12" og oppover. Det slår meg som litt uheldig i mangfoldets tjeneste at disse merkene anbefales såpass hyppig. JBL har det jeg oppfatter som et litt kunstig høyt prisnivå på bruktmarkedet, så det er neppe slik at dette er et hifisentralen-fenomen. Men siden produktene til JBL spenner nesten fra det kjipeste kjipe til det dyreste dyre, og applikasjonsmessig er produktene minst like ulike, så kan man jo innimellom spørre seg om det er utviklet seg som en slags tvangstanke i bransjen.

    Nok om det, selv om forslagene er ulike ser jeg at bassrefleks fortsatt klart dominerer.

    Ellers så jeg Seas LROY nevnt. Etter min mening har den ingen ting i sammenhengen å gjøre da den gir så lav følsomhet at det er en helt annen kategori.

    Også nevnte Willy Centurion 21-tommerne. Nei da, de er ikke utdaterte, faktisk er de høyst aktuelle med sin brutale motorisering, men igjen, de går infernalsk dypt i 150 liter og er jo ikke egentlig tiltenkt bruk opp i flere hundre hz, kanskje spesielt fordi da de ble konstruert var tanken at de ville trives fint med en deling på under 80Hz og dermed kunne ha en laaaang bassport.

    The Shy nevnte sitt eget system, samt en TL han bygde for en tid tilbake. Med en gang man er over på horn/TL er det også en litt annen kategori og tankegang. For det første skal man ideelt sett ha helt andre parametre. For det andre vil et optimalisert horn til bass bli gigantisk, og da forsvinner liksom ideen med "nesten praktisk". Bassystemet ditt er jo i sin tur også noe helt annet både fordi det er et 2-veis bassystem, fordi omfanget av alle 24-tommerne er enormt, og fordi kostnadsnivået på en slik løsning blir noe ganske annet enn en løsning med 1-2 stk 15" pr side.

    Spørsmålet i utgangspunktet var jo ikke så veldig presist formulert heller, så den tar jeg på min kappe. Men er det noen som har prøvd differential drive fra JBL eller 18-sound og kan si noe om hvordan de opplever de driverne?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Kom bare med noe forslag jeg synes virker bra.
    Blir spennende å se hva sentralen og du koker sammen. 2x15" i rerfleks per side, bør holde til nesten alt av musikk i et hjem
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kom bare med noe forslag jeg synes virker bra.
    Blir spennende å se hva sentralen og du koker sammen. 2x15" i rerfleks per side, bør holde til nesten alt av musikk i et hjem
    Ja, kanskje vi nedskalerer til klokkeradio :) :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ellers så jeg Seas LROY nevnt. Etter min mening har den ingen ting i sammenhengen å gjøre da den gir så lav følsomhet at det er en helt annen kategori.
    Lav følsomhet. Hvorfor har du så stort fokus på dette? I dag får man da klasse D amper med bøttevis av watt til nærmest småpenger!?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ellers så jeg Seas LROY nevnt. Etter min mening har den ingen ting i sammenhengen å gjøre da den gir så lav følsomhet at det er en helt annen kategori.
    Lav følsomhet. Hvorfor har du så stort fokus på dette? I dag får man da klasse D amper med bøttevis av watt til nærmest småpenger!?
    Om man har target lydtrykk som er ganske høyt, og det hele skal gå ned til en viss frekvens, så vil slike løsninger som klarer seg med noen få liters kasse kreve flere tusen watt. 4 stk LROY som tunes i det området de er laget for krever mye effekt. For å gjengi 130dB må du ha 8kW, men da strekker ikke slaglengden til. Bytter du dem ut med Flex Units 15" så klarer de slaglengden og klarer seg samtidig med 800W.

    Det er ikke det at man behøver høy(ish) følsomhet for å få god lyd, men det er utrolig mye mer praktisk om man skal ha skikkelig råskap og samtidig ikke sprenge banken.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg googlet heftige basser og fikk frem denne:

    Bassgitar.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Synes kanskje en må fokusere på hva som er priorieringen her, maks spl - lyd kvalitet - eller annet.
    Klart at et stivt pa eller bil element håndterer langt mer power enn et mykt hifi element - forskjellig fokus.
    Hvorfor ikke se på hvilket element som har absolutt best lydkvalitet og skalerer mengden opp til ønsket headroom er nådd ?
    Hvilket som har best lyd - ? Subjektiv sak , noen vil ha en lettbent , myk driver -: altec 416/515 eller Jbl e145/2234
    Andre mener at membran må ha absolutt best evne til å være stempel seas w18ex( magnesium), men uansett - glem stive pa drivere og tunge smultring bil basser , det er kun egnet til å løse en umulig oppgave( som det nesten klarer !)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn