Hva med noen heftige basser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    HR her på forumet har en slik konstruksjonen. 2 stk TAD 15" i en bassrefleks løsning. Spiller med stor morofaktor
    Deler mot noen flotte ALE drivere
    Her er du definitivt inne på drivere i den kategorien jeg tenker på. Drivere som kan brukes som subwoofer, men også som bass i et 2-veis system, og som kan by på en hel del kapasitet for å ivareta dynamikken.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hva er dine favorittbasser, og hva ville være viktig for deg om man skulle lage noe helt nytt?

    Så, tilbake til spørsmålet i innledningen:
    Om du nå har vært så elskverdig å lese hele innlegget, hva tenker du er ideelt i din verden? Hvilken driver er ditt sikleobjekt og hvorfor akkurat den? Hva slags kasseløsning benytter du/ville du benyttet, og hvorfor?
    Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Putt noen gode drivere inn i lukkede kasser. Bygg så mange at du får spredd dem så mye utover som du behøver, og så mange at du får den kapasiteten du behøver. EQ den frekvensresponsen du ønsker.

    I åpningsinnlegget ser det nesten ut som det er en forutsetning at det skal være bassrefleks. Jeg skjønner at det er en fordel for å bedre kapasitet og redusere forvrenging ned mot tuning, og at man på den måten også slipper unna med færre drivere for ønsket kapasitet. Kanskje blir det en ekstra ingeniørmessig utfordring med det også? Ulempen er vel potensielt redusert båndbredde i begge ender. Group delay er vel egentlig ikke noe tema, og blåselyder, kompresjon o.l fra portene er vel heller ikke noe tema om det er et godt design.

    Jeg vil likevel gått for lukket kasse, pga enkelhet og båndbredde, selv om det kanskje vil koste litt mer i drivere og power.

    Drømmen er SBA noe a la Anders Lønnegraf sitt system på side 24 og utover her:
    https://view.joomag.com/stereopluss-utgave-3-2019/0438202001556707544?short
    Nå var jo tanken å finne en "typisk applikasjon for en god bass" (ca 150 liter bassrefleks, Fb 24Hz) og så få tilbakemeldinger på hva folk hadde som favorittbasser i den "klassen". Om det kom tydelig frem er en annen sak.
    Roger! Apropos BMS 18N862: Troels Gravesen bruker dem her i 188 liter med Fb 25 Hz. The-Loudspeaker
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes i grunn diskusjonene sporer litt av mtp lydtrykk - det snakkes om 120 og 130db kapasitet.

    Så vidt jeg forstår er maks lovlig lyd på diskotek/konserter osv i Norge 99dB.
    Selv spiller jeg vel stort sett mellom 60-80db hjemme.

    Det er jo greit at man skal ha kapasitet hvis man skal ha det aller beste - men hvis man feks sikter på best mulig bass for 20, 30 eller 40k - så ville jeg mye heller prioritert god romintegrering og bra smekk i midbassen - enn 130db ved 20Hz.

    Mvh
    OMF
    Men SPL og SPL er to vidt forskjellige ting.
    ....................
    Jo, dette er sikkert greit, men hvis dette skal være litt for hvermansen - så tenker jeg at man kan få bedre bass hvis man dimmensjonerer for peak på 110db og ikke 130dB. For hvor mange er det egentlig som spiller klassisk på 100dB eller rock på 110dB (Hvis man ser for seg 10db mindre crest faktor der).

    Jeg har jo glodd litt på sentralen de siste årene og jeg tenker vel at de fleste har et lytteromakustikk som gjør at jeg ikke helt ser at det skal spille noen rolle om man får litt komprimering ved 20-30Hz hvis db måleren nærmer seg 110db.

    Vi foretok vel en grei måling (Altså at vi målte noenlunde riktig) hos meg for noen år siden med PF Another Brick in the Wall på 100-105db - og jeg kan ikke skjønne at folk flest har behov for spille så høyt (Jeg har faktisk så lite behov for det at jeg ikke kan spille så høyt med mine nåværende høyttalere). Derimot viser mine erfaringer med besøk og ikke minst målinger som er lagt ut at det er mange som har enormt behov for å få til en bedre romrespons.


    Mvh
    OMF
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Roger! Apropos BMS 18N862: Troels Gravesen bruker dem her i 188 liter med Fb 25 Hz. The-Loudspeaker
    Mener å huske han bruker en 12-tommer fra BMS i rundt 50 liter. Heter i neondyn utgaven 12N630 men fåes også med ferrite magnet. 100 liter på to 12-tommere - ikke verst (dersom det funker slik jeg mener å huske).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner ikke helt hva du skal med bassene. Er det subwoofere du snakker om eller integrert bass i et tre- eller fireveis system? Bassen står vel i fare for å bli lokaliserbar rundt 80-100 Hz?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vel, hvis man skal spille skikkelig høyt så er også oktaven over 80Hz energirik på en del typer musikk/film. Mindre hovedhøyttalere kan da ha godt av å avlastes litt høyere opp i frekvens. Hvis man har plasseringsfrihet kan jeg godt tenke meg XO i området 100-160Hz med denne typen bassystem ville kunne fungere fordelaktig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg synes i grunn diskusjonene sporer litt av mtp lydtrykk - det snakkes om 120 og 130db kapasitet.

    Så vidt jeg forstår er maks lovlig lyd på diskotek/konserter osv i Norge 99dB.
    Selv spiller jeg vel stort sett mellom 60-80db hjemme.

    Det er jo greit at man skal ha kapasitet hvis man skal ha det aller beste - men hvis man feks sikter på best mulig bass for 20, 30 eller 40k - så ville jeg mye heller prioritert god romintegrering og bra smekk i midbassen - enn 130db ved 20Hz.

    Mvh
    OMF
    Men SPL og SPL er to vidt forskjellige ting.
    ....................
    Jo, dette er sikkert greit, men hvis dette skal være litt for hvermansen - så tenker jeg at man kan få bedre bass hvis man dimmensjonerer for peak på 110db og ikke 130dB. For hvor mange er det egentlig som spiller klassisk på 100dB eller rock på 110dB (Hvis man ser for seg 10db mindre crest faktor der).

    Jeg har jo glodd litt på sentralen de siste årene og jeg tenker vel at de fleste har et lytteromakustikk som gjør at jeg ikke helt ser at det skal spille noen rolle om man får litt komprimering ved 20-30Hz hvis db måleren nærmer seg 110db.

    Vi foretok vel en grei måling (Altså at vi målte noenlunde riktig) hos meg for noen år siden med PF Another Brick in the Wall på 100-105db - og jeg kan ikke skjønne at folk flest har behov for spille så høyt (Jeg har faktisk så lite behov for det at jeg ikke kan spille så høyt med mine nåværende høyttalere). Derimot viser mine erfaringer med besøk og ikke minst målinger som er lagt ut at det er mange som har enormt behov for å få til en bedre romrespons.


    Mvh
    OMF
    Som sagt, SPL og SPL er to vidt forskjellige ting.

    Se for deg at vi måler en slik 15" i ekkofritt rom. Så kompenserer vi ikke for room-gain, og vi legger opp til en måleavstand på 4 meter. Da leverer en slik bass bare 99dB ved 35Hz. Ikke et veldig imponerende tall, og med 4 stk har vi max 111dB, heller ikke i seg selv veldig imponerende.

    Men for vanlige rom pleier max SPL å sammenfalle mer med det vi kaller half space. Der har vi +6dB. Ved 35Hz er det også ganske vanlig å ha omkring 6dB gain i et vanlig rom. Så setter vi måleavstanden til 1 meter. Da har vi plutselig ytterligere 12dB. Da er vi oppe i 135dB, og det er absolutt ikke gitt at SPL ved 35Hz avtar med 6dB pr avstandsdobling.

    Så var det dette med måling av SPL da. Måler vi transienter? Måler vi noe i nærheten av et snitt? Hvor raske transienter klarer instrumentet å få med seg? Om vi har transienter på 120dB forteller kanskje instrumentet oss at vi har max 100dB, fordi de fleste miljøinstrumenter og mange instrumenter for hobbyister ikke er raske nok til å fange opp så raske variasjoner. For praktisk bruk betyr det jo sånn ikke all verden om vi har 100 eller 120dB i et lite øyeblikk, men om vi skal ha gjengivelse med lav forvrengning som mål så vil disse transientene klippes kraftig av. I tillegg skal man ha veldig mye overskudd før man ikke får betydelig påvirkning av andre samtidige toner.

    Fortsatt har vi ikke dekket averaging, bånd-filtrering og vekting. Ett instrument kan fortelle deg at du har 90dB lydtrykk, mens et annet kan fortelle deg at du har 123dB, selv om lyden er den samme. Det første instrumentet er kanskje et miljøinstrument, plassert i SS, stilt inn på A-vekting, og det har både veldig begrenset summering av samtidige toner og lang responstid. Det andre instrumentet har rask responstid, er plassert nærmere høyttaleren, er stilt inn uten vekting og summerer samtidige toner riktig.

    Begge instrumentene måler riktig, men de måler ulike ting.

    Selv bruker jeg metoden single tone + room gain, half space, 1 meter avstand. Den er rett og slett ganske grei å regne på og gir meg et sammenlikningsgrunnlag. Den absolutte verdien har på sin side begrenset verdi for folk. Derfor er det heller ikke så mye poeng å diskutere den.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Skjønner ikke helt hva du skal med bassene. Er det subwoofere du snakker om eller integrert bass i et tre- eller fireveis system? Bassen står vel i fare for å bli lokaliserbar rundt 80-100 Hz?
    Det må jo være opp til hver enkelt. Selv har jeg ikke noe konkret applikasjon for dem, annet enn at jeg ser at de kan ha generell anvendelse for DIY-ere.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.835
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Min 15» favoritt så langt; noen vil, kanskje med rette si «kort»
    Er Supravox 400 exc Ag : Pt i et 270 l BR.
    Jeg er helt sikker på at mer kunnskap ville resultert i bedre prestasjoner, og forhåpentlig klarer jeg etterhvert å forløse mer.
    Om noen skulle ha lyst til å teste disse , så har jeg et reserve par liggende som kan lånes ut.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    Min 15» favoritt så langt; noen vil, kanskje med rette si «kort»
    Er Supravox 400 exc Ag : Pt i et 270 l BR.
    Jeg er helt sikker på at mer kunnskap ville resultert i bedre prestasjoner, og forhåpentlig klarer jeg etterhvert å forløse mer.
    Om noen skulle ha lyst til å teste disse , så har jeg et reserve par liggende som kan lånes ut.
    Å lage et godt nok bass-system er ikke rakettforskning. Vil si mesteparten i et godt sluttresultat ligger i den kunnskapen i å integrere bassen så den er 100% på lag med rommet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Som svar på trådens tema er jeg litt nysgjerrig på hva man kan få til med en liknende konstruksjon som Kef R 400 med et element i hver ende av kassen. Dette vil vel være plassbesparende og ideen om at elementene kansellerer hverandres ressonanser virker forlokkende og smart. To slike kasser på hver side med 15 tommer lukket kasse vil gi 8 kilder som kan etter behov og plassering kansellere romressonsanser i høyde eller bredde.

    Edit: Kefen er 22 liter og to 9 tommere. Har lyttet til Kef r 400 i et rom der den erstattet SVS SB 1000 12 tommer lukket kasse. Oppgradering på alle måter.
     
    Sist redigert:

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Som svar på trådens tema er jeg litt nysgjerrig på hva man kan få til med en liknende konstruksjon som Kef R 400 med et element i hver ende av kassen. Dette vil vel være plassbesparende og ideen om at elementene kansellerer hverandres ressonanser virker forlokkende og smart. To slike kasser på hver side med 15 tommer lukket kasse vil gi 8 kilder som kan etter behov og plassering kansellere romressonsanser i høyde eller bredde.

    Edit: Kefen er 22 liter og to 9 tommere. Har lyttet til Kef r 400 i et rom der den erstattet SVS SB 1000 12 tommer lukket kasse. Oppgradering på alle måter.
    Her er en som har brukt BMS 18N862 i en slik konstruksjon: https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1437069-blackhammer-2x18-sealed-sub.html

    Frode

    4a4790e8_IMG_5798_m.jpeg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Denne debatten trenger kanskje noen rammer - her skytes det i alle retninger.

    Snakker vi elementer ? - er både BMS 18N862 og Tad 1602 er aktuelle kandidater for videre diskusjon ? Hvor er den røde tråden - jeg oppfatter dette som grunnleggende forskjellige design

    Kabinetter -

    Rom integrering -

    Maks spl - ?

    Hva med lydkvalitet ?
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan ville Faital Pro 15PR400 klare seg i en slik konstruksjon? 99dB følsomhet og 35-4000Hz. Eller er den helt på viddene?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    HR her på forumet har en slik konstruksjonen. 2 stk TAD 15" i en bassrefleks løsning. Spiller med stor morofaktor
    Deler mot noen flotte ALE drivere
    Her er du definitivt inne på drivere i den kategorien jeg tenker på. Drivere som kan brukes som subwoofer, men også som bass i et 2-veis system, og som kan by på en hel del kapasitet for å ivareta dynamikken.
    Så har vi dette elementet som har noe lignende data, men et helt annet membran materiale.
    https://speakerboxlite.com/subwoofers/audio-technology-flexunits-15-e-102-25-10
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Denne debatten trenger kanskje noen rammer - her skytes det i alle retninger.

    Snakker vi elementer ? - er både BMS 18N862 og Tad 1602 er aktuelle kandidater for videre diskusjon ? Hvor er den røde tråden - jeg oppfatter dette som grunnleggende forskjellige design

    Kabinetter -

    Rom integrering -

    Maks spl - ?

    Hva med lydkvalitet ?
    Er ikke alt dette rimelig godt dekket allerede i åpningsinnlegget?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hvordan ville Faital Pro 15PR400 klare seg i en slik konstruksjon? 99dB følsomhet og 35-4000Hz. Eller er den helt på viddene?
    Den egner seg ikke så godt til denne typen konstruksjon. Setter du den i 250 liter og tuner den til 24 så begynner det å likne noe. Hadde den hatt litt lavere Fs hadde det vært en åpenbar SLOB-kandidat med bade 85g Mms. Forøvig har den en nesten equal hung motor. Spolen er 15mm og ligger i et 10mm gap. Det gir et overheng på bare +/- 2,5mm.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    HR her på forumet har en slik konstruksjonen. 2 stk TAD 15" i en bassrefleks løsning. Spiller med stor morofaktor
    Deler mot noen flotte ALE drivere
    Her er du definitivt inne på drivere i den kategorien jeg tenker på. Drivere som kan brukes som subwoofer, men også som bass i et 2-veis system, og som kan by på en hel del kapasitet for å ivareta dynamikken.
    Så har vi dette elementet som har noe lignende data, men et helt annet membran materiale.
    https://speakerboxlite.com/subwoofers/audio-technology-flexunits-15-e-102-25-10
    Den der er absolutt ikke helt ute den der. Den er også ganske close ift det jeg satte opp som kriterier i første innlegg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om en ser på JBL 4333 monitoren, så har den et basselement som heter 2231A. Skumoppheng som jeg helst ikke vil ha, men en får høy Vas.
    Kanskje litt høy mms med 151 gram? Fs er lav med 16hz.
    Driveren står da i bassrefleks kasse på 156 liter og spiller opp til 800hz der den vel deles mot en 1" kompresjonsdriver.

    Sikkert nesten umulig å få tak i fungerende drivere, begynner å bli gammelt, men var bare et innspill på noe som kanskje er innenfor kritereiene.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Denne debatten trenger kanskje noen rammer - her skytes det i alle retninger.

    Snakker vi elementer ? - er både BMS 18N862 og Tad 1602 er aktuelle kandidater for videre diskusjon ? Hvor er den røde tråden - jeg oppfatter dette som grunnleggende forskjellige design

    Kabinetter -

    Rom integrering -

    Maks spl - ?

    Hva med lydkvalitet ?
    Er ikke alt dette rimelig godt dekket allerede i åpningsinnlegget?
    Ok - trodde man skulle komme til en konklusjon, men ser jo at det ikke er noe mål !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Mitt bidrag til et bra bass system med fokus på området under 200 hz blir vel gode FLH med for eksempel 2x JBL 2220H og 4 stk godt innspilte JBL 2240H i 250 ltr/20 hz refl kabinett pr driver.

    pr. side - selvsagt.

    Enkelt og greit , så får man bruke masse tid på justering og optimalisering .
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Denne debatten trenger kanskje noen rammer - her skytes det i alle retninger.

    Snakker vi elementer ? - er både BMS 18N862 og Tad 1602 er aktuelle kandidater for videre diskusjon ? Hvor er den røde tråden - jeg oppfatter dette som grunnleggende forskjellige design

    Kabinetter -

    Rom integrering -

    Maks spl - ?

    Hva med lydkvalitet ?
    Er ikke alt dette rimelig godt dekket allerede i åpningsinnlegget?
    Ok - trodde man skulle komme til en konklusjon, men ser jo at det ikke er noe mål !
    Tanken var at man skulle finne ut hva som finnes der ute, hva produsentene gjør, hva som låter bra osv, innenfor ca 150 liter, 15" størrelse, tuning på lave 20-tallet, mulighet for deling over 500Hz, og selvsagt best mulig lyd innenfor rimelige rammer.

    Kabinetter og romintegrering følger jo gjerne mer av implementeringen. Dersom man plasserer 2 på hver side, en ved gulvet og en 160cm over gulvet, i bassrefleks på 2x150l pr side, så vil man stort sett få en rimelig god integrering i de fleste rom. Tanken min var at dette også var ett av de åpenbare bruksområdene jeg la til grunn.

    Så dette blir dermed en slags shootout for å finne ut hva slags drivere som kan egne seg til en slik applikasjon, hva som låter subjektivt bra, hva som er gjort av interessante teknikker osv. Det kan se ut til, som en slags konklusjon, at utvalget er svært begrenset, og at det som kan passe stort sett har en eller annen egenskap som gjør at det ikke passer helt optimalt allikevel.

    Det står nå klokkeklart for meg at dette må føre til en driver. De relativt få driverne som passer innenfor rammene er gjerne enten veldig basic, veldig dyre, eller har andre egenskaper som gjør dem "bare nesten riktige". Jeg ser derfor for meg at jeg starter en egen tråd for design og utvikling av en slik driver.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Bms 15n630 i 180L kasse tunet til 25hz å delt ved 550hz. Andre ordens filter. Det låter bra vil jeg si. Har også brukt de i OB. Da med to stk pr side. Gikk fint ned til 30hz uten alt for mye eq. Det vil jeg kalle ett allsidig element mtp DIY :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bms 15n630 i 180L kasse tunet til 25hz å delt ved 550hz. Andre ordens filter. Det låter bra vil jeg si. Har også brukt de i OB. Da med to stk pr side. Gikk fint ned til 30hz uten alt for mye eq. Det vil jeg kalle ett allsidig element mtp DIY :)
    Hva med to av disse, i isobaric konfigurasjon, for halvering av kassevolum. Trolig også noen mindre forvrengingsresultater på kjøpet!?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Bms 15n630 i 180L kasse tunet til 25hz å delt ved 550hz. Andre ordens filter. Det låter bra vil jeg si. Har også brukt de i OB. Da med to stk pr side. Gikk fint ned til 30hz uten alt for mye eq. Det vil jeg kalle ett allsidig element mtp DIY :)
    Hva med to av disse, i isobaric konfigurasjon, for halvering av kassevolum. Trolig også noen mindre forvrengingsresultater på kjøpet!?
    Mulig det kunne fungert. Har aldri prøvd akkurat det med de
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Konstruksjonen som er avbildet i post 26 er en Compact Horn design. Hva dette er for noe, er forklart i denne artikkelen:
    https://www.kvalsvoll.com/Articles/CompactSubwooferTechnology.htm


    For å få dette til å virke, må det modelleres og simuleres, det er ikke bare å skalere ned den som er på bildet, og så forvente at det blir vanvittig bass.

    Dette er ikke noe nytt, første versjon av denne artikkelen ble presentert i 2013. Det har blitt designet og bygd mange Compact horn subwoofere, og noen av disse har vært tilgjengelig for kjøp en stund nå.

    Artikkelen forklarer litt om hvorfor det er vits i å lage noe så komplekst. I blog-seksjonen på nettsiden min er det flere artikler om bass og hornbass, om relevante spesifikasjoner, om kalibrering, om hvorfor det er forskjell på subwoofere.

    I forhold til andre hornkonstruksjoner og spesielt slike som er beregnet for pa, så er disse Compact Horn designene karakterisert med litt annen frekvensrespons som faller av natulig medover, de er tunet mye lavere, og har tilnærmet flat GD og fase - dvs eksemplarisk impulsgjengivelse. Sammenligning med en vanlig subwoofer med veldig tung membran og lang slaglengde i et lukket kabinett viser hva dette betyr lydmessig.

    Dette egner seg ikke for selvbygg. Kabinettet er komplisert, det er tekniske detaljer inni som må stemme, og skal du lage en helt ny design fra grunnen av, er det mye arbeid med modellering og simulering. (Det er denne setningen som er grunnen til at dette innlegget ble skrevet.)

    Men det betyr ikke at selvbygg er dårlig. Å bygge noe selv er veldig arti og givende, og det er ikke noe problem å lage noe som overgår alt du får kjøpt i en vanlig butikk, med solid margin. Bestem deg for en omtrentlig kabinettstørrelse, finn en pro-driver med grei slaglengde og høy Bl, bruk programmet Hornresp til å simulere og dimensjonere kabinett og port. Kan du leve med kabinett opp mot en 200l, med 18" driver, og dimensjonerer en generøs port avstemt til under 20hz, så blir det bass av en helt annen verden i forhold til en vanlig kjøpesub.

    Det finnes godt utvalg av egnede drivere for en slik konstruksjon.

    Poenget med denne tråden ser ut til å være å ende opp med konklusjonen at det er nødvendig å lage en helt ny driver, og det er forsåvidt geit nok, arti å prøve å lage noe som er bedre enn det som fins. Men det er altså slik at det eksisterer drivere som passer de fleste formål, og mange av disse er såpass gode at de er brukendes. Det er også slik at en bassdriver er laget med parametere som passer for bestemte typer kabinett, slik at fx de driverene jeg bruker i mine Compact Horn er totalt ubrukelig i et lukket kabinett.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    Tanken var at man skulle finne ut hva som finnes der ute, hva produsentene gjør, hva som låter bra osv, innenfor ca 150 liter, 15" størrelse, tuning på lave 20-tallet, mulighet for deling over 500Hz, og selvsagt best mulig lyd innenfor rimelige rammer.[...]

    [...]Det kan se ut til, som en slags konklusjon, at utvalget er svært begrenset, og at det som kan passe stort sett har en eller annen egenskap som gjør at det ikke passer helt optimalt allikevel.
    Det er unektelig et hull der, ettersom hifi knapt nok strekker seg opp til 12", og PA-verdenen fort ser på 15" som low/mid og heller bruker større elementer til lavere frekvenser. JBL og AE blir nevnt ofte, og poenget med å overskygge bedre alternativer er reelt nok. Samtidig er det nok de to jeg tenkte på først når problemstillingen ble nevnt. Kanskje jeg er et offer for hype og hallåi?

    Men jeg er nyskjerrig på hvorfor du bruker elementdiameter som et parameter, når det hovedsaklig er kassevolum som bestemmer den fysisk størrelsen på produktet? Anser det som sannsynlig at det er en tanke bak, så jeg spør :p
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Tanken var at man skulle finne ut hva som finnes der ute, hva produsentene gjør, hva som låter bra osv, innenfor ca 150 liter, 15" størrelse, tuning på lave 20-tallet, mulighet for deling over 500Hz, og selvsagt best mulig lyd innenfor rimelige rammer.[...]

    [...]Det kan se ut til, som en slags konklusjon, at utvalget er svært begrenset, og at det som kan passe stort sett har en eller annen egenskap som gjør at det ikke passer helt optimalt allikevel.
    Det er unektelig et hull der, ettersom hifi knapt nok strekker seg opp til 12", og PA-verdenen fort ser på 15" som low/mid og heller bruker større elementer til lavere frekvenser. JBL og AE blir nevnt ofte, og poenget med å overskygge bedre alternativer er reelt nok. Samtidig er det nok de to jeg tenkte på først når problemstillingen ble nevnt. Kanskje jeg er et offer for hype og hallåi?

    Men jeg er nyskjerrig på hvorfor du bruker elementdiameter som et parameter, når det hovedsaklig er kassevolum som bestemmer den fysisk størrelsen på produktet? Anser det som sannsynlig at det er en tanke bak, så jeg spør :p
    Det er så enkelt som at man på et tidspunkt må gjøre et valg. Når man har satt 150 liter som kassevolum er det lett å få inn en 15". Velger man i stedet 12" må man ha omkring 80% mer slaglengde for samme lydtrykk. Det gir som regel et tyngre spolesystem, som igjen gir utfordringer oppover i frekvens. Går man opp til 18" begynner fort tidsetterslepet å bli så stort uansett oppover i frekvens at det ikke er en god løsning uansett (i hvertfall om man skal ha masse nok til at man slipper å montere den i en transportcontainer). Derfor fremstår 15" som et fint kompromiss. Skal man gå for 12" bør man gå litt ned på kapasitet også. Det kan være det kan konstrueres flere drivere, men ett sted må man jo nesten begynne.

    Ellers synes jeg du setter ord på hvorfor det er hull i markedet på en aldeles fortreffelig måte. Vi påvirkes alle av markedskreftene, og vi påvirkes av trendene, så du er neppe noe unikt offer for noen stor hype. Og ser vi på hva som er tilgjengelig på markedet er jo tross alt både JBL og AE gode alternativer, bare at de ikke er alene der ute.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ellers synes jeg du setter ord på hvorfor det er hull i markedet på en aldeles fortreffelig måte. Vi påvirkes alle av markedskreftene, og vi påvirkes av trendene, så du er neppe noe unikt offer for noen stor hype.
    Tror jeg du har veldig rett i. Og jeg gjentar meg selv, etter hver gang jeg har vært på messebesøk et eller annet sted, det at først når man setter seg ned i en sofa på et lytterom hvor det er en 15-tommer i bunnen, at ens eget fårete smil kommer frem - med kommentar til seg selv om at dette skjer da hver eneste gang - foten kommer først sammen med 15-tommeren.

    For min del, dette så viktig at jeg er villig til å tenke isobaric løsning med en driver til, for å halvere et kassevolum som kanskje visuelt er for stort.

    Takk også for info om 18-tommere, selv mange i PA bransjen begynner å kjøre 15-tommere i stedet for 18 om dagen, i hvert fall innendørs.
    De mener de rett og slett er bedre/gode nok. Og innenfor PA er det tross alt en kontinuerlig teknisk utvikling, mens markedssjefene innenfor
    hi-fi bransjen her stort sett bestemmer over ingeniørene...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ut fra dette ser jeg for meg en reflexkonstruksjon med 2x 15" i en kasse som måler 150x50x50. For å være fleksibel nok, bør den vel kunne spille rent opp til 400Hz. Eks med JBL elementer. 2 stk av denne skulle vel holde for de fleste. Med et par Crown forsterkere så har en effekt nok til disse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    selv mange i PA bransjen begynner å kjøre 15-tommere i stedet for 18 om dagen
    Husk at i PA-bransjen er det det som skjer om natten som er viktig ;)

    Men du har helt rett, det som har skjedd i hifibransjen med slaglengde og FEM-modulering av motorer har også skjedd i PA-bransjen. Vi har i dag mulighet til å bygge en 15" som lett overgår en heftig 18" fra 90-tallet.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    selv mange i PA bransjen begynner å kjøre 15-tommere i stedet for 18 om dagen
    Husk at i PA-bransjen er det det som skjer om natten som er viktig ;)

    Men du har helt rett, det som har skjedd i hifibransjen med slaglengde og FEM-modulering av motorer har også skjedd i PA-bransjen. Vi har i dag mulighet til å bygge en 15" som lett overgår en heftig 18" fra 90-tallet.
    Tror vi er litt ved kjernen her, skal en 15 gjøre samme jobb må parametrene endres slik at spillemåten også endres, isolert sett kan en sikkert også få en 12 til å gjøre like mye som en gammel 18 - forholdet blir bare enda verre. Spørsmålet blir altså om lengre tyngre svingspoler/mindre membran spiller like bra . Jeg mener det her er årsaken til at mange fortrekker gamle drivere som Jbl/Altec.
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Acoustic Elegance dipole 18, 3 til 4 enheter i hvert hjørne i passe store baffler er en glimrende og enkel løsning! Ingen kasselyd og de går kjeller dypt, flytter masse luft på en svært detaljert og lettbeinet måte: ble virkelig imponert over disse når jeg var på besøk et sted! Midbass td15m, lo 15 eller altec 515c i ob er også glimrende midbass alternativer!
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    CAD134FD-D8D7-434E-8A28-244F1F62B4A2.jpg

    Her er Bastanis OB med 2x15"og 2x 12"og søyle med 8 18" spilte med en utrolig dyp bass og god smekk i OB i dette rommet
    Bassene fungerer ikke i garasjen
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå ser det ut til at de store og kjente PA-produsentene skuler litt på hverandre, og følgelig får man nokså like produkter fra disse produsentene. Noen særprodukter gjør at de skiller seg litt ut i mengden. BMS med slaglengden på sin versting 18" neodriver, B&C med sine lavimpedante IPAL 18" og 21" og PD med sin 24". I 15" rangen ser det likere ut.

    Det er ikke mange 15" pro-drivere som byr på reale 10mm slaglengde. BMS, B&C og Beyma har en eller to hver seg (har ikke sjekket de andre), men da er det neomagnet, høy pris og muligens andre særegenheter som gjør at man kanskje ikke roper "løp og kjøp". Det normale er 6-7mm.

    Hvis jeg skulle laget en basskasse med 2x15"/2x150-180L, så tenker jeg at f.eks. B&C 15RBX100 kunne vært et rimelig alternativ med sin ferritmagnet. Ser ut som en ganske ukomplisert driver til scenarioet beskrevet - dog ikke skreddersydd og vil nok ligge noen dB ned i forhold til målsetting.
    https://www.bcspeakers.com/en/products/lf-driver/15-0/8/15rbx100-8
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Da har jeg et sett parametre. Hva tenker folk om noe slikt?

    Skjermbilde 2019-07-06 17.50.03.png


    Det jeg først og fremst lurer på er om jeg skal ha litt mer masse i kombinasjon med en moderat økning i kraftfaktor slik at man får litt høyere relativt nivå ved 100Hz.

    En del av parametrene er bare "foreløpige", spesielt Le kan dere se helt bort fra. Her vil målet være å få den så lav som mulig innenfor rimelige rammer. Tiltakene for å få til dette blir moderate spoleviklinger, metning i gap, og kortslutningsringer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Oks tipset meg om at Nikko kjører BMS 15N630 i 180/25 liter. Jeg har lagt dette inn med samme demping for begge. Jeg har ikke hørt Nikko sitt oppsett, så jeg baserer meg på tredjepartsuttalelser.

    Imidlertid er det en misvisning i LspCAD som jeg ikke har fått helt grep om. Mer om det her: https://www.diyaudio.com/forums/software-tools/339883-strange-simulation-results-lspcad-6-a.html

    Det resulterer altså i at passbåndet vises omkring 1,5-2dB lavere enn hva standard T/S-beregning tilsier. Slik ser de to ut i forhold til hverandre:
    Skjermbilde 2019-07-06 20.10.32.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Etter ditt oppsett for simulering av kurve så treffer Nikko sine BMS med nevnte kasser spot on i winisd.
    Jeg kan ikke si annet enn at BMS låt veldig bra slik.

    Det flommer ikke over av 15" drivere i denne klassen av det jeg finner ut.
    Liker at din driver har Fs på 25hz, jeg er dum nok til å tenke OB :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    Da har jeg et sett parametre. Hva tenker folk om noe slikt?

    Vis vedlegget 546705

    Det jeg først og fremst lurer på er om jeg skal ha litt mer masse i kombinasjon med en moderat økning i kraftfaktor slik at man får litt høyere relativt nivå ved 100Hz.

    En del av parametrene er bare "foreløpige", spesielt Le kan dere se helt bort fra. Her vil målet være å få den så lav som mulig innenfor rimelige rammer. Tiltakene for å få til dette blir moderate spoleviklinger, metning i gap, og kortslutningsringer.
    Den er vel bra.

    Et forslag med litt mer masse og noe høyere kraftfaktor, og noe som kanskje ikke er så bra, en del høyere fs

    pd data.PNG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn