Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    Denne herlige plata nå:

AfroCubism
    Den er sannelig ikke verst. Jeg jobbet jo i noen år med produksjon promotering av denne typen musikk, og denne platen har gitt meg litt glød igjen. Men egentlig er det endel av de linkene Deph har kommet med som har frembrakt det mest interessante fra kontinentet jeg er så glad i (Afrika). Akkurat nå ser jeg et tv-program om sykelig tynne kjendiser, etter at jeg hadde et lite kick på Pärt.
    Noen spesielle plater du vil anbefale? Har veldig sansen for denne typen musikk.
    Egentlig ikke så mange album, siden det meste jeg har jobbet med er live. Sjekk ut det du kommer over av high life fra Ghana. Det er det jeg opplever som ekte afrikansk popmusikk. Fra Sør-Afrika kjenner vel alle til Ladysmith Black Mambazo. Fusion-artisten Hugh Masekela kjenner vel også alle til. Når det gjelder reggae med afrikansk tilsnitt så er det Lucky Dube som gjelder. Eller gjaldt, for han ble kaldblodig skutt ned i sin Beemer da han skulle hente barna på skolen. Jo'burg må vite...

Tilbake til vest så er det jo Mali som gjelder i sammenheng med Afrocubism. Ali Farka Touré hører hjemme i enhver platesamling. Det meste du kan finne fra det landet er bra, og blues er et uttrykk som ofte brukes. Ikke at det noen fjerdedelsmusikk (aabb osv), for i Afrika er de mer i slekt med jazz rytmisk enn blues. Jeg vil nesten hevde at country ligger nærmere enn blues, noe som kan forklare hvorfor country er mer pop enn blues i Afrika. Uansett, "blues" fra Mali kan trygt sjekkes ut.

Salif Keita og Mory Kanté bør også være kjent for deg. De kom sterkt i verdensmusikkbølgen som startet på åttitallet. Kvalitet på alle områder er stikkord for de artistene. Tinariwen brakte tuaregenes vestlig influerte tradisjonelle musikk til vesten, med sin spennende bruk av våre elektriske instrumenter.

Det finnes et hav å ta av. Youssou N'Dour har kanskje tatt samarbeidet med vestlige artister lengst, og det er vel ikke få nordmenn som har han i samlingen sin. Og som har sett ham live. På grunn av at han musikk er så kjent så er det lett å like hans plater. En artist jeg synes det er veldig lett å like er Thomas Mapfumo fra Zambia. Kanskje vi skal koste på oss en liten video av ham? Speisa videokvalitet, men musikken er god. Låten er fra langspilleren Corruption, en av to gode plater jeg har av han. De er ute på Mango, tror jeg. Det er en world music-label under Virgin. Bør være fullt mulig å få tak i.
    OBS! Vinylfreaks: En kjapp googling avslører at den er mulig å få tak i på vinyl på amazon.com! Uansett så viser googlingen at Mapfumo bør være grei å få tak i.

Alle artistene som jeg har nevnt før videoen finnes det endel av på Spotify, så nå har du et grunnlag for å gjøre instant research med lyd (og bilde fra YouTube). Husk at på Spotify så blir det hintet om beslektede artister, så det kan bli mye å fordøye etterhvert.

Alle kjenner til at jeg har tilbrakt tid i Uganda, og at arveprinsen har en bestefar og onkler der nede. Av den musikken vi hørte på der så er det ikke så mye som er kjent i vesten. Mest populær var Jose Chameleon. Det finnes fire låter på Spotify av han, og de er på en "mixtape" tilhørende en dj. Dessverre er ikke lillegutts favoritt Kipepewo med der, men vi har det på cd og video. Bebe Cool har kun fått en låt inn på Spotify, på samme mix som Jose. De to utgjorde sammen med Bobby Wine bandet Firebase Crew. Sistnevnte er ikke beæret med en eneste låt på Spotify. Men de er alle godt representert på YouTube, med svært varierende kvalitet. Musikken har endel til felles med dance hall, som var så populært blant unge i vesten for få år siden. Jeg tror vi koster på oss enda en video, og det er guttungens store favoritt, Kipepewo av Chameleon. Ikke rart at dette var den helt store favoritten for ham da han var fem. 8)

Tilbake til vest. Mandinka-kulturen regnes av mange som klassisk musikk fra Mali, Senegal og Gambia. De har sin egen musiker/historieforteller-kaste som kalles Griot, og griot-en Sanjally Jobarthe har spilt på plate(r) med Mari Boine. Det han står for musikalsk er i samme retning som hans fars, den store Amadou Bansang Jobarthe. Sistnevnte ble brukt som eksempel i MS Encarta 98, så det bør finnes plater å få tak i av ham. Eller en annen klassisk griot. Faktum er at jeg aldri har forsøkt å finne noen plater av klassisk griot, selv om jeg har jobbet mye med det. Merkelige saker. Kanskje jeg burde gjøre litt søk på nettet for å finne noe.

Da er det leggetid for den unge. Altfor sent, mener pappa. ;)

Edit: Det er/var sent, så det snek seg inn et par typos her og der.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.238
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Takker og bukker, baluba ;D

Her er det mye som skal sjekkes ut :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.238
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har en forkjærlighet for vakre damer, du også gismo ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.238
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det på tide med et av tidenes beste album;

Jetro Tull; Songs From The Wood- Mobile Fidelity CD

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Du har en forkjærlighet for vakre damer, du også gismo ;)
    Siden du har så stor sans for vakre damer, så kan du jo sjekke ut den skjønne Juliana også. Dessverre fant jeg ingen videoer i farten som jeg synes er noe bra, men jeg lette heller ikke særlig godt. En annen populær gruppe i regionen er Blu3, et jenteband som holder til i Nairobi. De skal visstnok være fra Uganda, men jeg er ikke helt sikker på det. Andre har nemlig fortalt meg at de er kenyanske, noe som ikke er utenkelig.

De er mer vestlig euroamerikansk-inspirerte enn de andre artistene jeg har nevnt. Selv om rytmene er fra Øst-Afrika, og at de synger på Swahili, så er det endel produksjonsmessig som forbindes med moderne R&B. Jeg har ikke hatt den store interessen for dem selv fram til nå, men kanskje jeg skulle sjekke dem mer ut? Ved neste anledning skal jeg forsøke å sette meg mer inn i musikken fra regionen. Jeg har noen få venner i sosieteten i Kampala, og har festet i omkretsen til Bebe Cool en natt. Fikk dessverre ikke diskutert noe med ham, det passet ikke så godt der og da. Animert som jeg var skjønte jeg at jeg ville fremstå som en påtrengende, full og skrytende muzungu. ::)

Vi forlater Uganda for denne gang med en litt mer "proff" video av Øst-Afrikas mest populære artist, Jose Chameleon. Med seg har han Mr.X

Og helt til slutt tar vi på ny turen til Vest-Afrika. Det landet som ikke uventet er mest preget av vestlig kommersiell musikk er Nigeria. 2Face er enormt populær over hele Afrika, og denne låten er da ganske søt også. Og med så vakre jenter som han har med i videoen er uansett verdt å hvile øynene på. Nam nam nam :-*

Spesielt hun der med strikkepinner i håret er til å spise opp, men slikt må man søke tillatelse fra delstatsguvernøren til å få lov til å gjøre. :p

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.214
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her med en NøgneØ Harvestout og Steve Lukather - SantaMental

Koser meg fælt :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    The Ettes - Do You Want Power

Townes, jeg tar det for god fisk at du har hørt denne ?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:

Har hørt Ettes ja, også denne plata. Har ei venninne som er blodfan. Riktignok ikkje hørt den tilstrekkelig til å rulle CEVBOF terningen, men siden du langt på vei insinuerer at det er en goknallskive så skal eg gi den flere sjanser. For tiden er det et helsikkes stress å få hørt ferdig alle som trolig vil havne på lista over årets beste, men så snart lista er spikra skal eg ta for meg mye annet forsømt, så då skal eg få plass til Ettes også.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Townes skrev:
    Roberten skrev:

Har hørt Ettes ja, også denne plata. Din fremtidige kone er blodfan. Riktignok ikkje hørt den tilstrekkelig til å rulle CEVBOF terningen, men siden du langt på vei insinuerer at det er en goknallskive så skal eg gi den flere sjanser. For tiden er det et helsikkes stress å få hørt ferdig alle som trolig vil havne på lista over årets beste, men så snart lista er spikra skal eg ta for meg mye annet forsømt, så då skal eg få plass til Ettes også.
    Det har jeg ikke tenkt på før, men det har du nok helt rett i.
    Til min store overraskelse insinuerer jeg egentlig ingenting, kjøpte skiva da den kom, men så gikk den litt glemmeboken sammen med EP'en produsert av Auerbach. Men The Parting Gifts minnet meg kraftig på at Ettes eksisterer, og jeg tror jeg er positivt overrasket. Men så er jeg også svak for piker med fuzzete, sinte og kjappe gitarer.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Townes skrev:
    Roberten skrev:

Har hørt Ettes ja, også denne plata. Din fremtidige kone er blodfan. Riktignok ikkje hørt den tilstrekkelig til å rulle CEVBOF terningen, men siden du langt på vei insinuerer at det er en goknallskive så skal eg gi den flere sjanser. For tiden er det et helsikkes stress å få hørt ferdig alle som trolig vil havne på lista over årets beste, men så snart lista er spikra skal eg ta for meg mye annet forsømt, så då skal eg få plass til Ettes også.
    Til min store overraskelse insinuerer jeg egentlig ingenting, kjøpte skiva da den kom, men så gikk den litt glemmeboken sammen med EP'en produsert av Auerbach. Men The Parting Gifts minnet meg kraftig på at Ettes eksisterer, og jeg tror jeg er positivt overrasket. Men så er jeg også svak for piker med fuzzete, sinte og kjappe gitarer.
    Blir sjeldent feil med fuzzete damer :D

Får legge den til i kveldens playliste her på verdens endestasjon. Romjula går med til quizzing, samt indoktrinere svigers med ymse musikk. De har mer enn godkjent smak begge to, men tviler på at Ettes går rett hem.

Nå lyttes det til denne gromskiva du og Eros gjorde meg oppmerksom på

Nobunny - First blood

Denne traff ett eller annet i meg. Vokser fortsatt.

edit: Min framtidige kone og "venninnen" er forøvrig ikkje samme person ;). Men min framtidige kone har også sansen for skikkelig damerock, så hon kan nok så absolutt bli blodfan ho også.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Townes skrev:
    Roberten skrev:
    Townes skrev:
    Roberten skrev:

Blir sjeldent feil med fuzzete damer :D

Får legge den til i kveldens playliste her på verdens endestasjon. Romjula går med til quizzing, samt indoktrinere svigers med ymse musikk. De har mer enn godkjent smak begge to, men tviler på at Ettes går rett hem.

Nå lyttes det til denne gromskiva du og Eros gjorde meg oppmerksom på

Nobunny - First blood

Denne traff ett eller annet i meg. Vokser fortsatt.

edit: Min framtidige kone og "venninnen" er forøvrig ikkje samme person ;). Men min framtidige kone har også sansen for skikkelig damerock, så hon kan nok så absolutt bli blodfan ho også.
    Den var jeg med på, jeg tenkte mer at det burde være et kriterie for min fremtidige kone.
    Hadde Ettes fått umiddelbart fotfeste i svigerheimen hadde jeg tilgitt de at de bor på sunnmøre. Intet mindre.
    First Blood er nydelig, rett og slett. Jeg liker kanskje Love Visions bedre, fordi den er litt raskere og villere, og kanskje så enkelt som at det var den første Nobunny lp'en jeg hørte. MEN First Blood har definitivt kvaliteter jeg ikke finner på Love Visions, så jeg klarer ikke helt å bestemme meg.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn