Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.458
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kvinnens plass i heimen i de dager har egenlig ingenting med kvinneundertrykking å gjøre, - for 60-70+ år siden var det tvingende nødvendig at noen tok seg av hus, fjøs, husdyr og unger.. da bortsett fra fiffen og øvrige privilegerte som hadde råd til å holde tjenere i heimen, og kvinnene ofte satt på stas og sikkert også ofte kjedet seg i betydelig grad... Vanlig menn dreiv enten gård, rodde fiske, drev som handtverkere, - eller hva som helst, utenfor heimen. Kravene var helt andre enn i dag, og hadde man til livets opphold og kanskje litt til, så var det målet for "vanlige folk". Selv er jeg født første halvdel av 50-tallet, og husker godt hvordan det var på slutten av 50 og tidlig 60-tall... Moderen fikk vaskemaskin i 1960.. hva var alternativet før det ( for de som litt yngre)?? Strøm var begrenset, slik at oppvarming var vedfyring, og de som hadde tilgang på skog sørget for egen ved. De færreste kunne gå i butikken og kjøpe klær, - kanskje bortsett fra en dress til mannen i huset... hjemmesøm var det som gjaldt...Utedass var vanlig til langt utpå 60-tallet, også i byene... Underholdning var en radio, - eller for oss unger å være ute, egentllig hele året. Tilværelsen var fullstappet av nødvendige daglige gjøremål for å ta vare på hus og heim....
    Så kan man jo sammenligne det med dagens normalkrav med alle de krav og materielle ting barn og voksne stiller for den daglige tilværelsen.... Greit nok med disse tradwives som ønsker å stulle i heimen, - så lenge de er klar over konsekvensene.. På den annen side tror jeg nok mange ville sette pris på et litt lettere liv, samtidig som ingen egentlig ønsker å fire på kravene for å få det til, - for det er faktisk mulig...

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.687
    Torget vurderinger
    0
    Der tror jeg Aurora traff den berømte spikeren! ( Med hammer og ikke med spikerpistol!)

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Oslo
    Nesten.

"Også noe som var bedre før, da blåste det ordentlig."

Amy er en laber bris, i forhold til nyttårsstormen i '92.
    En bekjent av meg var midt i stormøyet i 92, hun sa halvparten av bygda satt våkne og livredde hele natta, resten som hun selv sov rusen ut

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.179
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En bekjent av meg var midt i stormøyet i 92, hun sa halvparten av bygda satt våkne og livredde hele natta, resten som hun selv sov rusen ut
    Det var spinnville tilstander. Tak som fløy, biler kastet rundt, springflo, trær røsket opp med rota, vindkast på 120 km/t.

Amy er hårtørk i forhold 😅

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.458
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... det er nok bedre å være føre var enn etter far, som det heter... mange tar for lett på vindvarslene og resultatet vblir deretter, selv på steder som ikke har særlig mye vind... Her i fjæresteinene mot Norskehavet er vi vant til at det "blåser".....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.673
    Litt morsomt med tøffingene rundt omkring som kaller siste døgns vind en liten fjert. De eter sikkert jern og skiter kjetting, tøffingene. ;)
    Jeg skulle egentlig ha vært på jobb i morges, men både hovedveien og omkjøringsveiene var stengt grunnet trefall. Første gang det har skjedd meg i mitt 50 år lange yrkesaktive liv, og jeg har bodd på samme sted hele tiden. Dagen ble istede brukt til å rydde vindfall på egen tomt.

Joda, det blåste kraftig.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var spinnville tilstander. Tak som fløy, biler kastet rundt, springflo, trær røsket opp med rota, vindkast på 120 km/t.

Amy er hårtørk i forhold 😅
    Utsira fyr: Vind: 30,5 m/s = 109,8 km/t. Vindkast: 41,1 m/s = 149 km/t.

Folgefonna top: Vind: 39,9 m/s = 143 km/t. Vindkast: 62,1 m/s = 223 km/t.

Har blåst litt i natt, i visse steder i riket.. Orkan kategori 1, visse steder i middelvind…

IMG_2216.jpeg IMG_0745.jpeg

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.179
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Utsira fyr: Vind: 30,5 m/s = 109,8 km/t. Vindkast: 41,1 m/s = 149 km/t.

Folgefonna top: Vind: 39,9 m/s = 143 km/t. Vindkast: 62,1 m/s = 223 km/t.

Har blåst litt i natt, i visse steder i riket.. Orkan kategori 1, visse steder i middelvind…

Vis vedlegget 1150548 Vis vedlegget 1150549
    Det blåser sikkert, men i '92 var det den styrken i bebodd strøk. Ikke veldig mange som bor på Utsira fyr i disse dager...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.320
    Torget vurderinger
    2

– Nå komme den stormen. Du må ud og sørga for tiltak.

– Ka då, tiltak?

– Tiltak sånn at me ikkje blir ramma av stormen. Bind fast ting, for eksempel.

– Ka då?

– Eg leste at me må binda fast trampolinen.

– Me har jo ikkje trampoline?

– Å, ja, så då ska liksom ikkje me gjør tiltak? Alle andre gjør tiltak, men ikkje me? Mor mi sa at du va tiltaklause, men makan!

– Nei, nei, me kan godt gjør tiltak. Eg kan rensa sluget, for det har eg inntrykk av e av nasjonal betydning når me passere frisk bris.

– Og så må du tjora fast blomsterpottene og bilen.

– Eg trenge vel ikkje ...

– ... ellers finne du bilen igjen på Ganddal på søndag. Sist det var storm, føyg ein trampoline heilt fra Figgen te Ganddal, leste eg. E det sånn du vil ha det?

– Nei, men me har’kje trampoline.

– Alvorlig talt. Det sto i aviså at me må binda fast trampolinane. Eg tror det var ordføraren, eller biskopen, som sa det. Bind fast trampolinen, sa han. Eller hu. Biskopen e vel ei dama nå, selv om det e någe spesielt.

– Eg e klar øve at me har kvinnelige biskop, men me har ikkje trampoline.

– Du har jaffal ikkje trampoline itte stormen hvis du ikkje binde an fast. Den trampolinen kan ta av i stormen og landa på biskopen, den kvinnelige, og då står du der og har tatt livet av den kvinnelige biskopen fordi du ikkje bant fast den trampolinen.

– Me har’kje trampoline!

– Ja, men herrlighed, mann, så kjør ut og kjøp ein trampoline da, sånn at me kan tjor’an fast og ikkje ta livet av biskopen, den kvinnelige. «Usikra trampoline fra Tjensvoll drepte kvinnelig biskop», e det någe du vil lesa om i aviså? Ska eg gå i forening og få skyldå for å ha tatt livet av biskopen, den kvinnelige?

– Nei, for me har’kje ...

– Jo, me har kvinnelige biskop. Enn så lenge. Men hvis ikke du får rauå i gir, kjøpe den trampolinen og binde an fast, itte alle kunstens reglar, vare ikkje det lenge.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.709
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Veldig skuffet over Amy her i Fredrikstad. En helt vanlig regnværsdag så langt i dag. Bare fake news. Ble fortalt at det blåste litt rundt 05 i morges, men det var det.

Og jeg som var klar til å drikke minst tre sterke Dark & Stormies mens jeg koste meg med orkan i kastene og en god bok. Bugger.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.673
    Veldig skuffet over Amy her i Fredrikstad. En helt vanlig regnværsdag så langt i dag. Bare fake news. Ble fortalt at det blåste litt rundt 05 i morges, men det var det.

Og jeg som var klar til å drikke minst tre sterke Dark & Stormies mens jeg koste meg med orkan i kastene og en god bok. Bugger.
    Nå ble det vel meldt at Sørlandskysten skulle få den verste støyten. Ble Fredrikstad nevnt i den sammenhengen?

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    362
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2

For oss som bor på solsiden av fjorden var vinden mye mindre enn på skyggesiden.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.709
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jaja. Det kommer vel flere ekstremvær og romen går ikke ut på dato helt ennå.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.179
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når fjøstak (hele) flyr i vinden, du må kjøre sikksakk mellom trefall, takplater flagrer avgårde som ark, du selv letter fra bakken, hus smadres... DA er vi der; '92.

Å gå tur da var liiitt utfordrende, men måtte få flyttet unna bilen som sto ute. Kjørte ned til parkeringshuset i blokka til mormor og morfar, parkerte, gikk hjem - for å se at treet der bilen sto hadde blitt røsket opp med rota òg landet akkurat der jeg for en time siden hadde bilen stående. Litt trekkfullt de nyttårsdagene... Politiet holt dog kjeft. I de dager bestemte man selv tur eller ikke tur.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.673
    Når fjøstak (hele) flyr i vinden, du må kjøre sikksakk mellom trefall, takplater flagrer avgårde som ark, du selv letter fra bakken, hus smadres... DA er vi der; '92.

Å gå tur da var liiitt utfordrende, men måtte få flyttet unna bilen som sto ute. Kjørte ned til parkeringshuset i blokka til mormor og morfar, parkerte, gikk hjem - for å se at treet der bilen sto hadde blitt røsket opp med rota òg landet akkurat der jeg for en time siden hadde bilen stående. Litt trekkfullt de nyttårsdagene... Politiet holt dog kjeft. I de dager bestemte man selv tur eller ikke tur.
    Det var enda verre en gang på 30-tallet, da bestefar og jeg var unge.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.757
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Jøss, kom uværet helt uventet siden du måtte kjøre mitt i stormen?

Men du er absolutt helten min, ting hadde vært mye bedre om alle var like tøffe som deg og dreit i advarsler og kom seg ut på tur midt i stormen!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.179
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jøss, kom uværet helt uventet siden du måtte kjøre mitt i stormen?

Men du er absolutt helten min, ting hadde vært mye bedre om alle var like tøffe som deg og dreit i advarsler og kom seg ut på tur midt i stormen!
    Get a grip.
    De aller beste av oss trenger ikke lensmann og prest til å bestemme hva vi gjør av lovlige aktiviteter, det er vi fullt ut i stand til å vurdere selv.

Så tenker jeg at du får gjøre hva du vil, så gjør andre det de vil.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Oslo
    Get a grip.
    De aller beste av oss trenger ikke lensmann og prest til å bestemme hva vi gjør av lovlige aktiviteter, det er vi fullt ut i stand til å vurdere selv.

Så tenker jeg at du får gjøre hva du vil, så gjør andre det de vil.
    Jøss det hadde jeg ikke trodd @lars_erik nærmer seg samfunnsynet til den godeste doktor bass

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn