Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    714
    Sted
    Halden

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tenker jeg setter på (Det sto en neger på)Ål Stasjon, mens jeg drikker kaffe fra min nyinnkjøpte Stinky - kopp (Mumi, visstnok sterkt rasistisk).

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.506
    Mye bedre og sunnere å spise flykræsj på boks, som er det jeg liker av fiskemat.
    Den norske spesialgrenen Makrell i tomat inneholder en god del miljøgifter. Faktisk mer enn oppdrettslaks. Så hva som er sunnest er nok diskuterbart. Og det diskuteres ! Bare ta et søk på nettet.

Jeg spiser laks og ørrett, og all annen fisk. Men kan ikke fordra Makrell i tomat. Men "One mans poison is another mans meat"

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    476
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Den norske spesialgrenen Makrell i tomat inneholder en god del miljøgifter. Faktisk mer enn oppdrettslaks. Så hva som er sunnest er nok diskuterbart. Og det diskuteres ! Bare ta et søk på nettet.

Jeg spiser laks og ørrett, og all annen fisk. Men kan ikke fordra Makrell i tomat. Men "One mans poison is another mans meat"
    Jeg kommer aldri til å søke på nettet for å finne ut hva som er best å spise sånn miljømessig. Jeg spiser det jeg liker, som jeg antar de aller fleste gjør (?)

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Portugal
    Dette blir ikke et problem i Norge, har vi hørt lenge.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.538
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Gjorde et kjapt søk, men så ingenting foruroligende, kun at Sintef undersøkte i 2016 og fant makrell på boks helt utmerket.

Linker til motsatt info?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.239
    Sted
    Sølvbyen
    Hva er egentlig clickbait artikler som dette, bak betalingsmur, godt for annet enn å gi folk (meg) angst?

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    714
    Sted
    Halden
    Motartikkel til funnene fra Vitenskapskomiteen.

Makrell i tomat inneholder miljøgifter, da makrell er en fet fisk som akkumulerer disse stoffene, spesielt dioksiner og PCB. En rapport fra Vitenskapskomiteen for Miljø og Mat (VKM) viste at makrell i tomat var den matvaren som ga norske 2-åringer mest miljøgifter, men dette må veies opp mot fiskens sunne næringsstoffer som omega-3 og vitamin D. Spesialister anbefaler derfor å være forsiktig med mengden makrell i tomat barn spiser, selv om makrell generelt er sunt.

Hvorfor er det miljøgifter i makrell i tomat?

• Fet fisk: Makrell er en fet fisk, og fettholdig fisk lagrer fettløselige miljøgifter som dioksiner og PCB i sitt vev.
    • Opphopning: Disse stoffene kan hope seg opp i fiskens kropp over tid.
    Hva sier forskningen?
    • VKM-rapport:
      En rapport fra VKM fra 2022 viste at makrell i tomat var den matvaren som tilførte norske 2-åringer mest miljøgifter. Hele 65 % av bidraget til miljøgifter fra fisk hos disse småbarna kom fra makrell, og de hadde nivåer av dioksiner og PCB som var flere ganger høyere enn det som anses som trygt, sier Vitenskapskomiteen for mat og miljø.

• Balanse mellom nytte og risiko:
      Til tross for miljøgiftene, inneholder makrell i tomat viktige næringsstoffer som omega-3-fettsyrer, jod og vitamin D, som er vanskelige å få i seg på andre måter.
    Hva er anbefalingene?
    • Moderasjon for små barn:
      Siden VKM-rapporten identifiserte makrell i tomat som en betydelig kilde til miljøgifter for små barn, bør man være forsiktig med mengden små barn får servert. Enkelte spesialister råder barn til ikke å spise det daglig.

• Generell anbefaling:
      For voksne, og barn generelt, er det ingen grunn til å fraråde makrell i tomat. Man bør imidlertid være bevisst på mengden barn spiser, og huske at fordelene ved det sunne innholdet veier opp for ulempene ved miljøgiftene for de fleste, sier professor Jutta Dierkes.

• Sammenlign med alternativer:
      Man bør også tenke på hva man eventuelt bytter ut makrell i tomat med. Hvis det erstattes med et sukkerholdig pålegg, er makrell i tomat et bedre alternativ på grunn av sine helsemessige fordeler, sier Jutta Dierkes.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.538
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte det kanskje var snakk om spesielle funn i forhold til makrell i tomat, som at Stabburet tilsatte giftstoffer i tomatsausen eller noe sånt. Det at fisk, og spesielt fet fisk, opptar miljøgifter er jo gammelt og velkjent stoff. Denslags kommer vi uansett ikke utenom med mindre vi flytter til Bhutan og starter eget økologisk småbruk.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis det var meningen vi skulle spise sjømat hadde vi klart å puste under vann, siden vi ikke gjør det så er det åpenbart at sjømat er for sjøen, ikke menneskeføde.
    bare tanken om å spise noe fra jordas søppelfylling bør være nok til å få de fleste til å styre unna..

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.888
    Sted
    Interiore Simplicitate
    hvis det var meningen vi skulle spise sjømat hadde vi klart å puste under vann, siden vi ikke gjør det så er det åpenbart at sjømat er for sjøen, ikke menneskeføde.
    bare tanken om å spise noe fra jordas søppelfylling bør være nok til å få de fleste til å styre unna..
    Uangripelig logikk der. :)

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    476
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jesus spiste fisk, så den teorien må være veldig alternativ....!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Himmel og hav, for mye tullprat! Fisk har vært på menyen i årtusener, der hvor man hadde muligheter til å fange fisk etter å ha funnet ut hvordan..., noe som er ettertrykkelig bevist gjennom et ukjent antall arkeologiske utgravinger... at noen voksne nordmenn i Norge fortsatt oppfører seg som trassige unger.. "Æsj.!! Jeg liker ikke fisk!!! " - forandrer ikke på den saken... :cool:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.957
    Sted
    Oslo
    Himmel og hav, for mye tullprat! Fisk har vært på menyen i årtusener, der hvor man hadde muligheter til å fange fisk etter å ha funnet ut hvordan..., noe som er ettertrykkelig bevist gjennom et ukjent antall arkeologiske utgravinger... at noen voksne nordmenn i Norge fortsatt oppfører seg som trassige unger.. "Æsj.!! Jeg liker ikke fisk!!! " - forandrer ikke på den saken... :cool:
    De første nordmenn, antagelig de som ble utstøtt av stammen, forflyttet seg nordover etter som isen dro seg tilbake.
    Masse arkeologiske funn om at de levde av fiske og det de fant i havet,.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.889
    Det er allment kjent at det siste måltid var et durabelig rakfisklag.
    Alle kjente dødsfall fra butolisme i Norge er, så vidt jeg vet, fra selvlaget rakfisk. Om noen lurer på hvorfor det er E-250 og/eller E-252 i spekemat så er denne bakterien forklaringen. Det giftigste som finnes naturlig og de E-stoffene forhindrer at den kan formere seg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.239
    Sted
    Sølvbyen
    Kjøpte akkurat en pakke spekeskinke hvor det stod "UTEN NITRITT". Hvor lang tid tar det før man merker noe?

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.041
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alle kjente dødsfall fra butolisme i Norge er, så vidt jeg vet, fra selvlaget rakfisk. Om noen lurer på hvorfor det er E-250 og/eller E-252 i spekemat så er denne bakterien forklaringen. Det giftigste som finnes naturlig og de E-stoffene forhindrer at den kan formere seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn