|
Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.I det samme som for alle andre virksomheter: Vekst.Så hvor ligger incitamentene til at Vy & Co skal legge seg i selen for å forbedre seg/bli konkurransedyktige?
Bør vel være rom for flere tog på de strekningene det her er snakk om (SJ). Det er jo kun i rushen kapasiteten i Oslo er sprengt og det er fullt mulig for et tog på Dovre eller Rørosbanen fra Trondheim å ankomme utenfor rush.Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
SJ og britene vant sine anbud på gode (men urealistiske?) passasjervekstprognoser.
Veksten til Telenor skjer i utlandet, ikke i Norge. splittet vi opp NSB for at Vy skulle bygge og drifte infrastruktur i Bangladesh?
Ja, vi så jo hvordan det gikk da en kunde etterlyste flere sovekupeer. 4 forskjellige firma pekte på hverandre og sa det ikke gikk. Med hvilke togsett skal de få flere avganger?Bør vel være rom for flere tog på de strekningene det her er snakk om (SJ). Det er jo kun i rushen kapasiteten i Oslo er sprengt og det er fullt mulig for et tog på Dovre eller Rørosbanen fra Trondheim å ankomme utenfor rush.Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
SJ og britene vant sine anbud på gode (men urealistiske?) passasjervekstprognoser.
Veksten til Telenor skjer i utlandet, ikke i Norge. splittet vi opp NSB for at Vy skulle bygge og drifte infrastruktur i Bangladesh?
Akkurat. Vy/NSB utnyttet at eier og oppdragsgiver - den norske stat - ikke stilte krav og generelt viste liten interesse. Så det var bare å peise på med høye utgifter, staten punget ut uten å se på hva dette var for noe. Når SJ (statseid som det gamle NSB) kan komme inn og levere til en brøkdel av peisen viser det bare at i Sverige har man stilt krav til effektivitet. Jernbanedrift er ikke så ulikt fra land til land når først skinnene ligger der, så det er en smal sak å påpeke urimeligheten av 5-gangen når norsk driftskostnad skal sammenlignes med utlandets ditto. Eierne, dvs staten har sviktet totalt og sjampisdirektørene fikk fortsette i ly av statens ignoranse.Jeg vet ikke hvor mye av detaljene som er offentlige, men det stod her om dagen at den store forskjellen var hvor stort overskudd som var beregnet. Det er også betegnende at det - om det er korrekt - at Vy fant ut at de kunne drive det for 1/5 av statsstøtten når de plutselig ikke hadde monopol på virksomheten. Om noe så er det den største skandalen i dette. Det var samme greia på Sørlandsbanen, der også klarte Vy seg plutselig med mye mindre statstøtte.
Du har unektelig rett i at dette ikke har vært smertefritt.. men two wrongs don't make a right. Altså - selv om NPM ikke har vært vellykket så betyr det ikke at de gamle statlige monopolene var bedre.Norsk jernbanedrift, Helseforetakene, Forsvarsbygg og noen til- er skrekkeksempler på det totale idiotiet som kalles NPM....
- og forresten - "Telenor tjener penger i utlandet..." - hvor mange milliarder har Telenor tapt på å spille børs i utlandet? Hvor mye tjener Telenor på å nærmest flå små og mindre bedrifter med dyre abonnementer?
Sporene på Bergensbanen er i hvert fall sprengt. Problemer med kryssende tog gjør i hvert fall at regiontogene ikke kan kjøre for full fart og at reisetiden i dag er 20 min (ca) lenger enn for 30 år siden.Bør vel være rom for flere tog på de strekningene det her er snakk om (SJ). Det er jo kun i rushen kapasiteten i Oslo er sprengt og det er fullt mulig for et tog på Dovre eller Rørosbanen fra Trondheim å ankomme utenfor rush.Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
Ja, i min forrige jobb utgjorde bonusandelen cirka 15% av min årsinntekt, med noen prosent pluss-minus avhengig av om bedriften gikk bra eller ikke (dvs om aksjekursen gikk opp eller ikke). Det er ganske utbredt, og jeg har ikke en gang noen lederstilling (null personalansvar). Jeg foretrekker dog en lønnsmodell med høyere fastlønn og mindre eller ingen bonusdel, pga forutsigbarhet og pensjon som nevnt. Der jeg jobber nå har jeg ca 80k høyere fastlønn, men jeg gikk faktisk litt ned i reallønn året etter at jeg byttet jobb.Selv om det unektelig kan fremstå som noe merkelig å få bonus når man ikke oppnår det som faktisk er noe av det viktigste (få langsiktige kontrakter for å sørge for at virksomheten har noe å drive med) så tipper jeg forklaringen delvis er at det for de fleste praktiske formål er å betrakte som regulær lønn, men det er 1) en måte å få det til å se penere ut når avtalene blir inngått og 2) muligens en komponent av lønnen det ikke opptjenes noen rettigheter på og således noe rimeligere enn å utbetale det som ordinær lønn. Det er også en komponent i lønnspakken som er lettere å justere opp eller ned alt ettersom.
Det begriper jeg ikke. Svake inkompetente styrer er en årsak (tipper jeg)Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
Det kan man jo si - da Helge Lund fikk fryktelig godt betalt for å gå til det britiske selskapet i sin tid og han fikk mange titalls millioner i årslønn så påpekte han at han faktisk aldri hadde krevd noe spesifikt. Han fikk et tilbud som han sa ja til. Sannsynligvis kunne de betalt han veldig mye mindre og han hadde fortsatt tatt jobben.Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
At en toppleder jobber døgnet rundt er en myte. Hovedansvaret til topplederen er å delegere videre nedover. Får topplederen ikke på plass et godt lederteam så sitter han ikke lenge i jobben.Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
Ganske høyt, synes jeg. Statsministeren jobber sikkert like mye. Da får hun en timelønn på 500,-. Ikke veldig høyt, egentlig.
Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
1- Hva vet du om topplederes hverdag? . 2. og hva vet du om hva som driver dagens regjering?At en toppleder jobber døgnet rundt er en myte. Hovedansvaret til topplederen er å delegere videre nedover. Får topplederen ikke på plass et godt lederteam så sitter han ikke lenge i jobben.Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
Ganske høyt, synes jeg. Statsministeren jobber sikkert like mye. Da får hun en timelønn på 500,-. Ikke veldig høyt, egentlig.
Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
Hvis du tror det er altruisme som driver dagens regjering så må du tro om igjen.
Med tanke på handlingene til regjeringen er slik som de er så kan vi utelukke altruisme som drivkraft.1- Hva vet du om topplederes hverdag? . 2. og hva vet du om hva som driver dagens regjering?At en toppleder jobber døgnet rundt er en myte. Hovedansvaret til topplederen er å delegere videre nedover. Får topplederen ikke på plass et godt lederteam så sitter han ikke lenge i jobben.Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
Hvis du tror det er altruisme som driver dagens regjering så må du tro om igjen.
Det er noen som utpeker seg, men de er ikke så mange. José Mujica og Mandela og slike. Folk som har hatt det hardt og brutalt, men som har kommet styrket gjennom prøvelsene og har rykket opp et hakk fordi de ikke selv tyr til hat og vold men som liker mennesker.Er overbevist om at det også finnes altruister blant politikere, noen har det i seg andre ikke.
En politikers kontaktflate er vel mye mer verdt enn aspirasjoner, gode hensikter og all verdens dydsposering. Nettverket er også verdifullt i næringslivet. "Bakkekontakten" handler nok mest om om man har tilstrekkelige kontakter i fagforeningene.Dessverre er det vel slik at en stadig økende andel offentlige ledere rekrutteres blant avdankede politikere som fortsatt er uten egentlig arbeidserfaring og reell bakkekontakt, men prises for sine "kontakter".......
Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
Jada. Det samme med skattlegging og fordelingspolitikk. Det er plyndring og korrupsjon.Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
Hovedformålet med bompenger er å plyndre felleskapet. Eliten og deres venner og bekjente har sugerør i statskassa. Korrupsjonen i Norge er hvitvasket og legalisert...