Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.177
    Antall liker
    8.751
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Norge går stort sett svært bra. Den store overhengende faren er den stadig økende utgiftssiden på statsbudsjettet, og oljeavhengigheten som følger med. Det ser bare ut til å fortsette helt uavhengig av om regjeringen er rød eller blå, så det kan virke som vi har kommet i en situasjon hvor kostnadsreduksjoner er vanskelig/umulig. Man kan ane konturene av hollandsk syke på sikt da.

    I tillegg, mer subjektivt sett, er jeg også skeptisk til overformynderiet som jeg mener er sosialdemokratiets største iboende svakhet. Men det har jo alt vært diskutert behørlig i "nei til sosialisme"-tråden.
    Det er tre ting vi kan gjøre for å forbedrede oss på en budsjettvirkelighet med mindre oljepenge. Stanse masseimporten av sosialklienter fra den tredje verden, det er en totalt unødvendig utgift. Vi kan kutte i sykelønnsordningen slik at folk selv kan ta litt ansvar for sin egen situasjon og bidra litt når de selv blir syke slik at ikke det offentlige skal ta hele utgiften og vi har rom for å øke MVA-satsene. Kanskje helt opp til 30% om nødvendig. MVA er en god avgift som skalerer med folks generelle forbruk.
    Ettersom det går så treigt med å skaffe nye rekruttar her heime, må vi nok impoertere. No kan det ta si tid (kanskje eit par generasjonar) å få godt utdanna og integrerte medborgarar, men det er eg redd vi må koste på oss, om ikkje infrastrukturen skal rase saman.

    Sjukelønsordninga er veldig bra. Det er vel heller ikkje så mykje å hente - er folk langtidssjuke, har vi eit konstant problem. Og om ein tek til å tvinge folk på jobb når dei går og hanglar, vil det ikkje verte noko særleg kvalitet over det dei skulle drive med.

    Mva rammar ulikt- dei som har 300 000 i årsinntekt rammast hardare enn dei som har 600 000. Og eg har ikkje tru på at dei "fattige" har betre føresentad for å redusere forbruket enn dei "rike" - snarare tvertimot. For har du råd til å reise på flytur, reiser du gjerne på flytur. Ser at du Deffe ivrar for manglande samvit for dei ca 10 % av verdas innbyggjarar som reiser med fly. Kva om dei resterande 90% gjer det same?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.177
    Antall liker
    8.751
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mye som går galt....

    https://www.document.no/2019/06/28/norges-nye-korrupte-adel/


    Og siden noen får utslett av å lese tvilsomme sider, her er litt c/p

    Torsdag skriver Minerva-redaktøren at etaten har hele 37 ansatte.

    At en norsk kommune har 37 ansatte på et felt hvor den ikke kan gjøre noen som helst forskjell, er et så kjempemessig galehus at det er vanskelig å forsvare, så derfor holder den seg naturlig nok med et betydelig PR-apparat: Bare kommunikasjonsavdelingen har seks ansatte. Men ikke nok med dét:

    Klimaetaten har også kjøpt inn betydelige kommunikasjonstjenester eksternt. I årsberetningen for 2017 går det frem at etaten kjøpte tjenester av Redink for 6,9 millioner kroner.

    Nettavisens Espen Teigen kan fredag avsløre at etaten ledet av Heidi Sørensen har brukt 30 millioner kroner på PR-rådgivning på tre år.

    https://www.minervanett.no/klimaetaten-eser-ut-skriver-om-badeliv-i-oslo-og-minigolf-pa-grunerlokka/

    https://www.nettavisen.no/okonomi/oslo-topp-brukte-30-millioner-pa-----pr-rad-fra-selskapet-til-partivenninne/3423806744.html
    Oslo kommune har 50.000 ansatte ek eksempel på at hollandsk syke brer seg i offentlig forvaltning
    Ja, la oss starte med å sparke lærerne!
    Spark alle, så nær som bønder og jegerar. Alle andre driv med sånt som ikkje er mat-nyttig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.816
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, vi har helt klart ikke råd til tog, - bl.a. fordi vi skal gjennomføre historiens største samferdselpolitiske fanstasiprosjekt - fergefri E39.... antatt kostnad 340mrd..... MRK: antatt kostnad.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.632
    Antall liker
    9.436
    Torget vurderinger
    1
    Nord Norge banen er galskap....
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    2.092
    Antall liker
    1.293
    E-39 er ikke en god plan, utdatert, lange og dype undersjøiske tuneller, håper Møre-aksen ikke blir realisert
    Er tog velegnet i hele Norge? Neppe, egner seg best for større folkemengder
    Fly er det beste her i landet tror jeg og vi flyr mye og prisen burde kanskje økes?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    med tanke på hvor mye fly forurenser, så er ikke fly det beste. Vi koker kloden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.816
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Persontransport er vel heller ikke det de fleste ser for seg som en hovedoppgave i nord, - frakt derimot..... Vesterålen er er kraftsentrum for fiskeeksport. Bare fra Myre / Alsvåg går det ca 1000 vogntog i året, - noe til Narvik for transport med ARE, - nor direkte sørover med bil... Antallet trailere langs E6 og tverrforbindelser har økt dramatisk de siste årene, og økningen fortsetter... Utslipp fra personbiler går faktisk ned, mens tungtransport øker kraftig. Om noe skulle være et miljøbevarende prosjekt, så er det dette....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.816
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Markedet er ikke lenger interessert i frossenfisk.. Alt dette dreier seg om ferskfisktransport....Men båt er selvsagt interessant for ting som ikke er veldig tidskritisk, men også her er politikerne øredøvende uinteressert...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.632
    Antall liker
    9.436
    Torget vurderinger
    1
    Folk i Nord Norge bor ved kysten. Jernbanen går i innlandet. Varetransport må likevel på bil siden ingenting av verdi produseres der hvor toget skal gå. Et massivt naturinngrep og evig underskuddsprosjekt.
    Kjøretøy på skinner er de to foregående århundrets løsninger. Vi går mot nullutslipps- og autonome kjøretøy. Vei, i motsetning til skinner, går til hvert jævla hus.
    Gjør europaveiene firfelts med 110km fartsgrense. Ikke fordi trafikkmengden tilsier det, men fordi det vil bli mulig å komme fra A til B effektivt, og ikke kø etter lusekjørere og undermotoriserte østeuropeiske vogntog.
    Jernbane til Tromsø en det mest idiotiske prosjekt noen har kokt ihop det siste århundret!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.179
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Klart vi skal ha jernbane nordover, å få mer gods over på jernbanen er pri. 1. Og gjerne flere mennesker også. Ifølge rapporten er banen prosjektert for en hastighet på 200 km/t. Da kommer både folk og fe raskt frem til bestemmelsesstedet. InterCity bygges ut nå på Østlandet og det er aldeles supert, da gjelder det bare å få en ordentlig skinnegang mellom Lillehammer og Trondheim så begynner det å hjelpe. Bergensbanen er også viktig skal vi få ned flytrafikken. AP må bære hovedskylden for at tog og skinner har vært håpløst underprioritert etter krigen. Egentlig en stor skandale. Men det er ikke for sent å gjøre noe med det. Det brukes mye penger på jernbane nå og det må brukes betydelige midler fremover. Fergefri E39 koster flere ganger mer en jernbane nordover og er komplett idioti. Bygg skikkelige veier på vestlandet men dropp de lengste undersjøiske tunnelene. Bruk heller effektive ferger. Lastebilnæringen er skeptisk, de ser resultatet av bratte stigninger i tunnelen ved Drøbak. 50 tonn og lange nedoverbakker er en dårlig kombo, gjerne i kombinasjon med en uerfaren underbetalt sjafør og en dårlig vedlikeholdt bil.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.454
    Antall liker
    12.483
    Sted
    Trondheim
    Det er en skandale at det ikke er satset mer på jernbane. Jernbane mellom de "store" sentra ("store" fordi det vel ikke finnes slike i Norge hvis vi ser globalt på det), og så spredenett med lastebiler derfra.
    Jeg skjønner egentlig ikke dette med fergefri E39. Tungtransporten har krav om hviletid for sjåførene. Fergene gir jo dette automatisk. Veiene på Vestlandet må jo utbedres, men hvorfor skal E39 være fergefri?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.816
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, si det... valgflesk fra H / FRP for å tekkes bilistene / vestlendingene..? Norge er et fjord- og fergeland... Landets hovedferdselsåre fra nord til sør er heller ikke fergefri.. rett nok er det bare en igjen,da......
    Flere "samferdselskyndige" har også påpekt at dette er reinspikka tøv, og at det som trengs er flere og bedre tverrforbindelser, slik at en slipper å kjøre om Dovre hele tida...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.179
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det er en skandale at det ikke er satset mer på jernbane. Jernbane mellom de "store" sentra ("store" fordi det vel ikke finnes slike i Norge hvis vi ser globalt på det), og så spredenett med lastebiler derfra.
    Jeg skjønner egentlig ikke dette med fergefri E39. Tungtransporten har krav om hviletid for sjåførene. Fergene gir jo dette automatisk. Veiene på Vestlandet må jo utbedres, men hvorfor skal E39 være fergefri?
    Fordi politikerne er noen håpløse tåkedotter som fisker etter stemmer på vestlandet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.179
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Dette er EN lang undersjøisk tunnel; og disse meldingene kommer hver uke, til tross for at tunellen uansett er stengt for kjøretøy med totalvekt over 32 tonn i rushtiden.
    Hvor mange undersjøiske veitunneler er det snakk om på fergefri E39?

    4/7 Kl.09.10
    OSLOFJORDTUNNELEN STENGT
    Politiet opplyser på Twitter at Oslofjordtunnelen er stengt i retning Frogn grunnet en lastebil med motorstans og mulig røykutvikling.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norge går stort sett svært bra. Den store overhengende faren er den stadig økende utgiftssiden på statsbudsjettet, og oljeavhengigheten som følger med. Det ser bare ut til å fortsette helt uavhengig av om regjeringen er rød eller blå, så det kan virke som vi har kommet i en situasjon hvor kostnadsreduksjoner er vanskelig/umulig. Man kan ane konturene av hollandsk syke på sikt da.

    I tillegg, mer subjektivt sett, er jeg også skeptisk til overformynderiet som jeg mener er sosialdemokratiets største iboende svakhet. Men det har jo alt vært diskutert behørlig i "nei til sosialisme"-tråden.
    Det er tre ting vi kan gjøre for å forbedrede oss på en budsjettvirkelighet med mindre oljepenge. Stanse masseimporten av sosialklienter fra den tredje verden, det er en totalt unødvendig utgift. Vi kan kutte i sykelønnsordningen slik at folk selv kan ta litt ansvar for sin egen situasjon og bidra litt når de selv blir syke slik at ikke det offentlige skal ta hele utgiften og vi har rom for å øke MVA-satsene. Kanskje helt opp til 30% om nødvendig. MVA er en god avgift som skalerer med folks generelle forbruk.
    Ettersom det går så treigt med å skaffe nye rekruttar her heime, må vi nok impoertere. No kan det ta si tid (kanskje eit par generasjonar) å få godt utdanna og integrerte medborgarar, men det er eg redd vi må koste på oss, om ikkje infrastrukturen skal rase saman.
    Det blir jo som å pisse i buksen for å hode varmen. Vi var færre før og det gikk bra. Helt unødvendig å importere hundretusener av evige sosialklienter fordi de kanskje kan kunne tenkes å ta bli tatt i bruk for å hjelpepleie sin egen selvpåførte overpopulasjon.

    Sjukelønsordninga er veldig bra. Det er vel heller ikkje så mykje å hente - er folk langtidssjuke, har vi eit konstant problem. Og om ein tek til å tvinge folk på jobb når dei går og hanglar, vil det ikkje verte noko særleg kvalitet over det dei skulle drive med.
    Ja den fungerer bra så det er ikke noe som handler om å tvinge folk til å jobbe om de ikke vil. Men en egenandel er på sin plass.

    Mva rammar ulikt- dei som har 300 000 i årsinntekt rammast hardare enn dei som har 600 000. Og eg har ikkje tru på at dei "fattige" har betre føresentad for å redusere forbruket enn dei "rike" - snarare tvertimot. For har du råd til å reise på flytur, reiser du gjerne på flytur. Ser at du Deffe ivrar for manglande samvit for dei ca 10 % av verdas innbyggjarar som reiser med fly. Kva om dei resterande 90% gjer det same?
    Alt som koster her i verden rammer ulikt. De fattigste må nøye seg med å hamre på oljefat og nynne litt i stedet for å ha anstendig hifi i heimen. Ingenting er vel mer viktig for at de med trang økonomi kan leve friere enn lavprisflyselskaper. Du skal ikke så lang tilbake i tid før folk ofret mye og kledde seg i finstasen når den skulle i en flygemaskin... nå er det som å ta trikken.

    Men så er det det grønne aktivistene da, som vil frata dem denne muligheten og gjøre denne transportformen enten forbudt eller i alle fall kun for de rike. Er de i vennligsinnet modus så tilbyr de kanskje de aller laveste en statsautorisert tillatelsaeskupong med utreisetilatelse en gang i året eller så.

    Minner også på at selv sosialklienter og arbeidsaklaringspensjonister i Norge er blant the 1% i verdensøkonomisk sammenheng...

    Om du vil være en del av klodemassen så er det bare å gi bort alt du eier og leke dum og søke asyl i Sverige.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.035
    Antall liker
    11.765
    https://www.nrk.no/troms/babcock-far-hjelp-fra-forsvaret-1.14615368

    NRK har sendt flere spørsmål til helseminister Bent Høie. På vegne av ham svarer statssekretær Anne Grethe Erlandsen.

    At Forsvaret stiller opp etter forespørsel mener Erlandsen viser at Luftambulansetjenesten gjør jobben sin.

    – Når Forsvaret nå bidrar til å øke beredskapen, viser det at Luftambulansetjenesten løpende vurderer behov og setter inn nødvendige tiltak, skriver hun i en e-post.

    – Dette vil styrke kortbaneberedskapen i Finnmark. Vi er trygge på at Luftambulansetjenesten og Universitetssykehuset Nord-Norge følger situasjonen og justerer sine tiltak for å trygge befolkningen.
    Jammen, er det ikke Babcock som skal gjøre jobben? Det skulle jo bil såååå bra. Og billig. Og robust.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.872
    Antall liker
    11.771
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.232
    Antall liker
    8.740
    Torget vurderinger
    0

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.872
    Antall liker
    11.771
    Torget vurderinger
    2
    Hver minste fillestasjon på spor av jern skal se ut som Operaren! Altfor voldsomme og storslåtte stasjoner hjelper ingen, det stjeler midler fra der egentlige formålet . Samme gigantomanier ser man i veikryss og rundkjøringer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Enten så klager man på at man ikke gjør by rommene attraktive nok slik at de taper mot kjøpesenterne.. Når man forsøker å utvikle bykjernen for å gjøre den attraktiv, er det gigantomani.. Go figure, grinebitere.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.872
    Antall liker
    11.771
    Torget vurderinger
    2
    Jess jeg er en gretten gubbe, det er meget tilfredsstillende å konstatere at alle andre enn meg er idioter . Sånn går no dagan ...
    Forresten er det bare å legge ned alle kunstgressbaner. Det er noe nymotens forurensende tull vi klarte oss fint uten før. Altfor mye fotball i verden , vi må gjøre vårt for å redusere galskapen. Og slutt å late som fotball er en helårsidrett.
    Flrøvrig finnes det få attraktive nye by områder , hvor er det turister og folk samler seg , jo i de tradisjonelle Alt-Stadt.. ikke i Eufemias gate... Oslo Operaen er et sjeldent unntak hvor nybygg trekker publikum . Men Oslo har ikke noen egentlig gamleby å vise til heller...Oslo er stort sett heselig stygg og utrivelig og nybyggingen har sålangt ikke bøtet på det..

    Aahh godt å få det ut...
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Der hvor man har gamleby, f.eks Stavanger er man grinete fordi det tiltrekker seg mange nysgjerrige turister.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.232
    Antall liker
    8.740
    Torget vurderinger
    0
    Men det er da faktisk litt pussig at den gangen da Norge var et lutfattig land kunne vi ta oss råd til å sette opp vakre bygninger.

    Gamle kraftverk og veldig mange gamle industribygninger er jo rene kunstverk.

    Om Operaen er vakker eller stygg er selvsagt åpnet for debatt. Men det må da være mulig å enes om at arkitekt og utbygger har forsøkt og at de i allefall hadde en intensjon om å bygge noe vakkert!

    Og vi har da en uomtvistelig tradisjon for å sette opp pene stasjonsbyggninger.

    Tror ikke det var så mange som klaget over "gigantomani" den gangen bygda fikk sin stasjon og tyngdepunktet i lokalsamfunnet flyttet etter til området rundt jernbanestasjonen.

    Nå synes det som vi er "rike på penger" men fattige på det meste av alt annet. At resursene er begrensede er selvsagt så sin sak, men det må da være mulig å bygge ut på lang sikt. Ikke alt må da bygges i løpet av 5 år??
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.816
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet nå er vel så enkelt at vi er så til de grader rike på penger at vi snart ikke har råd til noen ting - også kjent som Onkel-Skrue syndromet...
    Det eneste vi snart har råd til er å gjøre de rikeste enda rikere....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Total inkompetanse og The Genuine Art Of Total Ansvarsfraskivelse sin innmarsjer på alle plan fra regjering/er og ned gir omsider svært synlige resultater, jo det har vært tydelig siden prosessen tok fart på 90 tallet, likevel,....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.183
    Antall liker
    16.052
    Ja, men handlingsregelen er ikke tatt ut av luften. Empirien er relativt sterk for at man kan ta ut 4% inflasjonsjustert i 30 år+ uten å gå tom for penger (det er worst-case scenario basert på hva som har skjedd i markedene i ganske mange tiår inkludert et lite lass av kriser og lange perioder med elendig avkastning). Dette er også uten tilførsel av friske midler, men oljefondet tilføres stadig friske penger og vil gjøre det i lang tid fremover. Det er ingen garanti for at det vil bli slik i fremtiden, men at verdien skal halvere seg på kort sikt er, basert på historikken, ikke noen spesielt stor krise. Markedssvingninger hit og dit trenger strengt tatt ikke være styrende for hvor mye man tar ut, selv om det selvsagt hjelper å ta ut mindre i dårlige år (i praksis selge mindre på bunnen / investere mer når det er salg i markedene). Det er også slik fondet agerer - da børsene fallt ~20% før nyttår benyttet de anledningen til å laste opp aksjer for hundrevis av milliarder av kroner og det samme gjorde i 2009. De var ikke nødt til å kjøpe, men det gjorde de.

    Det sagt så baserer jeg meg på å finansiere en svært stor del av min alderdom selv. Jeg tar det ikke for gitt at nåværende system er opprettholdbart i tiår fremover og A/S Norge viser absolutt ingnen vilje til å redusere utgiftene.

    Dette gjelder også på privaten - om man tror at fremtiden blir noenlunde som før kan man, om man har et sted mellom 25-30 ganger årlige utgifter investert i 70% aksjer / 30% obligasjoner (mao som oljefondet) høyst sannsynlig klare seg "for alltid" uten å gå tom for penger. Svært mye lengre med et liten biinntekt eller mulighet til å justere ned utgiftene i år med dårlig avkastning og enromt mye lengere om man innimellom arver noe eller får ytelser fra det offentlige på toppen. Mest sannsynlig vil man dø med veldig mye mer penger en man startet med.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn