|
Ja tenk å måtte forholde seg til det man oppfatter som ræl uten substans hele tiden. Irony intended.Noen timer med venstrevridd propaganda fra islamofile rævsleikende skrotinger er nok over min smertegrense ja.
Greia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.Hjelper ikke med nytt, trendy navn:
https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen
SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.
Strekningene i konkurransen var:
Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
Rørosbanen (Hamar - Støren)
Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
Meråkerbanen
Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
Saltenpendelen
Godt det ikke er de rød-grønne som sitter med makten, de hadde solgt rubb og stubb og ikke nøyd seg med navnebytteGreia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.Hjelper ikke med nytt, trendy navn:
https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen
SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.
Strekningene i konkurransen var:
Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
Rørosbanen (Hamar - Støren)
Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
Meråkerbanen
Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
Saltenpendelen
Noen som husker de blå-blås forrige togstunt på 00-tallet. Egne fargekodete togsett for langdistanse, lokaltog og intercity. Det ble fryktelige lite fleksibelt. Dyrt og dårlig.
Samme kan vi skimte nå. Regningen til VY for togleie steg med 220 millioner kroner på ett år. Det koster visst å ha mange direktører.
Har du røyka sokkene dine?Godt det ikke er de rød-grønne som sitter med makten, de hadde solgt rubb og stubb og ikke nøyd seg med navnebytteGreia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.Hjelper ikke med nytt, trendy navn:
https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen
SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.
Strekningene i konkurransen var:
Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
Rørosbanen (Hamar - Støren)
Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
Meråkerbanen
Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
Saltenpendelen
Noen som husker de blå-blås forrige togstunt på 00-tallet. Egne fargekodete togsett for langdistanse, lokaltog og intercity. Det ble fryktelige lite fleksibelt. Dyrt og dårlig.
Samme kan vi skimte nå. Regningen til VY for togleie steg med 220 millioner kroner på ett år. Det koster visst å ha mange direktører.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-selskaper-de-roedgroenne-17-de-borgerlige-13
Nei har du? hvorfor skulle jeg det?Har du røyka sokkene dine?Godt det ikke er de rød-grønne som sitter med makten, de hadde solgt rubb og stubb og ikke nøyd seg med navnebytteGreia med å gi de trendy navn var jo å fjerne merkevaren. Nå var det ikke NSB som tapte, men ukjente VY. Så folk bryr seg mindre. Mission accomplished.Hjelper ikke med nytt, trendy navn:
https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen
SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.
Strekningene i konkurransen var:
Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
Rørosbanen (Hamar - Støren)
Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
Meråkerbanen
Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
Saltenpendelen
Noen som husker de blå-blås forrige togstunt på 00-tallet. Egne fargekodete togsett for langdistanse, lokaltog og intercity. Det ble fryktelige lite fleksibelt. Dyrt og dårlig.
Samme kan vi skimte nå. Regningen til VY for togleie steg med 220 millioner kroner på ett år. Det koster visst å ha mange direktører.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-selskaper-de-roedgroenne-17-de-borgerlige-13
NSB/Vy trenger nok en relativt gjennomgående omstrukturering av virksomheten sin hvis de skal ha sjans til å hevde seg i konkurranse med andre og mer veldrevne aktører. Jeg har fått noe annenhånds innsikt fra en bekjent som jobbet opp mot NSB, og det var det reneste kaos. Vedkommende er politisk et sted mellom SV og Rødt, men likefullt av den oppfatning at det var tvingende nødvendig å konkurranseutsette togdriften. NSB som det var, fremstod som et disorganisert pengesluk.Kan se ut som om prisene kan gå ned betydelig når SJ overtar.
https://www.tv2.no/a/10394986/
Bl.a.
Om du skal ta tog fra Oslo til Kongsvinger, sparer du mye på å velge svenske SJ framfor norske NSB.
Det svenske togselskapet tar nemlig 88 kroner for en 2. klasse-billett. Velger du NSB, koster det 244 kroner.
SJ kjører to daglige avganger mellom Oslo og Stockholm. Toget stopper på Kongsvinger.
Et reisesøk på SJs nettside viser at de fleste reisene mellom Oslo S og Kongsvinger koster fra 95 svenske kroner (88,31 norske kroner ifølge Norges Bank 6. februar). Dette er den rimeligste billetten som ikke kan bookes om.
SJ tilbyr i alt seks ulike billettyper, men selv den dyreste 1. klasse-billetten koster mindre enn NSBs billett.
Nå har jeg tatt en test:Kan se ut som om prisene kan gå ned betydelig når SJ overtar.
https://www.tv2.no/a/10394986/
Bl.a.
Om du skal ta tog fra Oslo til Kongsvinger, sparer du mye på å velge svenske SJ framfor norske NSB.
Det svenske togselskapet tar nemlig 88 kroner for en 2. klasse-billett. Velger du NSB, koster det 244 kroner.
SJ kjører to daglige avganger mellom Oslo og Stockholm. Toget stopper på Kongsvinger.
Et reisesøk på SJs nettside viser at de fleste reisene mellom Oslo S og Kongsvinger koster fra 95 svenske kroner (88,31 norske kroner ifølge Norges Bank 6. februar). Dette er den rimeligste billetten som ikke kan bookes om.
SJ tilbyr i alt seks ulike billettyper, men selv den dyreste 1. klasse-billetten koster mindre enn NSBs billett.
Konkurranseutsetting? Hvor? Det er ikke dobbeltspor, så man kan ikke velge hvilke togselskap å kjøre med. Nå splitter de opp ett landsdekkende norsk monopol og tildeler utlendingene små monopol.^ Det er jo i så fall et tegn på at konkurranseutsettingen funker, og at NSB-driften har vært ineffektiv og unødvendig ressurskrevende.
Det var samme sutringen fra de venstrevridde den gangen Televerket skiftet navn til Telenor også.Litt morsomt at Svenska Järnvägar vant anbudet, som weld skriver.
Aftenpostens kommentator, dengang man skulle forsvare navnevalget. Kanskje NSB skulle valgt NSB som nytt navn?
Vis vedlegget 545047
Mass Transit Railway er også et spennende navn.
Vet ikke helt om det er så riktig. Både goahead og sj legger opp til en helt vanvittig trafikkvekst som grunnlag for sine anbud, om den er urealistisk eller ei vil jo tiden visen. Jeg har vanskelig for å se hvorfor det skal endre seg så drastisk over natten, det er jo de samme skinnene, togene og kapasitet de skal kjøre med.Det store spørsmålet er hva i helv** som gjøres galt her til lands, nå statseide SJ kan gå 30% under... og dette gjelder neppe kun VY/NSB...
Er det for mange direktrer, underdirektører. konsuletdirektører, direktørkonsulenter etc etc... Lønningene til de som står på barikadene er ikke sSÅ forskjellige...
En vesentlig forskjell på anbud i ting som er av relativt kritisk nasjonal interesse er at det normalt ikke er en løsning at den som leverer kontrakten bare kan legge seg ned for å dø om de finner ut at butikken ikke går rundt, at prognosene ikke slo til, at de hadde vært for optimistiske eller at noe uforutsett skjer. Når noe i den retning skjer så ender det offentlige v/ skattebetalerene som regel opp med regningen til slutt, og som da fort er mye større enn hva man først hadde tenkt seg.^ Derfor er det viktig at de som skal gi tilslag på anbud har kompetanse til å vurdere hvor realistiske de er og hva de har tatt høyde for. Sånn er det i alle bransjer.