Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Ser han skriver retur. Mener han returen til Norge nå? For hva politiet prøvde på var deportasjon og slett ingen retur.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Så hvor ligger incitamentene til at Vy & Co skal legge seg i selen for å forbedre seg/bli konkurransedyktige?
    I det samme som for alle andre virksomheter: Vekst.
    Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
    På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.
    Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?

    SJ og britene vant sine anbud på gode (men urealistiske?) passasjervekstprognoser.

    Veksten til Telenor skjer i utlandet, ikke i Norge. splittet vi opp NSB for at Vy skulle bygge og drifte infrastruktur i Bangladesh?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.938
    Antall liker
    15.810
    Den mest opplagte måten å frakte flere passasjerer om det ikke er plass til flere tog på skinnene er å kjøre med fullere tog og/eller større kapasitet pr. tog - altså lengre tog. I den sammenheng hjelper det muligens også at det blir kjipere og kjipere og dyrere og dyrere å være bilist - subsidiært at folket kollektivt får noe bedre regneferdigheter og klarer å ta inn over seg hvor dyrt det er å bruke bil til å pendle kontra alternativene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
    På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.
    Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?

    SJ og britene vant sine anbud på gode (men urealistiske?) passasjervekstprognoser.

    Veksten til Telenor skjer i utlandet, ikke i Norge. splittet vi opp NSB for at Vy skulle bygge og drifte infrastruktur i Bangladesh?
    Bør vel være rom for flere tog på de strekningene det her er snakk om (SJ). Det er jo kun i rushen kapasiteten i Oslo er sprengt og det er fullt mulig for et tog på Dovre eller Rørosbanen fra Trondheim å ankomme utenfor rush.
     
    6

    65finger

    Gjest
    SJ frakter flere togpassasjerer i Sverige med 30% markedandel enn de gjorde som Svenska Jernvager med monopol
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
    På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.
    Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?

    SJ og britene vant sine anbud på gode (men urealistiske?) passasjervekstprognoser.

    Veksten til Telenor skjer i utlandet, ikke i Norge. splittet vi opp NSB for at Vy skulle bygge og drifte infrastruktur i Bangladesh?
    Bør vel være rom for flere tog på de strekningene det her er snakk om (SJ). Det er jo kun i rushen kapasiteten i Oslo er sprengt og det er fullt mulig for et tog på Dovre eller Rørosbanen fra Trondheim å ankomme utenfor rush.
    Ja, vi så jo hvordan det gikk da en kunde etterlyste flere sovekupeer. 4 forskjellige firma pekte på hverandre og sa det ikke gikk. Med hvilke togsett skal de få flere avganger?


    (Rørosbanen ankommer Hamar.)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvor mye av detaljene som er offentlige, men det stod her om dagen at den store forskjellen var hvor stort overskudd som var beregnet. Det er også betegnende at det - om det er korrekt - at Vy fant ut at de kunne drive det for 1/5 av statsstøtten når de plutselig ikke hadde monopol på virksomheten. Om noe så er det den største skandalen i dette. Det var samme greia på Sørlandsbanen, der også klarte Vy seg plutselig med mye mindre statstøtte.
    Akkurat. Vy/NSB utnyttet at eier og oppdragsgiver - den norske stat - ikke stilte krav og generelt viste liten interesse. Så det var bare å peise på med høye utgifter, staten punget ut uten å se på hva dette var for noe. Når SJ (statseid som det gamle NSB) kan komme inn og levere til en brøkdel av peisen viser det bare at i Sverige har man stilt krav til effektivitet. Jernbanedrift er ikke så ulikt fra land til land når først skinnene ligger der, så det er en smal sak å påpeke urimeligheten av 5-gangen når norsk driftskostnad skal sammenlignes med utlandets ditto. Eierne, dvs staten har sviktet totalt og sjampisdirektørene fikk fortsette i ly av statens ignoranse.

    Så kan man selvfølgelig dele ut buksevann for at man lot det skli ut i stedet for å stramme opp slik svenskene åpenbart har gjort. Men ifølge de som styrer nå er jo statlig eierskap en uting. Og ved å la staten være eier uten å stille krav til noe som helst og bare punge ut har man jo beredt grunnen for å framstille staten som en dårlig og uegnet eier. Og det er jo alltids noe.

    På kort sikt vil forbrukerne/de reisende tjene på dette, men jeg er usikker på om Norge som land tjener på dette. Vi må betale svenskene og britene for å kjøre tog og samtidig holde Vy og døtrene i live til de skal levere nye anbud om en ti års tid. Jernbanepersonellet skal vel stort sett bli med over, men gjelder dette også togmateriellet? Hvis ikke så må det jo selges eller settes i opplag til 2030. Og da er det sikkert utdatert og må skrotes uten egentlig å ha vært i bruk. Hurra.

    Og vi betaler altså dette tivoliet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.938
    Antall liker
    15.810
    Togsettene skal leies inn fra Norske Tog (dvs statens materiell) uansett hvem som kjører så vidt jeg har skjønt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg liker NSB eh vy og har alltid prioritert tog - men 7 timer til Bergen og trh blir for mye for jobb og helgeturer - og i høytidene er vognene sprengt lang tid i forveien. NSB giddet ikke å forbedre dette på mange år - så konkurranse er nok dessverre et godt verktøy i Norge. I England hadde man dårlige erfaringer med privatisering men med tanke på hvor lite kundeservice innstilte NSB er / var så er det nok ikke et feilsteg her i landet. Bare NSB.no og appene har over lang tid vært svært dårlige - ikke helt ulikt SAS vs NAS.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.571
    Antall liker
    14.261
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norsk jernbanedrift, Helseforetakene, Forsvarsbygg - og noen til- er skrekkeksempler på det totale idiotiet som kalles NPM....
    - og forresten - "Telenor tjener penger i utlandet..." - hvor mange milliarder har Telenor tapt på å spille børs i utlandet? Hvor mye tjener Telenor på å nærmest flå små og mindre bedrifter med dyre abonnementer?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Norsk jernbanedrift, Helseforetakene, Forsvarsbygg og noen til- er skrekkeksempler på det totale idiotiet som kalles NPM....
    - og forresten - "Telenor tjener penger i utlandet..." - hvor mange milliarder har Telenor tapt på å spille børs i utlandet? Hvor mye tjener Telenor på å nærmest flå små og mindre bedrifter med dyre abonnementer?
    Du har unektelig rett i at dette ikke har vært smertefritt.. men two wrongs don't make a right. Altså - selv om NPM ikke har vært vellykket så betyr det ikke at de gamle statlige monopolene var bedre.

    Det samme gjelder kommunesammenslåingen. For noen kommuner var det bra for andre bare idioti.

    Telenor har tapt historisk mye i India men direkte ansvarlig CEO med riktig partibok er fredet selv i en tid med borgerlig regjering. Hvis noen fortsatt lurer på hvor mektige ap er så se hit.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    https://www.nationen.no/nyhet/dale-forsvarer-topptungt-tog-norge/

    Dale er glad for konkurransen, men er samtidig glad for alle direktørene i Vy. De gir en besparelse på åtte milliarder, hevder han. Vel, den kommer vel som et resultat av at Vy tapte og ikke på grunn av flinke direktører! Skal bli interessant å se om alle 49 direktørene overlever med lønn og bonuser intakte etter hvert som norsk jernbane krymper ned til noen flotte logoer og brevhoder. Antakelig gjør de det. Det ville jo være for galt om alle disse flinke folkene forsvant til utlandet fordi vi ikke vet å holde på toppfolkene våre. Det er jo hvertfall det vi får høre når noen kritiserer det etter hvert friske lønnsnivået på statens ledere.

    Det fine er jo at de 300 millionene som navneskiftet fra NSB til Vy skal koste ligger an til å bli noe rimeligere da man ikke trenger fullt så mange nye uniformer. Hvis de ikke settes av til litt mer bonus da. Det er jo alltids en mulighet.


    Dagsavisen problematiserer det som skjer: https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/jernbanepolitikk-uten-vyer-1.1540687
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.938
    Antall liker
    15.810
    Selv om det unektelig kan fremstå som noe merkelig å få bonus når man ikke oppnår det som faktisk er noe av det viktigste (få langsiktige kontrakter for å sørge for at virksomheten har noe å drive med) så tipper jeg forklaringen delvis er at det for de fleste praktiske formål er å betrakte som regulær lønn, men det er 1) en måte å få det til å se penere ut når avtalene blir inngått og 2) muligens en komponent av lønnen det ikke opptjenes noen rettigheter på og således noe rimeligere enn å utbetale det som ordinær lønn. Det er også en komponent i lønnspakken som er lettere å justere opp eller ned alt ettersom.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Ja, flere fikk bonuser som i realiteten ga en lønnsøkning på 12-13%. Ikke så verst. De ble delt ut fordi direktørene hadde gjort en god jobb med HMSen og andre krevende utfordringer.

    NRK har en kjapp gjennomgang av de ulike selskapene våre. Denne gjengen er jo litt søte da, Norske Tog heter de:

    «Dette tjener ledelsen i Norske Tog:
    Norske Tog skilt ut fra NSB i 2017, har 30 ansatte, og eier og forvalter selve togene og togmateriell til utleie til togselskaper. Selskapet har overtatt eierskapet til persontogkjøretøy eid av NSB, med noen få unntak.

    Totale lønnsytelser er 9,2 millioner til fem direktører. Toppsjef Øystein Risan tjener 2,5 millioner og har en bonus på 213.000 kroner. Risan hadde en lønnsvekst på 13,5 prosent i fjor.»

    Fem direktører av i alt 30 ansatte! Ingen skal komme og si at man ikke satser hardt og godt på å lede. Å leie ut tog er ingen dans på roser. Nå må det jo inn tre direktører til for å håndtere svenskene også. Tjänare, grabbar!

    Denne er fenomenal: https://www.nrk.no/satiriks/vy-vant-anbud-om-a-drifte-jernbanedirektorer-1.14595137
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo en kjennsgjerning at norske journalister samlet sett er svært venstrevridde, men at det står så ille til som dette er en trussel for demokratiet.

    https://journalisten.no/arbeiderpar...ournalister--forsvinner-fra-hoyresiden/362728

    Halvparten av norske journalister ville gitt sin stemme til den ytterste venstrefløyen i norsk politikk. Rødt, MDG og SV! Oppslutningen om disse samlet sett i befolkningen etter stortingsvalget var 11,6%

    Så det er ikke rart at mediebildet domineres av kampanjejournalistikk, skeivfremstillinger, identitetspolitikk og rød propaganda. Ei heller er det underlig at de ukritiske masser lar seg påvirke og forlede.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.975
    Antall liker
    12.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
    På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.
    Så passasjertall skal økes? Men vi har jo fortsatt den samme flaskehalsen med oslotunnellen og infrastruktur. Man kan ikke kjøre enda flere tog. Så hvordan skal de øke passasjertall?

    SJ og britene vant sine anbud på gode (men urealistiske?) passasjervekstprognoser.

    Veksten til Telenor skjer i utlandet, ikke i Norge. splittet vi opp NSB for at Vy skulle bygge og drifte infrastruktur i Bangladesh?
    Bør vel være rom for flere tog på de strekningene det her er snakk om (SJ). Det er jo kun i rushen kapasiteten i Oslo er sprengt og det er fullt mulig for et tog på Dovre eller Rørosbanen fra Trondheim å ankomme utenfor rush.
    Sporene på Bergensbanen er i hvert fall sprengt. Problemer med kryssende tog gjør i hvert fall at regiontogene ikke kan kjøre for full fart og at reisetiden i dag er 20 min (ca) lenger enn for 30 år siden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.975
    Antall liker
    12.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
    Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Selv om det unektelig kan fremstå som noe merkelig å få bonus når man ikke oppnår det som faktisk er noe av det viktigste (få langsiktige kontrakter for å sørge for at virksomheten har noe å drive med) så tipper jeg forklaringen delvis er at det for de fleste praktiske formål er å betrakte som regulær lønn, men det er 1) en måte å få det til å se penere ut når avtalene blir inngått og 2) muligens en komponent av lønnen det ikke opptjenes noen rettigheter på og således noe rimeligere enn å utbetale det som ordinær lønn. Det er også en komponent i lønnspakken som er lettere å justere opp eller ned alt ettersom.
    Ja, i min forrige jobb utgjorde bonusandelen cirka 15% av min årsinntekt, med noen prosent pluss-minus avhengig av om bedriften gikk bra eller ikke (dvs om aksjekursen gikk opp eller ikke). Det er ganske utbredt, og jeg har ikke en gang noen lederstilling (null personalansvar). Jeg foretrekker dog en lønnsmodell med høyere fastlønn og mindre eller ingen bonusdel, pga forutsigbarhet og pensjon som nevnt. Der jeg jobber nå har jeg ca 80k høyere fastlønn, men jeg gikk faktisk litt ned i reallønn året etter at jeg byttet jobb.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
    Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?
    Det begriper jeg ikke. Svake inkompetente styrer er en årsak (tipper jeg)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.938
    Antall liker
    15.810
    Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.622
    Antall liker
    13.808
    Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
    Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-
    Ganske høyt, synes jeg. Statsministeren jobber sikkert like mye. Da får hun en timelønn på 500,-. Ikke veldig høyt, egentlig.

    Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.938
    Antall liker
    15.810
    Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
    Det kan man jo si - da Helge Lund fikk fryktelig godt betalt for å gå til det britiske selskapet i sin tid og han fikk mange titalls millioner i årslønn så påpekte han at han faktisk aldri hadde krevd noe spesifikt. Han fikk et tilbud som han sa ja til. Sannsynligvis kunne de betalt han veldig mye mindre og han hadde fortsatt tatt jobben.

    Ellers er det ganske lukrativt rent økonomisk å være toppolitiker. Det åpner potensielt en del ganske lukrative dører når man en gang eller av en eller annen grunn slutter med det og velger å utnytte det at man har kontakter og har god kjennskap til hvordan statsforvaltningen fungerer på innsiden. Det er ikke veldig lett å se hva ganske mange av sorten eller skulle drive med som gir tilsvarende avlønning. Mange har jo knapt vært noe annet enn politikere hele livet.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
    Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-
    Ganske høyt, synes jeg. Statsministeren jobber sikkert like mye. Da får hun en timelønn på 500,-. Ikke veldig høyt, egentlig.

    Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
    At en toppleder jobber døgnet rundt er en myte. Hovedansvaret til topplederen er å delegere videre nedover. Får topplederen ikke på plass et godt lederteam så sitter han ikke lenge i jobben.


    Hvis du tror det er altruisme som driver dagens regjering så må du tro om igjen.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
    Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-
    Ganske høyt, synes jeg. Statsministeren jobber sikkert like mye. Da får hun en timelønn på 500,-. Ikke veldig høyt, egentlig.

    Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
    At en toppleder jobber døgnet rundt er en myte. Hovedansvaret til topplederen er å delegere videre nedover. Får topplederen ikke på plass et godt lederteam så sitter han ikke lenge i jobben.


    Hvis du tror det er altruisme som driver dagens regjering så må du tro om igjen.
    1- Hva vet du om topplederes hverdag? . 2. og hva vet du om hva som driver dagens regjering?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Kravet om at ørene skal vises på passfoto strider kraftig mot religionsfriheten.

    Det har jeg lært i dag.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Religionsfriheten grunndogme: Du skal få tro på hva du ønsker uten å bli drept, kastet ut av landet eller diskriminert; ellers bør du holde kjeft og gjøre som alle andre må gjøre; religionsfrihet er der ikke for at du skal kunne gjøre unntak for deg selv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Statsministerlønnen er en meningsløs benchmark for hvor høye lønninger kan være. Det er ingen som blir statsminister for å ha høy lønn og betalingen har ikke noe med å få noen til å ønske jobben å gjøre. Og å være statsminister kommer også med et realtivt stort fjell av andre goder på toppen av. Leiekostnaden på statsministerboligen i Oslo ville være langt over 100.000 i måneden, for eksempel. Nå aner jeg ikke hvor mye toppledere i staten eller statlige aksjeselskaper jobber, men faktisk timelønn er fort ikke spesielt høy. Ditto for toppolitikere, for øvrig.
    Dersom en toppleder tjener f.eks. 7 mill / år, og jobber 8760 timer pr. år (dvs. 24/7/365), så har han en timelønn på 800 kr. Sannsynligvis sover han litt innimellom også, så kanskje skal vi slå av til 10 timer / døgn, 7 dager i uka, hele året? Da jobber han 3650 timer, og får 1918 hver time. Realistisk sett tror jeg neppe han jobber mer enn 3000 timer i året. Ergo en timelønn på 2333,-
    Ganske høyt, synes jeg. Statsministeren jobber sikkert like mye. Da får hun en timelønn på 500,-. Ikke veldig høyt, egentlig.

    Om man ikke blir statsminister fordi det er høyt avlønnet, hvorfor skal toppledere ha en helt annen motivasjon? Dersom det er altruisme som driver politikerne, og griskhet som er toppledernes driver, så imponeres jeg enda mer over våre politikere.
    At en toppleder jobber døgnet rundt er en myte. Hovedansvaret til topplederen er å delegere videre nedover. Får topplederen ikke på plass et godt lederteam så sitter han ikke lenge i jobben.


    Hvis du tror det er altruisme som driver dagens regjering så må du tro om igjen.
    1- Hva vet du om topplederes hverdag? . 2. og hva vet du om hva som driver dagens regjering?
    Med tanke på handlingene til regjeringen er slik som de er så kan vi utelukke altruisme som drivkraft.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Er overbevist om at det også finnes altruister blant politikere, noen har det i seg andre ikke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er overbevist om at det også finnes altruister blant politikere, noen har det i seg andre ikke.
    Det er noen som utpeker seg, men de er ikke så mange. José Mujica og Mandela og slike. Folk som har hatt det hardt og brutalt, men som har kommet styrket gjennom prøvelsene og har rykket opp et hakk fordi de ikke selv tyr til hat og vold men som liker mennesker.

    Jeg liker jo å tro at de fleste som går inn i politikken her hjemme i alle fall gjør det fordi de har tanker om hvordan vi skal få det bedre. Mål og metoder varierer litt, som det skal. Vi ser endel som ser politikk som en karriere og noe som skal fremme dem selv, og de kommer i mange varianter. Høyrebroilere som skal posisjonere seg i næringslivet siden de var for lat til å gå i bauekorps, apparatchiker som brukte APs systemiske makt og innflytelse som et stigespill, og i nyere tid poserende aktivister som misbruker folks naivitet og gode intensjoner for makt og innflytelse.

    Men jeg sliter litt med å finne noen norske politikere som jeg kan se som litt altruistiske, i alle fall om det ikke er i en pakkeløsning med grenseløs naivitet. Det ender fort opp med å måtte nøye seg med noen som tror det beste om folk, i det lengste.

    For å bli en troverdig altruist må man gjennom prøvelser. Naive ønskedrømmer teller ikke. Man må som buddahen se og oppleve verdens lidelser for å kunne forstå og tilgi.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Norske politikere er stort sett mennesker med lite arbeidserfaring og med bakgrunn fra ungdomspartiene. Det er for lite rekruttering fra næringslivet og mye av politikken er basert på ren ideologi uten innsikt i de faktiske problemstillinger. Det er noen få unntak.

    Vedrørende lederstillinger. I offentlig sektor er lederlønningene stort sett nøkternt og ikke helt feil sett opp mot at de helst skal være konkurransedyktige mot privat næringsliv. Det er derimot for mange lederstillinger i offentlig / statlig sektor. Kanskje spesielt mellomledere.

    En toppleder jobber ikke nødvendigvis mye mer enn andre. De som kommer på toppen er ofte flinke og jobber mye, så er det også litt flaks og tilfeldigheter som gjør at de kommer seg helt opp. Kvotering og trynefaktor spiller ofte inn. Det er også et element av riktig nettverk og sosiale ferdigheter. Har man først kommet seg på toppen så flyter de godt ved at man blir rekruttert gjerne til en ny toppleder jobb. I snitt ligger de nok på mellom 3-7 mil nok i Norge / privat sektor. Det er ikke spesielt høyt ift andre vestlige land. Mange lever under et konstant press og jobben er mer en livsstil enn jobb, selv om få føler synd på dem..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.571
    Antall liker
    14.261
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dessverre er det vel slik at en stadig økende andel offentlige ledere rekrutteres blant avdankede politikere som fortsatt er uten egentlig arbeidserfaring og reell bakkekontakt, men prises for sine "kontakter".......
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dessverre er det vel slik at en stadig økende andel offentlige ledere rekrutteres blant avdankede politikere som fortsatt er uten egentlig arbeidserfaring og reell bakkekontakt, men prises for sine "kontakter".......
    En politikers kontaktflate er vel mye mer verdt enn aspirasjoner, gode hensikter og all verdens dydsposering. Nettverket er også verdifullt i næringslivet. "Bakkekontakten" handler nok mest om om man har tilstrekkelige kontakter i fagforeningene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.551
    Antall liker
    9.296
    Torget vurderinger
    1
    Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
    Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?

    Hovedformålet med bompenger er å plyndre felleskapet. Eliten og deres venner og bekjente har sugerør i statskassa. Korrupsjonen i Norge er hvitvasket og legalisert...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.622
    Antall liker
    13.808
    Har flere offentlig foretak som kunder som ikke er i nærheten av lederlønningene i Tog-selskapene. Foretak som operer i bransjer med minst like attraktive kandidater som i "togbransjen"
    Hvor vanskelig er det egentlig å lede et lokalt bompengeselskap? Hva er den særpregede kompetansen som forsvarer en lønn større enn eller på nivå med statsministeren?

    Hovedformålet med bompenger er å plyndre felleskapet. Eliten og deres venner og bekjente har sugerør i statskassa. Korrupsjonen i Norge er hvitvasket og legalisert...
    Jada. Det samme med skattlegging og fordelingspolitikk. Det er plyndring og korrupsjon.
    Saklig.

    Så kan man gjerne debattere modeller for finansiering av veier og annen infrastruktur, men ikke akkurat med det utgangspunktet du legger opp til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.326
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Bompenger brukes til 2 ting.

    1: I byene for å begrense bilbruken
    2: Utenfor byene - å bygge nye veier som det ellers ikke er midler til å bygge på statsbudsjettet (eller som i hvert fall ikke blir prioritert høyt nok)

    Vi kunne selvfølgelig bygge veier uten bompenger, men da må man enten prioritere bort noe annet eller øke skattene. Og spørsmålet er om vi virkelig ønsker fri bilbruk i bykjernene? Bompenger i byene har uheldige konsekvenser for noen, men sånn vil det alltid være, og der finnes det stort sett (ikke alltid) alternativer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende er en råtten og korrupt måte å finansiere infrastrukturen på. Veiprising er en mye bedre modell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn