Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.626
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Æpp æpp æpp! Det er elbiler generelt som subsidieres. Ikke Tesla spesielt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.537
    JadaJadaJada Det er landbruket som subsidieres, ikke melkebønder spesielt.
    Nei, det er bønder spesielt som subsidieres med produksjonstilskudd, tesla eller andre bilprodusenter har ikke fått ei krone fra den norske stat.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.152
    Antall liker
    7.791
    Sted
    Oslo
    Nei, det er bønder spesielt som subsidieres med produksjonstilskudd, tesla eller andre bilprodusenter har ikke fått ei krone fra den norske stat.
    Du får tro som du vil.
    Omtrent alle økonomer er enige om at fritak for moms, avgifter og billig passering i bommer er defacto subsidiering!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.537
    Ja, men ikke av tesla, man subsidierer bilkjøper får å påvirke valget. Tesla produsere en halv million biler i kvartalet, norske bilavgifter er ikke en gang en fotnote i regnskapet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.752
    Torget vurderinger
    2
    1.


    2. – Det er ingen tvil om at vi er ved et vippepunkt ved inngangen til en ny dataalder. Alle kan bli programmerere nå. Det holder å snakke til datamaskinen, sa han.

    Sjefen for NVIDIA tar livet av "kodeknekker-læreren".

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Olav Thon har tidligere uttalt at han har fulgt med på debatten om rikfolk som flytter ut av Norge for å lette på skattetrykket. Selv har han ingen planer om å gjøre det samme på sine eldre dager.


    – Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i, sier Olav Thon til Kapital.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene er ikke veldig imponert over Støre & Co.

    »den siste sovjetstaten igjen…»


     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.626
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De burde vite at Norge avskaffet adelsvesenet før Sovjet ble funnet på…
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du får tro som du vil.
    Omtrent alle økonomer er enige om at fritak for moms, avgifter og billig passering i bommer er defacto subsidiering!
    Jepp, det stemmer, eller negativ skatt som vi av og til omtaler det som. Eller omfordeling av inntekt. Det vil si at vi alle som ikke kjører elbil, betaler for at de kan få en vare billigere enn de ville med et omfordele de skattesystem. Om det er rettferdig og fornuftig er et åpent spørsmål.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Jepp, det stemmer, eller negativ skatt som vi av og til omtaler det som. Eller omfordeling av inntekt. Det vil si at vi alle som ikke kjører elbil, betaler for at de kan få en vare billigere enn de ville med et omfordele de skattesystem. Om det er rettferdig og fornuftig er et åpent spørsmål.
    Betaler gladelig alt av avgifter på min gamle diesel-Audi for at noen skal få råd til å eie en Kina-Rolls.

    Not
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.152
    Antall liker
    7.791
    Sted
    Oslo
    Betaler gladelig alt av avgifter på min gamle diesel-Audi for at noen skal få råd til å eie en Kina-Rolls.

    Not
    Som alle var jeg bekymra for de til tider skyhøye strømprisene til husholdninger og næringsliv.
    Men når Tesla eiere begynte å syte over at det snart var like dyrt å kjøre elbil som diesel
    da visste jeg ikke helt om jeg skulle spy eller ta en latterkule.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ikke frister disse moderne bilene særlig, men jeg tror også det er en kortsiktig glede. Hva skjer når produsenten ikke oppdaterer lenger? Hvor bra er ettermarkedet mtp deler og software m.m
    Det er deilig å kjøre miljøvennlig med biler der det største klimautslippet ble gjort i forrige årtusen, kontra å ha en ny elbil du må kjøre et par hundre tusen km før du går i pluss
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Kim Wahl i DN

    – Men jeg blir i Norge, det ville være synd å være så fattig at man flytter ene og alene på grunn av skatten.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    9.780
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Ser det skrives litt om bil i tråden. I en artikkel i media i dag etterlyses det et forbud mot å kjøre med vinterdekk om sommeren. Stadig flere dropper å legge om dekk, spesielt i Sør-Norge. Enten av latskap eller dårlig økonomi. Statistikkene viser tydelig at andelen bilister som kjører med vinterdekk om sommeren og som er involvert i alvorlige ulykker, er økende.
    Gummikvaliteten og mønster er helt annerledes på dekk som er beregnet å brukes i kaldt vær vs varmt vær, og dermed annerledes kjøreegenskaper.

    Blant alle merkelige påbud og forbud vi har i landet, er det ubegripelig at ikke mydighetene forbyr å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Er det noen som har en anelse om hva motivasjonen kan være for ikke å forby vinterdekk om sommeren? Det er ikke tilstrekkelig nok alvorlige ulykker enda, kanskje må bli noen flere før et forbud innføres?
    Dessverre er det ofte sånn, man er ikke proaktiv nok, ting må bli ille før korrigerende tiltak gjøres.:(
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.950
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Summen av total dekkslitasje er vel nokså lik for helårsdekk vs ett sett av hver sommer/vinter.. da er det vel bare latskap igjen??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Siden dekk er datomerket ferskvare blir det vel billigst med bare et sett i lengden? Jeg rekker så godt som aldri å slite ut sommerdekk før de bør byttes p.g.a. alder. Ikke piggfrie vinterdekk heller, når jeg tenker meg om.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Ser det skrives litt om bil i tråden. I en artikkel i media i dag etterlyses det et forbud mot å kjøre med vinterdekk om sommeren. Stadig flere dropper å legge om dekk, spesielt i Sør-Norge. Enten av latskap eller dårlig økonomi. Statistikkene viser tydelig at andelen bilister som kjører med vinterdekk om sommeren og som er involvert i alvorlige ulykker, er økende.
    Gummikvaliteten og mønster er helt annerledes på dekk som er beregnet å brukes i kaldt vær vs varmt vær, og dermed annerledes kjøreegenskaper.

    Blant alle merkelige påbud og forbud vi har i landet, er det ubegripelig at ikke mydighetene forbyr å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Er det noen som har en anelse om hva motivasjonen kan være for ikke å forby vinterdekk om sommeren? Det er ikke tilstrekkelig nok alvorlige ulykker enda, kanskje må bli noen flere før et forbud innføres?
    Dessverre er det ofte sånn, man er ikke proaktiv nok, ting må bli ille før korrigerende tiltak gjøres.:(

    Når er det sommer? I morra er det Juni. I dag er det 2 grader her og snøbyger....
    Kjører med piggfritt en måned til tror jeg...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Når er det sommer? I morra er det Juni. I dag er det 2 grader her og snøbyger....
    Kjører med piggfritt en måned til tror jeg...
    Tror du er værsjuk og i dårlig humør nå...:p kanskje bli med på gutta-tur til sol og varme? Vi er et gjeng som drar til Durres nå om et par dager:cool:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hiver på sommerdekk så fort anledning byr seg. Merker fort hvor dårlig vinterdekk er så fort det blir et par pluss grader. Er det opp mot 10 så er bilen veldig lite retningsbestemt og man merker at knastene på dekket gir etter.
    At noen i det hele tatt ønsker å kjøre slik forstår jeg ikke. Er vel bedre å bruke 30min på å bytte hjul enn å irritere seg over dårlige kjøre egenskaper hele sommeren.
    For ikke å snakke om at egenskapene til vinterdekken er ruinert når neste vinter kommer etter å ha kjørt med de hele sommeren.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hiver på sommerdekk så fort anledning byr seg. Merker fort hvor dårlig vinterdekk er så fort det blir et par pluss grader. Er det opp mot 10 så er bilen veldig lite retningsbestemt og man merker at knastene på dekket gir etter.
    At noen i det hele tatt ønsker å kjøre slik forstår jeg ikke. Er vel bedre å bruke 30min på å bytte hjul enn å irritere seg over dårlige kjøre egenskaper hele sommeren.
    For ikke å snakke om at egenskapene til vinterdekken er ruinert når neste vinter kommer etter å ha kjørt med de hele sommeren.

    Bilen min er fantastisk retningsstabil selv med vinterdekk. En av grunnene til å kjøre med vinterdekk ut sommeren er at man ønsker seg nye vinterdekk til ny (vinter) sesong. Ellers er det stor forskjell på vinterdekks sommeregenskaper. De Nokian og Continental dekkene jeg har hatt før var svært dårlige på våt vei med mye vann; vannplanet lett. Pirellidekkene jeg har nå er like gode som sommerdekk på våt vei, men er nok hakket dårligere på holke. Blir nok Nokian eller Continental til høsten....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bilen min er fantastisk retningsstabil selv med vinterdekk. En av grunnene til å kjøre med vinterdekk ut sommeren er at man ønsker seg nye vinterdekk til ny (vinter) sesong. Ellers er det stor forskjell på vinterdekks sommeregenskaper. De Nokian og Continental dekkene jeg har hatt før var svært dårlige på våt vei med mye vann; vannplanet lett. Pirellidekkene jeg har nå er like gode som sommerdekk på våt vei, men er nok hakket dårligere på holke. Blir nok Nokian eller Continental til høsten....
    Det er dekkene dine som har kontakt med veien, og hvis de er tyggis så hjelper det lite.
    Mistenker du har en myk/stor bil som gjør dette mindre merkbart?
    Jeg merket det fortere på m3n enn superv8`n for å si det sånn.

    Eneste grunnen jeg kan tenke på er at du evt kjører med dekk som er på sine siste mil og derfor har lite knaster/mønster og er harde, da vil de nok "fungere" bedre i varmen, men som du har opplevd ofte ræva på vått. Det henger vel mye sammen med hvordan dekkmønster er designet, sommerdekk har annerledes drenering enn vinterdekk og således tåler mer før de planer eller mister grepet
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Betydelig redusert bremselengde
    Piggfrie vinterdekk har 20 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt i varmegrader, enn sommerdekk. Hvis det er seks varmegrader ute og du kjører i 80 km/t, gir dette hele 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ved bruk av sommerdekk.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Dette har jeg ment hele tiden. Fint med en påminnelse. At ikke norske sosialister tar innover seg svenske sosialisters dyrkjøpte erfaringer gjennom 40 år, er en nasjonal økonomisk tragedie. Formuesskatten ble omtrent fordoblet fra 2022 til 2023. Sjokkeffekten har ikke helt slått inn enda. I løpet av 2023 og inn i 2024, kommer det en nye emigrasjonsbølge. Da flytter ikke bare de største privatinvestorene (milliardærene) men også de mange med mindre investeringsporteføljer, helt ned i noen ti-talls millioner. Herav unge gründere med mange jern i ilden. Skade-effekten er 2-delt: Den umiddelbare er at Norge går glipp av personbeskatningen. Langtidseffekten er at det blir færre nye virksomheter.

    Finansminister Vedum forsvarte seg nylig med sedvanlig politiker-floskler og henvisninger til fjorårets veksttall. Men dette er bare selvbedrag, fordi veksten i fjor ble initiert tidligere år, godt smurt av daværende lave rentenivå og ekspansive statsbudsjetter. Dagens skatteregime er simpelthen ikke bærekraftig for en stor del av norsk næringsliv, og vil gi stygge utslag i årene som kommer.

    Dobblingen av formueskatten var SVs viktigste forhandlingskrav for årets statsbudsjett. Vi har desverre en mindretallsregjering som må danse etter SVs pipe. Symbolikken var sterk under landsmøtet i mars, da Audun Lysbakken adresserte Spetalen og Sissener med sin “takk for sist” kommentar. SVs lek med nasjones næringsliv kommer til å koste Norge dyrt. Svært dyrt.
    Enig. Fortsetter dette vil så å si all privateid næringsvirksomhet og næringseiendom være eid av personer som ikke bor i Norge om endel år. Vanskelig å konkurrere i lengden når man hvert år må betale ca 1,5% mer av avkastningen enn utlendingene (som jo slipper å betale dette).
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    De vil nok etterhvert forsøke å også skattelegge utenlandske eiere er jeg redd.

    Men skal vi være ærlige, og det bør vi vel være? så er det et åpent spørsmål hva man selv ville gjøre om man var i den situasjon at man kunne spare massevis i skatt ved å flytte til Sveits.

    Jeg vet i allefall at hvis jeg vant en toppgevinst i EuroJackpot ( rundt omkring 1 milliard ) så ville jeg nok reise ut. Ikke til Sveits men enten
    til Malta eller en hyggelig øy i Karibien. Så ærlig vil jeg være. Men jeg ville i så fall ta skrittet fullt ut og "kjøpe" statsborgerskap og kutte båndene til Norge helt. Altså "ta en Fredriksen". Synes på mange måter det er ærligere enn å sitte i Sveits som skattflyktning som ved å betale et lite bidrag til Trygdefondet kan dra hjem og høste av et godt helsevesen. Fredriksen betalte hele regninga da han la seg inn på Rikshospitalet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror hvis du er rik og flytter til Sveits så er du vel ikke så interessert i å stå i helsekø i Norge. Da tar man det privat
    Handler vel om andre ting enn tilgang på et overbelastet helsevesen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men skal vi være ærlige, og det bør vi vel være? så er det et åpent spørsmål hva man selv ville gjøre om man var i den situasjon at man kunne spare massevis i skatt ved å flytte til Sveits.

    Jeg vet i allefall at hvis jeg vant en toppgevinst i EuroJackpot ( rundt omkring 1 milliard ) så ville jeg nok reise ut. Ikke til Sveits men enten
    til Malta eller en hyggelig øy i Karibien. Så ærlig vil jeg være.
    ikke bare så ærlig, men meningsløst grådig. hva faen trenger du å spare litt skatt for, når du har den type pæng?

    pængfetisjisme er vel noe av det snålaste som fins. å gjøre et rent middel til et mål i seg selv.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.049
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sveits har vel også et ganske OK helsevesen, antar jeg. For min del ville jeg også dratt sporenstreks, men ikke pga skatt siden jeg uansett hadde endt opp med å gi bort langt det meste av grunkene (null interesse av hverken yatcher, store hus, sjeldne biler eller annet slikt).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Med slike summer så blir det faktisknoen kroner i skatt hver år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn