Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.199
    Antall liker
    2.195
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke har noen inntekt og lever på gevinsten vil skatt gjøre store innhugg hvert år. Forstår godt de som flytter for å betale mindre skatt, skatt er legalisert ran og utpressing.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.199
    Antall liker
    2.195
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det har ikke noe med det å gjøre, i sin prinsipielle form så er det nettopp ran og utpressing.
    Intet mer intet mindre
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det har ikke noe med det å gjøre, i sin prinsipielle form så er det nettopp ran og utpressing.
    Intet mer intet mindre
    og uten skatt så lager du dine egne veier, kollektivtransport, skoler, forskning, helsevesen, militær, byråkrati etc…

    det er hva det er i sin prinsipielle form. bidrag til felles goder. hverken mer eller mindre. men ved guder; de stupide trenger intet. tok de seg selv alvorlig, så ville de nok blitt tatt vare på av darwin.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.316
    Antall liker
    2.711
    De hadde både veier, avløp, skoler og sykehus sist jeg var i Sveits. Samtlige land i EU har dette, de fleste helt uten formueskatt. Hvordan forklare den store tenker det?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.199
    Antall liker
    2.195
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke noe å diskutere, hva det går til osv har ingenting med hva det faktisk er, nemlig ran og utpressing.

    Men sleng rundt deg med bemerkninger, gjør argumentet ditt mye sterkere.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    De hadde både veier, avløp, skoler og sykehus sist jeg var i Sveits. Samtlige land i EU har dette, de fleste helt uten formueskatt. Hvordan forklare den store tenker det?
    du må følge med; det var snakk om skatt. er det ingen skatt i sveits? (men du er kanskje ikke noen stor tenker.)
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.847
    Antall liker
    10.616
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De driver med ran og utpressing i Sveits også.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    De driver med ran og utpressing i Sveits også.

    Det er sannsyneligvis knapt noen som synes spesielt synd på disse utflytterene personlig. Men jeg er helt sikker på at de rødgrønne budsjettkameratene og noe som ser ut som en hjemme-alene-fest i Finansdepartementet ikke på noen måte har skjønt hva de har stelt i stand med de skattemessige akrobatikkøvelsene de har innført og tidligere også klart og tydelig signalisert at enda mer av sorten er på vei, primært heiet frem av budsjettkamerat SV og med tung støtte fra Peggy i LO. Jeg er faktisk usikker på om de i det hele har tenkt over konsekvensene, da først og fremst politikere, man må anta at det fortsatt er noen med hodet noenlunde på plass i Fin. Dep. Om de har protestert, men blitt overkjørt av politikere som strengt tatt er de som bestemmer, eller om de også har nikket anerkjennedne og sett på pengene som skulle flomme inn i en allerede overfyllt statskasse uten å tenke på noe annet vet jeg rimelig nok ikke noe om.

    I løpet av et års tid har de prestert det kunststykket å endre inntrykket fra noe stabilt, forutsigbart og traust til et land med en enorm skattemessig politisk risiko. Alle som skal regne på langsiktige investeringer i Norge vet nå at nårsomhelst i løpet av skiftende regjeringer og Storting gjennom investeringens levetid så kan det bli detonert en eller annen skattebombe. De som følger ekstra godt med har sikkert også fått med seg at når en kostnad på statsbudsjettet først er etablert så er det nær umulig å fjerene den så en eller annen form for inndekning vil måtte finnes i overskuelig fremtid uavhengig av politisk sammensetning.

    Det er rimelig åpenbart at spesielt AP har fått kalde føtter og insett at dette opplegget var stupdumt. Det har sikkert vært noen partistrateger som har tenkt ut at dette skulle være en politisk vinnersak som skulle få velgerene til å flokke til stemmeurnene med lappen det står Arbeiderpartiet på, men det motatte har skjedd. Det er forsåvidt godt mulig at stupet i oppslutning primært skyldes strømpriser og at det definitivt ikke var folk flest sin tur til tross for hva som var forespeilet, men det er ingen ting som tyder på at den nær militante retorikken rundt å ta de formuede har vært en politisk vinner. Regjeringen har klart det kunststykket å legge seg ut med omtrent alle definerbare grupper som finnes i Norge - det i seg selv er ganske godt gjort.

    Det er nær patetisk å se på de sentrale aktører prøve å late som om de egentlig ikke har ment dette de for litt tilbake sa på både inn- og utpust og at det egentlig ikke var dette som var politikken. AP er nå sett på som næringsfiendtlig og det er en merkelapp de åpenbart ikke vil ha på seg og følgelig har de moderert seg. Jeg antar at tilliten fra utenlandske investorer er svært lav. Sverige hadde en lignende situasjon på 70/80 - tallet og det tok veldig, veldig lang tid å reparere skadene fra den gang.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke økonom men har lest at folk som har slikt som yrke mener at dette er STERKT medvirkende til at
    kronekursen er i fritt fall. Krona har mistet tilliten i sentrale miljøer.

    Andre som er litt mere i retning kospirasjonsteorier hevder jo at kronefallet er bevisst og villet politikk fra Jonas,
    med sterk støtte fra Erna for å bruke kronefallet som begrunnelse for å gå over til Euro. Jeg vet ikke, men er ikke
    plagsomt lysten på en framtid med Euro som norsk valuta og Jonas eller Erna som dytter oss inn i EU. For min del
    kunne vi gjerne kvitte oss med EØS avtalen også! Å snakke om at vi MÅ ha en "hånd på rattet" i EU er jo bare bambus.
    5mill nordmenn betyr null og niks i forhold til de store landene i EU. Vil bli et lydrike i og vi vil nok mest samsynlig også
    miste styringen på Oljefondet også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.829
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    2
    De driver med ran og utpressing i Sveits også.

    Man må betale mye skatt i Sveits også. Jeg tror at de aller fleste norske rike i prinsippet ikke har noe problem med å betale skatt. Snarere tvert imot er nok de aller fleste for den norske modellen, med solid gratis helsevesen, utdanning for alle etc. Skatt på opptjent overskudd kunne for eksempel antakeligvis økes noe uten de konsekvensene man ser nå.

    Hovedproblemet er den delen av formuesskatten og den medfølgende utbytteskatten som beregnes av produksjonsmidlene i selskapene de eier aksjer/andeler i. De aller fleste rike har mesteparten av ligningsformuen bundet opp i produksjonsmidler som maskiner, bygninger etc. Formuesskatten beregnes uansett om bedriften har overskudd til å betjene den eller ikke, den betales ikke av konkurrerende virksomheter som har eiere som bor i andre land (det er så og si bare Norge som fremdeles har formuesskatt), og formuesskatten tapper bedriftene for midler som ellers i hovedsak ville ha blitt anvendt til å utvikle virksomheten. Dette er slik jeg ser det årsaken til den utflytningen vi ser nå.

    Det andre som er avgjørende viktig for næringslivet er en viss forutsigbarhet i forhold til rammebetingelsene. Denne forutsigbarheten har nåværende regjering totalt fjernet dessverre. Jeg tror det er ytterst få i norsk næringsliv idag som føler noen form for forutsigbarhet i forhold til skatteregler lengre. Dette gjelder også for utlendinger som vurderer å investere i Norge.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.829
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke økonom men har lest at folk som har slikt som yrke mener at dette er STERKT medvirkende til at
    kronekursen er i fritt fall. Krona har mistet tilliten i sentrale miljøer.

    Andre som er litt mere i retning kospirasjonsteorier hevder jo at kronefallet er bevisst og villet politikk fra Jonas,
    med sterk støtte fra Erna for å bruke kronefallet som begrunnelse for å gå over til Euro. Jeg vet ikke, men er ikke
    plagsomt lysten på en framtid med Euro som norsk valuta og Jonas eller Erna som dytter oss inn i EU. For min del
    kunne vi gjerne kvitte oss med EØS avtalen også! Å snakke om at vi MÅ ha en "hånd på rattet" i EU er jo bare bambus.
    5mill nordmenn betyr null og niks i forhold til de store landene i EU. Vil bli et lydrike i og vi vil nok mest samsynlig også
    miste styringen på Oljefondet også.
    Kronekursen er resultatet av forholdet mellom tilbud og etterspørsel etter norske kroner. For tiden er etterspørselen lavere enn tilbudet, og prisen på NOK går således ned. Det er mange årsaker til redusert etterspørsel, og dårlig investeringsklima i Norge er opplagt en av disse årsakene. Det er jo bare å stille seg selv spørsmålet om hvordan man ville ha tenkt selv som utenlandsk investor; hvorfor skal jeg investere i Norge? Hvorfor ikke i andre land istedenfor? Hvor er risikoen lavest ift realistisk avkastning? Opplevelsen av forutsigbare rammebetingelser spiller en ganske stor rolle i disse vurderingene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.371
    Antall liker
    5.526
    og uten skatt så lager du dine egne veier, kollektivtransport, skoler, forskning, helsevesen, militær, byråkrati etc…

    det er hva det er i sin prinsipielle form. bidrag til felles goder. hverken mer eller mindre. men ved guder; de stupide trenger intet. tok de seg selv alvorlig, så ville de nok blitt tatt vare på av darwin.
    Jeg har en bekjent som har noen underfundige synspunkter om mye rart innen poltikk og samfunn, deriblant formuesskatt. Grunntesen i hans samfunnssyn er at styring av samfunnet bunn i grunn er et "engineering problem" og at politikk egentlig dreier seg om (eller burde) logisk deduksjon. Han mener også å ha logisk rigorøs utledning av at formuesskatt er riktig og hvor mye den skal være. Det går i følgende baner:

    Tilgang til jordens ressurser er en menneskerett, som i utgangspunktet vil være et argument i mot eiendomsretten (og bruk av statens voldsmonopol for å hevde denne retten). Dette siden eiendomsretten privatiserer jordens ressurser og gjør de utilgjengelige for andre enn den som eier dem. Følgelig er eiendomsretten i direkte konflikt med menneskerettighetene.

    Imidlertid er statlig ekspropriasjon av eiendom ikke et riktig svar på denne motsetningen, siden verdiene da i stedet havner i hendene på de som styrer staten. Følgelig må man sørge for at verdiene redistribueres over tid i stedet for å eksproprieres. Hvordan gjør man dette? Formuesskatt. Han mener følgelig at formuesskatt er riktig ut i fra en rent rettighetsbasert logikk (uten å ha noe med sosialisme eller sosial utjevning å gjøre).

    Dernest må man utlede hvor mye formuesskatt som er riktig å ha. Han mener at det ikke er riktig å redistribuere 100% av akkumulerte verdier/ressurser siden det vil fjerne alle incentiv for verdiskapning. Og det er mulig det ligger flere argumenter bak det som jeg ikke husker, men han mener at 50% av akkumulerte verdier over et myndig liv (f.o.m. 18 år t.o.m. forventet levealder) bør redistribueres. Da ender han hvis forventet levealder er 83 år og myndighetsalder er 18 år, opp med følgende regnestykke:

    Årlig redistribusjon: x^(83-18)=0.5 => x≈0,98939
    Formuesskatt: (1-0.98939)*100% = 1,061%

    Så for å redistribudere 50% av akkumulert verdi over et voksent liv må man ha 1,061% i formuesskatt. Siden det skal redistribueres likt i henhold til prinsippet om at tilgang til (50% av) jordens ressurser er en menneskerett lik for alle, skal denne inndratte formuesskatten brukes til en lik årlig utbetaling til alle borgere og føres på et annet budsjett enn det ordinære statsbudsjettet.

    Så slik er det.:)
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.429
    De hadde både veier, avløp, skoler og sykehus sist jeg var i Sveits. Samtlige land i EU har dette, de fleste helt uten formueskatt. Hvordan forklare den store tenker det?
    "- Sveits er et av få land med formuesskatt, men den er langt lavere enn den norske formuesskatten. Lavere formuesskatt og fritak for skatt på kapitalgevinster kan gjøre det svært gunstig for rike å bosette seg der, forklarer skatteekspert og advokat, Bettina Banoun, til Børsen. Hva er formuesobjekt? Et formuesobjekt er en verdi eller ting som er av betydning for en persons formue. Det kan være alt fra fast eiendom og aksjer til kunstverk og smykker. Formuesobjekter er ofte knyttet til en persons økonomiske situasjon, og kan ha stor verdi for den enkelte."

    Hvilke Land Har Arveskatt? (finanssenteret.as)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    en kan få mene hva en vil om denne prideindustrien, men å bedrive trusselvirksomhet er så utafor som det går an. forkastelig!
    At slikt som dette fortsatt skjer, og attpåtil etter terroren i Oslo i fjor, viser jo bare at Pridemarkeringer fortsatt har sin soleklar rett, selv i et at verdens beste land å bo i.

    Pride viktigere enn noensinne
    På tragisk vis er det en sammenheng mellom Stonewall-opprøret i Greenwich Village, New York, i juni ‘69, og skytingen på London Pub i Oslo 53 år senere. Opprøret på Manhattan regnes som starten på den moderne homobevegelsen, da politirazziaen mot gaybaren Stonewall endte opp med politi uten kontroll og to døgns haglskur av brostein og brannbomber.

    Raseriet over forbud og straff for homofili, og mot elektrosjokkbehandling og lobotomi som kur mot noen av verdens mest elementære menneskerettigheter, rant over. Det var nok, og den første paraden var et faktum.

    Prideflagget ble heist i New York, Los Angeles, San Fransisco og Chicago året etter. En jobb måtte gjøres da, og den må gjøres nå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.316
    Antall liker
    2.711
    "- Sveits er et av få land med formuesskatt, men den er langt lavere enn den norske formuesskatten. Lavere formuesskatt og fritak for skatt på kapitalgevinster kan gjøre det svært gunstig for rike å bosette seg der, forklarer skatteekspert og advokat, Bettina Banoun, til Børsen. Hva er formuesobjekt? Et formuesobjekt er en verdi eller ting som er av betydning for en persons formue. Det kan være alt fra fast eiendom og aksjer til kunstverk og smykker. Formuesobjekter er ofte knyttet til en persons økonomiske situasjon, og kan ha stor verdi for den enkelte."

    Hvilke Land Har Arveskatt? (finanssenteret.as)
    Det er ingen nasjonal formueskatt, de fleste rikingene flytter til kantoner med lav til ingen formueskatt
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.847
    Antall liker
    10.616
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kanskje mange av rikingene får til individuelle skatteavtaler.

    I Sveits er skattesystemet oppfattet som mer komplisert enn i Norge. Skatt ilegges på tre nivåer: statlig (føderalt), kantonalt og kommunalt nivå. Basert på tilgjengelige kilder kan man si at maksimal statlig skatt er 11,5 prosent, mens maksimal kombinert kantonal og kommunal skatt er på cirka 35 prosent. Trygdeavgift og arbeidsgiveravgift utgjør til sammen 10,6 prosent, som i hovedsak fordeles likt mellom den ansatte og arbeidsgiver. Det gjelder hverken noe tak eller noen «topping» av sats for avgift. Med hensyn til regionale skatteregler gjelder det generelt betydelige forskjeller, også basert på individuelle forhandlinger mellom sveitsiske skattemyndigheter og personer eller selskaper. Det hadde ikke tatt seg ut i Norge.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.911
    Antall liker
    10.176
    Beklageligvis er det mye som taler for at egoet til dama har betydelig større prioritet enn jobb hun skal gjøre...
    Få dama ut!!
    Fotballforbundet og i dag skiforbundet har nå gått ut med støtte til Al-Samarai så da tenker jeg at det kun er timer til Kjøll er ferdig.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.199
    Antall liker
    2.195
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kunne vært med på skatt dersom man som individ kunne operert som en bedrift der du tar alle dine inntekter, trekker fra utgifter og betaler skatt av overskuddet.
    Dette hadde gitt en mer rettferdig skatte modell.
    I tillegg kunne man vurdert en eiendomskatt for dine eiendeler. Denne skatten ville da blitt ført som en ugift og da redusere overskuddet.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    1.595
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne vært med på skatt dersom man som individ kunne operert som en bedrift der du tar alle dine inntekter, trekker fra utgifter og betaler skatt av overskuddet.
    Dette hadde gitt en mer rettferdig skatte modell.
    I tillegg kunne man vurdert en eiendomskatt for dine eiendeler. Denne skatten ville da blitt ført som en ugift og da redusere overskuddet.
    Sånn er det jo allerede, men for de aller fleste gir det nok mer fradrag å bruke minstefradraget enn å beregne korrekt fradrag. Mistenker allikevel at du kanskje tenker på dette på en alternativ måte: kun skatt på overskuddet etter at alt forbruker? Fin logikk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Dette er slettes ikke bra.


    Så mye som jeg enn motsetter meg mobbens adgang til gatejustis og ønske om å henge "kjettere" i lyktestolpene uten formell rettergang, så er jeg faktisk ennå mer motstander av bruk av vold og trusler om vold for å få viljen sin! Men jeg er redd for at det skjer lite med de som truer med vold, saker henlegges jo i expressfart!
    Når man ser det som skjedde hos PST i forbindelse med angrepet i fjor mot pride deltakere i Oslo så må jeg vel si meg enig i at det kan være det mest fornuftige å avlyse. MEN egentlig burde dette arrangementet blitt gjennomført med sterk og solid væpnet eskorte. Om ikke politiet har "kapasitet" burde vel lokale skyteklubber og skytterlag blitt innkalt til tjeneste i "Reserve politi styrken". Mulig denne er lagt ned i den rusen våre ledere var i da de trodde at alle russere bare var snille. Men altså, dette var faktisk en politistyrke som skulle møte ved mobilisering, så det burde jo være mulig å sope sammen en solid gjeng gubb med skyteferdigheter som kunne passe på disse barna. Gi dem politimyndighet og la dem passe på de små. Det ville også lære de som tyr til trusler om at VI SOM SAMFUNN FAEN IKKE AKSEPTERER SLIKT!
    Men selvsagt, noe i denne duren vil ALDRI skje i Norge!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.316
    Antall liker
    2.711
    litt usikker på om eiendomsinvestorene er de jeg syns mest synd på når det gjelder skatt, men formueskatten er en uting uansett, bytt den ut med nasjonal eiendomsskatt med et relativt greit innslagspunkt
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.719
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Jeg tror at de største problemene med dagens formuesskatt er:

    1 konkurransevridende ift utenlandske investorer, det utlendingene tar ut kommer ikke i første omgang tilbake ril den norske økonomien, med mindre de reinvesterer i Norge

    2 sjekk totalverdien på formuen som er tatt ut av landet og som etterhvert havner i hendene på arvingene som også har flyttet ut. De kan ofte ha andre prioriteringer en foreldrene.
    Sett opp en radius med 4 timers kjøretur fra Zürich, sjekk hvor mange spennende investeringsmuligheter det gir.
    Norge vil da bli et sted disse besøker på 17. mai på balkongen på Grand Hotel og når det er store familiejubileum.
    Desverre lite investeringer i Trangdalen eller Djupfjorden.
    Og dette vil over tid være det verste økonomiske tapet; arvingenes kontinentale livsstil med tilhørende investeringer
    Like it or not
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    10.774
    Jeg tror at de største problemene med dagens formuesskatt er:

    1 konkurransevridende ift utenlandske investorer, det utlendingene tar ut kommer ikke i første omgang tilbake ril den norske økonomien, med mindre de reinvesterer i Norge

    2 sjekk totalverdien på formuen som er tatt ut av landet og som etterhvert havner i hendene på arvingene som også har flyttet ut. De kan ofte ha andre prioriteringer en foreldrene.
    Sett opp en radius med 4 timers kjøretur fra Zürich, sjekk hvor mange spennende investeringsmuligheter det gir.
    Norge vil da bli et sted disse besøker på 17. mai på balkongen på Grand Hotel og når det er store familiejubileum.
    Desverre lite investeringer i Trangdalen eller Djupfjorden.
    Og dette vil over tid være det verste økonomiske tapet; arvingenes kontinentale livsstil med tilhørende investeringer
    Like it or not
    Det forhindrer ikke det faktum at i akkurat dette landet, og akkurat i Trangdalen (eller mer spesifikt, Trangfjorden) har de bygget opp sine enorme formuer på rekordtid. Helt til de ble så rike at de ikke hadde råd til å bo her mer.
    Vi har et greit uttrykk som dekker fenomenet, det heter fornem nød.

    Tror det var Asbjørn som beskrev moderne konservatisme som noe i retning av "å jobbe hardt for å tjene så mange penger som mulig, for deretter å jobbe enda hardere for å beholde så mye som mulig av dem", og nå klages det fordi det finnes mennesker i andre land, som får beholde mer enn vi gjør her i Norge. Big deal. Det er ingen menneskerett å beholde alt sjøl, det er snarere en rasering av den skandinaviske modellen. Den har vært under angrep siden 80-tallet, og det har vært med ganske god suksess. Over tid vil det være veldig ødeleggende for forholdet mellom mennesker, historien er fylt til randen av eksempler på akkurat hva som skjer når flere og flere penger samles hos færre og færre mennesker.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.102
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Webinar der et par studenter har undersøkt hva som skjer som følge av at formuer flytter til Sveits. Synes det er verdt å bruke 45 minutter på faktisk.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    10.774
    Webinar der et par studenter har undersøkt hva som skjer som følge av at formuer flytter til Sveits. Synes det er verdt å bruke 45 minutter på faktisk.

    Nå har jeg ikke sett den videoen, (skal forsøke å finne tid), men jeg kan ikke hjelpe for å lure på om de gjør noen stor forskjell om man slutter å skatte dem her, eller om de flytter sin vei.
    Prinsipielt sett kan det ses på som en form av utpressing, akkurat som skipsredere har holdt på med i mange tiår. "Sett ned skattene (aka: la oss beholde mer sjøl), eller vi flytter / flagger ut!". Gir myndighetene etter for presset, vil vi bli mer like andre land med lav beskatning og ditto fordelingsprofil. Da må enkeltpersoner øke sine forsikringskostnader i stedet, og vi har et endret samfunn. I Sveits fungerer det godt, i USA fungerer det ikke, men merk at det er Sveits som er annerledeslandet her, det er slett ikke gitt at en lavere beskatning vil være en suksessfaktor i Norge. Vi har ganske enkelt bygget samfunnet på en helt annen strategi, og den har beviselig vært en formidabel suksess, og virker den, skal vi være forsiktige med å kødde med den. Norge kan ganske enkelt ikke bli som Sveits over natta.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmålet som man kanskje burde se litt på er om vi burde lære litt av evenytyret om mannen som skulle frakte tømmer.
    "Tar du den så tar du den", helt til hesten ikke maktet å trekke lasset. Jeg tror de fleste, også disse milliardærene ser verdien
    av et solidarisk samfunn. Men jeg mistenker at det som gnager dem ikke er de må betale skatt, men innrettningen på skatten.
    Når valget står mellom å ta opp lån eller å ta ut et "ikke eksisterende utbytte" fra ditt firma som ikke går i pluss for å betalle
    formueskatt er vi litt på ville veier. Glem heller ikke at når du må svekke ditt firma med å ta ut utbytte så må du først betale
    utbytteskatt før du kan betale formueskatten. Det vil si at ditt vaklende firma blir dobbelt svekket økonomisk.
    Så det som i dag skjer er vel noe sammenlignbart med eventyret om han som slaktet høna som la gullegg!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg ikke sett den videoen, (skal forsøke å finne tid), men jeg kan ikke hjelpe for å lure på om de gjør noen stor forskjell om man slutter å skatte dem her, eller om de flytter sin vei.
    Prinsipielt sett kan det ses på som en form av utpressing, akkurat som skipsredere har holdt på med i mange tiår. "Sett ned skattene (aka: la oss beholde mer sjøl), eller vi flytter / flagger ut!". Gir myndighetene etter for presset, vil vi bli mer like andre land med lav beskatning og ditto fordelingsprofil. Da må enkeltpersoner øke sine forsikringskostnader i stedet, og vi har et endret samfunn. I Sveits fungerer det godt, i USA fungerer det ikke, men merk at det er Sveits som er annerledeslandet her, det er slett ikke gitt at en lavere beskatning vil være en suksessfaktor i Norge. Vi har ganske enkelt bygget samfunnet på en helt annen strategi, og den har beviselig vært en formidabel suksess, og virker den, skal vi være forsiktige med å kødde med den. Norge kan ganske enkelt ikke bli som Sveits over natta.
    Helt enig med deg der, men vi er kanskje ikke helt enige når jeg antyder at det er regjeringen som nå kødder med modellen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.847
    Antall liker
    10.616
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så var det dette med tog igjen da. Det er helt uforståelig at vi ikke "får det te` " . Det som ikke nevnes i artikkelen er at det er dyrt i tillegg. En familie skulle fra Bergen til Geilo. Det kosta det samme som å leie helikopter.

    Vis vedlegget 924644

    En gammeldags, treg jernbane som ikke er til å stole på, er et dårlig alternativ – Dagsavisen
    I stedet for å bøte på problemene, krangler politikerne om hvilken operatør som skal kjøre på de utilstrekkelige skinnegangene. Det hjelper verken å privatisere eller avprivatisere en sektor som ikke er godt nok finansiert eller vedlikeholdt. Passasjerene bryr seg ikke om hvilken logo som står på togsettet. Vi ønsker bare et tilbud vi kan stole på, som kan konkurrere med flyet.

    Det er noe med dét.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    10.774
    Fra Cevita: https://civita.no/content/uploads/2...-naeringskapital-i-utvalgte-land-i-Europa.pdf

    Realbeskatning som følger:
    1685696596172.png

    Litt forskjellige innretninger, men ikke nødvendigvis fryktelig forskjellig, med unntak av Sveits. Er man så forbanna redd for formueskatten, finnes det bedre land enn Sveits å flykte til. Jeg merker meg også at flyktningene ikke sparer på kostnadene når det gjelder innkjøp av bosted, så litt har de vel å ta av, når de "behøver" noe til seg selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn