Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.496
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Leve et kort liv med begrunnelse i sine egne vrangforestillinger, der man antar at alle er ute etter å ivareta kun sine egne interesser, eller et langt liv med et godt sosialt nettverk.
    Pick your poison.
    ;)
    Hva enn gjør deg lykkelig og gir deg en mening med livet. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helseplattformen, det ser ut til å være saker det. :rolleyes:

    Lurer på om det er de fagfolkene som jobber innen helse som har ønsket dette, eller om det er 'fagfolk' med kalkulator og byråkrati som står bak?

    Egentlig lurer jeg nok ikke så veldig mye...
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ubetinget, - men så lenge papirskyverne i byråkratiet lever i den oppfatning at lykken og løsningen er enda mer papirskyving, så er vi fortsatt fu******......
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mads Gilbert er tett på, og er antagelig bedre kvalifisert enn de fleste til å uttale seg. Han er dessuten en gammel raddis, nå Rødt-politiker, så man kan kanskje anta at hans syn er farget av politisk ståsted også.

    Det gjelder oss alle, og hans syn er absolutt velkomment, men jeg tror dessverre ikke Gilbert er personen som vil få beslutningstakerne til å endre kurs.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mange god poenger. Jeg tror ikke foretaksmodellen er galt i seg selv, men problemet er en underfinansiert ordning i god kombinasjon av elendig lokal ledelse. Jeg kjenner ingen i helsevesenet som jobber på en arbeidsplass uten stadige kutt, nedskjæringer, press på økonomi og stadige forsøk på endringer i arbeidstid og lønnsstystem på arbeidstagers bekostning. Et svært negativt system å jobbe i og det er mye frustrasjon. Ikke rart at mange ser på private som et attraktivt alternativ.

    Eks fra personlig erfaring: Sykehuset tilbyr legene 1200kr/timen for å gjøre enkle kirurgiske inngrep på kveldstid (utover "normal arbeidstid" på 45 timer/uke). Selvfølgelig lite interesse for dette, så sykehuset er dermed nødt til å kjøpe disse tjenestene av private til stykkpris 12000 pr inngrep (30 min jobb). Dette blir så utført av avdelingens leger på den samme kveldstiden, men i private lokaler noen hundre meter ned i veien. 20x betalingen fra den samme offentlige kilden. En god ledelse ville her sett at man må øke lønnen betydelig slik at de fleste ikke hadde orket merarbeidet med å ha to arbeidssteder å forholde seg til, inngrepene ville blitt utført på sykehuset og det hadde blitt en bedre løsning for både sykehus, leger og pasienter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    – Hva har «mulighetsrom», «leverandørsammensetning», «tjenesteproduksjon», «mikromobilitetsløsninger», «oppdaterte situasjonskart», «mobilitetsbehov», «kjøretidsforhold», «avgangsfrekvens», «avviksomfang», «fristoverskridelser» og «den regionale utviklerrollen» til felles? De er alle eksempler på det politiske stammespråket som kveler det politiske engasjementet blant folk i Norge.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mads Gilbert er tett på, og er antagelig bedre kvalifisert enn de fleste til å uttale seg. Han er dessuten en gammel raddis, nå Rødt-politiker, så man kan kanskje anta at hans syn er farget av politisk ståsted også.

    Det gjelder oss alle, og hans syn er absolutt velkomment, men jeg tror dessverre ikke Gilbert er personen som vil få beslutningstakerne til å endre kurs.
    Det er egentlig nokså fantastisk at de fleste ser ut til å ha total sperre for Gilberts fagkunnskaper, men bare ser rødt ved enhver anledning...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mange god poenger. Jeg tror ikke foretaksmodellen er galt i seg selv, men problemet er en underfinansiert ordning i god kombinasjon av elendig lokal ledelse. Jeg kjenner ingen i helsevesenet som jobber på en arbeidsplass uten stadige kutt, nedskjæringer, press på økonomi og stadige forsøk på endringer i arbeidstid og lønnsstystem på arbeidstagers bekostning. Et svært negativt system å jobbe i og det er mye frustrasjon. Ikke rart at mange ser på private som et attraktivt alternativ.

    Eks fra personlig erfaring: Sykehuset tilbyr legene 1200kr/timen for å gjøre enkle kirurgiske inngrep på kveldstid (utover "normal arbeidstid" på 45 timer/uke). Selvfølgelig lite interesse for dette, så sykehuset er dermed nødt til å kjøpe disse tjenestene av private til stykkpris 12000 pr inngrep (30 min jobb). Dette blir så utført av avdelingens leger på den samme kveldstiden, men i private lokaler noen hundre meter ned i veien. 20x betalingen fra den samme offentlige kilden. En god ledelse ville her sett at man må øke lønnen betydelig slik at de fleste ikke hadde orket merarbeidet med å ha to arbeidssteder å forholde seg til, inngrepene ville blitt utført på sykehuset og det hadde blitt en bedre løsning for både sykehus, leger og pasienter.
    Takk. Systemet er pulverisert, og man får det dårligste av to verdener.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mads Gilbert er tett på, og er antagelig bedre kvalifisert enn de fleste til å uttale seg. Han er dessuten en gammel raddis, nå Rødt-politiker, så man kan kanskje anta at hans syn er farget av politisk ståsted også.

    Det gjelder oss alle, og hans syn er absolutt velkomment, men jeg tror dessverre ikke Gilbert er personen som vil få beslutningstakerne til å endre kurs.
    den eneste grunnen til det er at de ikke lengre forholder seg til det sterkere argument, men til hvem avsender er.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg har hørt fortellinger om psykologer i det offentlige som sier opp sin stilling og vidrefører seg selv i den samme stilling som (evigvarende?) vikar med helt andre lønnsbetingelser. de deltar da heller ikke på samme måte i fagutvikling og organisering av arbeidsplassen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eks fra personlig erfaring: Sykehuset tilbyr legene 1200kr/timen for å gjøre enkle kirurgiske inngrep på kveldstid (utover "normal arbeidstid" på 45 timer/uke). Selvfølgelig lite interesse for dette, så sykehuset er dermed nødt til å kjøpe disse tjenestene av private til stykkpris 12000 pr inngrep (30 min jobb). Dette blir så utført av avdelingens leger på den samme kveldstiden, men i private lokaler noen hundre meter ned i veien. 20x betalingen fra den samme offentlige kilden. En god ledelse ville her sett at man må øke lønnen betydelig slik at de fleste ikke hadde orket merarbeidet med å ha to arbeidssteder å forholde seg til, inngrepene ville blitt utført på sykehuset og det hadde blitt en bedre løsning for både sykehus, leger og pasienter.
    Jeg kan si nokså sikkert at det der ville ikke skjedd i en privat virksomhet. Kunnskapsbaserte spesialistroller blir gjerne definert som «særlig selvstendig stilling» med fleksible arbeidstider og innebakt kompensasjon i grunnlønn. I tillegg kan det være betalt overtid i spesielt tidskritiske perioder med helg- og nattejobbing styrt av prosjektets tidslinje.

    Om en av «mine» hadde pukket på 37,5 timers arbeidstid pr uke og så tilbudt meg å kjøpe resten fra vedkommendes private firma på si til mange ganger høyere timepris tror jeg det ville blitt tverrstopp på både det ene og andre. Sånt gjør man bare ikke.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Den tiden da leger var "særlig selstendig stilling" er avskaffet for 20-30 år siden. Heldigvis. Utgangspunktet for mitt eksempel er følgende: Sykehuset er nødt til å tilby disse pasientene behandling. Det er ikke "farlig" slik at ventetiden blir lang, pga at all effektiv tid blir brukt på pasienten med mer alvorlige tilstander. Allikevel har pasientene krav på behnadling iht lovverket og sykehuset er derfor nødt til å tilby dette eller betale for privat behandling. Siden tilbudet til legen er så elendig betalt, ender det med at ingen vil gjøre det (naturlig nok) og sykehuset må kjøpe tjensten. Det er imidlertid ikke flust av kompetente personer (surpise!) i slik at det er de samme legene som også jobber privat.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    – Hva har «mulighetsrom», «leverandørsammensetning», «tjenesteproduksjon», «mikromobilitetsløsninger», «oppdaterte situasjonskart», «mobilitetsbehov», «kjøretidsforhold», «avgangsfrekvens», «avviksomfang», «fristoverskridelser» og «den regionale utviklerrollen» til felles? De er alle eksempler på det politiske stammespråket som kveler det politiske engasjementet blant folk i Norge.

    Det er desverre en del tilslørt makt i det moderne kansellispråket.

    Mvh
    KJ
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    jeg har hørt fortellinger om psykologer i det offentlige som sier opp sin stilling og vidrefører seg selv i den samme stilling som (evigvarende?) vikar med helt andre lønnsbetingelser. de deltar da heller ikke på samme måte i fagutvikling og organisering av arbeidsplassen.
    Det er langt mer lønnsomt å være engasjert konsulent, med privat firma, enn å være offentlig ansatt. Om noen lurer på hvorfor det offentlige kjøper enormt med konsulenttjenester fra tidligere offentlig ansatte.

    Prinsippet finnes i ulike varianter, også som selvrefererende Ouroboros.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    NPM i praksis?

    Kan umulig være intensjonen.
    jeg tror vel heller ikke at det var intensjonen, men hva med å ta hensyn til konsekvensen(e)… det er jo der det hele blir uforståelig for vanlige folks synapser.

    (av og til lurer jeg på om jeg lever i landet uten konsekvenser.)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Hva tror du avskrekker folk mest fra å prøve å frarøve?
    En smekk på fingeren fra staten eller å møte noen som har rett på å forsvare seg med alle midler tilgjengelig?

    Selvfølgelig vil livet være annerledes, men ikke nødvendigvis til det verre. Det er viktig at man har en mening i livet, og hvis den meningen er å jobbe for å overleve så kanskje det gir mer mening enn dagens.
    Er vel ganske meningsløst å jobbe for å skaffe seg meningsløse ting, forholde seg til meningsløse mennesker og lover og regler som ikke gir mening.
    Det er noe veldig trassalder-aktig over en slik verdensanskuelse. Jeg var selv fascinert av libertariansk tankegods og minimal stat-idealer i en periode, men jeg ser i ettertid at det var mer motivert av en trang til å være motstrøms enn noen dyp refleksjon og erkjennelse. Fuck samfunnet, jeg har det best alene. Særlig.

    Du har selvsagt lov til å mene at eksistensen i dagens samfunn er meningsløs og du har lov til å være nihlist, men du bør kanskje ta inn over deg at hvis du skal avvikle alt som heter stat og styrende systemer og institusjoner, så tvinger du med det også alle andre til å leve i henhold til ditt ideal. Og når dette er en alles krig mot alle hvor den med mest våpen overlever, så er ikke det en spesielt frihetlig tankegang. Faktisk er den ganske autoritær.

    Liberalismen var et nødvendig oppgjør med middelalderens føydalsamfunn, og den frembragte masse flott tankegods og det er mange liberale prinsipper som er verdifulle og som vi bør hegne om også i dag, som menneskerettigheter for eksempel. Og likeverd, ytringsfrihet og rett til menneskelig autonomi. Men en fundamentalistisk holdning basert på noen 300 år gamle tekster og læresetninger som er revet helt ut av kontekst, er neppe veien til et bedre liv. Hverken for deg selv eller for andre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.496
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er noe veldig trassalder-aktig over en slik verdensanskuelse. Jeg var selv fascinert av libertariansk tankegods og minimal stat-idealer i en periode, men jeg ser i ettertid at det var mer motivert av en trang til å være motstrøms enn noen dyp refleksjon og erkjennelse. Fuck samfunnet, jeg har det best alene. Særlig.

    Du har selvsagt lov til å mene at eksistensen i dagens samfunn er meningsløs og du har lov til å være nihlist, men du bør kanskje ta inn over deg at hvis du skal avvikle alt som heter stat og styrende systemer og institusjoner, så tvinger du med det også alle andre til å leve i henhold til ditt ideal. Og når dette er en alles krig mot alle hvor den med mest våpen overlever, så er ikke det en spesielt frihetlig tankegang. Faktisk er den ganske autoritær.

    Liberalismen var et nødvendig oppgjør med middelalderens føydalsamfunn, og den frembragte masse flott tankegods og det er mange liberale prinsipper som er verdifulle og som vi bør hegne om også i dag, som menneskerettigheter for eksempel. Og likeverd, ytringsfrihet og rett til menneskelig autonomi. Men en fundamentalistisk holdning basert på noen 300 år gamle tekster og læresetninger som er revet helt ut av kontekst, er neppe veien til et bedre liv. Hverken for deg selv eller for andre.
    Takk for et fornuftig og godt svar.
    Du har mye rett i det du sier og jeg ser også at det ikke passer for alle. Samfunnet vi lever i har mye gode men også dårlige sider. I tillegg er det mye ovenfra og ned holdning bland maktpersoner (både folkevalgte og ikke folkevalgte) og det er mye man ikke er enig i.
    I dag finnes det også så mange flere muligheter til å få til noe bedre enn tidligere. Vi kan blant annet ha transparente valg og samfunnsøkonomi gjennom blokkjede teknologi. Også saker som er viktige for verden i sin helhet burde vært folkeavstemt.
    Det er noe fristende ved å være ansvarlig for sin egen eksistens uten å ha samfunnet å lene seg mot når det går trått.
    Derfor finner jeg det merkelig at det ikke er mulig å kunne velge dette dersom man vil. Det er nemlig ikke mulig å leve utenfor/på siden av samfunnet uten at det oppstår konflikter slik dagens regelverk er lagt opp.
    Det er noe som skurrer når vi snakker om frihet og menneskerettigheter, men da bare på statens premisser. Vi blir også foret med demokrati propaganda og lovet store endringer, sannheten er at det er samme hvem som styrer for demokratiet er satt opp for å trenere og for sikre oss en sakte utvikling i en eller annen retning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    det fins bare én instans som er garantist for din frihet og rettigheter, og det er staten.
    En liten anekdote: For en del år siden fikk den tyske banken Commerzbank beregnet hva det ville koste å bygge et hvelv for å oppbevare overskuddslikviditeten sin i fremfor å deponere den i den europeiske sentralbanken som er hva banker normalt gjør med overskuddslikviditeten sin. På den tiden betalte ECB -0,50% rente på innskudd fra banker, mens kontanter som kjent har en løpende avkastning på 0%, altså betydelig høyere enn -0,50%., Og om man har noen milliarder Euro å deponere så blir det jo litt utav det. For hver milliard så er forskjellen i påløpte renter 5 millioner EUR / år og når man har noen milliarder så kan man plutselig få råd til et passe stort hvelv å putte de i også.

    1 milliard i 100 EUR-sedler er ca 10 Europaller så man trenger ikke noe kjempehvelv.

    Det opplagte problemet er mellom annet hvem man skal betale for å passe på dette. Hvilken aktør kan man leie inn, og hva skal man betale de for at det ikke blir mer attraktivt å stikke av med beholdningen man er leid inn for å passe på?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    Falt på steingrunn her inne da jeg viste til Norsk Statsborgerbok. Suverén bruksanvisning for et SAMfunn, ikke et SÆRfunn.
    (Tett på at jeg begynner å bruke store bokstaver og mange utropstegn nå.)


    Skjermbilde 2010-05-23 kl. 15.24.56.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har hus fra 1980... sånn finger'n i luften, så blir det omtrent et helt års pensjon fra neste år.... ( selv om jeg faktisk ikke finner ut eksakt hva pensjonen blir...)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som bor i gamle hus og er klare for pålegg fra EU om å oppgradere isolasjon og vinduer i flere hundretusenkronersklassen? Sikkert fint for enslige minstepensjonister som sitter i eldre hus.
    Hus fra 1920 her. Har oppgradert trinnvis med innervinduer, varmepumpe, kakkelovn, etterisolering i vegger og på loft, alt over mange år. Vet ikke helt hvilken energiklasse huset vil få, men jeg vet at den første vinteren vi bodde her fikk vi det såvidt opp i 12 grader på kjøkkenet de kaldeste dagene, stuene var avstengt hele vinteren, og barna sov i fleece-pysj. Strømforbruket er lavere nå enn da, og komforten en helt annen. Det burde ikke være nødvendig med et EU-direktiv for å la være å fryse. Lønnsomt er det også, spesielt varmepumpen med ENOVA-støtte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har hatt luft-varmepumpe i snart 20 år.... untatt de aller kaldeste og vindfulle dagene på vinteren er det kun den som går.. pluss litt varme i badegulv og inngangsparti. Før i verden brukte vi 20-22000 kWh pluss ca 1000l parafin, - nå bruker vi fortsatt ca 20-22000 kWh, - pluss noe ved, ca ett mål..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hus fra 1920 her. Har oppgradert trinnvis med innervinduer, varmepumpe, kakkelovn, etterisolering i vegger og på loft, alt over mange år. Vet ikke helt hvilken energiklasse huset vil få, men jeg vet at den første vinteren vi bodde her fikk vi det såvidt opp i 12 grader på kjøkkenet de kaldeste dagene, stuene var avstengt hele vinteren, og barna sov i fleece-pysj. Strømforbruket er lavere nå enn da, og komforten en helt annen. Det burde ikke være nødvendig med et EU-direktiv for å la være å fryse. Lønnsomt er det også, spesielt varmepumpen med ENOVA-støtte.
    Det er såklart god økonomi å etterisolere og bytte ut vinduer, men det er vel ganske stor forskjell på om man kan ta det over flere år i sitt eget tempo, eller får et pålegg fra Brüssel om å gjøre det med en gang, nå. Sånn NRK vinkler saken får man fort inntrykk av at dette er noe som kan ramme mange som bor i gamle hus ganske hardt.

    Selv er jeg veldig glad jeg bor i et godt isolert nybygg med gulvvarme sånn sett, iallfall så lenge vi fortsatt har strømstøtte. Veden har uansett blitt så dyr at jeg ikke tror det lønner seg for meg å fyre. Mange ullgensere og pledd har jeg også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er såklart god økonomi å etterisolere og bytte ut vinduer, men det er vel ganske stor forskjell på om man kan ta det over flere år i sitt eget tempo, eller får et pålegg fra Brüssel om å gjøre det med en gang, nå. Sånn NRK vinkler saken får man fort inntrykk av at dette er noe som kan ramme mange som bor i gamle hus ganske hardt.
    Ja, men det er ikke sikkert at det som står i direktivet helt stemmer med hvordan NRK vinkler saken. Utkastet til direktiv pålegger statene å ta frem en plan for å få fart på oppgradering av bygningsmassen.
    (46) Financial mechanisms, incentives and the mobilisation of financial institutions for energy renovations in buildings should play a central role in national building renovation plans and be actively promoted by Member States. Such measures should include encouraging energy efficient mortgages for certified energy efficient building renovations, promoting investments for public authorities in an energy efficient building stock, for example by public-private partnerships or energy performance contracts or reducing the perceived risk of the investments.

    (47)Financing alone will not deliver on the renovation needs. Together with financing, setting up accessible and transparent advisory tools and assistance instruments such as one-stop-shops that provide integrated energy renovation services or facilitators, as well as implementing other measures and initiatives such as those referred to in the Commission’s Smart Finance for Smart Buildings Initiative, is indispensable to provide the right enabling framework and break barriers to renovation.

    (48)Inefficient buildings are often linked to energy poverty and social problems. Vulnerable households are particularly exposed to increasing energy prices as they spend a larger proportion of their budget on energy products. By reducing excessive energy bills, building renovation can lift people out of energy poverty and also prevent it. At the same time, building renovation does not come for free, and it is essential to ensure that the social impact of the costs for building renovation, notably on vulnerable households, is kept in check. The renovation wave should leave no one behind and be seized as an opportunity to improve the situation of vulnerable households, and a fair transition towards climate neutrality should be ensured. Therefore, financial incentives and other policy measures should as a priority target vulnerable households, people affected by energy poverty and people living in social housing, and Member States should take measures to prevent evictions because of renovation. The Commission proposal for a Council Recommendation on ensuring a fair transition towards climate neutrality provides a common framework and shared understanding of comprehensive policies and investments needed for ensuring that the transition is fair.
    1. Each Member State shall establish a national building renovation plan to ensure the renovation of the national stock of residential and non-residential buildings, both public and private, into a highly energy efficient and decarbonised building stock by 2050, with the objective to transform existing buildings into zero-emission buildings.
    Each building renovation plan shall encompass:
    (a)an overview of the national building stock for different building types, construction periods and climatic zones, based, as appropriate, on statistical sampling and the national database for energy performance certificates pursuant to Article 19, an overview of market barriers and market failures and an overview of the capacities in the construction, energy efficiency and renewable energy sectors;
    (b)a roadmap with nationally established targets and measurable progress indicators, with a view to the 2050 climate neutrality goal, in order to ensure a highly energy efficient and decarbonised national building stock and the transformation of existing buildings into zero-emission buildings by 2050;
    (c)an overview of implemented and planned policies and measures, supporting the implementation of the roadmap pursuant to point (b); and
    (d)an outline of the investment needs for the implementation of the building renovation plan, the financing sources and measures, and the administrative resources for building renovation.
    Det er regjeringen som må vedta en nasjonal plan og nasjonale krav for å oppnå de målene. Det kan selvsagt tenkes at de rødgrønne ser dette som en utmerket anledning til å "flå de rike", dvs alle som eier et hus og i hvert fall alle som eier en utleiebolig, og det kan også tenkes at de velger å skylde på EU for det, men det er en annen historie enn hva direktivet går ut på.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De 15 % dårligste bygningene skal renoveres for energieffektivisering innen 2030, de nest dårligste bygningene skal renoveres innen 2033.

    Så er det i direktiveforslaget et punkt på at landene skal forplikte seg til å ha gode tilskudds- og støtteordninger for å nå målene.

    Når vi vet hvordan Enova funker (i.e. Minst mulig til private. Mest mulig til symbolpolitikk), så er det veldig få som vil kvalifisere til støtte. Jeg kan forutsi følgende:
    - De som prøver å utføre jobben selv for å få ned kostnadene, vil ikke få støtte.
    - Lavthengende frukt (rimelige måter å løse problemet på) vil ikke få støtte.
    - Det vil være store problemer mot slutten av perioden pga for lite kapasitet i byggebransje til å ta unna alle de private som må få gjort tiltak.

    Johan-Kr
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    – Hva har «mulighetsrom», «leverandørsammensetning», «tjenesteproduksjon», «mikromobilitetsløsninger», «oppdaterte situasjonskart», «mobilitetsbehov», «kjøretidsforhold», «avgangsfrekvens», «avviksomfang», «fristoverskridelser» og «den regionale utviklerrollen» til felles? De er alle eksempler på det politiske stammespråket som kveler det politiske engasjementet blant folk i Norge.
    Det verste jeg har vært borti er "formålseffektivitetshensyn", riktignok ikke innenfor politikken men men.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, men det er ikke sikkert at det som står i direktivet helt stemmer med hvordan NRK vinkler saken. Direktivet pålegger statene å ta frem en plan for å få fart på oppgradering av bygningsmassen.



    Det er regjeringen som må vedta en nasjonal plan og nasjonale krav for å oppnå de målene. Det kan selvsagt tenkes at de rødgrønne ser dette som en utmerket anledning til å "flå de rike", dvs alle som eier et hus, og i hvert fall alle som leier ut en bolig, og det kan også tenkes at de velger å skylde på EU for det, men det er en annen historie enn hva direktivet går ut på.
    Kommer kansje an på hvor innslagspunktet for hva som regnes som 'vulnerable households' slår inn? Jeg vet om vanlige lønnsmottakere i eldre hus som ville fått problemer med å skulle energirenovere boligen sin, men som kanskje tjener "for godt" til å få hjelp av støtteordninger.

    Kan ikke helt hjelpe for at selv om intensjonene er gode, syns jeg dette kan virke som en ganske stor inngripen i et-eller-annet i den private sfære eller noe sånt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer kansje an på hvor innslagspunktet for hva som regnes som 'vulnerable households' slår inn? Jeg vet om vanlige lønnsmottakere i eldre hus som ville fått problemer med å skulle energirenovere boligen sin, men som kanskje tjener "for godt" til å få hjelp av støtteordninger.

    Kan ikke helt hjelpe for at selv om intensjonene er gode, syns jeg dette kan virke som en ganske stor inngripen i et-eller-annet i den private sfære eller noe sånt.
    Kommer jo helt an på hvordan de rødgrønne velger å utforme den nasjonale planen for å oppnå målene om energieffektivitet, det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Akkurat det ser jeg ikke fram til.... mye har gått galt det siste året, men jaggu er det mye igjen som kan gå åt skogen...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.921
    Var det ikke @weld77 som gledet seg til når Vedum skal forklare dette for det norske folk på debatten? Det gjør jeg også.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sportsrevyen legges ned. Nå skal vel NRK besudle Dagsrevyen med enda mer foppal....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn