Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Av ideologiske grunner er det ingen vilje til å rydde opp. I tillegg; dersom man ryddet opp måtte man innrømme at politikken ikke har vært særlig vellykket. Slike innrømmelser gjør ingen norske politikere. En god grunn til å få dem skiftet ut og rekruttert fra andre miljøer....
    Jeg satt og faktisk og tenkte litt på det istad, og lurer på om forklaringen kanskje like gjerne kan være at kraftbransjen har blitt så uoversiktlig og uregjerlig at mange politkere rett og slett kvier seg litt for å stikke hendene inn i ormebolet. Men det er vel ikke utenkelig at iallfall noe vil skje etterhvert med alt fokuset dette har fått i det siste.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satt og faktisk og tenkte litt på det istad, og lurer på om forklaringen kanskje like gjerne kan være at kraftbransjen har blitt så uoversiktlig og uregjerlig at mange politkere rett og slett kvier seg litt for å stikke hendene inn i ormebolet. Men det er vel ikke utenkelig at iallfall noe vil skje etterhvert med alt fokuset dette har fått i det siste.

    Ormebolet er politisk skapt. Politikerne våre tar ikke ansvar for sine handlinger og vedtak, men skylder på andre faktorer.....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Nå kom jeg på at avtalen jeg hadde om 0 i påslag nettopp gikk ut. På tide å finne en ny.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ormebolet er politisk skapt. Politikerne våre tar ikke ansvar for sine handlinger og vedtak, men skylder på andre faktorer.....
    Det kan jeg være enig i. Politisk unnfallenhet har latt det vokse fram en kraftbransje som minner mye om alternativbransjen. Det er en haug med selskaper som bare pusher avtaler om å videreselge noe de har så godt som null reell befatning med annet enn tall. Alt dette burde vært i statlig og kommunalt eierskap IMO, og det burde vært nedfelt en lov om at kraft skulle tilbys innbyggerne og industrien til regulerte priser. Ikke basert på hva prisene er i utlandet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vet ikke hva han vet om transpersoner men han er jaffall en racer på gråspurv.
    Ikke jeg heller, jeg har bare sett at han titt og ofte dukker opp i media når kjønnsidentitet er temaet. På alt fra Folkeopplysningen og Debatten, til kronikker i avisene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Jeg tjener 750-800k og drar hjem fra jobben 1530 stort sett, med noen unntak av noen få perioder med ekstra jobbing. Øke den lønna med 200k for å sitte på Stortinget er fullstendig uaktuelt, hadde det vært en 1 million mer så kunne det kanskje vært vurdert.
    Heltidspolitikk er en rævva betalt livsstil og takk gud for at noen andre er villig til å ta det på seg.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tjener 750-800k og drar hjem fra jobben 1530 stort sett, med noen unntak av noen få perioder med ekstra jobbing. Øke den lønna med 200k for å sitte på Stortinget er fullstendig uaktuelt, hadde det vært en 1 million mer så kunne det kanskje vært vurdert.
    Heltidspolitikk er en rævva betalt livsstil og takk gud for at noen andre er villig til å ta det på seg.
    Ja, det er mange andre jobber som er underbetalt, som er minst like viktige for at samfunnet fungerer. Omsorgsyrker, sjåfører, serviceyrker, men Norge er jo så uendelig fattig blitt....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    5000/t med ei normalarbeidstid på 1850t blir da godt over 9 mill... Rett nok synes jeg repr.lønna er noe over alminnelig god, - men så god ??
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant ihvertfall ut at det ikke var noe for meg, men derfor har jeg også en god del forståelse for de personlige kostnadene ved å påta seg det ansvaret. Det er ikke sikkert vi får de beste politikerne ved å kreve at de skal legge ned ufattelig mye tid og bare få sleivkjeft til takk.





    Kostnaden hadde nok blitt betraktelig mindre om det hadde vært mer samsvar mellom valgkamp og utførelse, og hadde de lagt under nav og ikke stortinget ville jo også en god del av de sett innsiden av fengselet noe som heller ikke bygger mye tillit
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Klart, politikere har sitt rikelige ansvar for å si hva de mener og gjøre som de har sagt for ikke å vanne ut tilliten de faktisk lever av, men det er veldig mye lettere å kaste tomater fra kommentarfeltets anonymitet enn selv å stå i den stormen. Du er fortsatt hjertelig velkommen til å stille som kandidat.
    to feil her og et tillegg:

    1) hadde de ikke snakket med dobbel tunge, så ville det ikke vært noen forakt. det er ikke meningsforskjeller som generer forakt; som du jo selv ikke blir trett av å påpeke – med rette – denne vedumen. men han er ingen enslig svale; mer et paradigmatisk tilfelle – og nei, det har intet med lettvint populisme å gjøre! (støre er vel nesten innbegrepet på en slik antipopulist?)

    2) vi må alle kunne kaste tomater fra kommentarfeltet. (joda, det er masse dritt som gjemmer seg bak anonymitet, men noe må vi nesten ta med på kjøpet.) det kommentarfeltet er faktisk den største utvidelse av en form for borgerlige offentlighet. den er ikke alltid så mye en fornuftig offentlighet, men den er ikke ensidig nedrig. det er også hva angår den fornuftige offentlighet en voldsom utvidelse; selv kommnetarfeltet i vår egen lille dam.

    – og nei, en trenger ikke stille som kandidat for å si sin mening.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kommunestyrerepresentanter?
    Avhengig av deltid/fulltid og størrelse på kommunen, plass i formannskapet, etc. For mange en heltidsstilling.

    Gammel artikkel, de er ikke blitt billigere:

     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Boligbransjen har i det siste overgått seg selv med krigstyper om at boligprisene er i fritt fall... i Oslo....

    Nå kommer endringen i boliglånsforskriften.
    Reduserer fra +5 til +3% rentemargin samt fjerner ekstrakravene til sekunderbolig i Oslo.
    Nå skal de bli enklere å kjøpe sekunderbolig i ett pressa Oslo marked jublet en boligmegler i media i dag.

    Rentekravet mener jeg det er høl i hue å gjøre noe med. Renta hopper fort oppover, og kan på nytt begynne å hoppe igjen.
    For høy gjeldsgrad er ikke sunt!
    Når vi har folk som sliter når renta går opp 1% sier det meg at vi har ett samfunnsproblem.

    Førstegangskjøpere kan nå se enda lengre etter bolig i Oslo når det blir billigere for "investorer" å kjøpe flere boliger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Førstegangskjøpere kan nå se enda lengre etter bolig i Oslo når det blir billigere for "investorer" å kjøpe flere boliger.
    De som driver med slikt i småskala ryker som regel på kravet om maks fem ganger inntekten i lån. I tillegg er det ikke så gunstig formueskattmessig lengre. At man nå kun trengerr 15% egenkaital mot 40% tidligere endrer det kanskje for noen få, men har man allerede en bolig fra før har det normalt ikke vært noe problem å låne denne differansen med sikkerhet i den og følgelig låne så mange prosent av kjøpesummen man vil. Rent sikkerhetsmessig har vi en ledig ramme på 7-8 millioner på huset vårt så kunne sånn sett kjøpt et par leiligheter med 100% belåning om det så var.

    Interesserer meg ikke særlig for boligmarkedet i Oslo så skal ikke være for påståelig, men så langt jeg har forstått er det først og fremst maks gjeldsgrad som er hinderet for folk som vil kjøpe en sekundærbolig.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Boligbransjen har i det siste overgått seg selv med krigstyper om at boligprisene er i fritt fall... i Oslo....

    Nå kommer endringen i boliglånsforskriften.
    Reduserer fra +5 til +3% rentemargin samt fjerner ekstrakravene til sekunderbolig i Oslo.
    Nå skal de bli enklere å kjøpe sekunderbolig i ett pressa Oslo marked jublet en boligmegler i media i dag.

    Rentekravet mener jeg det er høl i hue å gjøre noe med. Renta hopper fort oppover, og kan på nytt begynne å hoppe igjen.
    For høy gjeldsgrad er ikke sunt!
    Når vi har folk som sliter når renta går opp 1% sier det meg at vi har ett samfunnsproblem.

    Førstegangskjøpere kan nå se enda lengre etter bolig i Oslo når det blir billigere for "investorer" å kjøpe flere boliger.
    Det blir nå i allefall mere rettferdig da.
    De som fikk finansiering med gammel regel og lav rente måtte tåle opp mot 7% rente feks
    De nye som skal finansiere må da tåle dagens rente på 4% + 3%

    Burde jo egentlig ikke være noe begrensninger i det hele tatt, folk får ta egen risikovurdering.
    Men mye enklere å la banken/staten bestemme så man kan klage etterpå når det går galt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Burde jo egentlig ikke være noe begrensninger i det hele tatt, folk får ta egen risikovurdering.
    Risikovurderingen er det først og fremst bankene som gjør. Folk har stort sett ville låne så mye som mulig, men banken er som regel den som sier nei .Enten grunnet forskriften eller grunnet sine egne vurderinger.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dersom banken sier nei pga for høy risiko så er det vel greit, men ikke dersom en forskrift forhindrer det.
    Men disse som blir stoppet av banken går vel gjerne til en annen bank helt til de finner noe som er risikovillige.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nå var det vel reguleringa av banknæringen som kom på nittitallet som "redda oss" under finanskrisen i 07(?).

    Ikke at bankene i Norge er mer "edruelige" enn i utlandet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det vel reguleringa av banknæringen som kom på nittitallet som "redda oss" under finanskrisen i 07(?).

    Ikke at bankene i Norge er mer "edruelige" enn i utlandet
    Etter finanskrisen i ‘87 og kritikken mot «frislippet» av bankenes lånereguleringer i 1984, som nok var en del av bakgrunnen for at både jappetid og bankkrise skjedde, oppsummerte Kåre Willoch det hele slik: «Vi trodde bankene var de best egnede til å vurdere kredittrisiko. Det var dessverre feil.»
    Nå endte staten opp med pen fortjeneste til slutt og bankaksjonærene ble utradert, så det var en viss karma i det, men problemet oppstår når bankene kollektivt feilvurderer. Det skaper en såpass stor systemrisiko at finansmyndighetene kan bli nødt til å trå til som «lender of last resort». Da er det rimelig at fellesskapet setter en del spilleregler for å unngå at det skjer for ofte.

    NOU 1992:30 Bankkrisen:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Etter finanskrisen i ‘87 og kritikken mot «frislippet» av bankenes lånereguleringer i 1984, som nok var en del av bakgrunnen for at både jappetid og bankkrise skjedde, oppsummerte Kåre Willoch det hele slik: «Vi trodde bankene var de best egnede til å vurdere kredittrisiko. Det var dessverre feil.»
    Alan Greenspan hadde også klokketro på bankenes evne til å regulere seg selv. Det gikk også såder i USA i 08/09.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241

    (Grimstad som uttaler seg er statssekretær i Finansdepartementet)

    – Dagens krav om 40 prosent egenkapital vurderes å ha hatt liten effekt på hvor mange som kjøper sekundærbolig i Oslo, og hvor store lån de tar opp. Etter at kravet ble innført i 2017 har beskatningen av sekundærboliger økt. Det har trolig gjort det mindre attraktivt å kjøpe sekundærboliger for investeringsformål, skriver Grimstad, og fortsetter:

    – I høringen har det dessuten blitt pekt på at bestemmelsen kan ha noen utilsiktede konsekvenser. Hensynet til forenkling tilsier at regler med usikker effekt og som kan ha utilsiktede konsekvenser bør oppheves.

    Regjeringen endrer også forskriften til å kun gjelde lån til forbrukere.

    – Det er i tråd med Finanstilsynets forslag, og noe som har fått støtte i høringen. Dersom sekundærboligkravet hadde blitt videreført, ville det kun vært gjeldende for lån til forbrukere og ikke til profesjonelle aktører, skriver Grimstad.

    – Proffe utleiere driver gjennom aksjeselskaper, de har ikke hatt samme egenkapitalkrav som private?

    – I dag gjelder enkelte av boliglånskravene også for lån til selskaper, blant annet for å forhindre tilpasninger til kravet om 40 prosent egenkapital. Dette kravet oppheves fra 1. januar fordi det vurderes å ha hatt begrenset effekt på hvor mange som kjøper sekundærbolig i Oslo og hvor store lån de tar opp, sier han.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Alan Greenspan hadde også klokketro på bankenes evne til å regulere seg selv. Det gikk også såder i USA i 08/09.
    Alan Greenspan er vel nettopp et klassisk eksempel på at det å være ikon i egen tid ikke nødvendigvis medfører noen bauta deretter.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Penger til bekymring for både fattig og for rik


    Husker FrP ville foreslå å behovsprøve de trygdedes utbetaling avhengig av kostnadsnivået i landet vedkommende bor. Traff da en som var på trygd, og som rasende uttalte at "da flytter jeg til det dyreste landet som finnes!!"
    Du får flytte hjem til Norge igjen, da, foreslo jeg.
    Det var et upopulært forslag.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Husker FrP ville foreslå å behovsprøve de trygdedes utbetaling avhengig av kostnadsnivået i landet vedkommende bor. Traff da en som var på trygd, og som rasende uttalte at "da flytter jeg til det dyreste landet som finnes!!"
    Du får flytte hjem til Norge igjen, da, foreslo jeg.
    Det var et upopulært forslag.
    Kanskje de kunne begynne med å behovsprøve inntekt for de trygdete som bor i Norge for å få utbetalingene opp på et nivå som harmonerer med faktiske levekostnader her?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Kanskje de kunne begynne med å behovsprøve inntekt for de trygdete som bor i Norge for å få utbetalingene opp på et nivå som harmonerer med faktiske levekostnader her?
    For ordens skyld er jeg 100% enig i det.
    Jeg synes det var et hårreisende forslag fra FrP, på samme tid som jeg synes mentaliteten fra den trygdede minte om at "jeg ønsker å suge ut så mye som mulig fra den forbanna staten". Norge er et av de dyreste land å bo i, og det er grunner til sånt. Samtidig ville det nok være en fordel at de som går på trygd for livet, får nok til at de greier seg uten å måtte be om almisser, eller flytte langt bort fra familie, venner og lokamiljø. Det er uverdig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Det som er litt trist er at folk sender penger til folk som eier både leilighet og bil, de som virkelig er fattige og ressurssvake har hverken bil eller leilighet.. og står ikke frem i avisa.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Det som er litt trist er at folk sender penger til folk som eier både leilighet og bil, de som virkelig er fattige og ressurssvake har hverken bil eller leilighet.. og står ikke frem i avisa.
    Der tar du skammelig feil,
    Eller så leser du ikke de samme mediene som meg.
    Noe som virkelig har gått feil i Norge, er at vi ikke lengre har en felles offentlig medie virkelighet.
    For mange forholder seg til sine egne ekko kamre.
    Reultatet blir Trump Orban og det som verre er!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Jasså, dette var en kommentar til et faktisk innlegg/artikkel med ei som vill flytte til Montenegro fordi det var så jævlig i Norge. Hun omtaler seg også i tv2 artikkelen det henvises til som en del av den gruppa som sliter mest. Det gjør hun vitterlig ikke.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Okei, du skreiv avisa i entallsform, ikke avisene eller mediene.
    Så om du sikta til ei som sto fram i ei avis, kunne du kanskje presisert det.
    Sorry at jeg misforstod!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Det er fortsatt slik at de aller svakeste og de absolutt nederst ved bordet er lite synlige i media. De som skriker høyest er gjerne ikke de minst ressurssvake.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Det er fortsatt slik at de aller svakeste og de absolutt nederst ved bordet er lite synlige i media. De som skriker høyest er gjerne ikke de minst ressurssvake.
    Har du i det hele tatt lest reportasjene fra fattighuset, Frelsesarmeens slumstasjon eller alene foreldre som har et par tusen igjen etter faste kostnader?
    Eller mener du at de med 2-3 tusen til rådighet i måneden ikke er de minst ressurssvake.
    Og flyktninger som har 40 kroner til rådighet om dagen, de hakke en gang råd til å ta bussen til matstasjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn