Hva gjør man når en ønsker dette som en hobby og ikke bare løpe rundt å handle ferdige saker....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ja ... Jeg her kommet til det punktet flere ganger, men hver gang stopper det ett eller annet sted i prosessen.

    Det er faktisk ganske kjedelig å bare handle rundt om etter ferdige komponenter. Jeg har for tiden bare ferdigproduserte komponenter. Det har jeg tenkt å gjøre noe med uansett om jeg ikke kommer i «mål» med det første. Det er heller ikke målet for meg.

    Jeg har allerede startet prosessen med å handle 2 stk First Watt F5. Tenkte å bygge selv, men så kom dette tilbudet. Disse er i hvert fall DIY by others…
    F5 trenger lettdrevne høyttalere. Jeg har et par HECO Direkt i dag, men disse skal, som indikert over, skiftes ut til et mer DIY prosjekt over tid. Dette for hobbyens skyld. Og ja, jeg får god tid litt fremover.

    Spennende ikke sant?

    Ser for meg et system med basskasse og horn på toppen. Ikke store fordi alt skal stå i et ca. 20m2 dedikert rom. Aktiv deling mot 2x F5.
    Så da må jeg ty til expertisen her. Hva bør jeg unngå eller styre mot?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    F5 er iallefall en god start.
    Jeg hadde også to, men solgte den ene.
    Anaview AMS 0100 erstattet den ene F5, som har omtrent samme lave gain og også den 2x25 watt.

    Disse ampene driver mellomtone horn og diskant horn fra henholdsvis 650 til 3800 Hz og 3800 Hz til topps.
    Begge disse ampene F5 og AMS 0100 er ypperlige til horndrift.
    Lav gain, supertyste (som er helt nødvendig på drivere med 110 dB + følsomhet)
    ...og vellydende.

    Anbefaler å ta deg en besøksrunde hos folk med ting og tang som ligner det du vil bygge, for inspirasjon og ideer til hvor veien skal gå.

    En advsrsel til slutt. Det er ikke sikkert du noen gang kommer i mål.
    Men det er helt greit. Det er og blir hva du gjør det til. Hverken mer eller mindre.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk for flott innspille Bergfinn.

    Bør et hornsysem være 3veis? ... eller går det utmerket med et 2veis.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det går ganske fint med 2 vejrs Horn højttalere. Jeg fortrækker dog 3 vejrs så den vigtige mellemtone har helt sit eget horn. :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Ja ... Jeg her kommet til det punktet flere ganger, men hver gang stopper det ett eller annet sted i prosessen.

    Det er faktisk ganske kjedelig å bare handle rundt om etter ferdige komponenter. Jeg har for tiden bare ferdigproduserte komponenter. Det har jeg tenkt å gjøre noe med uansett om jeg ikke kommer i «mål» med det første. Det er heller ikke målet for meg.

    Jeg har allerede startet prosessen med å handle 2 stk First Watt F5. Tenkte å bygge selv, men så kom dette tilbudet. Disse er i hvert fall DIY by others…
    F5 trenger lettdrevne høyttalere. Jeg har et par HECO Direkt i dag, men disse skal, som indikert over, skiftes ut til et mer DIY prosjekt over tid. Dette for hobbyens skyld. Og ja, jeg får god tid litt fremover.

    Spennende ikke sant?

    Ser for meg et system med basskasse og horn på toppen. Ikke store fordi alt skal stå i et ca. 20m2 dedikert rom. Aktiv deling mot 2x F5.
    Så da må jeg ty til expertisen her. Hva bør jeg unngå eller styre mot?
    En F5 trenger nødvendigvis ikke lettdrevene høyttalere :) min med 1800VA trafo og 460 000uf lytte kapasitet driver det meste
    Lykke til med prosjektet :) blir spennende å følge.

    mvh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Spørsmålet mitt her kommer vel helt sikkert an på størrelsen av hornet, men hvor langt med kan et litt anstendig horn deles?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis du tjekker min tråd om mine JBL vil du se jeg startede med en 2vejs .
    Der blev delt ved 800 Hz :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk for flott innspille Bergfinn.

    Bør et hornsysem være 3veis? ... eller går det utmerket med et 2veis.
    Ja, si det. Det kommer an på....
    Med aktiv deling og digitale FIR filtre er ikke mange-veis mere komplisert enn enkle to-veis konstruksjoner.
    Den fysiske forskjellen blir naturlig nok større høyttalere og flere forsterkere ved eks. 4-veis som jeg har valgt.

    Det kommer også an på hvor langt ned i frekvens du ønsker å bruke horn.
    Horn ned til 30 Hz kan du glemme i rom på 20 m2, men ned til 100-200 Hz er overkommelig. Det blir også ganske svært/fysisk dominerende.
    Selv kjører jeg bassrefleks med 15" basser inntil veggene med tre-veis satelitter ved siden av som består av åpen baffel midbass med mellomtonehorn og diskanthorn over.
    Ganske kompakt rigg egentlig.

    Det finnes mange typer horn som gjør at du kan få til god lyd i både 2, 3, 4 og 5-veis setuper.
    Horn låter forskjellig, horndrivere låter forskjellig, men brukt innenfor sine komfortsoner så vil det meste låte ok.
    Sette seg inn i teorien om horn/hornprofiler hjelper mye, men praktisk utprøving er mest lærerikt...og mye jobb selvfølgelig.
    Men dette må gjøres med lek & moro til sinns, ellers detter du av lasset....

    Husk, det er bare hifi.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    pm sendt. Uansett når du drar inn i diy verden så et par gode råd du kan ta med deg på veien.
    Lytt til erfarne :)
    Ikke ta deg vann over hode
    Et prosjekt om gangen til å begynne med (dette er veldig viktig)
    Start med kit etc. som har gode byggebeskrivelser
    Start prosjekt der deler etc. er "hyllevare" og relativt enkelt å få tak i (her er det mange som bommer)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har du en link til denne siden? Så skal jeg sjekke ut.

    Dette er faktisk ikke Horn med meget store waveguide. Der er ikke en dissideret forstærkning som i horn.
    Men disse store waveguide giver dog en højre følsomhed.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    pm sendt. Uansett når du drar inn i diy verden så et par gode råd du kan ta med deg på veien.
    Lytt til erfarne :)
    Ikke ta deg vann over hode
    Et prosjekt om gangen til å begynne med (dette er veldig viktig)
    Start med kit etc. som har gode byggebeskrivelser
    Start prosjekt der deler etc. er "hyllevare" og relativt enkelt å få tak i (her er det mange som bommer)
    Takk! Gode råd tipper jeg. (y)Dette vil jeg absolutt følge.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.333
    Horn ned til 30 Hz kan du glemme i rom på 20 m2, men ned til 100-200 Hz er overkommelig. Det blir også ganske svært/fysisk dominerende.
    Bergfinn kommer med veldig fornuftige tips her, som jeg ville fulgt på mange måter. Men må likevel motsi ham noe, mitt 3-veis hornsystem spiller fra 13Hz og opp på 16kvm.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sorry, emokid.
    At jeg kunne glemme Shy horn bassene....helvete. Jeg rødmer.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Beste tipset er i grunnen å bruke litt tid på å dra litt rundt til folk med litt forskjellige horn-stack og gjør deg opp en formening om hvor du vil med lyden. Beste investeringen jeg noensinne har gjort! Du lærer mye om hva som passer dine preferanser og lommebok, så gjør du deg opp en formening om hvor du må inngå kompromisser i første omgang og om du evt. kan legge opp et løp der du starter på ett sted og bygger deg opp til drømme systemet ditt på sikt. Så sørger du for å holde deg inne med kapasiteter på området som kan gi deg gode råd på veien. Lytt til erfarne fjellfolk som har kunnskap og erfaring. Har du hengt litt i horntrådene, vet du hvem det er.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    pm sendt. Uansett når du drar inn i diy verden så et par gode råd du kan ta med deg på veien.
    Lytt til erfarne :)
    Ikke ta deg vann over hode
    Et prosjekt om gangen til å begynne med (dette er veldig viktig)
    Start med kit etc. som har gode byggebeskrivelser

    Start prosjekt der deler etc. er "hyllevare" og relativt enkelt å få tak i (her er det mange som bommer)
    Det i blått, bambadoo, er jeg ikke enig i. Hvorfor? Fordi....ett prosjekt om gangen går alt for tregt.
    DIY multitasking gir en rekke fordeler.
    Om man aller først lærer seg DSP verktøy og har nok av kanaler til disposisjon (jeg vil si minimum 3 kanaler pr. side)
    så kommer resten på en måte av seg selv. Kjøp gode/eldre/nyere drivere på brukten og test forskjellige typer mockups om hverandre for kjapp sammenligning.
    Da er det lettere skille mellom middels/god/himmelsk lyd. Horn finnes i alle varianter og er både billig og kostbart.

    Riktig driver/horn kombo er viktigere enn prisen, som en start.
    Invester i gode drivere når du begynner å få den gode følelsen.

    Som gut-man skriver, les DIY/horn tråder. Mye fjas og lun humor, lite krangling, og av og til veldig gode tips og råd innimellom.
    Ikke teoriser for mye, praktisk prøving/testing/feiling er lærerikt, gøy, og noen ganger frustrerende.

    Ferdige kit er for pingler.;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Joda men rådet var tiltenkt folk som har lyst å begynne med diy. Ikke erfarne ringrever :)
    Den første opplevelsen av å fullføre noe er god.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Personlig så hadde jeg ikke satset på kit, men gått rett på dsp og konstruksjon etter eget hode. Tror fremdeles det ligger en DEQX til 4k på finn, jeg hadde kjøpt den og tatt det derfra. Det er god tilgang på brukte kvalitetselementer på hfs og kjøper man brukt kan man prøve og feile litt uten å tape særlig med penger.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Man kommer uansett ikke unna måleutstyr.
    Målemikrofon:

    Gratis software som gjenkjenner mikrofonen og kalibreringskurven til denne

    DEQX er god med også dyr. men man kommer langt med denne DSP også (som nå er på tilbud)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg slutter meg til koret - dsp er klart veien å gå.

    Når det gjelder brukergrensesnitt, så synes jeg MiniDSP er flinke - de har et lettforståelig grensesnit.

    Hypex - not so much. Dette er tungrodd, men bedre lyd.

    Johan-Kr
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Deqx 2.6P er noe år, men holder den stand fortsatt?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg ser for meg et basssystem på en 150 liter med ett basselement med et horn på toppen. Kanske dele på 800-1kHz eller noe der omkring. Et ganske kompakt og lindre dominerende system i første runde. Bare for å lukte litt på disse sakene.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Jeg ser for meg et basssystem på en 150 liter med ett basselement med et horn på toppen. Kanske dele på 800-1kHz eller noe der omkring. Et ganske kompakt og lindre dominerende system i første runde. Bare for å lukte litt på disse sakene.
    Jeg hadde minst gått for 3-veis, spesielt hvis du velger digital deling. Kompakt horn fra 800hz blir gjerne ikke så kompakt. Hvis du putter inn en mellombass/nedre mellomtone driver så kan du få et mye mer kompakt system. Jeg ville forøverig ikke satset kompakt heller, minst 12 tommer, helst 15 tommer. Det er noe spesielt med membranareal.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg hadde minst gått for 3-veis, spesielt hvis du velger digital deling. Kompakt horn fra 800hz blir gjerne ikke så kompakt. Hvis du putter inn en mellombass/nedre mellomtone driver så kan du få et mye mer kompakt system. Jeg ville forøverig ikke satset kompakt heller, minst 12 tommer, helst 15 tommer. Det er noe spesielt med membranareal.
    Ja, det er viktig at ikke dette høyttalersystemet ikke vokser ut av dimmensjoner eller kompleksitet. I så fall har du eksempel på et system som ligger i gata du ville gått for? Mulig jeg går for Deqx 2.6P'en som tidligere har blitt nevnt i denne tråden. Da plus 2-3 stereoamper.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det er viktig at ikke dette høyttalersystemet ikke vokser ut av dimmensjoner eller kompleksitet. I så fall har du eksempel på et system som ligger i gata du ville gått for? Mulig jeg går for Deqx 2.6P'en som tidligere har blitt nevnt i denne tråden. Da plus 2-3 stereoamper.
    Det fine med digital deling er at det ikke legger til masse kompleksitet, ingen tradisjonell "penalty" med 3-4-5 veis når man deler digitalt. Du slipper også å presse driverne utenfor komfortsonen, driverne kan operere der de yter best. Jeg hadde bygget en kasse med to kammer, ett for en 12" bass og ett for en 8" mellombass/nedre mellomtone. Du får lett tak i gode brukte elementer og hvis du gjør deg litt flid med kassene så har du en god og relativt kompakt base som du kan plassere et horn på toppen av. Kasseberegning er det bare å bruke en online-kalkulator på. Når det gjelder horn og driver kan du jo eksperimentere litt, hvis en kjøper brukt taper man ikke noe særlig på å prøve litt forskjellig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Skal du ha det moro er det lurt å inkludere rør...:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har hatt masse rør opp igjennom tidene. Opplagt bra, gjort riktig. Nå er et trisse A løp på gang som jeg vil forske ut.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det fine med digital deling er at det ikke legger til masse kompleksitet, ingen tradisjonell "penalty" med 3-4-5 veis når man deler digitalt. Du slipper også å presse driverne utenfor komfortsonen, driverne kan operere der de yter best. Jeg hadde bygget en kasse med to kammer, ett for en 12" bass og ett for en 8" mellombass/nedre mellomtone. Du får lett tak i gode brukte elementer og hvis du gjør deg litt flid med kassene så har du en god og relativt kompakt base som du kan plassere et horn på toppen av. Kasseberegning er det bare å bruke en online-kalkulator på. Når det gjelder horn og driver kan du jo eksperimentere litt, hvis en kjøper brukt taper man ikke noe særlig på å prøve litt forskjellig.
    Hvis jeg velger AE 8" og tilsvarende 12" i egne kamre. Hvilke horn passer til disse?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Tenorhorn for 8" og tuba for 12"....:cool: Interessant ideer.... 3-veis med eget diskanthorn??
    Tenkte ikke noe hornlading av 8" og 12". Mesteparten av mellomtone og diskant kunne tas av f.eks TAD 2001 eller liknende. Da ville man ikke plage kompresjonsdriveren ned mot 500hz, kunne kjøre en 1" hornladet kompresjonsdriver fra 2k til 20k.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Hvis jeg velger AE 8" og tilsvarende 12" i egne kamre. Hvilke horn passer til disse?
    TAD 2001 og JMLC350 kanskje? Koster kroner, men da har du grunnlaget for et fantastisk system som det ville koste mucho dinero å kjøpe i en kommersiell utgave.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    TAD 2001 egner seg egentlig ikke noe særlig under 2khz, men den kan fint brukes i et mindre horn som toppdiskant.
    Dessuten er den ikke så lett å få tak i nå til dags.

    Til å supplere 12" bass og AE 8" mellomtone, kan du jo høre om/med ArneM på torget om han har noen passende JBL tuter m/komp.driver...for diskant duty.

    Både 12" BMS bass, og 8" AE ligger allerede på torget.

    PS: Tenk deg litt om før du velger DSP løsning.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    TAD 2001 egner seg egentlig ikke noe særlig under 2khz, men den kan fint brukes i et mindre horn som toppdiskant.
    Dessuten er den ikke så lett å få tak i nå til dags.

    Til å supplere 12" bass og AE 8" mellomtone, kan du jo høre om/med ArneM på torget om han har noen passende JBL tuter m/komp.driver...for diskant duty.

    Både 12" BMS bass, og 8" AE ligger allerede på torget.

    PS: Tenk deg litt om før du velger DSP løsning.
    Okay Bergfinn, men tenke meg om angående DSP? Jeg vet ikke hva jeg skal tenke engang. Kan du tenke for meg? :)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    DSP
    Vil du ha det enkelt? Komplekst?
    Enkel DSP med begrenset tweaking og innstillinger.
    Eller mer avansert, bratt læringskurve, og kanskje mulighet for bedre lyd etterhvert som du får mer innsikt.

    Hva bruker du for avspilling?
    Streaming? CD? Vinyl? Film/TV?

    Det er mange typer DSP verktøy.
    Om du spør de som frekventerer HFS, vil du få forskjellige anbefalinger.
    De fleste vil vel anbefale det de selv bruker vil jeg tro.

    Mange av DSP løsningene har både fordeler og ulemper.
    Du bør finne ut av dine behov, og lande på det som passer best for deg.

    Det kan jo bli både kostbart, tidkrevende og frustrerende å måtte pløye gjennom flere løsninger før du endelig finner det som er best for deg.

    Og jeg gjentar, ta deg noen runder hit og dit hos folk som har noe av det selv ønsker å få til.
    Ikke forhast deg i starten, du kan risikere å gå på trynet. ;)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ja, Jeg vil ha det enkelt. Kunne tenke meg et system ala dette, men da med aktiv deling, slik at jeg kan bruke egne amper på hver av elementene.

    Spiller stort sett fra Streamer/DAC (Lumin T2). Noe vinyl. Har RIAA med digital utgang. "Bokser" kan jeg dytte inn og ut. DSP kan jeg bytte ut etterhvert.

    Det jeg mener er mer fast her, er å velge et HT-system som integrerer bra med vanlige lytterom. Vil ikke ha et "snekkerverksted" eller en "hardware-store" som et lytterom. Heller ei et tårn av kasser.

    Elementene må vel matche eller da passe lydmessig sammen. Kunne tenke meg en 12" og størrelsen på hornet under. Hva med en deling mot hornet på 1k ish...??
    Har blandt andre også sett på JBL og Beyma eller som bass-element.

    Basskassen kan vel bli ca 200l og med målene b40 x d50 x h100.

    Tipper en MiniDSP vil passe meg i starten. Har hatt en MiniDSP og en Behringer fra før og er vant med PC og programmer. Har jobbet med progutvikling tidligere.

    Dette kan vel bli et nybegynner DIY prosjekt. Noen med forslag mht elementer og snekkerverksted?

    SYMPHONY-578x1030.jpg
    HONS SYMPHONY2.jpg

    HONS SYMPHONY3.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn