Hva gjør man når en ønsker dette som en hobby og ikke bare løpe rundt å handle ferdige saker....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Denne forklaringa er desverre på jordet Og vranglære så det holder.

    Du er uansett inne i miniDSP sine dac-kretser, siden funksjonene på denne er i det digitale domenet. Et analogt signal digitaliseres før miniDSP kan prosessere det.

    Oppløsningen blir ikke bedre av å redusere det analoge signalet før du digitaliserer det og sender det til digitalkretsene i miniDSP. Oppløsningen er konstant - Det er færre bits som brukes av AD-converteren (En eller flere av de mest signifikante bitsene blir 0 ved lavt nivå inn).

    En analog volumkontroll innebærer også tap av oppløsning - du senker signalet så det kommer nærmere støygulvet.

    Sløringen i miniDSP kommer hovedsakelig fra analogkretsene på utgangen, og du legger masse ekstrapotensiell sløring ved å gå igjennom en runde digital-analog så en preamp med sine støykilder og evnt sløring, før du konverterer analog-digital for å kjøre dette igjennom dspen.

    Johan-Kr
    Hva om man sender et digitalt signal i fra en enhet som styrer volum og inngangsvalg ?

    Mvh Lukket
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kan noen evaluere denne basskassen? Lages av 27mm kryssfineer av bjørk.
    Tenkte jeg skulle starte med den. Det kan vel ikke skade.
    Hvor høyt kan jeg dele med dette elementet?

    bassbox bms15n630.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville lagt på litt på bredden til kassa for å passe til litt store horn. Å tatt litt av på høyden. Diskanten havner fort litt høyt. Når man starter høyt 😊 tunet den til 25hz elementet deler jeg på 550hz det fungerer godt
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva om man sender et digitalt signal i fra en enhet som styrer volum og inngangsvalg ?
    Det kan du forsåvidt gjøre.

    Volumkontrollen i denne enheten vil være akkurat det samme prinsippet som den i MiniDSP, så den innebærer ikke økt lydkvalitet.

    Du må alikevel igjennom MiniDSP sin DAC.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Det kan du forsåvidt gjøre.

    Volumkontrollen i denne enheten vil være akkurat det samme prinsippet som den i MiniDSP, så den innebærer ikke økt lydkvalitet.

    Du må alikevel igjennom MiniDSP sin DAC.
    Tenkte vel å bruke en Minidsp studio foran en 4x10 HD ?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er dette en driver man kan bruke alene mot en bassløsning? Radian 950NeoPB-8. Denne har aluminium membran.
    Flotte data! :)
    radian 950PB.JPG
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Dette er PB 950 i trehornet hos meg i lytte posisjon uten korrigering, så ja den går nesten helt opp med korrigering.
    Alle forslag her innbærer et kompromiss,To veis vil mangle det nederste og det øverste i de alle oppsett etter min mening,MEN det betyr IKKE at det ikke gir rockefot.....
    Det får jeg titt og ofte av toveis....



    Skjermbilde (35).png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk for tilbakemeldingene dine. Dvs at jeg bør endre taktikk og heller gå for et treveissystem. Det blir sikkert nok et kompromiss ved at jeg vil ha et kompakt og mindre system. Jeg skal lydsette 20m2 med normalt til lavt volum. Jeg vil ha kvalitet ikke nødvendigvis kvantitet.

    Når jeg en gang i tiden begynte å tenke dette prosjektet ønsket jeg å starte med en «passende» basskasse med 1 stk JBL 2216ND. Jeg kom frem til 2216 på grunn av at denne kunne bli fleksibel mht deling og kunne spille rent «litt opp» i frekvens.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte jeg skulle starte med den. Det kan vel ikke skade.
    I stedet for å bare starte med noe, ville jeg heller ha laget en komplett plan.
    Jeg ville bestemt meg for om det skal være to eller tre veis.
    Men å starte med BMS 15N630 er sikkert greit om du ikke vet hvor dette lander, siden den er allsidig og kan deles forholdsvis høyt, sikkert 6-700 Hz eller kanskje enda høyere? ...vet ikke.

    bassbox bms15n630.jpg


    bassbox bms15n630.jpg

    Jeg ville flyttet elementet så langt opp som mulig om det skal deles på eks. 6-700 Hz.

    Forresten, tre-veis vil ikke gjøre høyttaleren større. Et lite diskanthorn på toppen gjør lite ut av seg fysisk.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    517585-5c591054ea8dce02b0219cad6a281e42.jpg


    blab.png


    Eksempel på at en diskant gjør lite fra eller til, to-veis vs tre-veis i fysisk fremtoning. Fortsatt ganske kompakte høyttalere.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Så litt flott ut, men det er ikke et slikt system som står på 1. linje for meg, selv om jeg ikke vet hva jeg vil ha. (høres nesten ut som et utklipp fra et eventyr). 🤣
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vis vedlegget 644757

    Vis vedlegget 644758

    Eksempel på at en diskant gjør lite, fra eller til, to-veis vs tre-veis i fysisk fremtoning. Fortsatt ganske kompakte høyttalere.
    Det har du rett i. Er ikke sikker på hvordan jeg skal uttrykke meg her, men finnes det info om slike systemer. Ønsker å trekke på andres erfaring. ( ...og legge skylda på dem hvis det låter dritt. Haha😀) fra spøk til revolver. Det er ingen problem å skaffe det beste i verden. Det er «bare å» bestille seg et sett Acapella. Slik er ikke min hverdag på noen som helst måte.
    ...men jeg skal allikevel få til noe med et litt forsiktig og fleksibelt budsjett.

    Hvordan tror du det øverste bildet er bestykket?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan tror du det øverste bildet er bestykket?
    Det er mine gamle satelitter med TAD midbass nederst, TAD-2001 i JMLC-600 og Fostex T-500A mkll på topp.
    Låt bra, men den på det nederste bilde låter bedre. :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Så litt flott ut, men det er ikke et slikt system som står på 1. linje for meg, selv om jeg ikke vet hva jeg vil ha. (høres nesten ut som et utklipp fra et eventyr). 🤣
    Den som ikke vet hvor han vil kommer gjerne dit! :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     
    • Haha
    Reaksjoner: ePi

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er mine gamle satelitter med TAD midbass nederst, TAD-2001 i JMLC-600 og Fostex T-500A mkll på topp.
    Låt bra, men den på det nederste bilde låter bedre. :p
    Så faktisk det. Har disse også vært dine? Håper ikke dette også er satelitter.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper at i min verden blir nok et 3-veis maksimum. :unsure: Jeg får sikkert mye glede av musikken som kommer ut av det. Jeg har til og med kost meg med eget system etter å ha hørt systemer til 5-6M.:)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    I stedet for å bare starte med noe, ville jeg heller ha laget en komplett plan.
    Jeg ville bestemt meg for om det skal være to eller tre veis.
    Men å starte med BMS 15N630 er sikkert greit om du ikke vet hvor dette lander, siden den er allsidig og kan deles forholdsvis høyt, sikkert 6-700 Hz eller kanskje enda høyere? ...vet ikke.

    Vis vedlegget 644751

    Vis vedlegget 644752
    Jeg ville flyttet elementet så langt opp som mulig om det skal deles på eks. 6-700 Hz.

    Forresten, tre-veis vil ikke gjøre høyttaleren større. Et lite diskanthorn på toppen gjør lite ut av seg fysisk.
    Edit: En kjapp misforståelse Dette elemenetet ser ikke ut til å like kun 90L, volumet bør være større for å få bedre dyp bass. Du bør opp i ca 140-150L i BR kabinett.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men den kassa Zerostat tegnet blir vel på nesten 200 liter om målene er netto.
    Jeg har ikke nevnt noe om 90 liter.

    Jeg er klar over at denne BMS enheten bør ha minst 150 liter, gjerne 180
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tipper at i min verden blir nok et 3-veis maksimum. :unsure:
    Jeg spiller for tiden på en Opera Audio Barque and Consonance M12 mkii med originalt passivt filter og litt tweeking av demping inne i kabinettet.
    Tilsvarende oppsett er relativt lett å gjenskape med andre elementer og horn. Men det har mangler på dypbass og øverste topp i diskantområdet, men ikke mer enn at det går fint å høre på musikk.

    Jeg har også brukt oppsettet i 2 og 3-veis aktiv med Fostex T90A Super tweeter.
    I tillegg har høyttaleren vært testbenk for et 4-veis oppsett med Fostex T90A, TAD TD-2001 1" i hornet og 12" TAD midrange, og 10" TAD bass i kabinett på bildet under.

    http://instagr.am/p/CAiMXt8A5XC/
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Men den kassa Zerostat tegnet blir vel på nesten 200 liter om målene er netto.
    Jeg har ikke nevnt noe om 90 liter.

    Jeg er klar over at denne BMS enheten bør ha minst 150 liter, gjerne 180
    Jeg var litt kjapp når jeg leste håndskriften i midten av håndtegningen :p
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    I denne kassa med BMS elementet vil jmlc-600 kunne brukes?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    JMLC-350, da kan du dele på 700 Hz.
    Og diskant over.
    Tre-veis.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    JMLC-350, da kan du dele på 700 Hz.
    Og diskant over.
    Tre-veis.
    Litt som @postkassami hadde i sitt oppsett (dog 270 utgaven)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det har du rett i. Er ikke sikker på hvordan jeg skal uttrykke meg her, men finnes det info om slike systemer. Ønsker å trekke på andres erfaring. ( ...og legge skylda på dem hvis det låter dritt. Haha😀) fra spøk til revolver. Det er ingen problem å skaffe det beste i verden. Det er «bare å» bestille seg et sett Acapella. Slik er ikke min hverdag på noen som helst måte.
    ...men jeg skal allikevel få til noe med et litt forsiktig og fleksibelt budsjett.
    Hva slags budsjett snakker vi egentlig om?
    Når det gjelder 3-veis så hadde jeg heller puttet på en mellombass enn en tweeter. Er en stor fan av å ikke presse drivere utenfor komfortsonen og mellomtone-horn ned mot 500hz synes jeg er et større kompromiss enn en 1" kompresjonsdriver som tar seg av all diskant.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva slags budsjett snakker vi egentlig om?
    Når det gjelder 3-veis så hadde jeg heller puttet på en mellombass enn en tweeter. Er en stor fan av å ikke presse drivere utenfor komfortsonen og mellomtone-horn ned mot 500hz synes jeg er et større kompromiss enn en 1" kompresjonsdriver som tar seg av all diskant.
    Hva slags deling ser du for deg da?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hva slags deling ser du for deg da?
    Kommer jo an på hornet, men med deling på rundt 1,5k så kan du bruke et horn som spiller fint oppover og gir driveren gode arbeidsforhold. Skulle du senere ønske 4-veis så er det enkelt å legge til en tweeter delt passivt. Mye verre om du skulle ønske mellombass på et senere tidspunkt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Godt du rydder opp når det er snakk om vranglære. Det mener jeg virkelig😊 jeg hører nå engang det jeg hører. Forklaringen kan være feil. Som jeg nevnte. Jeg er ingen dsp ekspert. Men det låter vannvittig mye bedre med en god pre foran. Kom gjerne innom å hør selv 😊
    Grunnen til at jeg spør er at OBBB og jeg testet analog vs digital på minidsp 4x10HD for mange år siden og opplevde sløring via den analoge inngangen.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville beholdt driverne på linje for beste mulig symmetri i lydbildet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva blir problemet med usymetrisk?. Det er flere høyttalere som låter bra med usymetri. Eks Proac, Avantgarade Trio ...

    box eksempel 8lr.jpg
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    .....men som kunne fungert enda bedre om ting var på stell.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    .....men som kunne fungert enda bedre om ting var på stell.
    Hei! Litt usikker på hva du mener. :)
    Med de nye ampene har jeg fått et helt nytt audioliv. Utrolig fornøyd! Jeg vil bli like fornøyd med nye aktive horn HT'er. Jeg vil lande på noe.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Asymmetrisk layout er sjeldent smart, men noe som ofte blir implementert av kommersielle hensyn - plass, økonomi, byggekost osv. Slike hensyn behøver man jo ikke nødvendigvis å ta i et hjemmebygg.
    Prøv heller å få til et kompromiss med så lav avstand mellom drivere som mulig, men på linje. Ellers har jeg jo gitt deg noen tips på PM også :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og kjøp brukte drivere.
    Om du kjøper nytt, svir det ekstra på pungen om du ender opp med noe du ikke er tilfreds med.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg kommer nok til å bestemme meg for et 3-veissystem. Et kompakt system med de begrensinger det medfører. Da færrest mulig!

    Tenker:
    12 eller 15 tommer med 150-200 liter kasse med to refleksporter.
    JMLC-350 horn sammen med en driver med aluminiummembran. Delt like rundt 1K - 7-10K (antar at dette kan seg gjøre uten grande problemer.)
    Pluss noe i toppen som jeg da ønsker anbefalt sammen med ovennevnte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn