Høyttalere Hva funker "best" under høytalerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har veldig god erfaring med Tema Isolator under spillere for optisk media. Lyden er selvsagt akkurat den samme, men during fra drev og annet forsvinner.
     
    Sist redigert av en moderator:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.833
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    TV-stua i 2.etasje har høyttalere stående rett på gulvet på sånne : Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson

    Høyttalere veier rundt 60 kilo stk. - 4 dempere under hver høyttaler, selges i sett på 4 stk. (Bildet av identisk høyttaler lånt på nettet.)
    4 plater a 8mm? Jeg vurderer de samme platene, og det hadde vært fint å fått høre hvordan dette fungerer? Jeg har et par Infinity RSIIb, og disse er jo også relativt tunge.
    Montana høyttalerene er i utgangspunktet temmelig resonansfrie, men jeg bor i gammel trekåk fra 1930 med originalt furugulv i TV stua. Tiltaket ble gjort mye for å dempe lyd ned mot 1.etasje. Lyden i rommet som høyttalerene står endret seg ikke vesentlig, men de spiller kanskje en smule mere "frigjort" med vibrasjonsdempere på plass. Resultatet vil nok være forskjellig utfra hva du bruker de til, men det er uansett ett rimelig tweak som kan vise seg å gi resultater.
    Jeg brukte noe tilsvarende på en par store JmLab høyttalere for mange år siden. Da ble høyttaleren plassert med spikes på en betongplate, som igjen hvilte på tilsvarende
    vibrasjonsdempere. Det ryddet opp i lyden langt opp i mellomtoneområdet.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har veldig god erfaring med Tema Isolator under spillere for optisk media. Lyden er selvsagt akkurat den samme, men during fra drev og annet forsvinner.
    Der var de ja. takk for den:) Hadde disse under CD-spiller før, men solgte de med en pre-amp. Enkelt og kjempegodt produkt til en fornuftig pris.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    God erfaring med dempeprodukter fra Herbie

    Herbie's Loudspeaker Feet

    Har prøvd bla. Superspikes, Sonic Design puter, Spikes og dørstoppere under høyttalere, men hos meg har "Fat Dots" har fungert best.

    mvh
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg føler det varierer litt. Noen ganger fungerer spikes godt, men som regel er ofte dempeputer/gummiføltter bedre føler jeg selv.


    Har prøvd "Tema Isolator" også og de fungerte veldig fint, men høyttaleren blir jo cirka like stabil som en stupfull sjømann.
    Jeg har slike under mine ht, og de har ikke veltet ennå... Nå er ht ganske lave da... Kun 185cm høye...:cool:
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har veldig god erfaring med Tema Isolator under spillere for optisk media. Lyden er selvsagt akkurat den samme, men during fra drev og annet forsvinner.
    Hadde desse selv under min BRÅKETE YBA YC201 cdspiller. Kom seg meget, men ikkje nok til at YBAen fekk opphaldstillatelse. Eit OK produkt!
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    TV-stua i 2.etasje har høyttalere stående rett på gulvet på sånne : Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson

    Høyttalere veier rundt 60 kilo stk. - 4 dempere under hver høyttaler, selges i sett på 4 stk. (Bildet av identisk høyttaler lånt på nettet.)
    4 plater a 8mm? Jeg vurderer de samme platene, og det hadde vært fint å fått høre hvordan dette fungerer? Jeg har et par Infinity RSIIb, og disse er jo også relativt tunge.
    Montana høyttalerene er i utgangspunktet temmelig resonansfrie, men jeg bor i gammel trekåk fra 1930 med originalt furugulv i TV stua. Tiltaket ble gjort mye for å dempe lyd ned mot 1.etasje. Lyden i rommet som høyttalerene står endret seg ikke vesentlig, men de spiller kanskje en smule mere "frigjort" med vibrasjonsdempere på plass. Resultatet vil nok være forskjellig utfra hva du bruker de til, men det er uansett ett rimelig tweak som kan vise seg å gi resultater.
    Jeg brukte noe tilsvarende på en par store JmLab høyttalere for mange år siden. Da ble høyttaleren plassert med spikes på en betongplate, som igjen hvilte på tilsvarende
    vibrasjonsdempere. Det ryddet opp i lyden langt opp i mellomtoneområdet.
    Tusen takk for svar @soundscape. Jeg har eikegolv med metallplater (vannbåren varme) under der igjen. De står i dag på spikes rett på gulvet, men plages med at bassen treffer soverommet der kona allerede har lagt seg. Kanskje kan disse dempemattene hjelpe på det også :) Jeg er selv i stand til å lage plater av skifer tilpasset høyttalerne, og jaggu tror jeg ikke jeg skal prøve dette også. Vurderer å "lime" (tac) høyttalerne fast i skiferplata, for deretter å bruke mattene mellom den og gulvet.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Dette er litt interessant i forhold til trender og tweaks innen hifi. Hva skjedde egentlig med spikes?! På 90 og 00 tallet (?) var vel dette det eneste som gjaldt, men nå er det tydligvis ut. Har høyttalerkonstruksjoner endret seg slik at spikes ikke lenger er optimalt? Har smak og opplevelse av hva som er riktig lyd endret seg, eller var det virkelig ingen som tenkte på å prøve noe så enkelt som vibrasjonsdempere under høytalere i gamle dager, og fant ut at dette var aller best?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Min lille teori er at spikes var laget for å trenge gjennom vegg-til-vegg-tepper som var det som gjaldt på 80-tallet. Men det kan godt være som du sier, at høyttalerkonstruksjoner har forandret seg. Dette vet svært mange svært mer om enn meg. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Akkurat nå bruker jeg en tykk MDF-plate med filtknotter under og Temaisolator over. Mellom bassmodulen og toppen bruker jeg Vibrapod og -cone. Dette funker bra. Jeg hadde Vibrapod og -cones mot gulvet også, men vil ikke skade parketten med kulelagerkulene. Jeg har Kimber Monocle X som er så tykke at det ikke bygger nok med bare Vibrapod. I tillegg mister de formen over tid (legg dem i varmt vann en stund og de er helt fine igjen). Begge deler er myke føtter, og funker strålende til mine Gradient, Soundcare var ikke like bra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En liten 'fun-fact' om de fra Claser'n, forresten. Fargen smitter av, OBS! Legg gjerne et eller annet mellom dem og ting du er redd for. Ellers funker de bra, jeg har dem under forsterkeren min.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Vegg til vegg-teppe

    Hei,

    jeg har pr i dag vegg til vegg-teppe på tregulvi lytterommet, og hadde først høytalerne stående på 'vanlige' ben med flat såle. Bassen syntes å forsvinne under en viss frekvens, jeg antar høytalerne fikk danse fritt på teppet ved disse frekvensene. Jeg satte så på spikes, og jeg fikk tilbake en del av bassen. Jeg har lest en del innlegg her om spikes, og mange ser ut til å velge disse bort. Vil et godt alternativ kunne være: steinplate på spikes for å få et platå som ikke beveger seg, så dempeføtter eller lignende på disse med ht på toppen (kef 203/2)?

    Det synes å forsvinne en del bass fra anlegget slik det spiller nå, jeg vil gjerne undersøke om et bedre underlag kan gi dette tilbake.

    Etter hvert skal det legges nytt gulv med parkett, da...
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Dette er litt interessant i forhold til trender og tweaks innen hifi. Hva skjedde egentlig med spikes?! På 90 og 00 tallet (?) var vel dette det eneste som gjaldt, men nå er det tydligvis ut. Har høyttalerkonstruksjoner endret seg slik at spikes ikke lenger er optimalt? Har smak og opplevelse av hva som er riktig lyd endret seg, eller var det virkelig ingen som tenkte på å prøve noe så enkelt som vibrasjonsdempere under høytalere i gamle dager, og fant ut at dette var aller best?
    Hugse mine Tannoy Eyris2 som hadde fancy føtter med spikes.
    Fekk bedre restultat på kork til 3kroner stk(!)

    Gjekk så etterkvart nokre runder med ulike ht, før eg igjen gjekk over til Tannoy. Dette var Tannoy Revolution Signature DC6T, skulle då igjen prøve min kork taktikk.
    Denne gang var det jo stikk motsatt. Spikes gav enormt bedre resultat enn kork.

    Mitt poeng er vell at ht spelar stor rolle for kva underlag som er best?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Vil et godt alternativ kunne være: steinplate på spikes for å få et platå som ikke beveger seg, så dempeføtter eller lignende på disse med ht på toppen (kef 203/2)?
    Glimrende alternativ. Det er dette spikes er beregnet for, stabilitet på vegg til vegg teppe:)

    Hvis hensikten er å overføre vibrasjoner fra høyttaler til tregulv for å få gulvet til å "spille med" er spikes tingen. Spikes på hardt underlag som betong, steinheller eller flis sender resonansfrekvensen i spikene i retur til høyttaler. Denne frekvensen ligger i mellomtonen, og fører til gjallende og travel gjengivelse. Kan kun anbefales til folk som liker slik lyd. Med korrekt tilpassede dempeputer (resonansfrekvens mellom 10 og 20 Hz) dempes alle vibrasjoner med frekvens over resonansfrekvensen effektivt. At høyttaleren blir lealaus med dempeputer har ingen negativ innvirkning på lyden.
     
    Sist redigert:
    M

    MPT

    Gjest
    cglider.jpg


    Disse fra Herbies Audio Lab bruker jeg under spikes-ene, absolutt noe som fungerer lydmessig og høyttalerne står stødig, koster heller ikke mye.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
    Tror IKKE at teppet er synderen her...
    Hvor mye har du prøvd deg frem ifht å flytte lytteposisjonen frem og tilbake? Og hvor langt fra bakvegg er lytteposisjonen?
    Selv erfarte jeg at ca 0,5m fra eller til spilte stor rolle for dypbassgjengivelsen....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Har et par Gradient Revolution, som pr idag står på 3 stk Sonic Design dempeputer spesialtilpasset vekten.
    Behold det du har....

    Vis vedlegget 175607

    / Morten
    Ja, gjør kanskje det...
    Men tror jeg skal teste ut dørstoppervarianten, bare for å høre litt.
    Og hva KAN være et alternativ til vibrapods mellom topp- og basseksjonen?

    Er dine erfaringer også at SD er "best"?

    mvh
    Proffen
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
    Tror IKKE at teppet er synderen her...
    Hvor mye har du prøvd deg frem ifht å flytte lytteposisjonen frem og tilbake? Og hvor langt fra bakvegg er lytteposisjonen?
    Selv erfarte jeg at ca 0,5m fra eller til spilte stor rolle for dypbassgjengivelsen....

    mvh
    Proffen
    Jeg har i grunn prøvd alle mulige varianter. Jeg kan få bass, men da må jeg sitte nærme bakveggen. Da mister jeg mye av luftigheten.
    Lyden oppleves best når jeg sitter ca 2,5 m fra høyttalerene, 3 m fra bakvegg. Viktig å nevne at stua er L- formet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
    Tror IKKE at teppet er synderen her...
    Hvor mye har du prøvd deg frem ifht å flytte lytteposisjonen frem og tilbake? Og hvor langt fra bakvegg er lytteposisjonen?
    Selv erfarte jeg at ca 0,5m fra eller til spilte stor rolle for dypbassgjengivelsen....

    mvh
    Proffen
    Jeg har i grunn prøvd alle mulige varianter. Jeg kan få bass, men da må jeg sitte nærme bakveggen. Da mister jeg mye av luftigheten.
    Lyden oppleves best når jeg sitter ca 2,5 m fra høyttalerene, 3 m fra bakvegg. Viktig å nevne at stua er L- formet.
    Hvis du får bass av å sitte nær bakvegg, er det vel først og fremst refleksjoner FRA nettopp bakvegg som bidrar....?
    Hvilke høytalere spiller du via?
    Var nesten litt uvirkelig hvor mye den "halvmeteren" utgjorde for bassen i min kjellerstue...
    Gleder meg til å lære litt mer om plassering av sweetspot og høytalere, jeg....
    Etter siste besøk i hulen, har jeg trukket lytteposisjonen nesten en meter lenger unna høytalerne, og så skal der etterhvert utforskes mer ifht høytalerplassering. Vil gjerne dra høytalerne enda lenger ut fra bakvegg - har en drøy meter som de står nå - og så får vi se mht avstand til sidevegg/avstand mellom høytalerne, vinkling osv...
    Og så skal jeg leke meg litt med underlag under høytalerne...

    mvh
    Proffen
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Soundstageing:-


    Hvor er det blitt av bassen;- ja,- man kjenner seg vel igjen. Om dette med soundstage er uviktig,- hvilket det er for undertegnede,- kan man nettopp som nevnt ovenfor finne sin plass i nærheten av bakvegg, gjerne i et hjørne;- en subwoofer skal naturligvis være med,- ikke bare for fundament,- men av hensyn til den ambiente informasjon som finnes på mange gode opptak;- hørte forleden Bach fremført på cembalo,- også der var subwoofer medvirkende! Hva tepper angår,- foretrekkes slike;- for heller god demping enn for livlig.



    Grace
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Vil et godt alternativ kunne være: steinplate på spikes for å få et platå som ikke beveger seg, så dempeføtter eller lignende på disse med ht på toppen (kef 203/2)?
    Glimrende alternativ. Det er dette spikes er beregnet for, stabilitet på vegg til vegg teppe:)

    Hvis hensikten er å overføre vibrasjoner fra høyttaler til tregulv for å få gulvet til å "spille med" er spikes tingen. Spikes på hardt underlag som betong, steinheller eller flis sender resonansfrekvensen i spikene i retur til høyttaler. Denne frekvensen ligger i mellomtonen, og fører til gjallende og travel gjengivelse. Kan kun anbefales til folk som liker slik lyd. Med korrekt tilpassede dempeputer (resonansfrekvens mellom 10 og 20 Hz) dempes alle vibrasjoner med frekvens over resonansfrekvensen effektivt. At høyttaleren blir lealaus med dempeputer har ingen negativ innvirkning på lyden.
    Tja, jeg vet ikke hvordan ht'ene vil virke best, men tenkte å eksperimentere litt med full dekobling så får vi se (eller høre) :)
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
    Tror IKKE at teppet er synderen her...
    Hvor mye har du prøvd deg frem ifht å flytte lytteposisjonen frem og tilbake? Og hvor langt fra bakvegg er lytteposisjonen?
    Selv erfarte jeg at ca 0,5m fra eller til spilte stor rolle for dypbassgjengivelsen....

    mvh
    Proffen
    Har for såvidt fått tips i en annen tråd om at annen plassering enn dagens kan hjelpe på bassen, men dagens oppsett i rommet fungerer godt med tanke på andre ting enn lyden så da vil jeg gjerne se om andre enkle tweaks kan hjelpe. Å kjøpe sub sitter et stykke inne...
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
    Tror IKKE at teppet er synderen her...
    Hvor mye har du prøvd deg frem ifht å flytte lytteposisjonen frem og tilbake? Og hvor langt fra bakvegg er lytteposisjonen?
    Selv erfarte jeg at ca 0,5m fra eller til spilte stor rolle for dypbassgjengivelsen....

    mvh
    Proffen
    Jeg har i grunn prøvd alle mulige varianter. Jeg kan få bass, men da må jeg sitte nærme bakveggen. Da mister jeg mye av luftigheten.
    Lyden oppleves best når jeg sitter ca 2,5 m fra høyttalerene, 3 m fra bakvegg. Viktig å nevne at stua er L- formet.
    Hvilke høytalere spiller du via?

    mvh
    Proffen
    Har vel prøvd det meste. Noen DIY, Jamo Concert 11, Lyngdorf MH-1, Sonus faber Cremona, Respons Art, Art Deco etc.
    Men får se np hvordan mine nye DIY kommer til å spille.
    10" Seas-bass i 110 liter med port vendt nedover. Hvis ikke dette gir bass, så får jeg bare slå meg til ro med at Subene er nødvendige. Syns vegg-til-veggteppet gir en ro i lydbildet som jeg ikke har hørt i andre rom jeg har brukt i årenes løp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker 8mm dempematter type Regupol under mine ht. Har kuttet til biter på ca 5x5cm, og bruker 3 stk under hver ht. Mattene finnes i litt ulik shore.
     

    ChuckNorris

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    104
    Antall liker
    39
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
    Tror IKKE at teppet er synderen her...
    Hvor mye har du prøvd deg frem ifht å flytte lytteposisjonen frem og tilbake? Og hvor langt fra bakvegg er lytteposisjonen?
    Selv erfarte jeg at ca 0,5m fra eller til spilte stor rolle for dypbassgjengivelsen....

    mvh
    Proffen
    Jeg har i grunn prøvd alle mulige varianter. Jeg kan få bass, men da må jeg sitte nærme bakveggen. Da mister jeg mye av luftigheten.
    Lyden oppleves best når jeg sitter ca 2,5 m fra høyttalerene, 3 m fra bakvegg. Viktig å nevne at stua er L- formet.

    Kan godt være rom-ratioen som er synderen her, denne kan forårsake dårlige refleksjoner, samt utnulling av visse frekvenser.
    På noen romratioer oppstår frekvensene hyppigere, og jo lengre ned i bassområdet du kommer, jo vanskeligere blir det.
    Ville først og fremst forsøkt dette:
    - Høyttalerplassering. prøv 2 meter fram og tilbake.
    - spiller du på "langveggen" eller "kortveggen"? langveggen er som regel best egnet.
    - hvis ingen av de to over funker ville jeg forsøkt å få noen bassfeller i hjørnene, samt på bakveggen.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Vis vedlegget 175692
    I min kjellerstue som ennå ikke er oppusset, har jeg vegg-til-veggteppe. Uansett høyttalere, så er bassen, spesielt dypbass fraværende. Har prøvd all slags forsterkere også. Eneste løsning er sub(er). Spikes/ dempeføtter gjør ikke den store forskjellen. Kan det være at teppet dreper bassen?
    Tror IKKE at teppet er synderen her...
    Hvor mye har du prøvd deg frem ifht å flytte lytteposisjonen frem og tilbake? Og hvor langt fra bakvegg er lytteposisjonen?
    Selv erfarte jeg at ca 0,5m fra eller til spilte stor rolle for dypbassgjengivelsen....

    mvh
    Proffen
    Jeg har i grunn prøvd alle mulige varianter. Jeg kan få bass, men da må jeg sitte nærme bakveggen. Da mister jeg mye av luftigheten.
    Lyden oppleves best når jeg sitter ca 2,5 m fra høyttalerene, 3 m fra bakvegg. Viktig å nevne at stua er L- formet.

    Kan godt være rom-ratioen som er synderen her, denne kan forårsake dårlige refleksjoner, samt utnulling av visse frekvenser.
    På noen romratioer oppstår frekvensene hyppigere, og jo lengre ned i bassområdet du kommer, jo vanskeligere blir det.
    Ville først og fremst forsøkt dette:
    - Høyttalerplassering. prøv 2 meter fram og tilbake.
    - spiller du på "langveggen" eller "kortveggen"? langveggen er som regel best egnet.
    - hvis ingen av de to over funker ville jeg forsøkt å få noen bassfeller i hjørnene, samt på bakveggen.
    Her er en enkel tegning av rommet. Målene er nok ikke riktige, dette må jeg sjekke.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Foreslår en ny tråd rorres ved videre spørsmål. L-formet rom er diskutert mange ganger. Plasseringen din vil gi lite bass da bassen går ut i begge fløyene og har absolutt ingenting med teppe å gjøre. Den beste plasseringen må prøves ut, men som regel vil man få jevnest respons i bassen ved å plassere høyttalerne på hver side av hjørnet (til venstre i bildet) og sette lytteposisjonen foran "knekket" (til høyre for nåværende lytteposisjon). Eller plassere høyttalerne inni kroken hvor sofaen står, men da har du en utfordring med peisen.

    Plassering og tiltak har mye mer å si enn underlang til høyttalere. Synes ofte folk fokuserer for mye på mikroting.
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Beklager, det ble litt off topic.
    Tilbake til tema. Jeg tror rett og slett jeg skal gå for hjul på mine DIY.
    Det kan gi store fordeler mtp. plassering fremfor underlag.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Beklager, det ble litt off topic.
    Tilbake til tema. Jeg tror rett og slett jeg skal gå for hjul på mine DIY.
    Det kan gi store fordeler mtp. plassering fremfor underlag.
    Bruker tynne baby-bedetepper fra innvandrerbutikken under høyttalerene.

    Når barnearbeid er forbudt, hvordan er det da med baby-bønn?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Del 4 tørre vinkorker på langs og lim dem fast med tynn dobbelsidig tape under høyttalerne. Dette må du bare prøve. Gjerne barolokorker fra Wongraven. :D Det blir 4 flasker a ca 350.-. Dette er billig hifiinvestering.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg holder fortsatt på de Clas Ohlson dørstopperne mine. Gi dem en dusj akrylmaling, sett i en bolt og skive i passende dimensjon og skru dem fast under høyttalere, subwoofere, eller hva det nå enn er. Jeg hadde Soundcare "superspikes" under høyttalerne før jeg byttet til disse. Soundcare-spikene ligger i en skuff ennå. Jeg gir dem gjerne bort gratis hvis noen er interessert, men selv kommer jeg aldri til å sette dem under noe hifi-utstyr igjen.
    Jeg har litt lyst til å prøve disse dørstopperne, og jeg lurer på om størrelsen på disse har noe å si? Jeg ser av linken at det er 3 størrelser, og før jeg går til en slik betydelig investering skulle jeg gjerne vite hva jeg bør velge:)
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Interessant tråd. Kjøpte nylig leilighet i 4. etg, bygd i 1963 med originale furugulvet på plass. Da dette er behandlet likte vi godt de smale bordene og hvordan det så ut, samtidig er dette i dimensjonen 2"x4" på høykant hele veien. Tenkte derfor også at det burde fungere greit som underlag mtp. høyttalere. Det gjør det ikke.

    Bassen svelges hel og kastes opp rett under benene mine. Dette igjen roter til oppover og etter mange år med Kef Reference har jeg aldri hørt de spille så rotete. Høyttalerne står per i dag på Soundcare Superspikes, enkelt og greit fordi det beskytter det myke gulvet og høyttalerne er lette å flytte på. Stuen fikk også 4 kvm med Rockwool plater satt opp når det skulle lyttes og problemet vedvarte uansett plassering (også mye klang i stuen). Kjøpte så Aurlex Gramma og kastet disse under (fortsatt med SC-spikes på) og det strammet opp en del og hjalp overraskende mye oppover i frekvens. Stygt - ja, stabilt - nei, men det hjalp altså litt på lyden. Skal sandfylle originalstativene og ta av spikesene og sett de rett på Aurlexen i håp om at det hjelper ytterligere.

    Faktisk er den stuen så ille at jeg nå har flyttet anlegget inn på et 11-12kvm stort ekstra rom hvor jeg har friere tøyler i forhold til utseende og det spiller faktisk bedre. Må bare få drept litt rullende bass ( og få tilbake den samme bredden og dypden i lydbildet...)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn