Høyttalere Hva funker "best" under høytalerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    skifer2.jpg


    Da ser det slik ut. Jeg fant noen greier som kona hadde kjøpt inn for å slå inn i enden på stolbein og deslike slik at ikke eikegolvet vårt skal skrapes opp. Metallet som skal bankes inn i stolbeinet peker oppover, og på dette hviler skiferplata som jeg kan tenke meg veier ca 15 kg. En ser det greit på bildet. Mellom skiferplata og høytalerne er det plassert 2 Clas Ohlson vibrasjonsmatter oppå hverandre. Dette bygger tilsammen 1,6 cm. Jeg prøvde først med tynn filt mellom høytalerne og steinen, og gummien fra Hr. Ohlson mellom skiferen og golvet. Skal komme tilbake med erfaringene etterhvert som jeg mener å kunne driste meg frampå med en foreløpig konklusjon utover kvelden.
     
    Sist redigert:

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nå spilt etpar timer. Jeg hadde altså ingen effekt av vibrasjonsdemperne til Clas Ohlson mellom høyttalerne og gulvet. Det låt for det meste som med spikes. Golvet er laget av eikeplank med vannbåren varme på spaltegulv. Jeg prøvde først filt mellom høytalerne og steinplata, og gummimattene mellom gulvet og steinplata. Det skjedde mye. Bassen ble langt mer fremtredende i lydbildet enn før, og det ble bedre kontroll. Jeg følte jeg hadde litt distortion et spesielt sted på Byssan lull med Kari Bremnes. Denne forsvant, og det hele ble mere ryddig. Jeg er ikke så flink til å forklare slikt, men lydbildet ble også på en måte større. Så flytta jeg vibrasjonsmattene opp, og la stolfilt med metallet på under steinplata. Dette ble nesten en sjokkartet opplevelse. Det forannevnte forsterket seg, og i tillegg fikk jeg enda bedre dynamikk, med enda større avstand mellom topp og bunn. Jeg har aldri hatt en sånn mellomtone før. Så sterk var denne opplevelsen at jeg nesten ble rørt. Dette var ikke verst for en gratis tweak :) Jeg vil takke dere her inne for alle tips, og spesielt @Teli som via PM kom med tipset om å legge vibrasjonsdemperne nærmest mulig høytalerne. Det var tydeligvis noe Infinity likte.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Under stue HT?
    Litt fjærende og samtidig slik at de lett kan skyves/flyttes på parkett e.l.?
    Virker fornuftige etter min mening.

    Mvh.KW
    Ja, de er bestilt til å passe gjengene på Wilson Sophia-høyttalerne mine. I forhold til med spikes og A.RT. Q-dampers under høyttalerne, så er avstanden fra kabinettet til gulvet redusert fra ca 7,5 centimeter til 2,5 centimeter. Det har samtidig gjort at midten på diskanten nå er ca. 95 cm over gulvet mot en meter tidligere.

    herbie.jpg


    Her kommer størrelsen på føttene bedre fram. Det er en ti-kroning som ligger i front. De neste to bildene viser høyttalerne med tidligere spikes og med Herbie-føttene.

    med_spikes.jpg
    med_herbie.jpg

    Førsteinntrykket er både klarere og mer presis diskant og mellomtone, samt mer pondus nedover. Sistnevnte kan skyldes at basselementet nå er nærmere gulvet enn tidligere, mens førstnevnte er den samme effekten som jeg har opplevd med myk avkobling i stedet for spikes tidligere. På bildet under er begge utstyrt med de nye Herbie-føttene.

    begge_herbie.jpg


    Roy
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ble ihvertfall mye penere etter min mening og langt mer "brukervennlig" ved små flyttejusteringer.

    Mvh.KW
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Skal du ha dynamikk og et rolig lydbilde - spikes! Eller 100kg oppe på ht.....
    Jeg tror det er litt avhengig av hva slags gulv du har høyttalere på. Tregulvet mitt og tunge høyttalere virker å være gunstig for myk avkobling. Selv om ikke spikes låter dårlig det heller.

    Roy
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha dynamikk og et rolig lydbilde - spikes! Eller 100kg oppe på ht.....
    Uavhengig av gulv?

    Ser stadig at det nevnes forskjellige løsninger uten å ta høyde for f.eks. beskaffenhet på gulv og/eller vegg (i noen få tilfeller blir det nevnt)
    Et eksempel er det stadig tilbakevendende forbedringspotensialet med vegghylle til platespiller.
    Jeg har betong gulv og myk avkobling på kefene medførte at den bitte lille resonansen jeg så vidt kunne føle (med hånda på kefkassa ved basselementet) ved sterkt påtrykk og lav frevens (før myk avkopbling) ble borte.
    Target vegghylle for platespiler ble en skikkelig nedtur i min stue og raskt fjernet, benken på betongulvet med (nesten) samme type gummi under og platespiller øverst funker helt OK, det gjorde langt i fra vegghylla............noe den kanskje kunne gjort om den var festet på den nedre halvdel av betongveggen på sideveggen til høyre.

    Spikes på betonggulv er heller ikke noe jeg ville ha valgt.

    Mvh.KW
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Åhhh, har du kjøpt Wilson Sophia?
    Det er sikkert gode høyttalere!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Åhhh, har du kjøpt Wilson Sophia?
    Det er sikkert gode høyttalere!
    Hvis det er meg du sikter til, så har jeg hatt Sophia-høyttalerne i snart ett år (fikk dem i mars-april i fjor, om jeg husker rett). Jeg er veldig godt fornøyd med lyden, og også de visuelle, i og med at de ikke er så store.

    Med Herbie-føttene under ble de enda "mindre", siden de ble senket fem centimeter.

    Roy
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Skal du ha dynamikk og et rolig lydbilde - spikes! Eller 100kg oppe på ht.....
    Jeg tror det er litt avhengig av hva slags gulv du har høyttalere på. Tregulvet mitt og tunge høyttalere virker å være gunstig for myk avkobling. Selv om ikke spikes låter dårlig det heller.

    Roy
    Hos meg er det akkurat det samme. Spikes på eikegolv og tunge høyttalere låt bra. Myk gummi mellom steinplate og høyttalere låt bedre.
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Använder Proson dämpfötter under mina golvhögtalare.
    Proson D�mpf�tter (Svart 4-pack)
    Finns i 4-pack och 8-pack, till och med Clas Ohlson har svårt att bräcka det priset. Fast kan tänka mig att tunga högtalare trycker ihop dem under årens lopp.
     

    jars

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    78
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lestigjennom hele tråden men her i heimen brukes det føtter fra Finite. Har prøvd andre føtter også, men beste resultatet sålangt har det blitt med Finite Slimline.
    Ligger ved en link med ulike muligheter:
    finite elemente cerabase - Google Search
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har flislagt gulv og bruker spiks'ene som står fabrikkmonterte på mine Audiovector'er. Jeg har sånne "gulvsparere" ( som en 20-kroning, litt oval oppover ) av metall under hver spike. Det fungerer greit nok. Jeg har ikke prøvd så mye anna, men jeg har en drøm om å få noen skiferplater, eller tjukke laminat-treblokker for å heve høyden litt på høyttalerne. Jeg har blitt fortalt at sånne gummiklosser, ikke egner seg under Audiovector-høyttalere. Hvis det er noen som har erfaringer i den retningen, er jeg svært mottakelig for råd og tips.

    Uansett høyttalere, er min erfaring at de a) står stødig ( og derav ikke kan flytte på seg under bruk ), og b) er mest mulig frikoplet fra underlaget. Derav er det heller ikke optimalt med spikesnålene rett på flis- eller betonggulv.

    Sånn reint møbeleringsmessig, står høyttalerne mine vel nært bak- og sidevegger. Det er fruens vilje... Når jeg skal ha en lyttestund i ro og fred, drar jeg høyttalerne ca. 40 - 50 cm fra bakvegg. Det gjør underverker, både for perspektiv og dybden på bassgjengivelsen. Leonard Cohen's siste utgivelse, er en god testplate i så måte. Klarer høyttalerne å gjengi Cohen's vokal på "Show me the place" på en avslappet og naturlig måte, uten ullenhet, er det bra, IMO.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har nå spilt etpar timer. Jeg hadde altså ingen effekt av vibrasjonsdemperne til Clas Ohlson mellom høyttalerne og gulvet. Det låt for det meste som med spikes. Golvet er laget av eikeplank med vannbåren varme på spaltegulv. Jeg prøvde først filt mellom høytalerne og steinplata, og gummimattene mellom gulvet og steinplata. Det skjedde mye. Bassen ble langt mer fremtredende i lydbildet enn før, og det ble bedre kontroll. Jeg følte jeg hadde litt distortion et spesielt sted på Byssan lull med Kari Bremnes. Denne forsvant, og det hele ble mere ryddig. Jeg er ikke så flink til å forklare slikt, men lydbildet ble også på en måte større. Så flytta jeg vibrasjonsmattene opp, og la stolfilt med metallet på under steinplata. Dette ble nesten en sjokkartet opplevelse. Det forannevnte forsterket seg, og i tillegg fikk jeg enda bedre dynamikk, med enda større avstand mellom topp og bunn. Jeg har aldri hatt en sånn mellomtone før. Så sterk var denne opplevelsen at jeg nesten ble rørt. Dette var ikke verst for en gratis tweak :) Jeg vil takke dere her inne for alle tips, og spesielt @Teli som via PM kom med tipset om å legge vibrasjonsdemperne nærmest mulig høytalerne. Det var tydeligvis noe Infinity likte.
    Takk for deling av erfaringer.

    Jeg tok mine ht av betongblokkene i går. Jeg hadde tidligere endelig fått god dynamikk / punch i oppsettet, noe innførsel av akustikkplater var med å bidra til. Samtidig var det en problemer, mye rot i lyden for å si det slik.

    Når jeg tok ht av blokkene kom den etterlengtede roen i lydbildet, men punchen forsvant. Både dynamikk og lydnivå på bass ble redusert, det skal ikke rare dytten til på ht før de flytter seg, så det er kanskje ikke så rart.

    Jeg hadde matter som vist på bilde i ditt innlegg 1. februar, jeg tenkte nå å kjøpe friksjonsmatter på Clas av 2mm typen, og prøve først med disse under ht-metallbein rett på parkett. Så prøve med diverse konfigurasjoner sammen med betongheller. Slik det var satt opp før hadde jeg samme matter som deg, med ht med spikes oppå hellene. Det kan også være at jeg var nøye med oppmåling ihht symmetri når jeg plasserte ht uten heller, det blir å være nøye på dette heretter!

    I alle fall har jeg nå etter hvert opplevd både punch og ro i lydbildet, nå skal jeg bare klare å få disse to egenskapene til å intreffe på samme tid!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    De gamle 50 øringene er suverene under spikes. Dette skaper dybde og roer mellomtonen.
    MEn...

    Har funnet ut at Sort Kone fungerer her og der. Er det noen som har sammenlignet tilsvarende løsinger. Eks fra Finite.. eller ande østenleverandører...

    finite-elemente-cerabase-compact.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg fortrekker så mykt som mulig under høyttalerne. Det er den mest effektive måten å både isolere den fra underlaget, og samtidig minimere vibrasjoner i høyttalerkassa.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Nå har det gått ett år siden jeg kommenterte i denne tråden og mye har skjedd for min del siden da. Jeg har det samme eikegolvet, men nå benytter jeg dobbel Clahs Ohlson gummidempere mellom golvet og ei gedigen skiferplate. Spikes mellom Infinityene og steinplata. Alt ble bedre og roligere. Så, kjøpte jeg meg ei enkel platespillerhylle til 70 Dollar inkludert frakt fra USA. Det gjorde utslaget for meg. Slammen i bassen kom på plass, og de skivene som før ble rotete om jeg spilte høyt forandret helt karakter. Detaljene kom mye bedre frem. Så, platespillerhylle er så langt den beste tweaken i mitt oppsett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn