Høyttalere Hva funker "best" under høytalerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Tok å handlet inn noen matter fra Clas Olson i dag, får teste de ut! Gjør seg sikkert bra i den komme platespiller racken også!
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Tok å handlet inn noen matter fra Clas Olson i dag, får teste de ut! Gjør seg sikkert bra i den komme platespiller racken også!
    Jeg vurderer det samme Mala. Hadde du rapportert ville jeg blitt umåtelig takknemlig :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Skal jeg gjøre, så raskt jeg har fått dem i hus og lyttet litt :)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jag har provat dem. De var bra men mina högtalare är lite 'framtunga' så det blev ostabilt.
    Försökte placera de främre kuddarna längre bak/mot mitten men var svårt att få riktigt bra
    //Janne
    Ok takk for svar skal kjøpe inn 2 stk til subwoofrene mine , så jeg får bort litt av denne vibreringen jeg har igjen på høye volum.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Bor i hus med (lett sviktende) tregulv. Har stativhøyttalere på et par Target MR70 stativ som jeg har fylt med sand. Stativene veier i seg selv 13kg/stk uten sand. Hvor mye de veier med sand vet jeg ikke sikkert, men tunge det er de. Oppdaget nokså tidlig etter at jeg fikk disse for mange år siden at de gjorde best av seg uten spikes. Men har da heller ikke hatt annen isolasjon mellom stativ og gulv, de har stått rett på gulvet. Mellom høyttalerne (18,5 kg) og stativene fant jeg ut at det var til det bedre om jeg brukte litt isolasjon. Prøvde ymse, men endte til slutt opp med 4 stk Holfi-puter tilpasset apparater <15kg (som jeg egentlig hadde kjøpt til annet formål) under hver høyttaler. Eneste ulempen var og er at de ikke står fult så stødig oppå stativene da. Kanskje prøve tack-it under høyttalerne (har bestilt noe tilsvarende nå, Pritt klebemasse., som jeg antar gjør samme nytten) og Clas Ohlsons vibrasjonsdempe-matter (som andre har foreslått her) under stativene? Spørs hvor ustødig det blir da. Hører gjerne fra andre som har prøvd.

    Stativhøyttalerne mine har ellers 3 stk gjenge-hull på undersiden av kabinettet, til spikes antar jeg, men det er en løsning jeg ikke har prøvd (fulgte heller ikke med da jeg i sin tid kjøpte høyttalerne)
     
    Sist redigert:

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Sitat: Stativhøyttalerne mine har ellers 3 stk gjenge-hull på undersiden av kabinettet, til spikes antar jeg, men det er en løsning jeg ikke har prøvd (fulgte heller ikke med da jeg i sin tid kjøpte høyttalerne)

    Hvorfor ikke borre hull i topplaten på stativene og skru høyttalerne fast i stativene. På mine tidligere B&W 805s gjorde jeg det. De var riktignok tilpasset hverandre med ferdige hull i stativene. Har også noen små Tanny som jeg har skrudd fast i stativene, da med karroseriskruer rett i kabinettet. Funker fint det.

    E
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Vil noe slikt bli bra? Har lyst til å teste uten spikes. :)
    Habo dørstopper - HABO | Clas Ohlson
    Plast høres litt hardt ut...
    Vet flere som bruker noen av de andre dørstopperne fra Clas`ern i gummi med stort hell.
    Ja, jeg la også merke til at det sto plast, men synes dete r litt rart hvis noe såt er laget i hard plast. Skal dra innom der og sjekke ut. De svarte føttene jeg nevnte ovenfor er de jeg har mest tro på.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vil noe slikt bli bra? Har lyst til å teste uten spikes. :)
    Habo dørstopper - HABO | Clas Ohlson
    Plast høres litt hardt ut...
    Vet flere som bruker noen av de andre dørstopperne fra Clas`ern i gummi med stort hell.
    Ja, jeg la også merke til at det sto plast, men synes dete r litt rart hvis noe såt er laget i hard plast. Skal dra innom der og sjekke ut. De svarte føttene jeg nevnte ovenfor er de jeg har mest tro på.
    De her?
    Gummifot med skive - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Tror det blir hardplast tvers gjennom. Ser ut til at de bygger en mm eller så på over/undersiden og i såfall lite nyttige vil jeg mene.
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Vil noe slikt bli bra? Har lyst til å teste uten spikes. :)
    Habo dørstopper - HABO | Clas Ohlson
    Plast høres litt hardt ut...
    Vet flere som bruker noen av de andre dørstopperne fra Clas`ern i gummi med stort hell.
    Ja, jeg la også merke til at det sto plast, men synes dete r litt rart hvis noe såt er laget i hard plast. Skal dra innom der og sjekke ut. De svarte føttene jeg nevnte ovenfor er de jeg har mest tro på.
    De her?
    Gummifot med skive - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Tror det blir hardplast tvers gjennom. Ser ut til at de bygger en mm eller så på over/undersiden og i såfall lite nyttige vil jeg mene.
    Ja, de heter jo gummifot så jeg må jo regne med at det er ok. Ser man på bilde nedenfor så er skiva inni foten og det må vel passe bra
    til å feste de i de originale mutterhullene under høyttalerne mine med bolt.
    Gummifot.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vil noe slikt bli bra? Har lyst til å teste uten spikes. :)
    Habo dørstopper - HABO | Clas Ohlson
    Plast høres litt hardt ut...
    Vet flere som bruker noen av de andre dørstopperne fra Clas`ern i gummi med stort hell.
    Ja, jeg la også merke til at det sto plast, men synes dete r litt rart hvis noe såt er laget i hard plast. Skal dra innom der og sjekke ut. De svarte føttene jeg nevnte ovenfor er de jeg har mest tro på.
    De her?
    Gummifot med skive - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Tror det blir hardplast tvers gjennom. Ser ut til at de bygger en mm eller så på over/undersiden og i såfall lite nyttige vil jeg mene.
    Ja, de heter jo gummifot så jeg må jo regne med at det er ok. Ser man på bilde nedenfor så er skiva inni foten og det må vel passe bra
    til å feste de i de originale mutterhullene under høyttalerne mine med bolt.
    Vis vedlegget 176909
    Men om du ser nøye etter, så er senter på denne opphøyet og er det samme på andre siden- om det er lignende det de har på Biltema. Dette er hardplast.
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte disse i helga, skal prøve dem om ikke lenge. Så langt har jeg fått kjøpt 40*40*4 cm betongeheller og testet dem under ht (oppsett: ht; spikes; betonghelle; clas ohlson vibrasjonmatte; vegg til vegg tepp;e tregulv). Jeg fikk mer bass og mer 'slam', så mye man kan med 6,5" basselement. Samtidig synest jeg at noen av detaljene forsvant, sammen med det jeg ville kalt innsikten i musikken, det ble noe mer rotete. Men det skal tweakss mer, er i alle fall glad jeg klar å høre mer bass. Har kjøpt Dali spikes med dobbelsidig tape, skal prøve å sette betonghella på disse, med Argon under ht. Det begynner å bli mange parametre her nå, vurderer å skaffe måleutstyr :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vil noe slikt bli bra? Har lyst til å teste uten spikes. :)
    Habo dørstopper - HABO | Clas Ohlson
    Plast høres litt hardt ut...
    Vet flere som bruker noen av de andre dørstopperne fra Clas`ern i gummi med stort hell.
    Ja, jeg la også merke til at det sto plast, men synes dete r litt rart hvis noe såt er laget i hard plast. Skal dra innom der og sjekke ut. De svarte føttene jeg nevnte ovenfor er de jeg har mest tro på.
    De her?
    Gummifot med skive - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Tror det blir hardplast tvers gjennom. Ser ut til at de bygger en mm eller så på over/undersiden og i såfall lite nyttige vil jeg mene.
    Ja, de heter jo gummifot så jeg må jo regne med at det er ok. Ser man på bilde nedenfor så er skiva inni foten og det må vel passe bra
    til å feste de i de originale mutterhullene under høyttalerne mine med bolt.
    Vis vedlegget 176909
    Men om du ser nøye etter, så er senter på denne opphøyet og er det samme på andre siden- om det er lignende det de har på Biltema. Dette er hardplast.
    Minner om Asbjørns link til hans anbefalte dørstoppere fra Clas Ohlson tidligere i denne tråden.
    Disse er også ganske harde - jeg har vært hos Ohlson og befølt dem. Men de funker altså for Asbjørn, og jeg skal uansett prøve
    dem.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Kjøpte disse i helga, skal prøve dem om ikke lenge. Så langt har jeg fått kjøpt 40*40*4 cm betongeheller og testet dem under ht (oppsett: ht; spikes; betonghelle; clas ohlson vibrasjonmatte; vegg til vegg tepp;e tregulv). Jeg fikk mer bass og mer 'slam', så mye man kan med 6,5" basselement. Samtidig synest jeg at noen av detaljene forsvant, sammen med det jeg ville kalt innsikten i musikken, det ble noe mer rotete. Men det skal tweakss mer, er i alle fall glad jeg klar å høre mer bass. Har kjøpt Dali spikes med dobbelsidig tape, skal prøve å sette betonghella på disse, med Argon under ht. Det begynner å bli mange parametre her nå, vurderer å skaffe måleutstyr :)
    jeg tenkte å kjøpe 2 stk for og ha under subwoofrene mine, for og få vekk den verste vibreringen under høye volumer på film titting og noe musikk spilling. skrevet fra samsung galaxy note pad
    mvh thomas holm.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vil noe slikt bli bra? Har lyst til å teste uten spikes. :)
    Habo dørstopper - HABO | Clas Ohlson
    Plast høres litt hardt ut...
    Vet flere som bruker noen av de andre dørstopperne fra Clas`ern i gummi med stort hell.
    Ja, jeg la også merke til at det sto plast, men synes dete r litt rart hvis noe såt er laget i hard plast. Skal dra innom der og sjekke ut. De svarte føttene jeg nevnte ovenfor er de jeg har mest tro på.
    De her?
    Gummifot med skive - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Tror det blir hardplast tvers gjennom. Ser ut til at de bygger en mm eller så på over/undersiden og i såfall lite nyttige vil jeg mene.
    Ja, de heter jo gummifot så jeg må jo regne med at det er ok. Ser man på bilde nedenfor så er skiva inni foten og det må vel passe bra
    til å feste de i de originale mutterhullene under høyttalerne mine med bolt.
    Vis vedlegget 176909
    Men om du ser nøye etter, så er senter på denne opphøyet og er det samme på andre siden- om det er lignende det de har på Biltema. Dette er hardplast.
    Minner om Asbjørns link til hans anbefalte dørstoppere fra Clas Ohlson tidligere i denne tråden.
    Disse er også ganske harde - jeg har vært hos Ohlson og befølt dem. Men de funker altså for Asbjørn, og jeg skal uansett prøve
    dem.
    Er dem jeg nevnte tidligere her og de har ikke denne hardplastdelen i kjernen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bare nevnte det fordi jeg syntes det var en uvanlig hard gummi (ja nå må dere ikke misforstå!)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Satte på fire slike under hver høyttaler ikveld og fjernet spikes.
    Det jeg tror jeg føler jeg la merke til var at det ble mer bass (kanskje litt mer utydelig), og mer midbass. Mulig
    lavere mellomtone også kom litt mer frem. Skal gjøre noe målinger etterhvert og se om jeg kan tyde der hva som forandret seg.

    Synes kanskje knottene virket noe myke under de 70 kg som hver høyttaler er. Dytter jeg litt forsiktig sideveis på høyttaleren
    så svaier det svakt. Burde kanskje ikke være sånn, men de tipper jo ihvertfall ikke.

    Kjøpte 24x12mm knottene:
    Dørstopper - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

    Den svarte jeg hadde bilde av lenger opp virket hard, men ikke skikkelig hard som plast kan være.
    Mulig disse også ville kunne fungert under vekta på disse høyttalerne.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Sitat:
    Stativhøyttalerne mine har ellers 3 stk gjenge-hull på undersiden av kabinettet, til spikes antar jeg, men det er en løsning jeg ikke har prøvd (fulgte heller ikke med da jeg i sin tid kjøpte høyttalerne)


    Hvorfor ikke borre hull i topplaten på stativene og skru høyttalerne fast i stativene. På mine tidligere B&W 805s gjorde jeg det. De var riktignok tilpasset hverandre med ferdige hull i stativene. Har også noen små Tanny som jeg har skrudd fast i stativene, da med karroseriskruer rett i kabinettet. Funker fint det. E
    Takk, har tenkt tanken. Slik fokusere energien til å "bare" bevege ht-membran i stedet for også kassa. Med pdas har jeg jo prøvd med høyttalerne rett på stativet v.s med holfi-puter under, og liker klart bedre lyden av det siste. Har sikkert noe å gjøre med gulvet her, tregulv med laminat som flyter på topp. "Synger vel med" til tross for svært tunge sandfylte stativer. Kan også være noe med måten stativ-høyttalerne ruller av i bunn på som gjør at jeg liker det best slik...hvem vet.

    PS: Hofi-putene er vel ikke så ulik de fra Argron hos Hifi-klubben eller Tema Isolator som også er nevnt her.
     
    Sist redigert:

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    De Argon dempeføttene likner ekstremt mye på de gamle Holfi føttene?
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Hei

    pga litt ujevn parkett vil jeg gjerne ha noe som kan høydejusteres. Siden jeg flytter på høyttalerne når kona er ute er spikes uaktuelt - de pleier å hoppe ut av parkettbeskytterne... I tillegg vil jeg med sovende barn under stuen ha en viss demping.

    Løsningen for meg ble Biltema-DIY:

    IMAG0062.jpg


    Sekskantskrue M8 x 20mm med passende mutter, filtknotter (med imponerende god lim) finner man 2 hyller videre. Totalpris rundt hundrelappen.

    Fungerer utmerket under mine Atacama HMS 2 med Dynaudio (og Blu Tack) på toppen.

    Mvh
    Bollis
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Et tips for å få vibrasjonsdempere fra Clas Ohlson til å "gripe" bedre er å legge dem "motsatt" vei under komponenten - feks. slik:

    Vis vedlegget 175479


    Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson

    mvh
    Jeg har nå prøvd disse vibrasjonsdemperne mellom høyttalerne og et eikegolv med vannbåren varme under. Dvs under eikegolvet er det et spaltegulv en dempematte og deretter metallplater som rørene ligger i (standard oppbygning). Det hele hviler på Rantibjelker. Hele denne konstruksjonen er knallhard og stiv. Jeg hadde to mål med dette. Det ene var å dempe bassen på soverommet under, og det andre var for å få bedre lyd selvfølgelig. Jeg hadde spikes fra før. Jeg brukte 2 matter oppå hverandre. Jeg har Infinity RSIIb, altså ganske tunge og store konstruksjoner. Ingenting av betydning skjedde. Ikke engang på soverommet skjedde det noe :) Jeg testa med Byssan lull fra Kari Bremnes Svarta Bjørn. Den går dypt. Jeg mente å ha en form for distortion litt ut i låta der de drar noe voldsomt på med bass. Jeg fant ikke ut at noe skjedde, og konklusjonen min er at alt var som før. Jeg spilte Infected med The The, og skiva spilles akkurat like kontrollert når det gjelder bass og trommer som før. Så, jeg har fått stødigere høyttalere, det er alt.
     
    Sist redigert:

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Jeg har prøvd mange forskjellige løsninger for å isolere høyttalere fra golvet. Min erfaring er at forskjellige høyttaler-merker/typer krever forskjellig demping. Så er det jo ganske viktig hva man har for slags gulv.
    For mange år siden forsøkte jeg med sand under spikes for isolering. Jeg tok noen tomme snusesker og fylte dem med sand. så mynt mellom spikes og snuseske.
    fungerte ikke så bra, men det så ganske greit ut iallfall. Høyttalerne var Canton RCL.
    Da vi flyttet til leilighet, ble det stativhøytalere fra ALR Jordan. Kjempefine høyttalere, men der fungerte det kjempefint med mjuke føtter fra Sonic design under høyttalerne og gummimatte under stativene.
    Når vi flytta til hus igjen, ble det nye høyttalere fra franske BC aquostique. på disse hadde jeg gummihjul for å kunne flytte dem enkelt og greit.
    Nå har jeg Tannoy høyttalere som jeg har prøvd litt forskjellig på. spikes fra Soundcare har vært på ganske lenge, men løsningen fungerte ikke helt optimalt. Jeg synes det ble veldig mange uønskede resonansermi rammet som jeg misstenkte å komme fra høyttalerne. SD føttene fungerte ikke heller, så jeg gikk til min lokale hifi-pusher.
    Han ga meg noen harde føtter fra Finite elemente,for testing.
    Allt fallt plass. Ryddig bass, klar og fin diskant, perspektiv og dynamikk. Og best av Allt, klirret i vegger og vinglass fra kjøkkenet forsvant helt.
    Etter at ha testet dem en uke og det første inntrykket fremdeles var der, gikk jeg tilbake med lommeboka.
    De er desverre ganske dyre, men med tanke på hva de gjør med lyden din er det en bra investering. Alternativet er å forsøke med resonatorer og andre mye dyrere tiltak for å få til lyden i stua. Dessuten blir kona mye gladere. De synes nesten ikke i det hele tatt.

    http://www.finite-elemente.de/img/en/news/12-2006/ceraball-universal-gr.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Tok å handlet inn noen matter fra Clas Olson i dag, får teste de ut! Gjør seg sikkert bra i den komme platespiller racken også!
    Jeg vurderer det samme Mala. Hadde du rapportert ville jeg blitt umåtelig takknemlig :)

    Beklager for sent svar her, men det har vel egentlig gått i ett med jobbing og annet styr i fra nyttår av. Har ikke fått spillt så mye musikk som håpet i det siste heller. Men jeg plasserte ihvertfall 4 stk under hver under mine JBL S190 (passet nesten perfekt). Mao. ikke de største beistene av noen høgtalere, lyden? Fikk ingen " HALLELUJA" opplevelse, men muligens noe mere "ro" over bassbildet og i musikken kanskje? Det kan hande jeg lurer meg selv selvsagt i og med at det har blitt lenge mellom lyttetimene :( Men jeg tenker ihvertfall at jeg kjører det slik en stund fremover, for og så bytte tilbake til orginal føttene og høre da.

    Liker også å tro at disse mattene gir litt mindre vibrasjoner bort til det nye gulvstående platspiller racket som huser mine 3 vintage spillere :cool:
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Tok å handlet inn noen matter fra Clas Olson i dag, får teste de ut! Gjør seg sikkert bra i den komme platespiller racken også!
    Jeg vurderer det samme Mala. Hadde du rapportert ville jeg blitt umåtelig takknemlig :)

    Beklager for sent svar her, men det har vel egentlig gått i ett med jobbing og annet styr i fra nyttår av. Har ikke fått spillt så mye musikk som håpet i det siste heller. Men jeg plasserte ihvertfall 4 stk under hver under mine JBL S190 (passet nesten perfekt). Mao. ikke de største beistene av noen høgtalere, lyden? Fikk ingen " HALLELUJA" opplevelse, men muligens noe mere "ro" over bassbildet og i musikken kanskje? Det kan hande jeg lurer meg selv selvsagt i og med at det har blitt lenge mellom lyttetimene :( Men jeg tenker ihvertfall at jeg kjører det slik en stund fremover, for og så bytte tilbake til orginal føttene og høre da.

    Liker også å tro at disse mattene gir litt mindre vibrasjoner bort til det nye gulvstående platspiller racket som huser mine 3 vintage spillere :cool:
    Hehe. Samme erfaring altså Mala. Jeg liker lyden både før og etter, men har planer om å begynne å sage skifer i helga. Det koster meg ingenting, og kanskje så blir det litt bedre :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Så bra!

    En tilbakemelding er etterhvert er jo ikke å forakte ? :)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Et tips for å få vibrasjonsdempere fra Clas Ohlson til å "gripe" bedre er å legge dem "motsatt" vei under komponenten - feks. slik:

    Vis vedlegget 175479


    Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson

    mvh
    Jeg har nå prøvd disse vibrasjonsdemperne mellom høyttalerne og et eikegolv med vannbåren varme under. Dvs under eikegolvet er det et spaltegulv en dempematte og deretter metallplater som rørene ligger i (standard oppbygning). Det hele hviler på Rantibjelker. Hele denne konstruksjonen er knallhard og stiv. Jeg hadde to mål med dette. Det ene var å dempe bassen på soverommet under, og det andre var for å få bedre lyd selvfølgelig. Jeg hadde spikes fra før. Jeg brukte 2 matter oppå hverandre. Jeg har Infinity RSIIb, altså ganske tunge og store konstruksjoner. Ingenting av betydning skjedde. Ikke engang på soverommet skjedde det noe :) Jeg testa med Byssan lull fra Kari Bremnes Svarta Bjørn. Den går dypt. Jeg mente å ha en form for distortion litt ut i låta der de drar noe voldsomt på med bass. Jeg fant ikke ut at noe skjedde, og konklusjonen min er at alt var som før. Jeg spilte Infected med The The, og skiva spilles akkurat like kontrollert når det gjelder bass og trommer som før. Så, jeg har fått stødigere høyttalere, det er alt.
    Det som har fungert best under høyttalere her i huset er Herbies "fat dots" som jeg har nevt tidligere i tråden, og en kombinasjon av Superspikes og "Fat dots" - det har gitt hørbare (til det bedre) forskjeller på høyttalere fra 20 til 50 kg - om det rister mindre i andre deler av huset har jeg ikke sjekka :)

    Når det gjelder disse mattene så gikk tipset mitt på hvordan å få de til å "gripe" bedre.
    Jeg har en "vintage" cd-spillere fra Philips (CD303) hvor hele drivverket kommer ut når skuffen åpnes - plassert i et "vanlig" rack er skuffebevegelsen så kraftig at spilleren rister når skuffen åpnes/lukkes. Med 4 av disse mattene under spilleren, plassert som vist, står spillere dønn fast ved åpne/lukking av skuffe.

    Skifer er noe jeg gjerne skulle ha prøvd under HT, både mht. vibrasjoner og for å få løftet HT noen cm.

    mvh
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Hei her.

    Husker langt tilbake i tid. Kjøpte den gang stål spiralfjærer spesialbestilt hos en fjærfrabrikk i Oslo. Disse ble brukt på vinylspiller, kassettspiller og senere cd.
    Ble støpt betongplater som spillerene ble satt på med fire stålfjærer under. Total vekt på fjærene skulle være 20 kilo. Dette resulterte i en vældig lav egenresonans
    ca 3-4 hz, om jeg husker rett. Dette elinimerte alle lave resonanser og ingen hakking om man hadde en danse glad aften.

    Tanken er jo der i dag, for dette må da kunne brukes også under høytalere, tilpasset vekten? Mener det var Oslo Fjærfabrikk den gang.
    Skal prøve å sjekke dette videre: Oslo Fjærfabrikk | Hjem
    Hilsen Harald
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en "vintage" cd-spillere fra Philips (CD303) hvor hele drivverket kommer ut når skuffen åpnes - plassert i et "vanlig" rack er skuffebevegelsen så kraftig at spilleren rister når skuffen åpnes/lukkes. Med 4 av disse mattene under spilleren, plassert som vist, står spillere dønn fast ved åpne/lukking av skuffe.
    Bytte av CD-er låter bedre altså.
    Noen av dere hi-fi folka tar'n helt ut må jeg si :cool:
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Jeg har en "vintage" cd-spillere fra Philips (CD303) hvor hele drivverket kommer ut når skuffen åpnes - plassert i et "vanlig" rack er skuffebevegelsen så kraftig at spilleren rister når skuffen åpnes/lukkes. Med 4 av disse mattene under spilleren, plassert som vist, står spillere dønn fast ved åpne/lukking av skuffe.
    Bytte av CD-er låter bedre altså.
    Noen av dere hi-fi folka tar'n helt ut må jeg si :cool:
    Er dette forstått? Kanskje litt overivrig.....

    Harald
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hei her.

    Husker langt tilbake i tid. Kjøpte den gang stål spiralfjærer spesialbestilt hos en fjærfrabrikk i Oslo. Disse ble brukt på vinylspiller, kassettspiller og senere cd.
    Ble støpt betongplater som spillerene ble satt på med fire stålfjærer under. Total vekt på fjærene skulle være 20 kilo. Dette resulterte i en vældig lav egenresonans
    ca 3-4 hz, om jeg husker rett. Dette elinimerte alle lave resonanser og ingen hakking om man hadde en danse glad aften.

    Tanken er jo der i dag, for dette må da kunne brukes også under høytalere, tilpasset vekten? Mener det var Oslo Fjærfabrikk den gang.
    Skal prøve å sjekke dette videre: Oslo Fjærfabrikk | Hjem
    Hilsen Harald
    Dette vil jeg høre mer om når du har prøvd ! Ellers er vi jo interessert i at høyttalere skal stå mest mulig rolig......
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Hei her.

    Husker langt tilbake i tid. Kjøpte den gang stål spiralfjærer spesialbestilt hos en fjærfrabrikk i Oslo. Disse ble brukt på vinylspiller, kassettspiller og senere cd.
    Ble støpt betongplater som spillerene ble satt på med fire stålfjærer under. Total vekt på fjærene skulle være 20 kilo. Dette resulterte i en vældig lav egenresonans
    ca 3-4 hz, om jeg husker rett. Dette elinimerte alle lave resonanser og ingen hakking om man hadde en danse glad aften.

    Tanken er jo der i dag, for dette må da kunne brukes også under høytalere, tilpasset vekten? Mener det var Oslo Fjærfabrikk den gang.
    Skal prøve å sjekke dette videre: Oslo Fjærfabrikk | Hjem
    Hilsen Harald
    Dette vil jeg høre mer om når du har prøvd ! Ellers er vi jo interessert i at høyttalere skal stå mest mulig rolig......
    Ja, det som er problemet. Hele kassen vil jo svinge ved frekvensen. Om og gjøre ikke å ikke sjangle bort i de (he he)
    Får la være å ta den siste da.....

    Ps: Fjærer kan bestilles med den spesifikasjonen man ønsker. Forholdet vekt/resonans.

    Harald
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Spiralfjærer i stål vil ha lite demping (høy Q) ved resonansfrekvensen slik at det kan bli ganske mye sving når den anslås. Vektavstemte skumputer gjør mye av det samme men med noe mer demping.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn