Høyttalere Hva er viktig i valg av ny (kjøpe-)subwoofer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    93 dB kontinuerlig er ganske friskt, men hva som er nok kommer litt an på bidraget fra rommet ditt og hvor dypt man ønsker at subben skal klare den outputen man anser som maks kontinuerlig. Inne i regnestykket bør man kalkulere med at subben skal ligge ca 10 dB over resten av spekteret, så headroom må også inn. Straks man EQ'er bort noen av de stående bølgende vil man innse at kapasiteten ikke er helt det man tror.

    Men dette er ikke noe med et fasitsvar da det er ekstremt individuelt hva som er nok og hva man kan tåle av trøkk før resten av husholdningen hopper i taket.
    Kii Three sendte flere glass ut av skapet på kjøkkenet her i min leilighet når jeg satt på 18 hz og skrudde opp volumet for å se hvor høyt de kunne spille før limiter slo inn. Jeg hørte ikke noe særlig annet enn et fæla spetakkel på kjøkkenet.
    Så dermed slo jeg fast at kapasiteten var bedre enn jeg kunne bruke i blokkleiligheten uansett, selv om jeg ikke hørte disse 18 hz...
    Dro til med 93db for å ta høyde for det maksimale av det tenkelige her hos meg. Rommet mitt er en del av en åpen løsning, er i tvil om hva som er riktig mht beregning av akustisk størrelse. Men det er stort og mye større enn de fleste lytterom. God akustikk, men det oppleves som energikrevende.
    Individuelt, ja det er det som er utfordringen. Fingeren i jorda; min enslige JL F113 som nettop tok kvelden, gjorde en meget anstendig jobb. Når jeg skal investere i nye suber er det referansen, ikke en vegg av 18-tommere selv om jeg skjønner at noe slikt er det beste.
    Det er lett å si at man må se på målinger, verre er det å finne slike. Arendal oppgir mer data enn de fleste, men jeg er åpen for hva som helst og har ikke satt noen budsjett. Så hva måler bedre enn de to største fra Arendal? Og ikke kom med DIY, det er ikke aktuelt. Dessverre, men sånn er det.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.304
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, ser det ble med et et innlegg fre SigbergAudio, skulle selvfølgelig ikke hvert med.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.304
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    O

    Om han leser hele tråden ser han at det er mer enn nok plass. Hadde jeg hatt plassproblemer hadde jeg gått for Siegberg.
    Hen leste ikke hele tråden men proklamerte egne utfordringer.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Sigberg Audio har jeg faktisk aldri hørt.
    Men er det et merke jeg har bitt meg merke i, og følger med Argusøyne er det akkurat dem, og det de driver på med.
    Jeg skal forøvrig ha en evaluering av dem ganske snart. Både subber og SBS systemet som de prototyper nå mens vi snakker.
    Ja og når de påstår at 2xsub gir deg 6dB høyere lydtrykk framfor det mer vanlige som er +3dB SPL så er de nok hinsides gode!!
    De har til og med en fin graf som viser det, men den er nok tegnet i excel og neppe målt! Seriøse saker (??) :cool:
    1613257610475.png


    For ordens skyld kan man regne logaritmer selv her og dobbeltsjekke påstanden, og konkludere som man selv vil i forhold til grafen over:

    Men uansett @alphamale, med 4x Paradigm Sub1 har du nok lite å frykte selv om du også bare får +6dB ekstra ;-)
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    1
    @larkrla jeg er i litt samme situasjon, jeg tenker også på to subber til stereoen for tiden. Men jeg har en forskjell og det er at jeg har veldig begrenset plass for det ettersom det er i stuen og må ha litt waf. Vurderer derfor Dali M-10 da de matcher høyttalerne utseendemessig, men jeg er dog usikker på hvor bra de er sammenlignet med mye annet på markedet.
    Men jeg er villig til å betale litt ekstra for noen små subber med fin finish, men om lyden ikke er bra nok på subbene så dropper jeg det like godt.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    RojohII bemerket et viktig poeng her. Du har to stk 10" i bassrefleks i hver høyttaler i dag. Da ville ikke ha sett etter noe mindre enn 12" bassrefleks og helst 15" bassrefleks. Skal du over på lukket kasse, så kreves det større og flere elementer.
    Dette var interessant, jeg må kanskje tenke gjennom valgene på nytt.

    Dvs jeg har tidligere blitt tipset om portede suber fra Adam Audio, de har både en 15" og en 21,5" (!) Sistnevnte er jo ganske stor selvfølgelig. Må lete etter målinger og data, men dette er jo suber beregnet for studio så jeg vet ikke om det er bra eller dårlig mht bruk i stue-hifi.

    Jeg var jo inne på Arendal, de har jo et par alternativer som er portet også, den som heter 1723 2V feks.

    Kjenner du/dere til andre alternativer mht portede suber som holder mål?

    Så over Rythmic, men tror ikke jeg orker selvimport mht garantier, feil osv.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dro til med 93db for å ta høyde for det maksimale av det tenkelige her hos meg. Rommet mitt er en del av en åpen løsning, er i tvil om hva som er riktig mht beregning av akustisk størrelse. Men det er stort og mye større enn de fleste lytterom. God akustikk, men det oppleves som energikrevende.
    Individuelt, ja det er det som er utfordringen. Fingeren i jorda; min enslige JL F113 som nettop tok kvelden, gjorde en meget anstendig jobb. Når jeg skal investere i nye suber er det referansen, ikke en vegg av 18-tommere selv om jeg skjønner at noe slikt er det beste.
    Det er lett å si at man må se på målinger, verre er det å finne slike. Arendal oppgir mer data enn de fleste, men jeg er åpen for hva som helst og har ikke satt noen budsjett. Så hva måler bedre enn de to største fra Arendal? Og ikke kom med DIY, det er ikke aktuelt. Dessverre, men sånn er det.
    Jeg aner ikke hva som måler best, men i motsetning til mer eller mindre alle andre er jeg av den oppfatningen at det spiller fint liten rolle så lenge det måler godt nok til formålet. Så lenge man spiller under grensen der hvor forvrengning og kompresjon oppnår hørbare terskler spiller det ingen rolle, gitt at de akustiske forutsetningene er like.

    Arendal Sound sine subber virker fornuftige, de er pene, gode, rimelige, norske og lettsolgte om det skulle skjære seg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    To stk 13-14" drivere i lukket kasse med f.eks 100L netto vil som regel ha minst like mye output som en 15" bassrefleks i 150L. Avhengig selvsagt av drivere og forsterker.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.930
    Antall liker
    584
    Ja og når de påstår at 2xsub gir deg 6dB høyere lydtrykk framfor det mer vanlige som er +3dB SPL så er de nok hinsides gode!!
    De har til og med en fin graf som viser det, men den er nok tegnet i excel og neppe målt! Seriøse saker (??) :cool:
    Vis vedlegget 697277

    For ordens skyld kan man regne logaritmer selv her og dobbeltsjekke påstanden, og konkludere som man selv vil i forhold til grafen over:

    Men uansett @alphamale, med 4x Paradigm Sub1 har du nok lite å frykte selv om du også bare får +6dB ekstra ;-)
    Det er forskjell på å addere støy og å addere koherent signal! Faktisk eksakt det samme som forskjellen mellon 3dB og 6dB :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    ?
    Tre subber.
    Samme gain inn........Hva er problemet?
    Den/de med lavest gain er riktig nok to subber med samme input.
    Signalet er ikke korrigert med annet en to EQ punkter på 80 og 100 hz.
    Ca 6 db+.......Ferdig snakka!
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Skrytefaktor som klar nr 1. :D
    Kompenserer med lite imponator-bass i lyden da. Sistemann som var her hadde vel påpekt fem ganger første halve tim hvor lite "synelig" bassen var og dro fram plater han mente skulle slå. Sånn blir det når preferansene styres av dyre kreasjoner som pumper ut ukontrollert fleskedurebass.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kompenserer med lite imponator-bass i lyden da. Sistemann som var her hadde vel påpekt fem ganger første halve tim hvor lite "synelig" bassen var og dro fram plater han mente skulle slå. Så Blir det når preferansene styres av dyre kreasjoner som pumper ut ukontrollert fleskedurebass.
    Jeg bare skøyer. Bass er vel bare ren fysikk, skal det være bra må det være stort. Skal det være stort må det være dyrt. Eller DIY. Sånn erre bare.

    Man kan undre seg over hvor mange av oss audiofile der ute som egentlig forbinder stående bølger/romresonanser med trøkk, kapasitet og punch. Det er bemerkelsesverdig hvor fort all denne kapasiteten fordufter straks man tar med bråkeboksene ut i hagen. Fleskedurebass indeed :LOL:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Jeg bare skøyer. Bass er vel bare ren fysikk, skal det være bra må det være stort. Skal det være stort må det være dyrt. Eller DIY. Sånn erre bare.

    Man kan undre seg over hvor mange av oss audiofile der ute som egentlig forbinder stående bølger/romresonanser med trøkk, kapasitet og punch. Det er bemerkelsesverdig hvor fort all denne kapasiteten fordufter straks man tar med bråkeboksene ut i hagen. Fleskedurebass indeed :LOL:
    Vi får håpe folk klare å se litt stort på det at det tøyses litt innimellom. Finnes tråder som er verre enn denne i så måte. ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi får håpe folk klare å se litt stort på det at det tøyses litt innimellom. Finnes tråder som er verre enn denne i så måte. ;)
    Slap off, her tåles ingen tull og aldeles ikke grove anleggskrenkelser!
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    To stk 13-14" drivere i lukket kasse med f.eks 100L netto vil som regel ha minst like mye output som en 15" bassrefleks i 150L. Avhengig selvsagt av drivere og forsterker.
    Sub 2s og 2v har samme elementer og samme forsterker, men den ene er ca 100L netto lukket, den andre ca 200L netto og portet. Hvilken er best?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sub 2s og 2v har samme elementer og samme forsterker, men den ene er ca 100L netto lukket, den andre ca 200L netto og portet. Hvilken er best?
    Netto volum er mye mindre enn det. 2V har større kapasitet fra 40 Hz og nedover.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det er forskjell på å addere støy og å addere koherent signal! Faktisk eksakt det samme som forskjellen mellon 3dB og 6dB :)
    Jaggu har dere rett :) Nå ble jeg litt flau over den bastante posten min kjenner jeg! Neste gang skal jeg måle først :) Hva er det med teorien som jeg ikke har forstått, for nå prøvde jeg selv og jo jeg fikk jo ganske riktig +6dB ved å slå på sub nr. 2! Har alltid regnet at dobbel power utgjør +3dB SPL ;-) Og halvert avstand = +6dB SPL... Så hvordan identisk power ut fra 2 subs framfor 1 sub i samme avstand fra mikrofonen kan gi +6dB er mystisk, men det er jo det dere sier og målingene mine og bekrefter jo det... :cool: Men i friluft ville det vel blitt +3dB??
     
    Sist redigert:

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    211
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Jaggu har dere rett :) Nå ble jeg litt flau over den bastante posten min kjenner jeg! Neste gang skal jeg måle først :) Hva er det med teorien som jeg ikke har forstått, for nå prøvde jeg selv og jo jeg fikk jo ganske riktig +6dB ved å slå på sub nr. 2! Har alltid regnet at dobbel power utgjør +3dB SPL ;-) Og halvert avstand = +6dB SPL... Så hvordan identisk power ut fra 2 subs framfor 1 sub i samme avstand fra mikrofonen kan gi +6dB er mystisk, men det er jo det dere sier og målingene mine og bekrefter jo det... :cool: Men i friluft ville det vel blitt +3dB??
    Økt følsomhet?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.930
    Antall liker
    584
    Jaggu har dere rett :) Nå ble jeg litt flau over den bastante posten min kjenner jeg! Neste gang skal jeg måle først :) Hva er det med teorien som jeg ikke har forstått, for nå prøvde jeg selv og jo jeg fikk jo ganske riktig +6dB ved å slå på sub nr. 2! Har alltid regnet at dobbel power utgjør +3dB SPL ;-) Og halvert avstand = +6dB SPL... Så hvordan identisk power ut fra 2 subs framfor 1 sub i samme avstand fra mikrofonen kan gi +6dB er mystisk, men det er jo det dere sier og målingene mine og bekrefter jo det... :cool: Men i friluft ville det vel blitt +3dB??
    Nei det ville ikke det! Les det jeg skriver om summasjon av støysignaler kontra koherente signaler. Det er forskjellen mellom å addere effekt og å addere amplitude.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.930
    Antall liker
    584
    Du dobler jo både power og membranareal. Da blir det 6 db
    Nei, det han viser til er addisjon av inkoherent støy. Sub-signalet er tvert imot koherent, så amplituden og ikke effekten dobles. Effekten firedobles.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nei, det han viser til er addisjon av inkoherent støy. Sub-signalet er tvert imot koherent, så amplituden og ikke effekten dobles. Effekten firedobles.
    Takk @Barbaresco nå lærte jeg noe nytt og det er alltid så gøy!
    Så jeg regnet litt på det du sier, og det blir slik tror jeg:

    Med et sub-signal i MONO, og hvor subwooferne ellers er plassert nøyaktig i lik avstand fra mikrofonen, så er signalet som du sier koherent, dvs amplituden (= lydtrykket i Pascal) med 2x subwoofere dobles fordi fasen er lik. Så hvis lydtrykket fra EN subwoofer er p, så er lydtrykket fra TO subwoofere 2p.
    Det vil da si at økningen i dbSPL = 20log(2p/p) = +6dB

    Dersom du i stedet sender to ukorrelerte og random (white noise) signaler til to STEREO subwoofere, så vil faseforskjellen i gjennomsnitt være på 90 grader. Da vil den gjennomsnittlige summen av amplitude med to subwoofere framfor en bli 0.7071 p + 0.7071 p = 1.414 p = sqrt(2)*p
    Da er økningen i dB SPL = 20log(sqrt(2)*p/p) = 20log(sqrt(2))= 10log(2)= +3dB SPL

    Det gir mening for meg i hvert fall...
    Så for stereo musikk vil økningen ligge et sted mellom +3dB og +6dB avhengig av hvor koherente kanalene er.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk @Barbaresco nå lærte jeg noe nytt og det er alltid så gøy!
    Så jeg regnet litt på det du sier, og det blir slik tror jeg:

    Med et sub-signal i MONO, og hvor subwooferne ellers er plassert nøyaktig i lik avstand fra mikrofonen, så er signalet som du sier koherent, dvs amplituden (= lydtrykket i Pascal) med 2x subwoofere dobles fordi fasen er lik. Så hvis lydtrykket fra EN subwoofer er p, så er lydtrykket fra TO subwoofere 2p.
    Det vil da si at økningen i dbSPL = 20log(2p/p) = +6dB

    Dersom du i stedet sender to ukorrelerte og random (white noise) signaler til to STEREO subwoofere, så vil faseforskjellen i gjennomsnitt være på 90 grader. Da vil den gjennomsnittlige økningen i amplitude med to subwoofere framfor en bli 0.7071 p + 0.7071 p = 1.414 p = sqrt(2)*p
    Da er økningen i dB SPL = 20log(sqrt(2)*p/p) = 20log(sqrt(2))= 10log(2)= +3dB SPL

    Det gir mening for meg i hvert fall...
    Så for stereo musikk vil økningen ligge et sted mellom +3dB og +6dB avhengig av hvor koherente kanalene er.
    Jeg har tenkt at ved 2 subwoofere så gir man enten begge et monosignal (h/v), eller så gir man den ene stereosignal og kobler nummer 2 til denne som en slave.
    Vil dette påvirke disse regnestykkene?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.930
    Antall liker
    584
    Jeg har tenkt at ved 2 subwoofere så gir man enten begge et monosignal (h/v), eller så gir man den ene stereosignal og kobler nummer 2 til denne som en slave.
    Vil dette påvirke disse regnestykkene?
    Med litt faseulikhet får man litt mindre enn 6dB, det stemmer. Men 3dB er for fullstendig kaos, og det har man ikke. Den dypeste delen av bassen er ikke mye ute av fase.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Disse nye små lukka subwooferne fra Arendal Sound ser spennende ut, kunne godt hatt et par av de i hvit/sort høyglans, hvis jeg hadde hatt budsjett til de. 😉
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Med litt faseulikhet får man litt mindre enn 6dB, det stemmer. Men 3dB er for fullstendig kaos, og det har man ikke. Den dypeste delen av bassen er ikke mye ute av fase.
    Ok, bra. For min del er det trolig snakk om deling rundt 60Hz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn