Høyttalere Hva er viktig i valg av ny (kjøpe-)subwoofer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet mitt vedr. film vs musikk sub var egentlig et retorisk spørsmål. Jeg mener dette med musikk-sub er noe som er kokt i hop for å skru opp prisen på såkalte audiofile subwoofere. Slik jeg ser det bør følgende vurderes ved kjøp av sub:
    - Hvor lang ned går den
    - Hvor høyt spiller den
    - Hvor mye forvrengning har den
    - Pris
    - Utseende (størrelse hvis du har liten plass)
    - Leverandør&produsent (kvalitet og rykte)

    Når det gjelder sub bør ytelse i stor grad kunne leses ut av målinger.
    De fleste oppgir jo ikke dette, og de som gjør det følger ikke nødvendigvis samme standard, så det er krevende å orientere seg.
     
    Sist redigert:

    TrondHagensen

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2021
    Innlegg
    26
    Antall liker
    46
    Sted
    Finnsnes
    Hei ser flere anbefaler to suber for bedre musikk. Jeg kan ikke gå opp i pris om jeg da skal ha to. Så skal jeg ha to så må jeg heller ned i SVS så må jeg ned til PB 1000 eller PB 2000 om jeg vil kjøre par.
    Jeg er åpen for forslag til andre merker enn SVS. Ser flere hinter til Arendal 1723 sub v1/s2/v2 lurer på om dere vet hvordan de spiller til musikk. Er vel sikkert mulig å sette i plugg på de også å kjøre s-mode
    Har Arendal Sub1. For å si det slik, det høres ut som mine Monitor Audio GS20, som er små høyttalere spiller avsindig god bass. Er den sub’en av de jeg har hatt som har vært lettest å integrere med frontene til 2-kanal. Masse punch, og høres ut som det er frontene som spiller og i mine ører er det nettopp det man ønsker å oppnå.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Flere som mener at det å spille uten bass port gir mer direkte bass, noe som passer til musikk. Jeg håper at man kan finne subber som kan spille bra til musikk, men også levere til film. Ja det er kompremier, men ofte trenger man ikke så mye bass-hjelp på musikk (noe rap går jo veldig dypt på pur f*). På film deriomt er mye lagt opp til dyp bass.
    "direkte" vet jeg ikke helt hva betyr. Det er ikke godt å si hva du vil foretrekke. Jeg for min del har ingen problemer med portede subber så lenge de ikke bråker fra portene... det meste avhenger egentlig av om du får til en god integrering i rommet og der er kanskje lukkede kasser litt enklere uten DSP. Fordelen med porter er i de fleste tilfeller mer dypbass pr. krone, på bekostning av større kabinetter og litt mer slitsom integrering. Men veldig mange foretrekker lukket kasse for "musikksubber", selv om de i praksis da har mindre output og adskillig mer forvrenging under 30Hz eller deromkring, og at man kompenserer for manglende trøkk ved å ha flere av dem men da blir det også dyrere. Nå blir jeg sikkert halshugd av menigheten: Men skulle jeg kjøpt 2 subber innenfor det budsjettet du snakker om som skal gi gode opplevelser på både film og musikk hadde jeg kjøpt et par porta subber med stort volum, og ikke små lukkede subber som ikke tåler særlig mye over 80dB ved 20Hz. Hvis budsjettet økes til godt over 20k stiller det seg kanskje litt annerledes.
    PS: Resten av budsjettet hadde jeg brukt på DSP (for eksempel en billig DSpeaker Anti-mode 8033) hvis du ikke har noe tilsvarende allerede.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Interessant! Skyldes det lydkvalitet, lydstyrke eller annet?
    Jeg tenker at Hypex FA plateforsterkere er innafor - eller har du tilsvarende dårlig erfaring med disse?
    Aner ikke hvordan hypex-amper er, men de som sitter i både gamle SVS og XTZ er ikke akkurat sjelden at ryker .... Alt handler om økonomi i dag, det er bare så ufattelig mye søppel å få kjøpt ....
     

    Kristian BF

    Medlem
    Ble medlem
    19.08.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Hamar
    "direkte" vet jeg ikke helt hva betyr. Det er ikke godt å si hva du vil foretrekke. Jeg for min del har ingen problemer med portede subber så lenge de ikke bråker fra portene... det meste avhenger egentlig av om du får til en god integrering i rommet og der er kanskje lukkede kasser litt enklere uten DSP. Fordelen med porter er i de fleste tilfeller mer dypbass pr. krone, på bekostning av større kabinetter og litt mer slitsom integrering. Men veldig mange foretrekker lukket kasse for "musikksubber", selv om de i praksis da har mindre output og adskillig mer forvrenging under 30Hz eller deromkring, og at man kompenserer for manglende trøkk ved å ha flere av dem men da blir det også dyrere. Nå blir jeg sikkert halshugd av menigheten: Men skulle jeg kjøpt 2 subber innenfor det budsjettet du snakker om som skal gi gode opplevelser på både film og musikk hadde jeg kjøpt et par porta subber med stort volum, og ikke små lukkede subber som ikke tåler særlig mye over 80dB ved 20Hz. Hvis budsjettet økes til godt over 20k stiller det seg kanskje litt annerledes.
    PS: Resten av budsjettet hadde jeg brukt på DSP (for eksempel en billig DSpeaker Anti-mode 8033) hvis du ikke har noe tilsvarende allerede.
    Du forklarer direkte ganske godt med mange ord. Per nå så lener jeg mot Arendal 1723 V1. Så kan man jo kjøpe seg en lik en brukt senere eller be til gudene at jeg skal slippe å betale håndverkere for bygging i en bransje med galoperende priser på matrialer.;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Du forklarer direkte ganske godt med mange ord. Per nå så lener jeg mot Arendal 1723 V1. Så kan man jo kjøpe seg en lik en brukt senere eller be til gudene at jeg skal slippe å betale håndverkere for bygging i en bransje med galoperende priser på matrialer.;)
    Veldig godt valg spør du meg :cool:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Du forklarer direkte ganske godt med mange ord. Per nå så lener jeg mot Arendal 1723 V1. Så kan man jo kjøpe seg en lik en brukt senere eller be til gudene at jeg skal slippe å betale håndverkere for bygging i en bransje med galoperende priser på matrialer.;)
    Tror ikke du vil angre på det valget- Å skulle du det , så har du jo 60 dager returrett på Arendal.

    Jeg bruker selv 2 stk 1V , og jeg synes dem er veldig fleksible mtp innstillinger og tighte og detaljerte i bassen både i lukket og portet modus :)
     

    Kristian BF

    Medlem
    Ble medlem
    19.08.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Hamar
    Tror ikke du vil angre på det valget- Å skulle du det , så har du jo 60 dager returrett på Arendal.

    Jeg bruker selv 2 stk 1V , og jeg synes dem er veldig fleksible mtp innstillinger og tighte og detaljerte i bassen både i lukket og portet modus :)
    Er det mulig å sette opp Arendal sub 1 eller 2 med dagens 1V eller 2S. Eller blir det bare grøtete.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å sette opp Arendal sub 1 eller 2 med dagens 1V eller 2S. Eller blir det bare grøtete.
    Ja det kommer nok litt an på både det ene og det andre. Det er nok mulig , men det er ingen selvfølge .
    Det er nok sikrest å gå for like suber , å i allefall velge enten lukkede eller portede suber. Det blir forkjellig fasedreining med lukkede eller åpne suber , å det kan fort føre til problemer .
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Du vil vel mest sannsynlig oppleve det motsatte. Med to subber får du trolig jevnere respons, og vil dermed oppleve det som mer presist til musikk enn én.
    Kan man lykkes med to subber om man har begrensninger til hvor de kan plasseres, f. Eks en ved siden av en høyttaler og en annen ved siden av sofaen man sitter i? I en hverdagsstue er valgene ofte særdeles begrenset. Jeg sitter med én sub ved siden av sofaen. Over ca 60 hz hører jeg at den er til høyre for meg. Når det kryper under 55-60 hz klarer jeg ikke høre hvor den er lenger.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan man lykkes med to subber om man har begrensninger til hvor de kan plasseres, f. Eks en ved siden av en høyttaler og en annen ved siden av sofaen man sitter i? I en hverdagsstue er valgene ofte særdeles begrenset. Jeg sitter med én sub ved siden av sofaen. Over ca 60 hz hører jeg at den er til høyre for meg. Når det kryper under 55-60 hz klarer jeg ikke høre hvor den er lenger.
    Vanskelig å si noe kategorisk, men i stuen hos meg har jeg f.eks en ved siden av sofaen og en bak TVen midt mellom høyttalerne. Med denne kombinasjonen kan jeg dele ved 100hz uten problem. Så det kan nok godt tenkes at forslaget du ser for deg kan funke. Det er jo også mulig å dele den som står ved sofaen lavere enn den som står fremme ved høyttalerne.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kan man lykkes med to subber om man har begrensninger til hvor de kan plasseres, f. Eks en ved siden av en høyttaler og en annen ved siden av sofaen man sitter i? I en hverdagsstue er valgene ofte særdeles begrenset. Jeg sitter med én sub ved siden av sofaen. Over ca 60 hz hører jeg at den er til høyre for meg. Når det kryper under 55-60 hz klarer jeg ikke høre hvor den er lenger.
    Man bør prøve sig frem fordi placeringen er så vigtig. Men et godt sted er i en minimumszone. Det kunne være 1/3 del væk fra en væg. To er klart bedre end en. Tre skulle være endnu bedre og 4 det perfekte. Som jeg læste på nettet, at 4 are fine. 3 is ok. 2 is ok. 1 is no.
    En mulighed som Dennis Foley fra Acoustic Fields anbefaler er at placere en på hver side af sofaen. Så har man et godt sted til sin Martino. Det skulle være en super placering.
    Angående sofabord, så prøv at flytte det når der lyttes til musik.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Man bør prøve sig frem fordi placeringen er så vigtig. Men et godt sted er i en minimumszone. Det kunne være 1/3 del væk fra en væg. To er klart bedre end en. Tre skulle være endnu bedre og 4 det perfekte. Som jeg læste på nettet, at 4 are fine. 3 is ok. 2 is ok. 1 is no.
    En mulighed som Dennis Foley fra Acoustic Fields anbefaler er at placere en på hver side af sofaen. Så har man et godt sted til sin Martino. Det skulle være en super placering.
    Angående sofabord, så prøv at flytte det når der lyttes til musik.
    Det er jo ikke heelt sant at 1 is no heller synes jeg.

    Én subwoofer kan fungere fint hvis man har en begrenset sweet spot og enten er litt heldig med plassering eller er fleksibel på plassering. EQ er selvsagt en forutsetning da.

    Kilden du refererer til her lever av å selge akustikkprodukter og er programforpliktet til å mene at EQ er tull / ikke tilstrekkelig, og da vil aldri én sub fungere. Men med EQ så kan det gjøre det.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Det er jo ikke heelt sant at 1 is no heller synes jeg.

    Én subwoofer kan fungere fint hvis man har en begrenset sweet spot og enten er litt heldig med plassering eller er fleksibel på plassering. EQ er selvsagt en forutsetning da.

    Kilden du refererer til her lever av å selge akustikkprodukter og er programforpliktet til å mene at EQ er tull / ikke tilstrekkelig, og da vil aldri én sub fungere. Men med EQ så kan det gjøre det.
    Heldigvis for meg fungerer det ganske bra med subben ved siden av sofaen. Måtte skru gain en god del ned i forhold til slik at var før jeg ommøblerte stuen.
    Men jeg opplever likevel best bass når jeg står halvveis nedi trappen. Ikke en ideell løsning.
    Rew og Umik må til.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis for meg fungerer det ganske bra med subben ved siden av sofaen. Måtte skru gain en god del ned i forhold til slik at var før jeg ommøblerte stuen.
    Men jeg opplever likevel best bass når jeg står halvveis nedi trappen. Ikke en ideell løsning.
    Rew og Umik må til.
    Kan du ikke se på tv fra trappen da? Sette opp noe speil og sånt? :LOL:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er jo ikke heelt sant at 1 is no heller synes jeg.

    Én subwoofer kan fungere fint hvis man har en begrenset sweet spot og enten er litt heldig med plassering eller er fleksibel på plassering. EQ er selvsagt en forutsetning da.

    Kilden du refererer til her lever av å selge akustikkprodukter og er programforpliktet til å mene at EQ er tull / ikke tilstrekkelig, og da vil aldri én sub fungere. Men med EQ så kan det gjøre det.
    Jeg har selv haft stående min mega store subwoofer med en Monacor 18 tommer basenhed i et kabinet indvendigt med 324 liter midt på Frontvæggen. Temmelig uhåndterlig at flytte rundt med. Men jeg har også afprøvet i højre side og det trak bassen til højre. Bagvæggen midt på er et godt sted, og skader ikke dybdeperspektivet. Den kan spille enormt dybt ned. Det lød godt men det var alligevel bedre med en med 2 x 12 tommer indvendigt mål på 250 liter. Den er placeret midt på Frontvæggen og den store... midt på Bagvæggen. Det fungerer så godt. Det giver en mere ensartet fordeling i mit Lytterum.
    Det var Anthony Grimani, der kan Googles og findes på YouTube. Han har meget bastante meninger og er bestemt mange lyt værd. Det er ham der mener at placering at placering i nulpunkt er godt. Men han er interessant at lytte til.
    Dennis Foley fra Acoustic er bange for at bruge for mange subwoofere, da det belaster rummet. Men der kan jo skrues ned med EQ, hvis det bruges.
    Man bør huske på, at behandle med EQ giver en samlet set en forringelse af lyden, men hjælper på bassen.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det må du nesten begrunne / forklare. :)
    Regnede med det...
    Hvis du sætter et led ind mere, vil det påvirke lyden. Jeg tænker på en mini DSP. Jeg har leget med én mini DSP og fintrimmede frekvensgangen sammen med en ven, og jeg lånte deni én periode, men valgte den fra. Den dækkede det fulde frekvensområde.
    Jeg har anskaffet mig en mini DSP 2c4 HD. Desværre ikke som ballanceret, da det ikke fås. Den skal styre 2 eller 3 subwoofere. Min Marantz AV8805 processer kan styre kun 2. Så mini DSP skal kun styre de tilsluttede subwoofere.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Regnede med det...
    Hvis du sætter et led ind mere, vil det påvirke lyden. Jeg tænker på en mini DSP. Jeg har leget med én mini DSP og fintrimmede frekvensgangen sammen med en ven, og jeg lånte deni én periode, men valgte den fra. Den dækkede det fulde frekvensområde.
    Jeg har anskaffet mig en mini DSP 2c4 HD. Desværre ikke som ballanceret, da det ikke fås. Den skal styre 2 eller 3 subwoofere. Min Marantz AV8805 processer kan styre kun 2. Så mini DSP skal kun styre de tilsluttede subwoofere.
    Du har vel DSP i AV8805, men den har du kanskje bare aktiv på subwooferne da? Hvis du har DSP digitalt (dvs før DA-konvertering) så er det i praksis ikke noe tap her. Selv med en AD/DA så er det mikroskopisk, men jeg forstår at det kan gi kløe på ryggen å tenke på. :)

    Skal man ha DSP-utstyr med veldig høy SINAD for de som er opptatt av det, så blir det ofte også ganske dyrt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn