Høyttalere Hva er viktig i valg av ny (kjøpe-)subwoofer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Ja og når de påstår at 2xsub gir deg 6dB høyere lydtrykk framfor det mer vanlige som er +3dB SPL så er de nok hinsides gode!!
    La oss si du har en helt linjær driver og gir den en viss effekt og får en slaglengde på 1mm. Så dobler du effekten, det gir deg en økning i strømmen på 1,41x og dermed også en økning i slaglengden på 1,41x. Om du dobler effekten én gang til får du 2mm, altså en dobling av slaglengden.

    Men hva tror du skjer når du har to subwoofere som spiller med samme effekt? Jo, de flytter dobbelt så mye luft, altså det samme som å 4-doble effekten.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja og når de påstår at 2xsub gir deg 6dB høyere lydtrykk framfor det mer vanlige som er +3dB SPL så er de nok hinsides gode!!
    De har til og med en fin graf som viser det, men den er nok tegnet i excel og neppe målt! Seriøse saker (??) :cool:
    Vis vedlegget 697277
    Så ikke denne før nå, og ser at dere har regnet dere frem til riktig resultat etterhvert i tråden. Vil uansett understreke at vi har målt så tårene og svetten spruter selv om vi lager litt sånne fine grafer til websiden. Målinger er også delt i utviklingstråder både her og på ASR. Så håper dermed litt av opplevd seriøsitet er i behold. :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Ja som sagt jeg var litt flau over å ha lagt ut den basert på dårlig forstått teori framfor god praksis, men kom fram til noe mer nyansert etter hvert :) Ja opplevd seriøsitet er i behold, min egen fikk en liten skramme :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da jeg var hos Thorbjørn målte og sprutet vi til vi ble svette.
    Det er ikke for å være stygg på noe slags vis, men dette KAN misforstås! Vi er tross alt på HFS :LOL:

    Hadde der derimot stått at dere målte til svetten sprutet, så hadde det sett litt bedre ut ;)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Resultatet av denne tråden ble anskaffelse av 2 stk Audio Physic Minos subwoofere :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Grattis! Interessant, forresten, kan du fremlegge hvorfor du valgte nettopp disse?
    En kombinasjon av pris, ytelse og formfaktor.
    Audio Physic klinger godt, både Rhea og Minos ble ansett som blant de beste kjøpesubwooferne den tiden de ble laget. Kunne ha valgt feks REL 212/SX, men prisen for 2 stk blir altfor drøy.
    Dermed var egentlig valget Arendal sub 2s eller 2v, og var helt på nippet til å legge inn bestilling. Men så dukket disse opp hos OHFC for en fin pakkepris og med 3 mnd garanti. Valget ble da enkelt for meg. AP er klassisk og konsenterert om hifi, ikke om kino.
    Minos er ikke konstruert for å brukes til annet enn dybass, brukbart frekvensområde er fra 10-100Hz uten bruk av dsp. Jeg kommer for alltid til å bruke relativt store gulvstående høyttalere og ønsker dermed suber til bruk aller nederst, i alle fall ikke over 60Hz slik rommet måler/fungerer.

     

    Kristian BF

    Medlem
    Ble medlem
    19.08.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Hamar
    HeI folkens.
    Jeg har ikke samme ekspertise som mange her inne men har kommet til det punkt i livet at jeg ser det nødvendig å annskaffe en sub. Har i dag ProAc høytaler Studio 147 og en center(ProAc respons) med ribben. Drømmer om å kunne oppgradere høyre og venstre til ProAc D48R. Rommet er dedikert film rom med Bredde 4,5 lengde 5,5 høyde 2,2 meter. på gulvet har jeg teppe og vegger og tak er treverk. Subwoofern skal både kunne brukes til musikk og film. Subwoofern skal være aktiv og kan være så stygg den bare vil så lenge den spiller godt. Min kone og jeg er enige om at lyd er viktigere enn utseende på høytalerne.
    1 Pri. At den ikke skal lage dårligere lydbilde, må kunne spille bra sammen med ProAc (god og varm lyd)
    2 Pri. At den må kunne fylle rommet med bass(lytteposisjon er 2,2-2-6 meter fra høytalerne).
    3 Pri. Pris jeg vil helst slippe å se 20 tallet.

    Kom gjerne med en direkte anbefaling.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    HeI folkens.
    Jeg har ikke samme ekspertise som mange her inne men har kommet til det punkt i livet at jeg ser det nødvendig å annskaffe en sub. Har i dag ProAc høytaler Studio 147 og en center(ProAc respons) med ribben. Drømmer om å kunne oppgradere høyre og venstre til ProAc D48R. Rommet er dedikert film rom med Bredde 4,5 lengde 5,5 høyde 2,2 meter. på gulvet har jeg teppe og vegger og tak er treverk. Subwoofern skal både kunne brukes til musikk og film. Subwoofern skal være aktiv og kan være så stygg den bare vil så lenge den spiller godt. Min kone og jeg er enige om at lyd er viktigere enn utseende på høytalerne.
    1 Pri. At den ikke skal lage dårligere lydbilde, må kunne spille bra sammen med ProAc (god og varm lyd)
    2 Pri. At den må kunne fylle rommet med bass(lytteposisjon er 2,2-2-6 meter fra høytalerne).
    3 Pri. Pris jeg vil helst slippe å se 20 tallet.

    Kom gjerne med en direkte anbefaling.
    Vanskelig å komme uten om Arendal sine suber da vil jeg si.
    1V suben til 16k burde passe midt i blinken i ditt tilfelle 😀
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    HeI folkens.
    Jeg har ikke samme ekspertise som mange her inne men har kommet til det punkt i livet at jeg ser det nødvendig å annskaffe en sub. Har i dag ProAc høytaler Studio 147 og en center(ProAc respons) med ribben. Drømmer om å kunne oppgradere høyre og venstre til ProAc D48R. Rommet er dedikert film rom med Bredde 4,5 lengde 5,5 høyde 2,2 meter. på gulvet har jeg teppe og vegger og tak er treverk. Subwoofern skal både kunne brukes til musikk og film. Subwoofern skal være aktiv og kan være så stygg den bare vil så lenge den spiller godt. Min kone og jeg er enige om at lyd er viktigere enn utseende på høytalerne.
    1 Pri. At den ikke skal lage dårligere lydbilde, må kunne spille bra sammen med ProAc (god og varm lyd)
    2 Pri. At den må kunne fylle rommet med bass(lytteposisjon er 2,2-2-6 meter fra høytalerne).
    3 Pri. Pris jeg vil helst slippe å se 20 tallet.

    Kom gjerne med en direkte anbefaling.
    B&W DB4S kan muligens også være et alternativ?
     

    Kristian BF

    Medlem
    Ble medlem
    19.08.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Hamar
    B&W DB4S kan muligens også være et alternativ?
    Er redd den ikke vil fylle rommet. Hifi klubben har anbefalt den. Soundgarden ville at jeg skulle ha sonos fabre gravis 3 men den koster 30 000. Ble enig med soundgarden om svs SB13 ultra. Vil imidlertid ha anbefalinger fra ekspertisen her inne. Er litt redd for Arendal at de ikke har blitt prøvdut nok SVS og B&W har jo vært rundt en god stund.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Er redd den ikke vil fylle rommet. Hifi klubben har anbefalt den. Soundgarden ville at jeg skulle ha sonos fabre gravis 3 men den koster 30 000. Ble enig med soundgarden om svs SB13 ultra. Vil imidlertid ha anbefalinger fra ekspertisen her inne. Er litt redd for Arendal at de ikke har blitt prøvdut nok SVS og B&W har jo vært rundt en god stund.
    SB13 Ultra er en bra sub men har vel vært utgått modell en god stund (13,5-tommeren heter nå SB-4000) så da håper jeg du fikk en god pris :) Personlig har jeg valgt PB og PC-modellene til kinoen siden de har større fleksibilitet (lukket, 2-port, 3-port) med forskjellig respons. Funker som bare det på musikk også selv om meningene er mange om SVS...
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vet ikke om den er nevnt her, eller om den er aktuell, tenker på XTZ med 3 x 12" og 2.700 W forsterker til 23.000
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Kristian BF

    Medlem
    Ble medlem
    19.08.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Hamar
    Har ikke kjøpt noe enda. Var soundgarden som ville anbefale SVS SB 4000 (13 ultra). Hjemmekino sider og SVS skryter veldig av PB 3000 som er nyere og rimligere. Jeg vet ikke hvordan de låter til musikk, de får veldig skyt av sine filmegenskaper.
    Jeg kan gå for to suber men ikke flere. Har to dedikerte subwoofer utganger på forsterkeren. Helst vil jeg ha en. Ser for meg at en er mer presis til musikk.
    Er mange muligheter derute, man kan ha lukket SB og med porter PB. Man kan ha passive drivere og man kan ha to elementer i samme kasse. Selv er jeg spendt på en slik løsning med to elementer i en kasse, da får man dyttet lyden to veier.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan gå for to suber men ikke flere. Har to dedikerte subwoofer utganger på forsterkeren. Helst vil jeg ha en. Ser for meg at en er mer presis til musikk.
    Du vil vel mest sannsynlig oppleve det motsatte. Med to subber får du trolig jevnere respons, og vil dermed oppleve det som mer presist til musikk enn én.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Har ikke kjøpt noe enda. Var soundgarden som ville anbefale SVS SB 4000 (13 ultra). Hjemmekino sider og SVS skryter veldig av PB 3000 som er nyere og rimligere. Jeg vet ikke hvordan de låter til musikk, de får veldig skyt av sine filmegenskaper.
    Jeg kan gå for to suber men ikke flere. Har to dedikerte subwoofer utganger på forsterkeren. Helst vil jeg ha en. Ser for meg at en er mer presis til musikk.
    Er mange muligheter derute, man kan ha lukket SB og med porter PB. Man kan ha passive drivere og man kan ha to elementer i samme kasse. Selv er jeg spendt på en slik løsning med to elementer i en kasse, da får man dyttet lyden to veier.
    Siden du skal bruke dem primært til film og ikke bryr deg så mye om størrelsen hadde jeg som nevnt kanskje valgt 2x PB13/3000/4000 framfor SB* hvis valget faller på SVS. Det er hinsides mye mer trøkk i subbene med porter, og de er nesten uslåelige sammenliknet med det meste med omtrent samme pris/størrelse ift trøkk på film under 35Hz, samtidig som du har mulighet for flere konfigurasjoner med enkel justering av modus (film/musikk). Men du bør ha minst to stk. IMHO osv :)
    PS: PC-subbene til SVS (tuber) er litt undervurdert synes jeg nok. De spiller veldig bra og har veldig litte "kasseresonans" selv på høye volumer og har fordelen av at portene er på toppen, over 1m unna driveren og at de kobler veldig godt ved hjørneplassering. Ser at de sikkert av den grunn spiller litt jevnere enn mine PB16 Ultra faktisk. Nesten som å ha multisub i en og samme sub.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hva er viktig i valg av ny (DIY)subwoofer?
    At vælge en dygtig konstruktør. Jeg har valgt Modifix og jeg har så god meget dyb bas
    Lukket kabinet. Stort kabinet giver enheden mulighed for at arbejde bedre. Basenheden skal have forholds åben bagside, så den kan arbejde frit. Luften skal kunne flytte sig hurtigt. Jeg har Monacor 12 tommer kevler i det lille kabinet på 250 liter indvendigt mål. 18 tommeren har 324 liter. Den er stor og mega tung. Men hvilken dyb bas. Det er fysisk.

    Et stærkt kabinet. Jeg har Matrix kabinet.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hva skal liksom forskjellen være på film-bass og musikk-bass? På meg virker det som det er to egenskaper som går igjen hos mange "audiofile musikk-subwoofere" og det er liten kapasitet og høy pris.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Musikk-sub: Ikke større enn åttetommer. Da blir bassen slapp og upresis.
    Film-sub: Helst tolvtommer eller større. Jo større element, jo mere rumling.
    Ikke noe av dette er ment seriøst..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva skal liksom forskjellen være på film-bass og musikk-bass? På meg virker det som det er to egenskaper som går igjen hos mange "audiofile musikk-subwoofere" og det er liten kapasitet og høy pris.
    Forskjellene ligger i selve innspillingene hvor det for film sin del ofte er benyttet lyder og til lydnivåer man sjelden eller aldri finner innenfor vanlige musikkgjengivelse. Med dette må en film-sub kunne tåle mer "rølp" - for noen produsenter og noen lyttere med mindre krav til finkornet lydkvalitet. Med nok kapasitet dekker man begge deler, men det betyr ofte mange subber og langt overfor folks betalingsevne, derfor masse selvbygg på dette området. Billigere å produsere det som fokuserer mest på "rølpen" - de få som tåler begge deler koster flere ganger de rimeligere subbene som er på markedet - så mye at selvbyggerne for samme sum penger eller mindre bygger noe som gruser alt man får kjøpt.

    Trolig det råeste bass og sub jeg har hørt av "ferdigvarer" hvis lydkvalitet skal rangeres (minst) like høyt som lydtrøkk, en messe hvor Dynaudio hadde stacket 2 x 8 stk. aktive trykk-kammer subber. Joda, medlemmers anlegg her på sentralen ville gruset det jeg hørte, jeg vet det. Men, det foregikk fra to relativt små søyler - med minimalt fotavtrykk - regelrett stilig med hvite stackede flotte kabinetter. En god bassist ville langt på vei kunnet sanse både gitarmerke og strengetype, for ikke snakke om de klangfarger man hørte fra kontrabass - ikke mange subber evner sånt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skal man ha SVS så er i alle fall avkobling viktig, spesielt hvis man går for disse pc/pb13-utgavene og eventuelt pb12 plus 2, de kan filleriste alt i fra inventar, serviser og takstein (jeg har hatt noen). Jeg vil alltid anbefale to subwoofere fremfor en, helst flere til film. Skulle jeg hatt noe annet enn DIY sub, så ville nok valget falt på Arendal Sound.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skal man ha SVS så er i alle fall avkobling viktig, spesielt hvis man går for disse pc/pb13-utgavene og eventuelt pb12 plus 2, de kan filleriste alt i fra inventar, serviser og takstein (jeg har hatt noen). Jeg vil alltid anbefale to subwoofere fremfor en, helst flere til film. Skulle jeg hatt noe annet enn DIY sub, så ville nok valget falt på Arendal Sound.
    Har nevnt det tidligere - Arendal og XTZ vel må befinne seg i en klasse hva øvelsene lyd & økonomi angår så det nesten er ulønnsomt å bygge selv?!
    XTZ; 2 stk. aktive 12" subber til 16.000 kroner for begge - stacker man disse er det ikke en gang stykt - må da være helt OK for både ørene og lommeboka?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har nevnt det tidligere - Arendal og XTZ vel må befinne seg i en klasse hva øvelsene lyd & økonomi angår så det nesten er ulønnsomt å bygge selv?!
    XTZ; 2 stk. aktive 12" subber til 16.000 kroner for begge - stacker man disse er det ikke en gang stykt - må da være helt OK for både ørene og lommeboka?
    Jeg brukte fire XTZ W10.16 før jeg kjøpte Divine, dessverre har ikke (de fleste av) XTZ-subbene kvalitetsbass til musikk eller film, de er ok. Svs vil jeg si gir mye mer for pengene til film, til musikk vil jeg si at Pb/pc12 (nsd modellene, samt plus 2) er mer eller mindre ubrukelige. Sb12 og pc13 ultra er gode på både film og musikk. Jeg hadde også to XTZ W12.16 på et tidspunkt. Mitt forhold til subba dems er så som så, men så har man den meget vellykkede W10.17P (passive) som er meget god både til musikk og film, men de går langt utenpå det meste jeg har hørt av subber. Handler man XTZ så blir det litt som å fiske, man kan få storfisk på kroken og man kan få "dassmort", dessverre er det mye av sistnevnte. Får man tak i W12.18P (peerless) eller W10.17P (seas) fra XTZ så har man gode subber, men disse er sjelden å finne på brukten .... Forsterkerne til kjøpesubber er største grunnen til at jeg ikke eier en eneste "kjøpesub" lenger, samtidig som store/mange subber uansett vil koste noen kroner. ;) Arendal Sound virker spennende, jeg har kun hørt Sub 3 og 2, men husker det som en god opplevelse. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Forsterkerne til kjøpesubber er største grunnen til at jeg ikke eier en eneste "kjøpesub" lenger/QUOTE]
    Interessant! Skyldes det lydkvalitet, lydstyrke eller annet?
    Jeg tenker at Hypex FA plateforsterkere er innafor - eller har du tilsvarende dårlig erfaring med disse?
     
    Sist redigert av en moderator:

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Hvis man setter lydkvalitet på sidelinjen for nå, er funksjoner like så viktig.
    Hvor mye dsp mulighet har subwoofen, er kassen lukket å lett å jobbe med, fjernkontroll er greit å ha viss,spesielt viss dsp funksjonen er begrenset.
    Det blir ikke så bra uansett hvis ikke man kan bruke dsp en eller plass i systemet. REL for eksempel har minst mulig dsp(typisk aktiv sub ligger til dsp med analog signal inn og et par konverteringer), har man dsp lenger opp i kjeden får man fordelen av lite dsp forsinkelse på den måten.
    Lyngdorf subber har bypass og kan brukes med egen dsp.
    Jeg ville tenkt på hvor mye dsp har du nå og hvor mye dsp trenger på subwooferen. Hvis subben skal ta seg av dsp så må du kunne sitte med en pc i lytteposisjon og bruke tonegenerator, og i sanntid justere og høre hvordan det blir, også ha minst 4 parametrisk eq punkt å justere på.
     

    Kristian BF

    Medlem
    Ble medlem
    19.08.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Hamar
    Siden du skal bruke dem primært til film og ikke bryr deg så mye om størrelsen hadde jeg som nevnt kanskje valgt 2x PB13/3000/4000 framfor SB* hvis valget faller på SVS. Det er hinsides mye mer trøkk i subbene med porter, og de er nesten uslåelige sammenliknet med det meste med omtrent samme pris/størrelse ift trøkk på film under 35Hz, samtidig som du har mulighet for flere konfigurasjoner med enkel justering av modus (film/musikk). Men du bør ha minst to stk. IMHO osv :)
    PS: PC-subbene til SVS (tuber) er litt undervurdert synes jeg nok. De spiller veldig bra og har veldig litte "kasseresonans" selv på høye volumer og har fordelen av at portene er på toppen, over 1m unna driveren og at de kobler veldig godt ved hjørneplassering. Ser at de sikkert av den grunn spiller litt jevnere enn mine PB16 Ultra faktisk. Nesten som å ha multisub i en og samme sub.
    Hei ser flere anbefaler to suber for bedre musikk. Jeg kan ikke gå opp i pris om jeg da skal ha to. Så skal jeg ha to så må jeg heller ned i SVS så må jeg ned til PB 1000 eller PB 2000 om jeg vil kjøre par.
    Jeg er åpen for forslag til andre merker enn SVS. Ser flere hinter til Arendal 1723 sub v1/s2/v2 lurer på om dere vet hvordan de spiller til musikk. Er vel sikkert mulig å sette i plugg på de også å kjøre s-mode
     

    Kristian BF

    Medlem
    Ble medlem
    19.08.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Hamar
    Hva skal liksom forskjellen være på film-bass og musikk-bass? På meg virker det som det er to egenskaper som går igjen hos mange "audiofile musikk-subwoofere" og det er liten kapasitet og høy pris.
    Flere som mener at det å spille uten bass port gir mer direkte bass, noe som passer til musikk. Jeg håper at man kan finne subber som kan spille bra til musikk, men også levere til film. Ja det er kompremier, men ofte trenger man ikke så mye bass-hjelp på musikk (noe rap går jo veldig dypt på pur f*). På film deriomt er mye lagt opp til dyp bass.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei ser flere anbefaler to suber for bedre musikk. Jeg kan ikke gå opp i pris om jeg da skal ha to. Så skal jeg ha to så må jeg heller ned i SVS så må jeg ned til PB 1000 eller PB 2000 om jeg vil kjøre par.
    Jeg er åpen for forslag til andre merker enn SVS. Ser flere hinter til Arendal 1723 sub v1/s2/v2 lurer på om dere vet hvordan de spiller til musikk. Er vel sikkert mulig å sette i plugg på de også å kjøre s-mode
    Dette handler om å spre flere lydkilder ut i rommet slik at flere stående bølger trigges og dermed reduserer variasjoner i bassrespons i hele rommet.
    Det er ikke bare bare å få det til å låte bra med vilkårlig plasserte subber uten måleutstyr og muligheter for individuell dsp på dem.

    Har man et kvadratisk rom er det relativt enkelt å finne riktig plassering, da er det bare å titte til studiene som Harman gjorde under Todd Welti.

    Gutten prater om det på denne podcasten;


    Her kan man se to fine grafer som demonstrerer effekten av flere subber. En sub i et hjørne vs 4 subber i 4 hjørner sett i forhold til sete-til-sete variasjoner i respons;
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Flere som mener at det å spille uten bass port gir mer direkte bass, noe som passer til musikk. Jeg håper at man kan finne subber som kan spille bra til musikk, men også levere til film. Ja det er kompremier, men ofte trenger man ikke så mye bass-hjelp på musikk (noe rap går jo veldig dypt på pur f*). På film deriomt er mye lagt opp til dyp bass.
    Spørsmålet mitt vedr. film vs musikk sub var egentlig et retorisk spørsmål. Jeg mener dette med musikk-sub er noe som er kokt i hop for å skru opp prisen på såkalte audiofile subwoofere. Slik jeg ser det bør følgende vurderes ved kjøp av sub:
    - Hvor lang ned går den
    - Hvor høyt spiller den
    - Hvor mye forvrengning har den
    - Pris
    - Utseende (størrelse hvis du har liten plass)
    - Leverandør&produsent (kvalitet og rykte)

    Når det gjelder sub bør ytelse i stor grad kunne leses ut av målinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn