Høyttalere Hva er viktig i valg av ny (kjøpe-)subwoofer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Subben vet ikke hva som spilles annet enn frekvensen som skal spilles, og på normale lyttenivåer er det ingen hørbar forskjell på hva som spiller 50 hz.

    Vi hører frekvensrespons og vi hører hva rommet bidrar med, og så lenge man holder seg innenfor området subben er komfortabel er der ingen forskjell. Testet akkurat dette med Kii Three vs subber og Klipsch RP160M vs subber.

    Spill av en ren 50 hz tone på samme nivå og se om man hører forskjell.

    Vis vedlegget 696798

    Det er mulig, jeg har ikke testet horn. Plassert på samme sted og frekvensrespons likt? Hvis noen har en sånn hornsak til låns så skal jeg alltids teste!
    Ja. Det målte så og si identisk frekvensmessig og det var samme plassering.

    Rommet er definitivt vesentlig her. Har man ikke noenlunde kontroll på resonanser, så ser jeg ikke vekk ifra at du har i stor grad har rett.
    Ikke frontladet horn til låns, men bare muligens til salgs etterhvert. Stor som en fryseboks.
    Du kan også teste f.eks flere stackete subwoofer mot en. Det er ingen enkelt test å utføre da det går tid mellom flytting, men kan i alle fall gi deg en pekepinn på hvordan det er hos deg.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vil store bokser med store elementer høres bedre ut enn mange små gitt at romresponsen er lik?
    Isåfall, vil da et par horn eller monster bassrefleks høres bedre ut enn feks OMF sitt dba?

    Vil et sba bli bedre med 4 stk 40" enn 100 stk 10"? Jeg tillater meg til å tvile på sånt fordi jeg er foreløpig mest overbevist om at det er frekvensrespons og rommets respons som definerer hva vi hører, og man kan ikke sammenligne en vegg av elementer mot én subb ettersom romresponsen er to forskjellige verdener
    Godt mulig jeg misforstod deg.
    Trodde du mente kun en puslete 10" vs. flere store suber.
    Eks. 10x10" vs 3x15" tror jeg ikke gjør store forskjellen om de er godt integrert.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil store bokser med store elementer høres bedre ut enn mange små gitt at romresponsen er lik?
    Isåfall, vil da et par horn eller monster bassrefleks høres bedre ut enn feks OMF sitt dba?

    Vil et sba bli bedre med 4 stk 40" enn 100 stk 10"? Jeg tillater meg til å tvile på sånt fordi jeg er foreløpig mest overbevist om at det er frekvensrespons og rommets respons som definerer hva vi hører, og man kan ikke sammenligne en vegg av elementer mot én subb ettersom romresponsen er to forskjellige verdener.
    Men her sammenligner du det ypperste eller noe som holder svært høyt nivå mot hverandre. Det blir noe helt enn en sammenligning av en enkel mindre subwoofer som har høy forvrengning vs noe med høy kvalitet (f.eks flere stackete 15" i et stort kabinet e.l.).

    Uansett grunn så er det slik at så sant man spiller litt høyt, så vil ikke en enkeltstående mindre subwoofer kunne spille høyt nok nedover i frekvens eller komfortabelt. Så resultatet blir egentlig det samme uavhengig av årsaken.

    Så vil man jo gjerne uansett dele høyere enn ved 50 Hz dersom man har en god bassløsning som du vet. En deling ved 100-120 Hz er ofte fornuftig i forhold til å jevne ut frekvensresponsen foruten bedre kapasitet.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Foruten en kraftig, svært brå dipp på akkurat 55Hz viser frekvensmålinger fine forhold i hele bassområdet hos meg. Har jobbet mye med akustikk og romvolumet er stort. Delvis åpent rom, bassen slipper ut. Har ikke klart å oppfatte dippen før jeg målte den med REW, så muligens ikke så mye å bry seg med, men om jeg anskaffer suber med mulighet for å heve denne frekvensen noen Db er vel det fordelaktig.

    Før jeg opprettet denne tråden var det Arendal 1723 Sub 2s, og da helst 2 stk som fremsto som det mest aktuelle alternativet utifra en totalvurdering. Det har igrunnen ikke endret seg, synes dette ser ut som meget smarte og gode suber uten at prisen blir helt vill. 2V er kanskje også et alternativ. De kan jo stackes så da kan jeg jo anskaffe 2 til senere evt.
    En outsider er Adam Audio Sub15. Denne er jo portet, men jeg har tiltro til merket da jeg har erfaring med monitorer fra dem til studiobruk. Siden denne er laget for studio regner jeg med den er ganske støyfri både når det gjelder port og forsterker.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mener du med dette at Hypex FA-251 og FA-501 styrt via høynivå - for de bassfrekvenser som skal gengis - byr på dårligere lydmessige resultater enn de øvrige FA-utgvene som alle (må) mates via RCA/XLR?
    Trenger vel egentlig ikke blande inn forskjellige forsterkere. Hvis jeg har valget, tenker jeg at jeg vil velge lavnivå (RCA/XLR) fremfor høynivå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men her sammenligner du det ypperste eller noe som holder svært høyt nivå mot hverandre. Det blir noe helt enn en sammenligning av en enkel mindre subwoofer som har høy forvrengning vs noe med høy kvalitet (f.eks flere stackete 15" i et stort kabinet e.l.).

    Uansett grunn så er det slik at så sant man spiller litt høyt, så vil ikke en enkeltstående mindre subwoofer kunne spille høyt nok nedover i frekvens eller komfortabelt. Så resultatet blir egentlig det samme uavhengig av årsaken.

    Så vil man jo gjerne uansett dele høyere enn ved 50 Hz dersom man har en god bassløsning som du vet. En deling ved 100-120 Hz er ofte fornuftig i forhold til å jevne ut frekvensresponsen foruten bedre kapasitet.
    Ja, poenget mitt fra start var egentlig å sammenligne små til normale subber som folk flest kjøper/vurderer og gi mine syn innenfor de rammene. Som vanlig tar jo ting litt av :ROFLMAO:

    Men intensjonen min var å roe ned disse audiofile nevrosene som sier at det må være monsterkasser eller et halvt dusin 15" for at det skal forbedre opplevelsen i en normal stue. Det er tøys, nesten alle subwoofere på markedet som kan spille med litt nivå under 35 hz kan drastisk forbedre opplevelse av bass I en stue, hvor man som regel hører på musikk rundt 70-80 dB.

    Todelt årsak, en fordi de fleste høyttalere er som lommeradioer å regne og to fordi akustisk sett kan man bøte på de verste problemer i bassen.

    At enhver enkeltstående sub blir gruset av et array, multi-sub, horn med spredningskontroll eller andre kreative løsninger som forbedrer den akustiske situasjonen drastisk er litt på siden av intensjonen i utsagnet mitt, men selvsagt relevant og riktig likevel.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Eller også gider de bare ikke deltage i disse uendelige Subs tråde?
    Man kan jo gå denne tråd igennem så ved man at det ikke kun er os Danske der nyder store Subs :)

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Trenger vel egentlig ikke blande inn forskjellige forsterkere. Hvis jeg har valget, tenker jeg at jeg vil velge lavnivå (RCA/XLR) fremfor høynivå.
    Du svarer ikke på det spørsmålet som jeg stilte ut i fra din egen påstand; «RCA/XLR har alle forutsetninger for å være bedre.» Hvor du med dette erklærer at høynivå inngang er dårligere.

    Er det det? Tar REL feil? Et de to Hypex FA forsterkerne med høynivå inngang å betrakte som dårligere lydmessig resultat enn de resterende Hypex utgavene uten høynivå inngang?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du svarer ikke på det spørsmålet som jeg stilte ut i fra din egen påstand; «RCA/XLR har alle forutsetninger for å være bedre.» Hvor du med dette erklærer at høynivå inngang er dårligere.

    Er det det? Tar REL feil? Et de to Hypex FA forsterkerne med høynivå inngang å betrakte som dårligere lydmessig resultat enn de resterende Hypex utgavene uten høynivå inngang?
    De blir jo ikke dårligere av å ha en høynivåutgang, bare hvis du bruker den :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Noen løse tanker fra min side.

    1) Det viktigste når man vurderer subwoofer(e) er integrering. Får man ikke det til, vil hele subprosjektet fort bli oppfattet som bortkastet tid og penger. I så måte er DSP til veldig god hjelp. Man kan nok få til gode løsninger analogt også, men det krever vesentlig mer av både kompetanse og fleksibilitet i systemet/rommet-plassering.

    2) Nå har trådstarter noen nokså store høyttalere fra før med 2x10" i bassrefleks. I utgangspunktet burde dette være nok til å både gå dypt og med nok trøkk. Ulempen er at i et vanlig rom vil slike "normale" høyttalere ofte få noen utfasinger akkurat i området hvor bassen/basskvaliteten i anlegget defineres. Dermed tenker jeg at hvis implementering av subwoofere kan utbedre dette, er det viktigere enn selve valget av subwoofer. For å illustrere: 2 stk 10" i bassrefleks vil kunne spille en god del høyere ved f.eks. 40Hz enn en 12" i lukket kasse@40Hz. Men hvis denne 12"/lukket kasse klarer å fylle igjen en stor dip/utfasing ved f.eks. 100Hz, så er på mange måter hensikten oppnådd. Og hvis du ikke spiller brakhøyt med krevende musikk, så vil sikkert et par 12" lukkede subwoofere fungere tilfredsstillende selv om kapasiteten kanskje er mindre enn hovedhøyttalerne ved visse frekvenser.

    3) Rosinen i pølsa er: Hvis du får til punkt 1 og 2, så kan du enkelt oppgradere subene senere og begynne å ha glede av fullrange + kapasitet/lav forvrengning(y)
    Jeg ser mindre vits i å kjøpe inn flere monstersuber før disse punktene er sjekket ut.:)
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    RojohII bemerket et viktig poeng her. Du har to stk 10" i bassrefleks i hver høyttaler i dag. Da ville ikke ha sett etter noe mindre enn 12" bassrefleks og helst 15" bassrefleks. Skal du over på lukket kasse, så kreves det større og flere elementer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De blir jo ikke dårligere av å ha en høynivåutgang, bare hvis du bruker den :)
    OK, og med dette erklærer du i praksis at REL benytter seg av en dårligere løsning... Betyr dette også at dine suber krever forforsterkere med egen ekstra utgang, fordi du ikke benytter det «dårligere alternativ» FA forsterkere som har mulighet for høypass inngang?

    Jeg spør ikke for å være vanskelig, lurer kun på det jeg spør om. Også viktig for deg selv at dine dgne kunder må vite om evt. begrensninger mht. tilkobling av subene dine dersom de er basert på kun lavnivå innganger - ikke sant?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    OK, og med dette erklærer du i praksis at REL benytter seg av en dårligere løsning... Betyr dette også at dine suber krever forforsterkere med egen ekstra utgang, fordi du ikke benytter det «dårligere alternativ» FA forsterkere som har mulighet for høypass inngang?

    Jeg spør ikke for å være vanskelig, lurer kun på det jeg spør om. Også viktig for deg selv at dine dgne kunder må vite om begrensninger mht. tilkobling av subene dine dersom de er basert på kun lavnivå innganger - ikke sant?
    Subwooferne våre støtter både høynivå, XLR og RCA. Min anbefaling hvis noen lurer er å bruke lavnivå hvis de har støtte for dette. Hvis ikke fungerer selvsagt høynivåinngangen også. REL anbefaler det jo så det er jo ikke ubrukelig. Men at det er bedre enn lavnivå er jeg ikke enig i. Det sier seg nesten selv at et signal som har vært gjennom en lenger signalvei og en ekstra effektforsterker hvertfall ikke blir bedre underveis, og er mer utsatt for støy. At man "får med seg lydsignaturen til forsterkeren" er etter min mening et gyldig argument - og de fleste har heller ikke en forsterker med nevneverdig lydsignatur. Ønsker man en spesiell lydsignatur på subben sin så kan man med fordel benytte DSPen til dette.

    Hvorfor REL anbefaler dette fortsatt kan vel vanskelig la seg forklare med noe annet enn markedsføring og/eller aktiv segmentering mot de som ikke har noe annet valg. Men kjøper man en REL subwoofer å følge deres anbefaling, kjører man høypass. Kjøper man en Sigberg Audio subwoofer og ønsker å følge våre anbefaling, kjører man lavpass. :)
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    En legmanns spørsmål til ekspertisen.
    Veldig mange produsenter proklamerer at flere mindre elementer er raskere og vil holde følge med elementene i dine høyttalere. Et mindre element vil starte og stoppe raskere. Er all slik markedsføring sprøyt?
    Det er også snakk om hastighet på evt innebygget dsp med f. eks kun 3 microsekunders forsinkelse. Er dette også markedsføringssprøyt eller er ikke forsinkelsen så farlig?
    Nyttig for vanlige folk å vite mer om hva man skal tro på eller overse.

    Bruker man rca eller xlr skal man i hvertfall sørge for å ha en preamp som ikke kneler av endret impedans. Min rør pre var ikke noe glad i å bruke både xlr og rca utgangene samtidig.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En legmanns spørsmål til ekspertisen.
    Veldig mange produsenter proklamerer at flere mindre elementer er raskere og vil holde følge med elementene i dine høyttalere. Et mindre element vil starte og stoppe raskere. Er all slik markedsføring sprøyt?
    Jeg kjører 4x18" som deles aktivt @100Hz mot 6,5" i Buchardt S-400. No problem. Bassen oppleves "raskere" med dette set-upet enn hvis jeg lar S-400 spille alene. Årsaken er at det vi oppfatter som rask bass, ofte kan relateres til "jevn" bass - altså bass uten store diper eller store peaker.

    Når bassen begynner å gå virkelig dypt (under 30Hz), begynner ting å bli litt mer fysisk. Men det er heller ikke et tegn på "slapp bass". Det er mer bare at mange høyttalere ikke har så mye å melde under 30Hz, og følgelig har man ikke hørt disse frekvensene særlig godt før.

    Det sagt: Man kan godt bruke flere mindre elementer og anvende dem på fysisk fornuftige måter med vel så godt resultat. Kostnaden blir dog ofte tilsvarende større. Men det blir litt som å skulle skulle vinne en valgfri Porsche eller Ferrari - poenget er at uansett hva du velger, er det bedre enn Peugeoten du fliser rundt i dag.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke som heter rask woofer IMO. Lave frekvenser låter tregt. Det er derimot noe annet hvis wooferen skal fungere i mellomtoneområdet. Da vil induktansen spille inn.

    En årsak til at folk opplever "raske" og "trege" subwoofere kan ha med type avrulling og hvordan det trigger romnoder i rommet. Ruller det av tidligere og man dermed unngår å trigge de laveste romnodene og dens resonanser, så vil det låte hurtigere fordi bassen er strammere. Men det har altså med romintegrering og akustikk og gjøre. Dårlige elementer og kassekonstruksjon med hørbare resonanser kan være annen årsak til opplevd "treg" bass.

    Men hadde vært fin om det motsatte var fakta. For da ville høyttaleren under som undertegnede jobber med være ekstrem rask siden wooferne er så små. ;)

    Front (Medium) (Liten).png
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ok, da var elementene sortert ut. Hva med tidsforsinkelse i sub med innebygget dsp?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, da var elementene sortert ut. Hva med tidsforsinkelse i sub med innebygget dsp?
    Normalt ville jeg plassert hovedhøyttalerne lenger frem enn subene, så da er det ikke tidsforsinkelsen til subene som er hovedproblemet. Da ønsker man heller delay på hovedhøyttalerne. Hvis derimot ønsker å skjøte inn suben under der hvor en bassrefleks gir seg, så gir selve bassrefleksen såpass mye delay, at det kan la seg gjøre å kjøre DSP-sub under der.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da var elementene sortert ut. Hva med tidsforsinkelse i sub med innebygget dsp?
    Hvis den er lav nok så har det lite å si. 1ms tilsvarer ca 30cm. Så hvis du flytter subben 30cm unna får du 1ms forsinkelse. Analogutgangen på en Hypexforsterker f.eks oppgis til å ha en latency på 350 mikrosekunder eller 0,35ms. Med andre ord har hvor du plasserer subben trolig mer påvirkning enn hvorvidt den har DSP eller ikke.

    EDIT: og har du surroundreceiver/prosessor eller noe annet fancy med aktiv romkorreksjon vil den typisk korrigere for avstand og evt delay i DSPen også.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Har det noe å si om elementet peker fremover eller nedover evt. hva?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En god del som oppgir dette, litt av utfordringen er varierende standard, aka ingen standard (som følges).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes en grei standard for "Short-Term Max Output" som f.eks Don Keele brukte i alle testene sine av både høyttalere og subwoofere.

    The CEA-2010 standard specifies a test method that manufacturers can use to provide data that will help the consumer understand how loud in volume, and how low in frequency, a subwoofer is capable of operating with acceptable frequency response, noise and distortion
    Under ser man bruk av det.

    nht M-00.jpg

    JMLab Cobalt 820.jpg

    psb.jpg

    CEA-2010.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Arendal gjør dette.
    Hvor?
    Eneste jeg ser er oppgitt frekvensrespons på 1 m med 2.83V. Det sier ikke noe om nivået de spiller i ulike frekvenser.

    Spesifikasjoner som den under viser oss heller ikke noe om nivået ved frekvenser.
    arendal.jpg
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Orso. Jeg trodde jeg hadde lest flere ganger at de fleste domediskanter har en slags teoretisk maksgrense på 105 db? Så da er det litt snodig at han har fått 120 db + på både Focal og PSB.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso. Jeg trodde jeg hadde lest flere ganger at de fleste domediskanter har en slags teoretisk maksgrense på 105 db? Så da er det litt snodig at han har fått 120 db + på både Focal og PSB.
    De kan spille langt høyere enn det. Du finner domediskanter med høy følsomhet som takler ganske mye watt i korte øyeblikk. De målingene over er for øvrig med 0.325 ms lengde ved 20 KHz. Så veldig kort i de aller høyeste frekvensene.

    Det største problemet med domediskanter er vel egentlig termisk forvrengning og det er godt hørbart. Og det startet med langt lavere SPL enn f.eks en kompresjonsdriver. Disse grafene sier ikke noe om det.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hvor?
    Eneste jeg ser er oppgitt frekvensrespons på 1 m med 2.83V. Det sier ikke noe om nivået de spiller i ulike frekvenser.

    Spesifikasjoner som den under viser oss heller ikke noe om nivået ved frekvenser.
    Vis vedlegget 697046
    De har CEA 2010 målinger på sida si. Hvis man blar litt ned.
     

    Vedlegg

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    CEA2010 er en grei standard for å se maks SPL, men det er jo ikke alle som bruker den. Den sier heller ikke så mye om subwoferens harmoniske forvrengning når den ikke presses til maks, ingenting om IMD, og heller ikke lydkarakter forøvrig.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dette med bass er meget gøy og noe jeg skal utforske mer fremover, men en ting er sikkert for min del og det er at den største forskjellen på kvaliteten ligger i antall elementer. Selvsagt en viss betydning kvaliteten på elementene, kassene og forsterkerne. Først skal 4* 18" i lukket kasse "testes" før 12* 10" skal få en "prøveperiode", henholdsvis til film og musikk, før jeg skal begi meg ut på 4* 12" bassrefleks, men da får det holde også for min del. :p
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takker. Overså den. Godt å se at de har slik data.
    Det er hva man kan forvente av den type subwoofer.
    Er det da noen grunn til å velge noe annet? Spiller aldri over 93db kontinuerlig. 2stk slike ser jo ut til å gi greit headroom selv på mine 3m lytteavstand. Men kan jo alltids gå for 2v. Eller Adam Audio sub 21...i tilfelle bare en i første omgang pga pris.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det da noen grunn til å velge noe annet? Spiller aldri over 93db kontinuerlig. 2stk slike ser jo ut til å gi greit headroom selv på mine 3m lytteavstand. Men kan jo alltids gå for 2v. Eller Adam Audio sub 21...i tilfelle bare en i første omgang pga pris.
    Det er grunn til å velge noe bedre hvis man vil strekke strikken lenger. Dette er ikke toppen av fjellet for å si det slik. Det finnes subløsninger som både spiller med lavere forvrengning og har høyere kapasitet. Da blir det også større.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er du villig til å komme med et eksempel? Jeg er ikke bundet av noe, har ikke dårlig tid heller. Kan gjerne gå for en først og så utvide med en til senere om det er best.
    Setter veldig pris på engasjementet til alle, det er vanskelig å sette seg inn i dette og hva som er verdt å betale for og motsatt.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Viktig momenter:
    1) Du har penger til den.
    2) Hvis du har ektefelle eller samboer, må den bli akseptert.

    Har fått servert "Denne skal ikke inn her!" ved ankomst med ny kjøpt subwoofer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det da noen grunn til å velge noe annet? Spiller aldri over 93db kontinuerlig. 2stk slike ser jo ut til å gi greit headroom selv på mine 3m lytteavstand. Men kan jo alltids gå for 2v. Eller Adam Audio sub 21...i tilfelle bare en i første omgang pga pris.
    93 dB kontinuerlig er ganske friskt, men hva som er nok kommer litt an på bidraget fra rommet ditt og hvor dypt man ønsker at subben skal klare den outputen man anser som maks kontinuerlig. Inne i regnestykket bør man kalkulere med at subben skal ligge ca 10 dB over resten av spekteret, så headroom må også inn. Straks man EQ'er bort noen av de stående bølgende vil man innse at kapasiteten ikke er helt det man tror.

    Men dette er ikke noe med et fasitsvar da det er ekstremt individuelt hva som er nok og hva man kan tåle av trøkk før resten av husholdningen hopper i taket.
    Kii Three sendte flere glass ut av skapet på kjøkkenet her i min leilighet når jeg satt på 18 hz og skrudde opp volumet for å se hvor høyt de kunne spille før limiter slo inn. Jeg hørte ikke noe særlig annet enn et fæla spetakkel på kjøkkenet.
    Så dermed slo jeg fast at kapasiteten var bedre enn jeg kunne bruke i blokkleiligheten uansett, selv om jeg ikke hørte disse 18 hz...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Viktig momenter:
    1) Du har penger til den.
    2) Hvis du har ektefelle eller samboer, må den bli akseptert.

    Har fått servert "Denne skal ikke inn her!" ved ankomst med ny kjøpt subwoofer.
    Hvilken snakker du om?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hvis den er lav nok så har det lite å si. 1ms tilsvarer ca 30cm. Så hvis du flytter subben 30cm unna får du 1ms forsinkelse. Analogutgangen på en Hypexforsterker f.eks oppgis til å ha en latency på 350 mikrosekunder eller 0,35ms. Med andre ord har hvor du plassere
    Hvilken snakker du om?
    Tror han snakker om plassbegrensninger og design som mange av oss sliter med i forhold til å kombinere denne hobbyen med å ha kone.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn