B
Back_Door
Gjest
Nå synes jeg det ble mye rør i denne tråden..
Jeg skjønner at du synes det kan se slik ut, men jeg er sikker på at det ikke er ment slik. Jeg forstår det dithen at 1) noen liker den lyden de har der hjemme, eller at 2) de av forskjellige grunner er mer opptatt av musikkens gleder per se enn forsterkerteknologi. Forstått som et subjektivt ment utsagn må jo det være greit. Ikke dett ut av drøftelsene her, Snickers, for du er en stor ressurs i forhold til trådens egentlige tema.Snickers-is skrev:Det er jo ganske komisk at det nærmest sitter folk og skriver at bare det er 300B SET så låter det bra. Maken til unyansert påstand, men det er kanskje en innertier på hva tråden handler om:
Rørlyd er ikke en type lyd men et uttrykk som brukes for å ufrivillig avsløre at man ikke vet bedre.
Jeg dro inn målinger i et svar til Øivind.Snickers-is skrev:Hvorfor trekker du inn målinger hvis du ikke bryr deg om målinger?Continuo skrev:Det som jeg har notert meg opptil flere ganger; er at en stor del av nettopp 300B brukere, IKKE er opptatt av målinger etc........ kun musikk!
Hakket vassere rørlyd spør du meg..Snickers-is skrev:Dette er rørlyd:
[youtube=212,175]czWqL96yWuo[/video]
Ok, Kremt kremt, Når en får livs- og musikkgleden til artistene servert på en slik måte inn i stua si (300b), så driter en i hvordan det måler. ;DPengvim skrev:Say it again!impulse skrev:Øivind skrev:Når en får livs- og musikkgleden til artistene servert på en slik måte inn i stua si (300b), så driter en i hvordan det måler.
AMEN !
Vise ord.rolfozzy skrev:Det er godt vi har musikken felles. Rør eller ikke rør.
Ikke spesielt immune. De er meget flotte antenner, og de må skjermes for lav støy/høy gain, med slike:Pengvim skrev:Rør er vel så godt som immune mot innstrålt støy? (selve røret altså, ikke kretsen rundt)
Det er også enkelte som mener at bare det er klasse D så er det bra.Snickers-is skrev:Å? Hva da?BT skrev:Da har i alle fall rørlyd noe felles med ICE-lyd.![]()
Gjelder ikke det absolutt alle teknologier, tilnærminger og produsenter innen hifi?BT skrev:Det er også enkelte som mener at bare det er klasse D så er det bra.
Det er heller ikke særlig nyansert.BT skrev:Det er også enkelte som mener at bare det er klasse D så er det bra.
Å du vet, er det en liten faen, skal døm henge seg på,n ;DSnickers-is skrev:Det er heller ikke særlig nyansert.BT skrev:Det er også enkelte som mener at bare det er klasse D så er det bra.
Er det forresten bare jeg som føler at akkurat slike utsagn kommer så snart jeg er i nærheten?
Nope, det er bare paranoia. Disse utsagnene kommer hele tiden.Snickers-is skrev:Det er heller ikke særlig nyansert.BT skrev:Det er også enkelte som mener at bare det er klasse D så er det bra.
Er det forresten bare jeg som føler at akkurat slike utsagn kommer så snart jeg er i nærheten?
Nei Valentino, det håper jeg virkelig, at ingen hverken mener eller tror.Valentino skrev:Det er awe som står for det fornuftige de siste par sidene. Vi andre har bedrevet fjas og/eller provokasjoner.
Jeg synes det grenser til det pubertale å påstå at de som er mindre interresserte i målinger og har anlegg med rør i er mer interresserte i musikk enn de som måtte interressere seg for målinger og samtidig ikke ha rør i anlegget. Er det noen her som virkelig mener det?
RoDa skrev:Burn baby, burn ;DRotekroken skrev:Ser at tråden blir en fight mellom transistor (transe er da lettere å skrive) og rør, også litt innblanding av klasse D..
Selv om jeg er trådstarter og har et "ansvar" her, så tror jeg noen av mine svar ville blitt som bensin på et ganske hot bål..
Fight vil det ikke nødvendigivs bli, men en sammenligning med andre forsterkerprinsipper er vel greit for å få frem rørlyden?
Nah, jeg vil ikke fyre så veldig oppunder her, syns da jaggu dette har tatt nok av som det har gjort;D
Rørlyd.?
Hva er nå det da.?
Personlig er jeg mer opptatt av hva kabler gjør med lyden, enn å diskutere hva som er best av rør eller transistor, jeg vet med meg selv at den forsterker komboen jeg har spiller slik jeg vil at det skal fremføre musikken, finnes ikke interessert i å krangle om hva som er best, bare få en skikkelig redegjørelse på hva rørlyd er for noe, for det er ikke et ord som jeg kjenner igjen i mange diskusjoner og i blader som Fidelity..
Joda, men på hfs skal vi diskutere og lære? Enige kan vi være når vi møtes live og hører på musikk.Har sagt det før og jeg kan godt gjenta meg selv, det finnes mange veier til Rom.!
Om man velger det ene eller det andre og lever lykkelig med den musikken som triller ut av dette, så spiller det vel mindre rolle hva man bruker av teknikker.?
Der har du mistet meg fullstendig, jeg er akkurat den samme her på HFS som jeg er irl, det tror jeg de aller fleste kan bekrefte som kjenner meg godt.?
Prøver også å skrive på en slik måte at folk kjenner igjen stemmen min når jeg skriver, da får de nok en bedre forståelse for mine poeng, enn de som ikke kjenner meg.?
- Det lille ekstra --> rør?At jeg foretrekker å legge pengene mine i komponenter som gir meg det lille "ekstra" som gjør musikken mer levende og som engasjerer meg som lytter, på samma måte som "live" og uten de normale Hi-Fi dupedittene som kryddrer musikken til noe sci/fi lignende, men smaken er som baken og vi velger å gå forskjellige veier, sånn er det bare![]()
- krydrer til noe sci/fi lignende ----> transe?
At rør gir det lille ekstra er jo akkurat hva jeg prøver å diskutere...
Transe er vel heller mangel på krydder eller fargeløst?
I mine ører går det ikke an å generalisere det ene eller det andre..
At rør gir musikken liv i mine ører, det vil ikke si det samma som at det gir liv i dine ører..
Jeg har satt sammen anlegget på denne måten for å komme så nær virkeligheten som jeg klarer med mine middler, noe er det seff å trekke fra, slik som det er på alt annet..
Jeg har ikke et anlegg for å "analysere" musikken, det er ikke et verktøy jeg skal bruke til slikt, det skal rett å slett bare fremføre musikken så godt som det er mulig å få til med de økonomiske begrensningene som jeg har tilgjengelig..
Poenget er bare at jeg ikke vil svare på Knut sine vegne, og mannen svarer ikke her inne.Beklager, RoDa, at jeg strøk deg og KV med samme kam, men deres "påstander" var så like at jeg satte dere i samme bås, det var kanskje ikke så lurt.?
Beklager om jeg fremstår slik, har skrudd et par hakk på kverulantbryteren.Jeg vet ikke hva du ønsker å oppnå med slike påstander, RoDa, det blir nesten som å sette seg selv som rektor med fasiten, i mine øyne lite heldig for deg og det er ikke slik jeg kjenner deg..
Så jeg må si at jeg er litt forundret over en del av dine sterke påstander i flere tråder, trodde først at dette var for å fyre oppunder og vekke reaksjoner på HFS, men nå føler jeg at du har strekt en del tråder litt over bristepunktet, jeg vet ikke helt hvor jeg har deg i dag..
Dette har ikke noe med denne tråden å gjøre, eller at du på noen måte tråkker meg på beina, for jeg sitter med beina plantet i begge leire og lar meg ikke provosere på noen måte..
Skal sjekke innstillingene og justere bias igjen. ;D
Vi får håpe at en liten bias justering hjelper på deg.! ;D
Syns du er en tivelig kar irl, setter veldig stor pris på deg som person og det som du har gjort for Fidelity, så jeg ser ikke ned på deg på noen som helst måte, jeg respekterer deg og dine meninger, men til tider så lurer jeg virkelig på hva som får deg til å "gå av skaftet"
Jeg liker det, så finner det ikke negativt.Men jeg skulle mer enn gjerne vite hva "rørlyd" egentlig er.?
For meg så høres det ut som noe veldig negativt, om det stemmer så kunne det vært greit å vite grunnen til dette..
Ha en fortryllende flott dag alle sammen, solen skinner fra skyfri himmel og man kan ikke sitte inne å taste så mye 8)
Kjell
Men synes det er spennende å drodle rundt årsaken til at vi liker det.
Da har jeg tolket noen av dine kommentarer på HFS litt galt :-[
I mange tilfeller ser jeg ordet "rørlyd" og lurer virkelig på hva det er for noe, jeg kjenner ikke igjen det ordet på den negative måten som det noen ganger blir fremstilt som..
Jeg skriver noen ganger transe, en forkortelse av transistor og ikke mer mening i det enn som så, jeg har en transe på det andre anlegget, spiller ikke dårligere den enn enn rør amp i samma prisklasse, tror jaggu det at rør amp skal slite veldig med å komma opp på det nivået til den prisen, faktisk.!
Min hensikt med denne tråden, var en redegjørelse på hva ordet: rørlyd" er for noe, det var vel KV sin påstand atter en gang, som fikk meg til å prøve å finne ut dette..
Tror nesten jeg får ta kontakt med KV og høre hva han egentlig mener med dette, siden han gang på gang refererer til dette,så syns jeg en forklaring er på sin plass..
R
Riktig.Continuo skrev:Det hjelper ikke om Forden får bedre tester pga lavere støy, lavere drivstoff forbruk, kjappere akselerasjon etc. etc. så lenge jeg koser meg glugg ihjel med Volvoen, pga andre parametere som bedre sittekomfort f.eks.!![]()
Denne påstanden er vel det rake av det som jeg får inntrykk av, når jeg leser voksne mennesker beskriver "rørlyd" ;DØivind skrev:En større del av SET-magien er jo hurtigheten/evnen til å gjenngi store og små detaljer på en lett, leken og uanstrengt måte, noe som er helt vesentlig for musikken ( i følge rør-fansen da).
Å anta at folk som frekventerer dette forum pr. def. er spesielt musikkinteresserte er en ganske drøy antalgelse, det er nå min personlige mening.Karma skrev:Hvordan i all verden kan det egentlig ha seg at forsterkerteknologi skaper så sterke følelser blant musikkinteresserte?? Er det ikke et fett hva teknologien kalles, bare du selv får nyte din musikk?
nb skrev:Å anta at folk som frekventerer dette forum pr. def. er spesielt musikkinteresserte er en ganske drøy antalgelse, det er nå min personlige mening.Karma skrev:Hvordan i all verden kan det egentlig ha seg at forsterkerteknologi skaper så sterke følelser blant musikkinteresserte?? Er det ikke et fett hva teknologien kalles, bare du selv får nyte din musikk?
Lurer på om han ikke mente skarpere enn virkeligheten. Altså skarpere/hardere lyd enn det samme intstumentet live i samme rom.slowmotion skrev:Og når det lyd som er "bedre enn virkeligheten"
okØivind skrev:Lurer på om han ikke mente skarpere enn virkeligheten. Altså skarpere/hardere lyd enn det samme intstumentet live i samme rom.slowmotion skrev:Og når det lyd som er "bedre enn virkeligheten"
Nettopp mine poeng også, og denne "kranglingen" om hvem verden som er best, det var ikke min hensikt når jeg startet tråden..Karma skrev:Hvordan i all verden kan det egentlig ha seg at forsterkerteknologi skaper så sterke følelser blant musikkinteresserte?? Er det ikke et fett hva teknologien kalles, bare du selv får nyte din musikk?
Noe er selvfølgelig begrenset av fysiske hindre, et stort symfoni orkester i en liten stue er ikke mulig å få til, så der må man rett å slett ta til takke med det som blir..slowmotion skrev:Jeg må innrømme at jeg får problemer når det sies at det og det røret lyder slik eller slik.
Eller begrepet "rørlyd" i det hele tatt.
Og når det lyd som er "bedre enn virkeligheten" ... så har jeg aldri i noen stue hørt noe som kommer i nærheten av virkeligheten engang,
hvis vi sammenlikner med det man hører fra et symfoniorkester live ...
Likevel er det morsomt å prøve.![]()
Hva er så rørlyd.?the_eye skrev:har hatt 3 røramper innom hjemmet. alle sammen har hatt den karakteristiske organiske innlevelsen og sammenhengen som har vært lett gjenkjennelig hver gang jeg kobler fra transistor til rør.
så jeg mener det uten tvil finnes noe som kan kalles rørlyd. iallefall i prisklasser under 15k. 8)
Fordi de skal klippe, og rør klipper på en helt annen måte enn transistorer.the_eye skrev:du får spør hvorfor Marshall og andre PA produsenter pusher rør i gitarforsterkerene sine, når transistor skal være best.