- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.886
Rørlyd er en floskel. Det finnes nemlig rørforsterkere som ikke gruser tranistorforsterkere også, hvis man leter lenge nok. :
Det forklarer hvorfor det var bare noen som vendte tommelen ned. ;DValentino skrev:Nå kom jeg på den gangen noen vendte tommelen ned for lyden i et rom på en norsk hifimesse fordi det sto et par Midgard Oberon i racket. De var ikke tilkoplet...
Det er vel folk med hundedyre kabler i sine oppsett som har slike overnaturlige evner... ;DSnickers-is skrev:Tenk at de er så dårlige at de ødelegger lyden selv når de ikke er tilkoblet! ;D
I motsetning til bipolare transistorforsterkere så er rørforsterkere styrt av nettopp Volt.Imperial skrev:Rørlyd er også tildels den IKKE tilstedeværelse av volt regulering...
Konkretisere?awe skrev:RoDas parodiske forklaring på hva rørlyd er, illustrerer det poenget med all mulig tydelighet.
Målinger er direkte tull? Eller mener du at det finnes eksempler på målinger av moderne betalbare rørforsterkere som måler på linje med transistor av arten?Lar man måledata komme først, for så å søke bekreftelse gjennom lytteinntrykkene - a la Atkinson i Stereophile, kan enkelte oppsiktsvekkende tester skape grobunn for myter og misforståelser. Jeg synes at journalister og bransjefolk som tersker på foreldede eller unntaksvise eksempler kunne spart seg for det hvis målet er en åpen og fordomsfri holdning til aktuelle musikkgjengivere anno 2008.
Fantastisk beskrivelse! Kan rør alt dette, og transistor feiler så er det da ingen kamp engang?Jeg tror det har noe med harmonisk tetthet, tilgang på innbyrdes linjer og spenninger i mye slags musikk, uanstrengt timing på flere plan samtidig, rikholdig makrodynamisk krydder osv. å gjøre, men kan ikke vite det sikkert.
Går ut fra jeg er en av kamphanene?joaquin skrev:når det gjelder kjeklingen i denne tråden, så kan jeg bare ønske kamphanene lykke til!![]()
Fordelen med rør: man ser om de er på eller av. ;DSnickers-is skrev:Tenk hvilken rørlyd man kunne fått om de avslåtte forsterkerne hadde blitt byttet ut med et par avslåtte 300B SET-blokker!
... i følge Knut Vadset, Fidelity. ;DBT skrev:Med rørlyd menes null dypbass, svulmende midbass, slank mellomtone og avrundet diskant.
Med rørlyd menes null dypbass, svulmende midbass, slank mellomtone og avrundet diskant.
og vadseth er tydeligvis ikke alene...BT skrev:... i følge Knut Vadset, Fidelity. ;DBT skrev:Med rørlyd menes null dypbass, svulmende midbass, slank mellomtone og avrundet diskant.
(men det var i gamle dager)
- Huff må ha sovet i timen. Vel vel - gjort er gjort til nå. Og jeg skal ut å grilleForskjeller og Testmetodikk
Hører du faktisk forskjell eller lurer du deg selv? Her diskuteres hva slags lyd som er å foretrekke, placebo-effekt, blindtesting, psykologiske påvirkninger, reelle forskjeller, er det verdt prisen m.m.
RoDa skrev:Samme her awe, dette er faktisk diskusjon til tross for hva krigshisserne mener![]()
Takker. Jeg blir som regel tatt for en kranglefant, fint at du leser det som "utholdenhet"awe skrev:sistnevnte for utholdenhet i sitt forsøk på å bringe klarhet i et forslitt begrep. For mine øyne står det respekt av begge bidragene.
Dette er spesielt spennende og noe av det to-polede ved rørforsterkere. Det er mest SET som får til dette, og jeg mistenker at det har vel så mye å gjøre med utgangseffekt (eller mangel på sådann) og de enkle kretsløp. Det er ikke for syns skyld bare at jeg mener min SAM, Sugden A21a og Audiolab 8000P gjør noe av nettopp det. En svært forlokkende måte å sy sammen alle små detaljer nesten umerkelig til en komplett naturlig kommuniserende helhet. Felles for disse er at de ikke fremhever detaljskarpe selv om alle detaljer finnes der ved nærmere lytt.I alminnelig språkbruk kan det virke som om begrepet mikrodynamikk viser til små/mindre dynamiske forløp i musikken, typisk forskjellen mellom pianissimo og piano eller piano og mezzoforte. I mye musikk er slike små dynamiske graderinger like meningsbærende som store eller makrodynamiske forløp. Sistnevnte ville typisk være forskjellen mellom piano eller pianissimo og forte eller fortissimo. I kompleks orkestermusikk f. eks., eller i spenningsforholdet mellom solist(er) og orkester, forekommer rett som det er flere mikrodynamiske forløp samtidig, og det er her jeg i gjennomsnitt og subjektivt opplever større grad av uanstrengt tilgjengelighet og tilegnelse via gjennomtenkte og kvalitetsbevisst sammensatte musikkanlegg med rør i forsterkerne.
Tja, mulig jeg er kranglefant igjen.... Men denne 300B SET lyden da, den har jo noen egenskaper. Siden den gjør "noe" som transistoramper ikke får til i impulses ører. Dette noe er jo akkurat det som er spennende, hva er "noe" og hva kan det tilskrives?Så til RoDas spørsmål om konkretisering av utsagnet om parodi, selvmotsigelse og paradoks. Det forholder seg slik: Hvis impulse hadde lagt det i begrepet rørlyd som du gjør, hadde hans utsagn vært selvmotsigende inntil det meningsløse. Da kunne du med rette ha etterlyst konsekvens og sammenheng i det han har skrevet. Men det gjør han ikke. Han gjør seg tvert imot flid med å forklare hva han setter pris på ved en god SET-forsterker, og nettopp av den grunn blir ordet rørlyd slik du beskriver det misvisende i hans bok.
Jupp. Vil tro noe av fordommene mot rør også kan henges på at de har vært satt til oppgaver de ikke helt liker.Og nei, målinger er i seg selv absolutt ikke "..direkte tull..", de er svært nyttige og nødvendige. Svært få seriøse produsenter av kvalitetsforsterkere ville finne på å hevde noe annet, tror jeg. Nevnte Atkinson er en reflektert og sindig herremann. Med utgangspunkt i målingene gir han kvalifiserte råd om hvilke egenskaper ved samarbeidende utstyr en sannsynligvis bør ta hensyn til. Han lytter også til brukererfaringer, f. eks. fra andre anmeldere, for å si noe om et produkts anvendelighet og bruksområde. Slik vil vi ha det. Han slutter fra det spesielle til det allmenne med omhu og forstand, og slik brukt er denne metoden god. Problemene oppstår i det øyeblikk en løfter en mengde gitte måledata ut av konteksten og misbruker dem ved å trekke altfor omfattende og generelle konklusjoner. Utsagn av typen "Rørforsterkere har slapp og utflytende bass, avrundet diskantgjengivelse,.. " osv. ville være eksempler på overgeneralisering og feil anvendelse av måledata og metode.
Fint innlegg, takk for det!Innlegget vokser og tiden er knapp. Nok for denne gang.